Deichmanske bibliotek -Personalpolitikk Gjesteforelesning HiO, 25.10.2004 Personalsjef Karin Holme Wesenberg Deichmanske bibliotek, Henrik Ibsensgt. 1, 0179 OSLO, tlf.: 23 43 29 00, faks.: 22 11 33 89, E-post: personal@deichman.no
Deichman åpner verden for deg ! Verdier: Visjoner: Deichman åpner verden for deg ! Verdier: Demokrati, ytringsfrihet, mangfold, integrasjon Hovedmål: Fremme opplysning, utdanning, annen kulturell virksomhet
Hovedmål - organisasjon ( 1 av fire delområder ) Engasjerte og kompetente medarbeidere gjør Deichmanske bibliotek til et godt valg - for brukeren og for medarbeideren
Delmål - Organisasjon Rekruttere gode medarbeidere og gode ledere Utvikle dyktige medarbeidere og dyktige ledere Tilpasse org. til de samfunnsmessige endringen man til enhver tid står overfor
Dyktige medarbeidere og dyktige ledere kjennetegnes ved: - Brukerorientering - Respekt - Kunnskapsdeling - Handlingsorientering
Rammebetingelser Lover, avtaler, oppgaver Folkebibliotek – Fylkesbibliotek Lover, avtaler, oppgaver Oslo kommune- politisk styring, eget tariffområde - mye sentralt avtaleverk Staten – DFB, RH, Oslo fengsel Ca 320 medarbeidere Intern organisering - avdelinger Kunnskapsorganisasjon Endring/Utvikling - Bevaring
Styringssystemer Oslo kommune - Bystyret - Byrådet Byråd for næring og kultur - Byrådsavdeling. Også andre byrådsavdelinger Kulturetat Biblioteksjef Stabsavdelinger Personal, Økonomi, Plan- og utvikling Publikumsavdelinger – Indre avdelinger
Samarbeidspartnere Oslo kommune – sentralt + Bydelene Staten ( DFB, RH, Fengsel) Biblioteksmiljø – internasjonalt/nasjonalt Fagmiljøer (IT,Pers. Øko. Bok/media, bruker) Osloskolen, Universitet/Høgskoler Frivillige organisasjoner Oppdragsgivere, prosjektmidler Fagforeninger Brukere – kunder + samarbeidspartnere
Organisasjonen- DBI Flat struktur Stort kontrollspenn Delegasjon Den enkelte leder har personalansvar og økonomiansvar Den enkelte leder har stort ansvar/ stor frihet Avdelingene er forskjellige – blir forskjellige – eksterne rammebetingelser/overordnede føringer / personavhengig.
Personalpolitikk? Hva Hvorfor Hvem skaper Hvordan skapes
Personalpolitikk, ledelse Kunnskaper, kompetanse Erfaring - Klokskap Verdier, menneskesyn Hodet + Hjertet
Rekruttering Hvordan sikre at organisasjonen får de beste medarbeiderne ? - Oppfatning av DBI Forarbeid – utlysning Gode rekrutteringsprosedyrer
Hvilken arbeidsplass velger du ? Du vurderer å takke ja til en tilbudt stilling ved Deichmanske bibliotek. Du har også andre jobbtilbud. Hva legger du vekt på når du skal ta din beslutning ?
Hvem bidrar til utvikling av etatens personalpolitikk? Oslo kommune Biblioteksjef + personalsjef Alle avdelingsledere Alle medarbeidere
Kommunal etat Mye avtaleverk - personal Byråkrati? Fleksibilitet ?
Personalpolitikk – dagens medarbeidere Hva er viktig hos oss ? Hva blir belønnet hos oss ? Hvordan opplever jeg hver dagen på jobb ? Arbeidsmiljø ?
Informasjon/Åpenhet Intranett - generelt Intranett – personal
Intranett - Personal Ansettelser - Arbeidsavtaler Arbeidstid - Fravær Forsikringer Helse - Miljø - Sikkerhet Lønn og pensjon Nyansatte Opplæring og kurs Organisasjonskart Deichmanske bibliotek Organisasjonskart Oslo kommune Policy, lover og regler Reiseregninger Utvalg, verne- og helsetjeneste Personalavdelingen
Kunnskap – Utvikling Kompetansedeling ! Endring – nytenkning Læring / avlæring Utvikling av etablerte tjenester Utvikling av nye tjenester Vestbanen
Deichman – hva skjer? ARI Det tilgjengelige bibliotek Servicetorg/servicesenter Arena for læring/lesestimulering ( Kulturelle skolesekken, Bok, bedre, best!, Go`bok, Filosofen møter klassen, Ung strek,Samarbeid Osloskolen, Barn bader i bøker, KRL-kofferter, Adopsjonsklasser, Tverkulturell litt. og internettgrp)
Det døgnåpne bibliotek- Elektronisk tjenesteutvikling (Spør biblioteket: E-post + Chat, + SMS, Mappa Mi, Detektor, Hjemmesider- intranett) Lokalhistoriske bildedatabaser Bazar
Bydagboka Er det her jeg hører til? Lesehulen Deichmans Digitale Verksted Reaktor LåtLån Kinoteket
Å arbeide på Deichmanske bibliotek Bibliotekfaglig Drift/utvikling Brukerorientering Tjenesteutvikling
Personalmessige forhold Stort fagmiljø Kompetanseutvikling - Kompetansedeling Ryddige formelle forhold Høye mål, særpreg, visjoner Mulighet til å lære, utvikle, påvirke!
Henvendelser angående jobb: www.deichman.no - Ledige stillinger For mer informasjon www.deichman.no Henvendelser angående jobb: www.deichman.no - Ledige stillinger personal@deichman.no Velkommen!