Barnehageseminar i Bergen, 16. april 2008

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bestemmelser om utslipp av avløpsvann fra bolig, fritids- og annen bebyggelse med innlagt vann når utslippet skal tilknyttes mindre avløpsanlegg. For.
Advertisements

Jørn Engebretsen Fagleder byggesak, Re kommune
10.FEBRUAR 2011 BYGGEAVFALLSKONFERANSEN 2011 Hvilke erfaringer har aktørene med byggavfall i Plan- og bygningsloven? ERFARINGER FRA EN RÅDGIVENDE INGENIØR.
Krav til dokumentasjon i kap
Ansvar og ansvarsregler
Arbeidsgivers plikter.
DYREKLINIKK/KREMATORIUM
Ferdige veiledere høring fra –
Ny og forenklet godkjenningskatalog

Bedre kommunikasjon Line Sagberg
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
Saksbehandling i ht Plan- og bygningsloven
Implementering av NyttBygg Styringssystem
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Det kommunale og det statlige barnevern
Drammen Rådhus, Arkitektkompaniet
Arbeidsgivers plikter.
Arkitektbransjens erfaringer og opplevelse av prosessen
Samarbeidsavtale mellom Plan- og bygningsetaten og bydelene
Samspill mellom de nye plantypene
Ny plan- og bygningslov
Ansvar i byggesaker Egil Stabell Rasmussen
Ansvarlig søkers rolle i byggesaker
Generelt om kontroll Egenkontroll er ikke lenger eget ansvarsområde
ANSVAR ETTER HMS REGELVERKET
Kurs for søkere 2013.
STATENS BYGNINGSTEKNISKE ETAT Ny plan- og bygningslov Byggesakskolen 2. september 2008 Frode Grindahl.
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
Nye regler i byggesaksbehandlingen Bygningspolitikken er i hovedsak omforent Erfaringer fra byggesaksreformen Fokus på saksbehandling og dokumentasjonskrav.
1 Ketil Krogstad, KRD BE-dagene 2005, Storefjell Tidsfrister en liten oppklaring.
RADON BE – dagene 23. – 24. april 2003 Inger Vold Zapffe
STATENS BYGNINGSTEKNISKE ETAT BYGGEREGLER, BYGNINGSTEKNIKK, PRODUKTDOKUMENTASJON OG GODKJENNING AV FORETAK Funksjonsrettede krav er ikke krav i veiledning!
BEdagene 2003 Hva er nytt? Hva blir nytt? Ole Molnes Kommunal- og regionaldepartementet.


Hovedverneombudet i Kristiansund. Det er arbeidsgiveren som har hovedansvaret for at arbeidsmiljøkravene blir gjennomført. Arbeidsmiljøloven.
Arbeidsrett Å være fullmektig KY 2008.
Rollen som ”ansvarlig søker”
Hva kjennetegner en god byggesaksbehandling?
Ansvarlig søkers rolle
Ansvarlig søkers oppgaver og funksjon Byggesaksseminar
TILSYN.
Felles tilsyn på særskilte brannobjekt
FOKUS: SØK Byggesaksseminar
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Fremskaffelse av leieboliger
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Folkevalgtopplæring for Bydelsstyremedlemmer Reglement for bydelsstyrene.
Lokal arbeidstidsavtale
BEdagene Flere enkle tiltak, flere meldinger og 3 ukers frist – og hva med unntakene? Magnar Danielsen Kommunal- og regionaldepartementet.
Lovrevisjonen – Idrettstinget 2015
Endringene i plan- og bygningsloven Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
Norsk Logopedlag Konferanse for logopeder i privat praksis
Byggesaksforskriften (SAK 10)
Arbeidsmiljøet for ansatte
Begrepsavklaring Workshop godkjenning godskriving innpassing jevngodhetsvurdering faglig godkjenning erstatte i utdanningsplan fritak fullt fritak.
Byggesaksreformen Sluttkonferanse for evaluering av byggesaksreformen i plan- og bygningsloven.
TOB055 Beskrivelse, kalkulasjon og kontrahering Aktører/roller i byggeprosessen ”Prosjektorganisasjonen”
O.prp. nr ) Ny plan- og bygningslov Byggesaksdelen.
Hva bør være bestemmende? Systemutvikling: Hva bør være bestemmende? (og hvem bør bestemme?) Dag Wiese Schartum Avdeling for forvaltningsinformatikk, Senter.
PLAN- OG BYGNINGSLOVEN
Bestemmelser om utslipp av avløpsvann fra bolig, fritids- og annen bebyggelse med innlagt vann når utslippet skal tilknyttes mindre avløpsanlegg. For.
Søknad og saksbehandling
Private aktører - veilednings- og kompetansebehov
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Gjennomføringsplan.
Husutstikking (Plan- og bygningsloven §29-4 og Byggesaksforskriften SAK 10) Kommunalt ansvar: Byggverkets plassering, herunder høydeplassering, og byggverkets.
Massehåndtering og kulturminner
Seksjon byggesak.
Utskrift av presentasjonen:

Barnehageseminar i Bergen, 16. april 2008 Trygve Sæle seksjonsleder Etat for byggesak og private planer © Bergen kommune

Prosess-kart byggesaker © Bergen kommune

Prosess-kart byggesak © Bergen kommune

Prosess-kart byggesaker © Bergen kommune

Prosess-kart byggesaker © Bergen kommune

Forhåndskonferanse. Avklare nærmere rammer og innhold Det skal føres referat. Referatet skal bl.a dokumentere forutsetninger for videre grunnlag Forhåndskonferanse skal avholdes senest 2 uker etter at tiltakshaver har fremmet krav om forhåndskonferanse. © Bergen kommune

Ansvarlig søker oppgaver. Søknaden skal forestås av en ansvarlig søker som skal være et bindeledd mellom de : ansvarlig prosjekterende, ansvarlig utførende, ansvarlig kontrollerende, tiltakshaver og kommunen. © Bergen kommune

Ansvarlig søker oppgaver. Ansvarlig søker skal sørge for at det er dokumentert i søknaden hvorledes alle relevante krav i bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov skal oppfylles. Søknaden skal undertegnes både av tiltakshaver og ansvarlig søker. © Bergen kommune

Ansvarlig søker oppgaver. Der ansvaret for prosjekteringen, utførelsen eller kontrollen er oppdelt, skal ansvarlig søker samordne søknaden og påse at alle oppgaver er dekket med ansvar og bekrefte dette skriftlig i søknaden. Ansvarsoppdelingen må gå tydelig frem av søknaden. © Bergen kommune

Ansvarlig søker oppgaver. Ansvarlig søker skal godkjennes av kommunen i hver enkelt sak. Foretaket må dokumentere tilstrekkelige kvalifikasjoner innenfor det enkelte oppdrag. Krever arbeidet særlig innsikt, skal det tas hensyn til dette ved avgjørelsen om godkjenning skal gis. © Bergen kommune

Oppsummering. Velger du som utbygger et foretak med nødvendig kompetanse til å forestå deg gjennom byggeprosessen, vil prosessen gå raskere, da foretaket er kjent med de kommunale saksprosedyrene saken må behandles etter. © Bergen kommune

Hva vil etaten bistå med. Saksbehandling har 1. prioritet. Samme saksbehandlere for hele saken. Løpende dialog med ansvarlig søkerer. Gi veiledning/informasjon om prosessen dersom prosjektet ikke følger oppsatt fremdrift ved etaten. © Bergen kommune