MED FN FOR EN RETTFERDIG VERDEN

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tilgjengelighet for alle til informasjons- og kommunikasjonsteknologi IT Funk Strategi for forskning og innovasjon.
Advertisements

Tema SaksbehandlerDato Skyggerapportering til FN-komiteen for rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne Liv Arum, Generalsekretær i FFO.
Nagoya-protokollen om tilgang til og fordeling av goder ved bruk av genetiske ressurser NordGen miljøkoordineringsgruppe Stockholm, 14. april 2011 Nina.
Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Røde Kors Ungdom Tekst osv.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
- Verdens største bevegelse for barn
Lis Byberg Forelesning BoS3 2005
Styrearbeid i Norwegian
15 En urolig verden.
Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon.
Brasil bilde 1 Presentasjon:
UNICEF.
Morgendagens kompetanse – til virksomhetens beste og til innbyggernes beste! Gudrun Haabeth Grindaker Direktør 19. mars 2012.
Bærekraftig utvikling
Tilskuddsordning for støtte til innovative anskaffelser av miljøteknologi i Framtidens byer for 2013.
TV-AKSJONEN NRK FLYKTNINGHJELPEN 2010 På flukt fra krig.
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Strategi og handlingsplan
Bruk av ulike plantyper og utredninger
Une Hallem Utviklingssenter for sykehjem i Nord-Trøndelag Rolle og funksjon i helsetjenesten 1.
Klimaet er i endring Pilotprosjekt - Bruk av forsikringsdata
Oppsummering. Hovedinntrykk Pilotkommunene tar utfordringen og viser stort engasjement. Mange konstruktive innspill for videreutvikling av både prosjektet.
PÅ SAMME LAG respekt mestring samhandling SKOGER SKOLE.
Markedsføring av diabeteslinjen på urdu /punjabi Shaista Ayub
13 En verden uten grenser.
15. jul Kan norske arkitekter bli best i verden på universell utforming? NAL–akademiet Design og tilgjengelighet – universell utforming Geir Barvik.
Samfunnsnyttig verdiskaping hjemme og ute – perspektiv fra rederinæringen Elisabeth Grieg Grieg Shipping Group Brodersens minneforelesning 18. november.
Regionalplan for Setesdal Vesthei Ryfylkeheiene og Setesdal Austhei = Heiplanen Hva, hvorfor, litt hvordan. Muligheter.
1 Klimaproblemet: Politiske utfordringer Tora Skodvin Presentasjon for FN-sambandet, Sundvollen, 20. november 2006.
Statusoppdatering utviklingssentrene i Buskerud
FN-SAMBANDET Eva Gran, Internasjonal uke i Bodø 2008.
maritim rekruttering og næringens behov
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
AREALIS I 9-K - samarbeid med Fylkesmannen Eidsfoss AREALIS I FULL SKALA - VESTFOLD FYLKE Tiltak og resultater Temakart som beslutningsgrunnlag.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Kommunesektoren ser muligheter Adm.dir. Sigrun Vågeng.
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
Samarbeid skole-arbeidsliv Eirik Sundan Foto: Crestock.
NSF Østfolds fylkesmøte 25.(-26.) mars 2015
Barn og unge rapporterer til FN om sine rettigheter
Retten til utdanning Med vekt på eksempler fra Afrika sør for Sahara.
Internasjonalisering i grunnopplæringen Stig Helge Pedersen.
Kapittel 15. Konflikter og terrorisme Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a definere.
Regional satsing for mobilisering og kvalifisering S3-seminar Nordland, Anja Gjærum, Forskningsrådet.
Kapittel 16. Arbeid for fred og menneskerettigheter Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen:
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
Stjørdal Næringsforum Finansiering av næringsforeninger Dina Elverum Aune.
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
Menneskerettigheter - kjennetegn Enkeltindividene har dem og statlige myndigheter skal oppfylle dem De er universelle De er normer med høy prioritet De.
Bærekraftig forbruk Utfordringer! Hvordan ivareta målområdene i egen heimkunnskapshverdag?
Fattige og rike på samme klode FNs tusenårsmål, HDI, Vann, Utdanning.
FN- Forente nasjoner Bilder og tekst hentet fra
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
FN- Forente nasjoner Bilder og tekst hentet fra
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Menneskerettigheter Før man går i gang med selve presentasjonen som er forløperen til IGP (individ-gruppe-plenum) arbeidet der elevene selv skal lage rettigheter.
FNs bærekraftsmål FNs bærekraftsmål skal sikre at hele verden tar vare på miljøet samtidig som at alle mennesker kan ha muligheter for et godt liv.
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Presentasjon av vårt nye undervisnings-materiell
FNs organisasjon for utdanning, vitenskap, kultur og kommunikasjon
Internasjonalisering - Utdanningsseminaret Mosjøen 2018
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Møte om økologisk fruktdyrking Norsjø Hotell 8. november 2016
Montessori og teknologi
Fagfornyelsen Høring av læreplanene 22.mai 2019
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

MED FN FOR EN RETTFERDIG VERDEN Hovedmål Sikre økt kunnskap om FN i internasjonale spørsmål Pådriver for reflektert og kritisk debatt om FN Sikre at Norge er en pådriver for multilaterale løsninger gjennom FN DELMÅL Strategiske områder Skole og utdanning Offentligheten Organisasjon Effektmål Effektmål Effektmål Prioriterte tema FNs arbeid med Menneske-rettigheter Fred og nedrustning Utvikling Klima

DELMÅL (EKSEMPLER) FN-sambandet skal ha en mangfoldig tilstedeværelse i skoleverket FN-sambandet skal bidra til og være en pådriver for en kritisk og reflektert debatt om FN i internasjonale spørsmål over hele landet FN-sambandet skal bidra til at Norge ratifiserer sentrale konvensjoner/tilleggsprotokoller FN-sambandet skal være en meningsaktør om FN og FNs arbeid i det offentlige ordskiftet

Skole og utdanning – Effektmål (EKSEMPLER) FN-sambandet skal møte over 400 000 skoleelever ansikt til ansikt med et faglig godt tilbud FN-sambandet skal inngå avtale med halvparten av lærerutdanningsinstitusjonene i Norge FN-sambandets nettressurser skal være blant topp-tre brukte nettressurser blant elever i samfunnsfag

Offentligheten – Effektmål (EKSEMPLER) FN-sambandet skal gjennomføre debattrekker i 5 byer i Norge FN-sambandet skal bidra til at norske myndigheter prioriterer å sende norske soldater med blå hjelmer FN-sambandet bidrar til at norske myndigheter øker andelen kjernebidrag til FN FN-sambandet skal være en kilde og meningsaktør i lokal- og nasjonal presse

Organisasjon – Effektmål (EKSEMPLER) FN-sambandet skal ha aktiviteter i alle landets fylker, og en spredt tilstedeværelse FN-sambandet skal ha dyktige og kompetente medarbeidere på prioriterte tema FN-sambandet skal utvide finansieringsbasen sin FN-sambandet skal ha en god og effektiv organisasjonsstruktur