Nye organisasjonsformer Prosjekt om effektivitet og effektivitetsutvikling i kommunal sektor Resultater fra pilotstudie Kjell J. Sunnevåg.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Deltaking, inkludering og velferd
Advertisements

Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Det store heltidsvalget Stokmarknes 3. april 2014
Kostnadsbilder i pleie og omsorg
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Levanger kommune Helse Levanger kommune – Dialogseminar , Åre – Utfordringer for helsefeltet - Øystein Sende UTFORDRINGER FOR HELSEFELTET Generelt:
Et helhetlig barnevern i Oslo
Forebyggende arbeid satt i system
SPØRREUNDERSØKELSER dilemma og utfordringer
En lærende organisasjon?
Av Beate Magerholm, Drammen kommune
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Kontostreng og annet artig…
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Frivilligheten en ressurs i folkehelsearbeidet, men til hva og hvordan? • Det offentlige og frivilligheten i et mangeårig og skiftende fellesskap • Veksten.
Bruker- og medarbeiderundersøkelser 2012 – Tilnærming, hovedkonklusjoner og resultater KONGSVINGER KOMMUNE.
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Orientering Budsjett Rådmann Ola Stene – Forslag til årsbudsjett 2003.
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Mangfold og fellesskap
Team Referanser Prosess Metoder Funn Asplan Analyse Team Referanser Prosess Metoder Funn Konkurranseutsetting i offentlig sektor Asgeir Fløtre Asplan Analyse.
25 kommuner tar grep om egen utbygging Trude Andresen Fagsjef KS EffektiviseringsNettverkene.
 Strengths:  Intern faktorer ◦ Potensielle interne sterke sider. Sterke sider eller styrker er positive egenskaper, noe organisasjonen er god til og.
Folkehelsestatistikk – muligheter, hensyn, begrensninger
Presentasjon av rapporten ”Behovs – og konsekvensanalyse i helse og sosialsektoren” Bergen,
Side 1 Fornying, fleksibilitet, inkludering Øyvind Johnsen
Forebyggende arbeid satt i system. De fleste eldre er friske, men de fleste syke er eldre.
Definere og velge hovedmål og delmål
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
Kostnadsbesparelser ved sammenslåing av kommuner Audun Langørgen, Rolf Aaberge og Remy Åserud.
Produktivitet og kvalitet i kommunale tjenester Innlegg av Kommunalminister Erna Solberg – Forum for økonomistyring
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
Hvordan arbeide for å heve kvaliteten i det kommunale barnevernet?
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
Prosjektleder Inger Svendsrud
Forhold til ledelse/styrer Hvor fornøyd/misfornøyd er du med: Styrer som personalleder? Styrer som administrativ leder? Styrer som leder for den pedagogiske.
Energi Statssekretær Frank Jenssen.
Brukertilfredshet og KOSTRA
Barnevernet i Norge – et oversiktsbilde Nina Hjertø Ingebrigtsen, Anne Jensen og Mette Smedstad KS Myndighetskontakt.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
OPPSUMMERING INDUSTRIKOMMUNE-NETTVERKET Pleie og omsorg Samling februar 2009, Porsgrunn John-Are Tharaldsen KS Effektiviseringsnettverk.
© Bergen kommune Hva er god eldreomsorg? Bjørn-Frode Schjelderup Fraksjonsleder helse og sosialkomiteen (H) Bergen kommune 15. Mai 2007/Radison SAS Royal.
Lesing og lesestrategier
Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Hjemmesykepleie.
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
Best på kommunal sektor KS-Konsulent as Mer fleksibilitet – mindre uønsket deltid - jakten på attraktive løsninger både for arbeidstaker og arbeidsgiver.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
Nullalternativet Hva skjer om vi fortsetter som egen kommune ? Noen betraktninger fra rådmannen.
Fra uønsket deltid til heltidskultur Jostein Bø/HR-sjef i Asker kommune.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Heldøgns omsorg – kommunenes dekningsgrad Færre institusjonsplasser, mer omfattende hjemmetjenester FoU 9342 Liv Wergeland Sørbye, Sidsel Sverdrup og Birgit.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Skranker i arbeidslivet
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
Mandat og mål Prosjektet har vurdert to modeller for innsatsstyrt finansiering (ISF) av kommunale tjenester. Modellene er utviklet og tatt i bruk i Kristiansand.
Husbanken og kommunene
økt grunnbemanning og ansvarliggjorte medarbeidere for økt nærvær
Følgeevaluering av Innherred Samkommune
Kostnadsbilder i pleie og omsorg
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Utskrift av presentasjonen:

Nye organisasjonsformer Prosjekt om effektivitet og effektivitetsutvikling i kommunal sektor Resultater fra pilotstudie Kjell J. Sunnevåg

Bakgrunn for prosjekt om effektivitet og effektivitetsutvikling i kommunal sektor MakroMikro Sektorvise effektivitetsanalyser /kvalitet Sektorvis beregningsopplegg Statistiske analyser Forklare effektivitetsforskjeller Innledende casestudier Bredere anlagt spørreundersøkelse Casestudier Hva skyldes forskjeller i effektivitet (og kvalitet)?

Effektiviseringsnettverket Variasjon mellom kommuner Men også stor variasjon internt i den enkelte kommune Variasjon skyldes i stor grad praksisforskjeller Vi må lete etter operasjonaliserbare variable som er hensiktsmessige for en analyse på kommune/sektornivå

Bakgrunn for prosjekt Viktig å fange opp ulike organisatoriske tilnærminger og endringer på kommune- eller sektornivå for å fange opp de faktiske årsakssammenhenger: Dette er særlig viktig dersom et gitt virkemiddel har negative kostnadseffekter på sikt, for eksempel tap av kjernekompetanse, og dersom den egentlige kausaliteten er: organisatorisk endring => effektivitetsutvikling

Bakgrunn for innledende pilot/case-studier Som grunnlag for pilot- studien har vi først identifisert et sett av organisatoriske tilnærminger som i utgangspunktet må antas å kunne påvirke organisatorisk ytelse målt langs ulike dimensjoner som effektivitet og tjenestekvalitet. Vi kan stille opp følgende hovedtilnærminger: –Oppsplitting og desintegrering av homogene forvaltningsorganisasjo ner gjennom horisontal og vertikal differensiering eller spesialisering, herunder fristilling og endring i tilknytningsformer –Vekt på en profesjonell, management-orientert ledelse i offentlige organisasjoner, med mer autonomi for managere til å velge virkemidler og bestemme over bruken av ressurser lokalt –Mål- og resultatstyring med resultatmål, rapportering av resultat og belønnings- og straffesystem. Endring i personalpolitikken, med vekt på kontrakter, prestasjonslønn og lønnsulikhet, og mer midlertidighet i ansettelse. –Økt konkurranseeksponerin g for kommersielt orienterte offentlige organisasjoner og markedslignende arrangement, herunder skille mellom dem som produserer og bestiller tjenester, «contracting- out», del- og helprivatisering. –Økt vekt på serviceorientering, servicekvalitet, brukerstyring og tjenesteyting –Kostnadskutt og budsjettdisiplin

Disse virkemidlene er basert på reformelementer som vi kjenner igjen i fra de siste årenes debatt om modernisering og effektivisering av offentlig sektor Pilot-studien har tatt sikte på å –Undersøke bruken av disse ulike organisatoriske tilnærmingene i et utvalg kommuner –Undersøke om det er andre faktorer som det også er viktig å ta hensyn til i en undersøkelse av effektivitets- og kvalitetsforskjeller –Legge grunnlag for utforming av spørreskjema Bakgrunn for innledende pilot/case-studier

Metodisk tilnærming for pilotstudie Casestudier i et utvalg kommuner –Skole, barnehage, pleie- og omsorg Utvalg –Kommuner i effektiviseringsnettverket –En kommune med relativt god score både effektivitets- og kvalitetsmessig –En kommune med relativt dårlig score både effektivitets- og kvalitetsmessig Kilder: –Effektiviseringsnettverket –Spørreundersøkelse/intervju med rådmann eller sektoransvarlig –Annen offentlig tilgjengelig informasjon

Skole – Fet kommune

Skole

Skole Årsak til relativ plassering mht kostnader og brukertilfredshet Liten kommune (under 10’ innbyggere): ”forsøker å utnytte styrken i å være liten”: –utvikle en felles kultur, spesielt på ledernivå: ”kulturbygging er hele greia” –ha en veldig dirigert organisasjon Etter 1999: To runder med utflating avorganisasjonen, stor grad av delegering fra rådmannen I 1997: Handlingsplan for kvalitet i skolen, spurte foreldre, elever, lærere: ”hva er kvalitet i skolen”, blinket ut seks områder, forsøkte å målsette dette, og spurte berørte på nytt igjen Hadde en skolesjef som gikk inn for dette med ”liv og lyst”, rektorgruppen samarbeidet. Kommer dårlig ut gjennom inntektssystemet, opparbeidet gjeld: Tvunget til erkjennelse: ”Sånn er det” Jobber med å bli bedre på elevmedvirkning, trygghet og trivsel. Effektiv struktur med fem skoler. Brukt mye intern rekruttering i omstilling: utløser ”tillit i praksis” Tre skoler med ca. 300 elever Mener Os kom relativt bra ut i gruppen, ingen åpenbare forbedringsområder. Dårlig skår på leseferdighet skyldes tilfeldig variasjon: Noen få svake elever. Var likevel et signal. Kommuner i området har hatt et eget leseprosjekt (som har fått mye oppmerksomhet) Forbedringsområder: –Elevmedvirkning Kostnader høyere enn gjennomsnittet forklares med mange ressurskrevende brukere FetOs i Hedmark

Skole FetOs i Hedmark

Skole FetOs i Hedmark

Skole FetOs i Hedmark

Skole FetOs i Hedmark

Barnehage – Vadsø kommune

Barnehage – Averøy kommune

Barnehage Årsak til relativ plassering mht kostnader og brukertilfredshet Bevisst holdning til tjenestens kvalitet og kostnader: ”Hvilke tjenester skal vi tilby til hvilken kvalitet og hvor mange ressurser skal benyttes” Bevisst holdning til organisasjonskultur, fokuserer på at de ansatte er til for brukerne, satser på lederopplæring; informere organisasjonen; delegering: ”ansvarliggjøre og myndiggjøre” Evne til å jobber tverrsektorielt for å trekke ut synergier ned til den enkelte virksomhet Høye kostnader er forårsaket av struktur: Bare én-avdelingsbarnehager. Har inntrykk av at brukertilfredshet er bra, men én-avdelingsbarnehager er sårbare –mindre fleksibilitet mhp. bemanning, mindre adm. ressurser – bl.a. til å drive aktiv informasjon. Én-avdelingsbarnehager dårlig utgangspunkt for å drive faglig utvikling. (Tre-avdelingsbarnehage fra ) VadsøAverøy

Barnehage Vadsø Averøy

Barnehage VadsøAverøy

Barnehage VadsøAverøy

Barnehage VadsøAverøy

Institusjonsbaserte tjenester – Iveland kommune

Institusjonsbaserte tjenester – Rælingen kommune

Institusjonsbaserte tjeneste Årsak til relativ plassering mht kostnader og brukertilfredshet Årsaker på kostnadssiden: –God dekning, lav pleietyngde –Liten institusjon; nærhet og oversikt –Lav turnover, godt voksne medarbeidere –Fleksibilitet mhp oppgaveutførelse; dog innenfor lovens rammer, ”noen av de eldre ansatte har gjort disse oppgavene i flerfoldige år og er godt skikket til det”; ”vi må bruke ufaglærte på oppgaver som andre steder ivaretas av sykepleiere”; ”dette har også med trivselen å gjøre, hvis de ansatte trives spiller dette over på brukerne” –Godt arbeidsmiljø Årsaker til god brukertilfredshet: –God legedekning, dusj toalett på alle rom gir et ”hjemlig preg” –Stabilt mhp ansatte –Leder er en ”humørspreder” IvelandRælingen Hovedårsak: –Så avdelinger, småskalaulemper: ”De som planla dette i sin tid tenkte ikke økonomi”, er i ferd med å endre dette, ser resultater. –På hver avdeling, senil-dement med seks plasser; ressurskrevende. –”Snille” turnuser på institusjon –Mange innflyttere på kort tid, svake nettverk – slår ut i etterspørselen etter tjenester Overrasket over dårlig skår på brukertilfredshet, har gjort undersøkelse selv og kommer godt ut (30-40% av beboerne senil dement): –Tilgjengelighet –Godt personell –Fysiske rammer ligger godt til rette Iverksetting: har hatt bra med plasser, kjøpt om nødvendig, et av distriktene ”hadde en veldig tolerant linje.

Institusjonsbaserte tjeneste Årsak til relativ plassering mht kostnader og brukertilfredshet Tiltak etter deltagelse i eff. nettverk: –God dekning på institusjon, lav dekning på hjemmetjeneste; Nummer én utfordring er å styrke åpen omsorg; ”kanskje vi [nå] løser problemet ved å si at du trenger så stor oppfølging, og det kan vi kun gi i institusjon”; utfordring er å gi rom for at flere kan bo hjemme –Annet: Kan bli bedre på turnusplanlgging, praktiser nå en fleksibel ordning for å gi rom for behov i forskjellige livssituasjoner. –Liten/stor integrasjon: alle er ansatt i pleie- og omsorgsavdelingen, er nødt til å se helhten; noen jobber både ute og inne i forhold til åpen omsorg, men har ikke gått så langt at hjemmehjelperne går inn i stell, rene hjemmehjelpsoppdrag, men kan gå inn i hjemmesykepleie hvis det er nødvendig IvelandRælingen Tiltak: –”Små avdelinger er dyre” –Bedre på turnusplanlegging –Skal innføre nattjeneste – trygghet for hjemmeboende.

Institusjonsbaserte tjenester IvelandRælingen

Institusjonsbaserte tjenester IvelandRælingen

Institusjonsbaserte tjenester IvelandRælingen

Institusjonsbaserte tjenester IvelandRælingen

Institusjonsbaserte tjenester IvelandRælingen

Hjemmebaserte tjenester – Hjelmeland kommune

Hjemmebaserte tjenester – Gjesdal kommune

Hjemmebaserte tjeneste Årsak til relativ plassering mht kostnader og brukertilfredshet God skår på brukertilfredshet skyldes erfarent personale, kontinuitet. Grupperte tidlig hjemmehjelperne i arbeidslag – bevisstgjort og profesjonalisert (skapt en identitet). Påvirkning på dags- og ukeplaner.Faste hjem – noe brukerne setter pris på. Bruker mye ressurser på nye brukere – deretter nedtrapping til ”vedlikeholdshjelp” God på utnytte ressurser på tvers og planlegging HjelmelandGjesdal Noen utfordringer, bl.a. i forhold til informasjon til brukerne og pårørende. Organisatoriske grep: bedre integrasjon – lille og store integrasjon –mot hjemmesykepleie i 2003 –mot institusjon er på gang. Har gjennomført kostnadsreduserende tiltak (kuttet på tilbud, redusert på lederårsverk, grunnbemanning – må nå øke Har ikke klart å innføre nye prinsipper på turnusplanlegging – prøver å tilpasse til ansattes behov. Arbeidslag: –Alle samles på ett sted når dagen begynner – ”noen synes dette er litt bakvendt”

Institusjonsbaserte tjenester Hjelmeland Gjesdal

Institusjonsbaserte tjenester HjelmelandGjesdal

Institusjonsbaserte tjenester HjelmelandGjesdal

Institusjonsbaserte tjenester HjelmelandGjesdal

Institusjonsbaserte tjenester HjelmelandGjesdal

Hva skjer videre? Spørreskjema er utarbeidet på grunnlag av pilotstudien for skole, barnehage og pleie- og omsorg –Testet ut hos pilotstudie-kommuner Utsendelse primo 2005 Sektorvise makrostudier på grunnlag av innsamlede data Case-studier for å se nærmere på årsaker til effektivitetsforskjeller