Slik var det før! (Stiftsbibliothek St. Gallen: Weltkulturerbe, UNESCO)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
PRESENTASJON FOR NUMEDAL VGS OPPSTART HØST 2012 TEMA: MIGRASJON PROSJEK TITTEL: TRAVELOGUES COMENIUS MULTILATERAL SCHOOL PARTNERSHIPS Comenius prosjekt.
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Logg inn med ditt brukernavn og passord. Glemt passord?
Høgskolen i Oslo Hvordan matcher studenters trening i kunnskapsbasert praksis med yrkeslivets krav? ved Anett Kristin Kolstad, 1. bibliotekarstipendiat.
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Kurs i Hurtiglesing – Superlesing – Fotolesing
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Med forskning på timeplanen
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •E-post •PPS •NEL •Studentweb •Its learning.
Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap – i lys av bolognaprosessen og kvalitetsreformen Liv Gjestrum Høgskolen i Oslo Avdeling.
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Gøy med grammatikk Kurs på Elvebakken vgs 12. 2
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Berit Bratholm : BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
VEIEN VIDERE FOR DIGITAL KOMPETANSE? 1.Kultur for læring 2. Forutsetninger for endring 3. Hva er oppnådd?
I dag: Kort repetisjon om faget webprosjekt Om gruppearbeid
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet august Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på ditt studium Epost Studentweb Its learning.
Tysktilbudet ved HVO Fra et tradisjonelt grunnfag innen humanoria
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Avdeling for sosionomutdanning
IKT i flerkulturelle skoler, Oslo indre øst ITU’s evaluering Patrik Hernwall og Guri Mette Vestby.
? Hva er.
Hva er ?. Facebook er et av de mest kjente sosiale medier eller nettsamfunn. Det er en gruppe mennesker som ved hjelp av data (internett) kommuniserer.
Evaluering av november på Blå avdeling:
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Vi besøkte Tjøme ungdomsskole i vår praksisperiode.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Berit Bratholm BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE 1. og 2. MARS 2004
Pedagogisk-psykologisk tjeneste på nett
Signatur 3.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Kritisk analyse av dataspill 8. klassingers syn på bruk av sex og vold i dataspill Ungdomsskoler i Fetsund og Brescia.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Bruk av IKT i undervisningen Innlegg på fakultetets undervisningsdag Stein Dankert Kolstø, IPP.
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Velkommen til språkprogrammet - studieretning tysk språk.
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
K ASTELL - ERFARINGER H ØR HVA JEG KAN ! 2- ÅRIG F O U- PROSJEKT STØTTET AV F REMMEDSPRÅKSENTERET Anita Nyberg, Kastellet skole.
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2002 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2001 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Moscito2 Guro, Tone, Mari og Elna. Om prosjektet Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner - systemer.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Digital mappevurdering - eller? IKT og MAPPEVURDERING Anne Anne Fængsrud
Digitale mapper Hildegunn Otnes Høgskolen i Vestfold Våren 2002.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
«Bare bok gjør ingen klok»
Gøy med grammatikk Kurs på Elvebakken vgs 12. 2
Forside/oversikt Fag / tema Kunst og Håndverk Trinn Ungdomstrinnet
Utskrift av presentasjonen:

Slik var det før! (Stiftsbibliothek St. Gallen: Weltkulturerbe, UNESCO)

E-læringen – Utfordringer og muligheter i erfaringene med tysk ”Underveis” – sammen med studenter og kolleger

Tilbud A.: Elektroniske fjernundervisningskurs - LUVIT B.: Utenfor LUVIT - fra hjemmesiden

A. (LUVIT) – 2 forskjellige kurs Ulik målgruppe, ulik profil: /02 Ty 2: 2. halvårsenhet for å få tysklærerkompetanse /03: Ty 15stp ”Deutsch online – Dabei sein”

A. 1.Ty 2 - LUVIT Studenter fra hele landet Hovedsakelig ”modne”, samvittighetsfulle kvinnelige (tysklærere) Ca. halvparten med erfaring fra tradisjonelle fjernundervisningskurs Språk -Kultur/Litteratur - Praksis - Didaktikk

A. 2. Ty 15stp -LUVIT Litt under halvparten (tysk)lærere, de andre fra andre yrker (flyvertinne, jurist, kunstner, kjemiker, bibliotekar, free-lance) Over halvparten med ”spesiell” tysk bakgrunn (d.v.s. meget gode tyskkunnskaper) Nesten halvparten menn Hovedsakelig fra Oslo og omegn Språk – Kultur/Litteratur – ”Avislesning online”- Læringsstrategier

A. Hoveddokumentasjon 1. Ty 2 og 2. Ty 15stp (begge LUVIT- kurs) Egen loggføring Kontinuerlig evaluering sammen med studentene og tyskkollegene Sluttevaluering (18 spørsmål med mange underspørsmål som alle studenter besvarte) Studentenes skriftlige arbeider E-kommunikasjon: E-post/Meldinger, Chat og Forum

B. 1. UTENFOR LUVIT: PÅ HJEMMESIDEN ”Elektroniske Seminarpakker” og mer komplekse sider (”venstremeny”) –”DeutschlehrerInnentreffen”(”Det Nasjonale ressurssenter for tysk”: ca. 100 deltakere; lærere fra ungdomsskole og videregående skole samt kolleger fra UiO) –Pedagogisk dag, UiO (lærere fra ungdomsskole og videregående skole)

B. 2.”Campus-kurs” – Fra hjemmesiden Vår 2004: Ty 40t – Studenter (ERASMUS) og ansatte fra alle avdelinger ved HiO/åpent for deltakere ”utenfra” IKT en integrert del: ”Søk-oppgaver” (”venstremeny” på hjemmesiden) og erfaringsdeling (på tysk)

(Generelle) fordeler Uavhengig av sted (tid) Fleksibilitet Individualisering Mulighet for tett og rask oppfølging Oppdagelseslyst Raskt

E-læring: Noen fordeler (språkfag generelt) Variert, autentisk språkmateriale (”språkbad”) Multimedialitet/hypertekstualitet (det utvidede tekstbegrep - bl.a. lydfiler, videoklipp - interaktivitet) Interkulturell forståelse

A. Noen av manglene/ulempene ved slike fjernundervisningskurs Krever selvdisiplin Tidsfaktor: –Kommer i tillegg til jobb/familie/sosiale forpliktelser (30stp - 15stp) –Stor arbeidsmengde: ikke regnet nok med de faglige krav (vanskeligere å mestre alene) Behersker systemet/teknikken ikke godt nok

Ensomhet/Fremmedgjøring/Arbeid foran pc-en er ”for teknisk” Studenter fra grisgrendte strøk kan føle seg nedprioritert i forhold til ”campus-stud.” A. Mangler: Psykisk

A. Mangler: Internett er tidkrevende og dyrt! søk kommunikasjon

Mangler: Et fremmedspråk (som tysk) i særdeleshet Det muntlige lider Savner det sosiale, motivasjonen fra klassefellesskap (”Jeg blir motivert når jeg kommer sammen med andre.”/”Jeg lærer best sammen med andre.” – ”Kan vi ikke ha flere seminarer?”/”Kan vi ikke besøke flere ambassader?” )

Mangler: IKT-kommunikasjonen (Chat): Virker kunstig og tungvint. Det muntlige må foregå skriftig eller muntlig/skriftlig. Det nonverbale mangler (Det nonverbale letter kommunikasjon, kan virke motiverende, misforståelser kan oppklares raskere.)

Hvordan bygge bro over de sosiale mangler og samtidig bruke Internetts fordeler? > >Fornøyde studenter

A. Bruke ”Oppslagstavla” bevisst som brobygger – ”Eine menschliche Note” (med link)

Humor/selvironi– Eksempel på selvlagt lydfil

A. Bruke andre funksjoner i systemet (her LUVIT) maksimalt: Bygge opp en stor linksamling -med bidrag fra studentene (”Mange interessante linker” /”Variert”/”Jeg har innlemmet mange adresser i mine ’Favoritter’”/”Likte å jobbe med disse.”) Bygge opp et rikholdig Navigasjonstre (mapper/undermapper): Mange varierte, (selvproduserte) oppgaver i forskjellige presentasjonsformer (”Jeg liker å klikke meg fram i mappene.”- ”Ryddig system” – ”Virker veldig bra: hva, når hvor?”- ”Har hjulpet meg å konsentrere meg.")

A. Bruke andre funksjoner i systemet (her LUVIT) Studentenes bidrag (arbeider, ”funn”, rask publikasjon av klassens diskusjon > eieforhold) Studentmapper (feed-back fra andre studenter)

A. Kommunikasjonen Visittkort med bilde og selvpresentasjon på tysk Kontakt stadig opprettholdt (fulgt opp/oppmuntret klassen/den enkelte - NB: riktig dosering!) Oppmuntret til samarbeid (studentinitiativ) Studentenes egeninitiativ: mange hadde kontakt utenom det som var arrangert av oss lærere (mailer/meldinger, chat og forum)! !

A. Lærernes reaksjon på studentens arbeider Meget raske svar Fyldig veiledning/fyldige tilbakemeldinger/rettinger > Studentenes vurdering: ”fikk alltid rask hjelp”, ”raskt”, ”grundig”, ”lærerikt”, ”motiverende”, ”oppmuntrende”)

A. Samlingene viktige 4 samlinger: ”Både lærerikt og sosialt” Nasjonalgalleri Dürer-Ausstellung Dichterlesung Deutschabend mit Raclette Eintritt: Lied, Gedicht, Spiel.. FILMSERIE MED INNLEDNING OG DISKUSJON

… og en ukes ekskursjon – tilpasset studiets profil Ty 2 til Sveits med flere skolebesøk Ty 15stp til Berlin/Potsdam språk og kultur (for eksempel ”litterær” vandring gjennom byen)

A. 1. Chat - Ty 2: Blandede erfaringer For lav deltakelse (ikke forpliktende) De tysktalende studenter Skrive tysk med tastatur (hindrer flyt) Redd for å gjøre feil, redd for å ”henge seg ut” Alt blir vist/stående på skjermen ”Falsk” beskjedenhet – undervurdering av egen prestasjon. Behersker språket mangelfullt (arbeider/reagerer for langsomt, har for lite aktivt ordforråd, behersker grammatikken dårlig)

A. Hvordan bøte på? Gjøre chat forpliktende Overbevise om chattens verdi Vise eksempler på gode chatter: Chat som et ”ping-pong”-spill Mailkontakt i stedenfor chat ”Konvertert” chattid (for eksempel til flere seminartimer eller flere skriftlige oppgaver)

A. 2. Chat -Ty 15 stp – Vellykket Forpliktende (studieplanfestet) God, regelmessig deltakelse (andre venter på én) Studentene likte å chatte og innså verdien Deltakerantall: høyst 5 (4) inklusive læreren Emner: oppgitt på forhånd (studentenes ønsker tilgodesett) –Jo mer konkret, desto lettere, for eksempel ”Avislesning online” –Antall emner per gang: 1-2, høyst 3!

A. 2. Chat -Ty 15 stp – Vellykket Feilretting: –læreren som språklig forbilde rettet de egne –NB: Ikke rette studentenes, bortsett fra hvis misforståelser! ”Klargjøring” (Chat ikke kronologisk): læreren ”knyttet” trådene sammen, tok opp noe som hadde blitt sagt før osv. Vellykket når studentene tok opp spørsmål fra de andre, slik at ikke alt ble styrt fra lærer (for eksempel at de selv spurte etter andres mening, etter klargjøring)

A. 2. Chat -Ty 15 stp – Vellykket Har hjulpet til å strukturere pensum veldig bra. Har hjulpet til å huske stoffet Alle chatter publisert i LUVIT (også studentenes) Noen forberedte seg ved hjelp av disse chattene til egen parallellchat Noen chatter var organisert av lærer, men fant sted uten lærer. Disse ble også publisert av studentene. Nyttige som videre arbeid (språk og emne)

E-kommunikasjon En videre effekt Overvunnet en terskel: turde nå skrive på tysk til tysktalende venner

B. Utenfor LUVIT: Demonstrasjon fra hjemmesiden Første forsøk på en mer kompleks side, d.v.s. med venstremeny: Berlin Samarbeid med studenter (brukt deres ”produkter”: –Berlin: en students dagbok (kan utvikles til hypertekst) –Bilder fra studenter

Med bidrag fra studentene – kan kompletteres med lydifler, video …

B. Ty40t – ”Campus- undervisning”: Arbeid med venstremenyen

B.”Elektroniske seminarpakker”: (Ressurssider)Elektroniske seminarpakker Nyere, lettere, litterære tekster med appell til ungdom Leselyst, humor, lek med språket Analyser/interpret./verkpresentasjoner Undervisningsforslag med høy grad av IKT- baserte oppgaver Kombinasjon med kulturkunnskap (for eksempel München)

B. Mer kompleks side Venstremeny (forskjellige kategorier) - På høyre side de enkelte forfattere (mange linker derfra)Venstremeny

Hjemmesiden Hjemmesidens adresse ligger også på Nettstedet for Læringssenteret Nettstedet til det Nasjonale ressurssenter for Tysk Nettstedet til Aschehoug Forlag (via Tysknytt)

Video: når studentene sitter alene foran pc’en og lengter etter HiO og fellesskap …

Mindmapping: noen studenter liker å arbeide slik

Mindmapping

Lydfil Eduard der Tintenfisch

Septembermorgen Slik kan også studenter og elever arbeide

Konsekvenser for fremtidige kurs Chat: Påpeke dens fordeler (språktrening, må reagerte raskt og adekvat, en lagret chat kan være et interessant språkmateriale Mer forpliktende deltakelse i Chat og Forum Økt samarbeid studentene seg imellom (samskriving:”To øyenpar ser mer enn ett.”) Studentene gir gir feed-back på hverandres oppgaver og publiserer dette. Studentene avholder chat selv og publiserer deretter. Økt publikasjon av selvlagde lydfiler, videoklipp, bilder: sted studentene kommer fra, enkelte skoler Læringsstrategier

Publikasjoner –E-læring På tysk: 1. (2003/2004) På min hjemmeside:”Elektroniske seminarpakker” og mer komplekse sider (med venstremeny: oppdateres stadig) 2. (Vinter 2003) Presentasjon av forfatteren Root Leeb og hennes verk: I: Tysknytt, Aschehoug Forlag - både i papirutgave og på nettet) NB: Hjemmesidens adresse ligger også på Nettstedet for Læringssenteret Nettstedet til det Nasjonale ressurssenter for Tysk Nettstedet til Aschehoug Forlag (via Tysknytt)

På norsk: ”E-læringen og dens emosjonelle side – Hvordan bygge bro over de sosiale mangler? En undersøkelse hos tyskstudenter på HiO” (bearbeidet oversettelse) i UNIPED, enten nr. 2 eller 3

Samarbeidspartnere/Kontakter Germanistisk, UiO (uoffisielt) Det nasjonale ressurssenter for tysk Aschehoug Forlag (nett- og papirutgave) Landslaget for moderne språk (LMS) Studenter, kolleger og lærere Elever (arbeider med å komme i kontakt med flere) Tysktalende land: forlag og forfattere Goethe-Institut

Under arbeid  En bred sammelikning av de to LUVIT-kursene (Ty 2 og Ty 15stp)  Undersøkelse om bruk av de ”elektroniske seminarpakker” (Informanter: studenter, lærere og elever)  Integrering av IKT-basert undervisning i tyskkurset for ERASMUS- studenter (vår 2004): Hovedsakelig utprøving av ”Menü” på min hjemmeside: Zeitunglesen online, Verlage, TV osv. Diskusjon i klassen rundt bruk/nytten. Linkbidrag fra deltakerne.