Ot. prp. nr. 58 (2005-2006) om lov om etikk og redelighet i forskning Statssekretær Åge R. Rosnes.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan sikre nødvendig kontroll med legemiddelutgiftene dersom bruken av individuell refusjon reduseres? FFO-seminar 24. mai 2007 “Hvor står vi – hvor.
Advertisements

Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
UiO – Forskningsadministrativ avdeling – 2007 Tiltaksplan for forebygging av uredelighet i forskningen Prorektor, prof. Haakon Breien Benestad Universitetet.
NENTs uttalelse om bruk av forsøksdyr
Kvoteordningen – et raskt overblikk
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Bioteknologinemda
Styrings- og administrasjonsreglement og Forretningsorden for styringsorganer
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Nasjonal strategi for diabetesområdet
Det kommunale og det statlige barnevern
Eierskap og styring i høyere utdanning
Læring av uønskede hendelser – for bedre pasientsikkerhet
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Fremragende forskning og politikk Det Norske Videnskaps-Akademi, 30. oktober 2006 Statssekretær Per Botolf Maurseth.
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP ETIKK VED UMB 1 HVORFOR ER ETIKK VIKTIG VED UMB? På alle våre arbeidsfelter er det lett gjenkjennbare.
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
St.meld. nr. 20: Vilje til forskning
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Kunnskapsdepartementets oppfølging på etikkområdet Ekspedisjonssjef Toril Johansson, Kunnskapsdepartementet.
Ny handlingsplan for økt tilgjengelighet i Presentasjon - Soria Moria erklæringen - Statsbudsjettet for 2007.
Innlegg på konferanse, Tromsø,
Finansieringssystemet
Barn som pårørende.
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
Førsteamanuensis/ PhD May Thorseth Filosofisk institutt, Program for anvendt etikk, NTNU Etikk og redelighet i forskning NT-fakultetet.
Barn i forskning: Barn av innsatte og barn av asylsøkere Rundebordshøring i regi av NESH 17.april 2007 Dr.polit Hilde W.Nagell Sekretariatsleder i NESH.
Forslag til Helseforskningslov Blir det enklere for forskere som bruker biobankmateriale? Forslag til Helseforskningslov Blir det enklere for forskere.
Stortingets ombudsmann for forvaltningen
Betaling av informanter Forskningsrådets politikk og praksis Norges forskningsråd Avdelingsdirektør Hege Torp.
UiO – Forskningsadministrativ avdeling FRIDA som felles forskningsdokumentasjonssystem for universiteter og helseforetak ? - Rapportering av vit.
Barn som pårørende –lovendring
Barn som pårørende.
Offentlighet og partsinnsyn
Departementets styring og styrenes rolle
Saksbehandling i fuskesaker Kilder/nyttige nettsteder: 1.
Barnevernets målsetting og oppgaver
Om barne- og familievernet
Pasienttilfredshetsundersøkelse i HAVO
Universell utforming Fagsjef Toril Laberg Fagpolitisk konferanse
EØS-utvidelsen og arbeidsinnvandring Tekna-konferansen 28. April 2004 Innlegg v/statssekretær Cathrin Bretzeg, KRD.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Forskningsrådet og nasjonale prioriteringer
Finansiering av grunnutdanning i helseforetakene v/seniorrådgiver Helga Festøy.
Ny lov om universiteter og høyskoler Ot.prp. nr. 79 ( )
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Statlig tilsyn med kommunesektoren Samordning Bakgrunn: NOU 2004 nr 17 – Aaslandutvalget Ot.prp nr. 97 (2005 – 2006) Kapittel.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
PSYC6100 Forskningsetikk Jan Egil Nordvik
Å redusere unyttig helseforskning i Norge ved å bruke systematiske oversikter – kommentar sett fra erfaring med forskningsetiske vurdering i REKVEST Berit.
Statssekretær Åge Rosnes: Hvordan bidra til økt privat finansiering av forskning – myndighetenes politikk og virkemidler.
Saker om skikkethet Dokumentasjon ved oversendelse av klage Marianne Klausen og Knut Andreas Bostad Felles klagenemnd.
Overskrift her Tekst, figur, bilder etc.. Staten Har et overordnet ansvar Vedtar lover Gir informasjon Fører kontroll Har tilsynsoppgaver Driver bl.a.
Forvaltningsreformen – Konsekvensene for fagskolene Fagopplæringssjef Gunnar Pedersen.
Brukermedvirkning i helseforskning i Norge Regional brukerkonferanse november 2015 May Britt Kjelsaas, rådgiver Helse Midt-Norge RHF helsefagavdelingen.
Møte med instituttledere
Brukermedvirkning i helseforskning i Norge
Brukermedvirkning i helseforskning
Foredrag i Lederforum, Universitetet i Stavanger 10. november 2008
Mulig vitenskapelig uredelighet – prosedyre Johan Giertsen Universitetet i Bergen Det juridiske fakultet.
Erfaringer med biobankloven. Seniorrådgiver Vibeke Dalen
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Ot. prp. nr. 58 ( ) om lov om etikk og redelighet i forskning Statssekretær Åge R. Rosnes

2 Kunnskapsdepartementet Ambisjoner for norsk medisinsk forskning Heve forskningsinnsatsen til 3 pst. av BNP innen 2010 Helse og bioteknologi som prioriterte områder Norge som attraktivt vertsland for utenlandske forskere Bidra til forskning som retter seg mot sykdommer i u-land

3 Kunnskapsdepartementet Bakgrunn og forhistorie Nasjonalt utvalg for vurdering av uredelighet i medisinsk forskning 1994 – 2001 St.meld. nr. 39 ( ) Forskning ved et tidsskille – utvalg for alle fagområder Forslag fra Norges forskningsråd om nasjonalt utvalg 2001 Departementets høringsnotat 2004 – lovfesting av etikkomiteer og nasjonalt utvalg for uredelighet i forskningen NOU 2005:1 – forslag om helseforskningslov Sudbø-saken – januar 2006 Ot. prp. nr. 58 – april 2006

4 Kunnskapsdepartementet Hovedpunkter Lovfesting av de nasjonale forskningsetiske komiteene Lovfesting av de regionale komiteer for medisinsk forskningsetikk Oppretting og lovfesting av nytt utvalg: Nasjonalt utvalg for gransking av uredelig forskning (Granskingsutvalget)

5 Kunnskapsdepartementet Generelt Lovens virkeområde er all forskning i Norge – enten den er offentlig eller privat finansiert Loven skal på visse kriterier gjelde norske forskere som oppholder seg i utlandet Komiteer og utvalg skal være faglig uavhengige statlige organer Departementet kan gi utfyllende forskrifter om oppnevning av og saksbehandling i komiteer og utvalg

6 Kunnskapsdepartementet Regionale komiteer for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk (REK) Det skal være regionale komiteer for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk Lovfestet plikt til å legge fram alle forskningsprosjekter som innebærer forsøk på mennesker Klageadgang

7 Kunnskapsdepartementet Nasjonale forskningsetiske komiteer Det skal være nasjonale forskningsetiske komiteer som dekker alle fagområder Rådgivende og forebyggende virksomhet Evaluering i regi av Norges forskningsråd

8 Kunnskapsdepartementet Nasjonalt utvalg for gransking av uredelig forskning (Granskingsutvalget) Hovedansvaret for forebygging og behandling av uredelig forskning ligger på den enkelte institusjon (universitet, høyskole eller bedrift) Institusjonene har ansvar for undersøkelse og behandling av konkrete uredelighetssaker Institusjonene har ansvar for oppfølging av sakene, inkludert eventuelle sanksjoner Utvalget skal være en kunnskapsressurs og et støtteapparat for institusjonene Utvalget skal sikre en mer enhetlig behandling av de alvorlige sakene

9 Kunnskapsdepartementet Nasjonalt utvalg for gransking av uredelig forskning (Granskingsutvalget) Skal granske konkrete påstander om vitenskapelig uredelighet og avgi en uttalelse Både institusjoner og enkeltpersoner kan melde inn saker Utvalget kan selv ta opp saker

10 Kunnskapsdepartementet Nasjonalt utvalg for gransking av uredelig forskning (Granskingsutvalget) De mest alvorlige sakene Definisjon av uredelighet: Forfalskning, fabrikkering, plagiering og andre alvorlige brudd på god vitenskapelig praksis begått forsettlig eller grovt uaktsomt i planlegging, gjennomføring eller rapportering av forskning Mindre alvorlige saker behandles av institusjonene Eventuell ”renvasking”

11 Kunnskapsdepartementet Nasjonalt utvalg for gransking av uredelig forskning (Granskingsutvalget) Utsatt offentlighet fram til saken er behandlet og konklusjon foreligger En uttalelse fra utvalget om at navngitte personer har vært uredelig, vil ikke være undergitt taushetsplikt Utvalget skal lage årsrapporter der sakene anonymiseres

12 Kunnskapsdepartementet Nasjonalt utvalg for gransking av uredelig forskning (Granskingsutvalget) Klageadgang Klage over saksbehandling og habilitet skal behandles av departementet Klage over uttalelsens innhold skal behandles av et særskilt ad hoc-utvalg

13 Kunnskapsdepartementet Nasjonalt utvalg for gransking av uredelig forskning (Granskingsutvalget) Utvalget skal oppnevnes av departementet Leder skal ha dommererfaring Utvalget skal ha forskningskompetanse og forskningsetisk kompetanse

14 Kunnskapsdepartementet Nasjonalt utvalg for gransking av uredelig forskning (Granskingsutvalget) Skal virke uavhengig av institusjonene Skal være et kompetent ressursorgan som gir råd og veiledning Skal sikre en mer enhetlig behandling av alvorlige saker