Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Det store heltidsvalget Stokmarknes 3. april 2014
LOs representantskap i Aust -Agder, 4
Rådmannens forslag til Handlingsprogram 2012– 2015 Ragnar Sand Fuglum Direktør for kultur og teknikk AIRs høstkonferanse
Økonomiseminar med bystyret 15. mai Hvordan går Bergen fra 102 til 91,6 prosent? Skatteinntektene før statens inntektsutjevning: 102 pst. av landsgjennomsnittet.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag 1 Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett 2006 og gjetninger om.
FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og familieavdelingen.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2009.
Kommunereform – Nye kommunale oppgaver?
Hva kjennetegner ROBEK kommuner ?
Statssekretær Frank Jenssen Samfunnsøkonomisk fagdag fredag 26. mars 2004 Samfundet, Trondheim Hvordan bør framtidas kommunestruktur se ut? 1.Situasjonen.
Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen.
1 Kommuneproposisjonen Kommunal- og regionaldepartementet 2 Revidert nasjonalbudsjett 2010 Lønnsveksten nedjustert til 3¼ pst. Økte energipriser.
Manglende lokalt handlingsrom – kommunene drar kredittkortet Strategikonferansene 2010.
1 Roma, Status og utfordringer for kommuneøkonomien framover Per Richard Johansen, Landsstyret i KS, 26. oktober 2011.
Statlige føringer og behov for sterkere kommunesamarbeid Innlegg på KS/FM-konferanse Brekstad 11. juni 2009 fylkesmann Kåre Gjønnes.
1 Kommuneproposisjonsmøte Halden – Tema: Østfoldstatus kommuneøkonomi og inntektssystemet Moss 24. mars 2011 Birger Overskott
En kommune i endring. Netto driftsresultat Netto lånegjeld.
Budsjettsituasjonen i landets kommuner. 2 Konsekvenser av statsbudsjettet – rådmennenes forslag til budsjetter i kommunene  Et utvalg(68) av kommunenes.
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Side 1 Veier videre for 9K Jørund K Nilsen Laholmen 14. mars 2003 Veier videre for 9K.
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
Frederic Ottesen 23. september 2011
: Ved behandlingen av statsbudsjettet ble de frie inntektene til kommunesektoren økt med 5,7 mrd kroner for 2006 sammenlignet.
1 Økonomi- og HMS -rapport 1. kv Oppsummering - hovedpunkt.  Finansforvaltningen - tap hedgefond samt redusert forventet avkastning i 2009 til.
Utfordringer i en økonomisk nedgangstid…. Bjørn Gudbjørgsrud,
Utfordringer for kommunesektoren
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Statsråden 1 Sem - erklæringen Samarbeidsregjeringen vil arbeide for at avgjørelser skal fattes så nær dem det angår som mulig. Det lokale selvstyret skal.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Handlingsrom og samhandling Sidsel Haraldsen Rådmamma i Træn
Visjoner om det fremtidig Kommune-Norge Administrerende direktør Sigrun Vågeng.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
Budsjettundersøkelse 2015 – rådmannens forslag Basert på et utvalg på 78 kommuner 5. desember 2014.
Kommentar til statsbudsjettet kommuneopplegget.
Kommuneproposisjonen 2005 Høring Stortingets kommunalkomite
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Erfaringskonferanse for Effektiviseringsnettverkene november 2004 En effektiv kommunesektor.
1 Statssekretær Roger Iversen, Kommunal- og regionaldepartementet Utfordringer i offentlig sektor.
1 Statsråd Erna Solberg Solstrand Hotel 28. oktober 2004 Framtidens kommuner i møte med innbyggerne.
Statssekretær Frank Jenssen Strukturelle utfordringer for kommunesektoren Innlegg på Styringsdialogkonferansen i Nord-Trøndelag 6. januar 2004.
Helge Eide Strategikonferansen Troms fylkeskommuner 430 kommuner 500 bedrifter ansatte politikere 333 milliarder kroner Kartgrunnlag.
Konjunkturutsiktene for Norge − sett fra ulike prognosegivere Oppdatert pr 11/5-10 Dette materialet kan brukes fritt. Seriene i figurer og tabell er sammenstilt.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
1 Kommunalminister Erna Solberg Innlegg for Nordea 3. mars 2005 Strukturendringer.
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Effektiviseringsnettverk store kommuner Rådmannssamling Gardermoen Utredningsdirektør Kjell-Torgeir Skjetne.
Lokalpolitisk handlingsrom Strategikonferansen februar 2010 Gunda Johansen, Hovedstyret KS.
Statsråden Pressekonferanse 14. mai Fra ord til handling Styrket lokaldemokrati og økt kommunal handlefrihet Pressekonferanse 14. mai 2004 Kommunal-
1 Kommunalminister Erna Solberg Innlegg for Norsk Kommunalteknisk forening 14. februar 2005 Hvorfor vil regionkommuner gi bedre tjenester enn nåværende.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Ved seniorrådgiver Børre Stolp, KS
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Trondheim, 14. januar 2005 Om gulrot, pisk og hva regjeringen vil med kommunene.
Kommuneproposisjonen Konsekvenser for Troms fylkeskommune Økonomisjef Berit Koht.
Nordiske erfaringer med godt politisk lederskap og god medvirkning Kjell-Torgeir Skjetne, direktør Lokaldemokrati og kommuneøkonomi.
Kommunenes oppgaver og kompetanse 8. januar 2015 Dosent Ingun Sletnes.
1 Stjørdal 8. september Seniorrådgiver Inga Gjerdalen Statlig styring av kommunesektoren.
Lokal og sentral statsforvaltning Statsforvaltningen består av to hoveddeler: Den sentrale statsforvaltningen (statsadministrasjonen). Her finner vi departementene.
Politisk ledelse og rollen som folkevalgt FNs internasjonale migrasjonsdag Dag-Henrik Sandbakken, fagsjef KS.
Samkommune – det beste fra to verdener? Samrådingsmøte i Fjellregionene, Storstuggu, 25. november 2009.
Økonomi og utfordringer Fylkesrådsleder Odd Eriksen Rektormøte Foto: Crestock.
Presentasjon av ECON-rapport 75/02
Statlig styring av kommunesektoren via rettigheter/minstestandarder/pålegg er for omfattende, (%) (n=88)
Konkurranseeksponering og brukeren i fokus
Virkningene av nytt inntektssystem på kommunene i Møre og Romsdal
Bergeningsrente og KS sitt høringssvar
Innspillskonferanse folkehelsemeldingen
Lav rente – en gjeldsfelle
Budsjett 2014 Økonomiplan Kommunestyret 23. Oktober 2013
Utskrift av presentasjonen:

Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge

KS Nord-Norge Formelt handlingsrom Kommuner og fylkeskommuner er selvstendige juridiske subjekter som, i motsetning til alle andre forvaltningsorganer, har et negativt avgrenset ansvarsområde. Det innebærer at kommunene og fylkeskommunene kan påta seg de oppgaver de selv ønsker så lenge dette ikke er uttrykkelig forbudt ved lov, eller ved at oppgaven ved lov er tillagt andre organer.

KS Nord-Norge Kommunens oppgaver/roller –Demokratisk arena –Tjenesteprodusent –Forvaltningsorgan –Samfunnsutvikler

KS Nord-Norge Kommunen er prioriteringseffektiv Effektiv i forhold til sammensettingen av det samla tjenestetilbudet, sett i forhold til behov i kommunen og innbyggerne sine preferanser (Det de er villig til å betale for) Dette forutsette at behovene er ulike og ulikt sammensatt i ulike deler av landet

KS Nord-Norge Frihet, deltakelse og effektivitet Frihetsverdien er knyttet til friheten til å virkeliggjøre det lokale fellesskapets interesser Deltakelsesverdien er knyttet lokalbefolkningen mulighet til medbestemmelse i saker som i særlig grad berører dem Effektivitetsverdien bygger på at kommunen er særlig egnet til å formidle offentlige goder på en effektiv måte, fordi nærheten til innbyggerne sikrer at de er vare overfor krav, behov og interesser i lokalsamfunnet, og løsninger kan skreddersys til den lokale virkelighet.

KS Nord-Norge Utøvelse av statlig styring Noen tilrådninger fra NOU 2000: 22 og NOU 2005:6 Statens bruk av detaljstyrende virkemidler må reduseres betraktelig. Omfanget på rapporteringen fra kommunesektoren må reduseres. Omfanget av statlig kontroll og tilsyn med kommunesektoren bør kunne reduseres uten at dette går utover hensynet til rettssikkerhet. Staten må samordne sine kontroll- og tilsynsoppgaver bedre, Det er viktig løpende å vurdere kritisk behovet for og effekten av statlige fastsatte rettigheter og standardkrav.

KS Nord-Norge Kommunenes handlingsevne handler om økonomi Viktig at statlige reformer fullfinansieres Balansen i kommuneøkonomien gjenopprettes.

KS Nord-Norge Et presset lokalpolitisk handlingsrom

KS Nord-Norge KS’ budsjettundersøkelse 2010 – drar kommunene fortsatt kredittkortet? 269 kommuner har svart, omfatter 76 pst. av landets befolkning 15 kommuner har svart i Finnmark, omfatter 83 pst. av befolkningen i fylket Er representativ for variasjoner i kommunene (størrelse, geografi etc.) Alle spørsmål knyttes til reelle endringer – dvs endringer ut over lønns- og kostnadsvekst (3,1 pst.)

KS Nord-Norge Pleie- og omsorgssektoren i 2010 sammenliknet med forventet bruk av midler i 2009

KS Nord-Norge Endring på skolesektoren i 2010, sammenliknet med forventet bruk av midler i 2009

KS Nord-Norge Endring i barnehagesektoren i 2010, sammen-liknet med forventet bruk av midler i 2009

KS Nord-Norge Endring videregående opplæring i 2010 sammenliknet med forventet bruk av midler i 2009

KS Nord-Norge Kommunene – budsjettert netto driftsresultat i 2010 i pst av driftsinntekter

KS Nord-Norge Hovedkonklusjoner fra budsjettundersøkelsen for 2010 Tjenestetilbudet bygges fortsatt ut på de fleste områder i mange kommuner Samtidig styrker kommunene den økonomiske balansen noe, men –ikke nok til å nå 3 pst i nto driftsresultat for sektoren under ett, for ikke si kompensere for alle de foregående årene under 3 pst –det ligger an til at kommunenes gjeldsbelastning fortsatt vil øke –Kommunesektoren må nå i større grad ta hensyn til egen økonomisk balanse

KS Nord-Norge Resultatet: Reelle underskudd og økt gjeld Kommunene finansiere veksten i tjenestetilbudet ved å: –øke de reelle underskuddene –øke lånefinansieringen (i november var 12- månedersvekstenpå 13,7 pst eller 22 mrd kr.) Konsekvenser –økt rentebelastning og nedbetaling av gjeld vil gå på bekostning av mulighetene for tjenester i framtida

KS Nord-Norge Oppsummering Strammere finanspolitikk fra 2011 –Økte renter –Reduserte kommuneoverføringer Vi møter dette med –Egenkapital som er sterk redusert –Rekordhøy lånegjeld Kommunene blir nødt til å ta hensyn til egen økonomisk balanse

KS Nord-Norge Nye kostnadsnøkler i inntektsystemet I årets kommuneproposisjonen vil nye kostnadsnøkler for kommunene og fylkeskommunene bli presentert.

KS Nord-Norge Sørheimsutvalget Utgiftsutjevningen ikke egnet for politisk behandling? Utvalget ble bedt om å kun vurdere elementene i inntektssystemet som var av politisk karakter. Utgiftsutjevningen i inntektssystemet ble av regjeringen ikke definert å være av ”politisk karakter”.