Tverrfaglig samarbeide

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevenes rettigheter og plikter
Advertisements

Nye lover og forskrifter relatert til planlegging og ansvar
Kunnskapens Borg – Trivsel og læring for samfunn og næring.
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa = opplæringslova
Fotograf Eiliv Leren © Destiansjon Tromsø
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
STOP WannaBe CannaFree.
Olweus-programmet ved Sten-Tærud skole
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Salhus Skole Et trygt sted for læring hvor alle opplever mestring og utvikling i et inkluderende fellesskap.
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
12. september 2012 Samlingssjef Britt Rakvåg Roald
Ansvar og prosesser i skolen
Øyer ungdomsskole.
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
Sverre Nesvåg Forskningsleder
Barn og unges helse Levanger kommune
“FØRSKULEVUKKU “ ... Bygger på ordinært Helsestasjons program
Helsestasjons- og skolehelsetjenesten
Skole helsetjeneste Helsestasjon og skolehelse tjenesten har som mål å nå alle foreldre, barn og unge fra 0 –20 år individuelle og grupperettede tiltak,
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
Skolehelsetjenesten. Samarbeid bestående av:
Skolehelsetjenesten Hva er den? Hvor går den? Skal vi gå med
Folkehelsearbeid Nasjonale mål og prioriteringer for kommunene i 2010 Kristiansand
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Kristiansand ,8 og senere I gymsal I klassen I grupper.
Forebyggende innsatser i skolen
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Manifest mot mobbing 2011 – 2014 Statsminister Stoltenberg og sentrale parter signerte i januar et nytt Manifest mot mobbing. Manifestet skal gjelde.
”BARNAS PROBLEMER ER IKKE INNDELT I FAG- OMRÅDER, FORVALTNINGSNIVÅ ELLER I KONTORER. UTFORDRINGEN ER DERFOR Å SE HELE BARNET OG I TILLEGG Å FLYTTE KOMPETANSEN.
Hvorfor FAU? Opplæringsloven § 11-4
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Skole helsetjeneste Helsestasjon og skolehelse tjenesten har som mål å nå alle foreldre, barn og unge fra 0 –20 år individuelle og grupperettede tiltak,
Samarbeid mellom skole og hjem
Skolehelsetjenesten. Samarbeid bestående av:
- HsPro Hvorfor tenke nytt rundt dataprogram i skolehelsetjenesten
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
FORELDREMØTE ÅSTVEIT SKOLE 4.september 2013
Bakgrunn for skolehelserådet
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Systemrettet arbeid aman. Jorun Buli-Holmberg Risikofaktorer (Kaufmann 1991) som kan føre til at utvikling av psykososiale vansker (lærevansker)
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
FORELDREMØTE NYE 8. TRINN ÅSTVEIT SKOLE 23. April 2013
HELSESTASJONS-OG SKOLEHELSETJENESTEN
Helsestasjon og skolehelse tjenesten har som mål å nå alle foreldre, barn og unge fra 0 –20 år Skole helsetjeneste.
copyright kjellaug johannessen
Folkehelse i kommunene. Kommunene er pålagt å drive med helsefremmende arbeid Følger opp myndighetenes mål og arbeid for folkehelse gjennom tjenester.
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
Tidlig innsats Hva er det og hvilke utfordringer innebærer det? TI-konferansen
ELEVTJENESTEN. RÅDGIVINGSTJENESTEN Utdanning og yrkesveileder: Hege Aanderaa: tlf Sosialpedagogisk rådgiver: Kristine Steiro: tlf
Foreldremøte Høsten STAVANGER KOMMUNE Jeg skal si litt om: ■ Skole-hjem-samarbeid ■ Gjensidige forventninger ■ Trivsel – læring – mestring – motivasjon.
§ 9a-1.Generelle krav Alle elevar i grunnskolar og vidaregåande skolar har rett til eit godt fysisk og psykososialt miljø som fremjar.
Arbeidsrett vs. elevrett Når lærernes arbeidsrettslige vern står mot elevenes rett til et godt skolemiljø Cecilie R. Sæther, KS Advokatene Lederkonferansen.
Foreldremøte Kvernevik skole September NY ORGANISERING AV SKOLEDAGEN Ny organisering av skoledagen Inneværende skoleår prøver vi ut ny organisering.
Tverrfagleg kompetanse for å hindre mobbing. «Frykter mobbeprogrammer blir en sovepute for skolene» «Etter flere år med mobbing ville ikke Margit leve.
ELEVTJENESTEN. RÅDGIVINGSTJENESTEN Sosialpedagogisk rådgiver: Kristine Steiro: tlf Elevinspektør: Anne Berit A. Roksvåg: tlf Utdanning.
NÆRMILJØRAPPORT Klasse – Skolens navn1. Prosjektarbeid for 8. trinn HVORFOR ER NÆRMILJØET VIKTIG FOR OSS? Ordet miljø brukes om omgivelsene vi lever i.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Nye føringer – nye muligheter
Velkommen til dag 4 Kompetanseprogrammet mobbing
SAMMEN OM BARN EN MODELL FOR TVERRFAGLIG SAMHANDLING
Nord-Trøndelag fylkeskommune – hva har vi gjort siden sist?
ELEVENES ARBEIDSMILJØ
Psykisk helse -Psykososialt team
Elevenes rettigheter og plikter
Utskrift av presentasjonen:

Tverrfaglig samarbeide Hvorfor??

Historisk tilbakeblikk…. Professor Carl Schiøtz første skoleoverlege i Oslo ( 1918-1919) Skolefrokosten-resultat av undersøkelser av dr Frölich (1912-13)

Resultat etter Frølichs undersøkelse:Skolefrokost Skolen ble en ny og viktig arena for forebyggende helsearbeid. Det ble lagt stor vekt på at den enkeltes motstandskraft måtte styrkes. Gjennom bedre hygiene skulle infeksjonene hindres i å utvikle seg til sykdom. Skolehelsearbeidet og kampen mot tuberkulosen ble i sterk grad vevd sammen

Mål for skolehelsetjenesten Bidra til kunnskapsformidling Bidra til skolen som oppdrager Hindre at skolen er en risiko for helse Ha kontakt med enkeltelever i saker der elevenes helsetilstand hindrer læring eller fungering i skolesituasjonen Mobilitetskanal-følge opp fravær (etter Siren Haugland)

Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa Kap. 9a: Alle elevar i grunnskolar og vidaregåande skolar har rett til eit godt fysisk og psykososialt miljø som fremjar helse, trivsel og læring

Utdrag fra kap 9 i St. mld. 16 Målet er at de forebyggende helsetjenestene for barn og unge skal: bli bedre tilpasset ungdom og nye utfordringer knyttet til psykisk helse og levevaner. Det vil bl.a. kreve et tettere samarbeid med andre tjenester og aktører, rekruttering av personell med mer psykososial kompetanse og oppdatering av kompetansen til eksisterende personell

Hva er problemene idag?? Psykososialt miljø/ problem Muskel/ skjellett Ernæring/inaktivitet/KMI Astma Rus/røyk Skoletretthet??/ tilstedeværelse Søvnhygiene Psykiske helseplager

Hvilken arena jobber vi på? Skolearenaen Helsearenaen Lokalsamfunnarenaen

Helsefremmende skoler-program Kartlegge ønsker og behov Planlegge og utarbeide tiltak Vekke oppmerksomhet om prosjektet og få alle med Fordele ansvar og eierskap Sette av tid og ressurser Evaluere tiltakene Få tiltakene inn i faste former

Skolediagnose Noen tenkte funn.......... Stort fravær Rusproblemer Mobbing Fysisk arbeidsmiljø for elevene Fysisk helsemiljø

Tverrfaglige fora Grupperettet Individrettet Skolemiljø ytre og indre

En arbeidsplan Ansvarsmøter rundt enkeltelever Miljømøter- retning i forhold til forebygging på den lokale skole Samarbeid i forhold til skader/ rus/ psykisk helse/ kost/ernæring Politisk promotering i forhold til f. eks skolekantine, spisearena/ spisetid Fravær-fraværsprosedyrer

Hva er spørsmålet?

Å kunne stille det ” gode ” spørsmålet? -Kunne lage et helseprogram? Hva er spørsmålet? Hvem handler dette om? Hvilke intervensjon vil vi bruke? Hvilke effekter er av interesse?

Individuell plan Lovbestemt hvis kriterier tilstede Ansvarliggjøring og ryddighet

Men et lite tankekors................... Hva sier forskning i forhold til tverrfaglig samarbeide og resultat på individnivå???

Samarbeidsaktører i skolen PPT Skolehelsetjenesten Fastlegen BUP Ungdomsbasen Helsestasjon for ungdom Politi FAU Flere.........................

Når forandringens vind blåser, kryper noen i skjul , mens andre drar ut for å bygge vindmøller Mao Zedong