Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hurum PPTs erfaringer med LP
Advertisements

Nordnorsk Fagnettverk Hørsel Bodø 6. oktober 2011
«På lag med familien» En fokusgruppeundersøkelse om helsesøsters arbeid med overvekt blant barn Gerd Olaug Kallevik Presentasjon: Gerd Olaug Kallevik,
Fra prøving og feiling til
Hege Rismoen Kort om Elverum kommune  innbyggere  implementerte system for IP 2005  alle fagavdelinger har et ansvar  systemkoordinator.
Fotograf Eiliv Leren © Destiansjon Tromsø
Kvalitetsarbeid i studieforbundene •Lunsjseminar i Vofo •Sonja Jacobsen •Bygdefolkets studieforbund.
FAMILIENS HUS Hvor: Hoff Terrasse 20 (Senter for familiebarnehager)
Tidlig inn- opplæringspakka Barn i rusfamilier Barn som bekymrer
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Sverre Nesvåg Forskningsleder
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Kompetanseplan for barnehagene i Bydel Gamle Oslo 2014
Gratulerer NSF Sør-Trøndelag 100 år Bårdshaug 23 mai 2013 Diabetessykepleier Anna Kristoffersen Frøya kommune.
Tønsberg - oppvekstkommunen
Drammen kommunes arbeid for å forebygge kjønnslemlestelse hos jenter
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Forebyggende innsatser i skolen
Sted/Dato endres i topp-/bunntekstPresentatør/Virksomhet endres i topp-/bunntekst PROSJEKTET: ”BARN I RUSFAMILIER”
Erfaringer fra modellkommuneforsøket
Ved Gunhild S. Eik og Elin Osmundsen
Tidlig innsats HS styret 7. desember 2010 Svein Ove Ueland
Prosjekt tidlig innsats
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
BAKGRUNN FOR PROSJEKTET
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Pedagogisk fagsenter. Drøftingsteam
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
SAMBA småbarnsteam - sammen om barna –
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Sør-Odal kommune Prosjekt barn og unge
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Prosjekt barn og unge i Hedmark
Barneverntjenestens Ytre Helgeland avd Alstahaug Situasjon pr
Karine Haven og Ragnhild Dale Ringen, Fysioterapeuter Mandal Kommune
FORELDREMØTE Hommelvik, Grønberg, og Mostadmark barnehage
Et inspirerende foreldreveilednings- kurs
Asker Kommune Svangerskapsomsorgen Barne- og Familieenheten
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Et inspirerende foreldreveilednings- kurs
Et lavterskeltilbud tidlig i alder og tidlig i vanskeforløp
Internasjonal satsing i Bydel Sagene
Tidlig innsats og samordning av tjenester til utsatte barn og unge Mette Smedstad KS, Innovasjon og utvikling.
FAMILIEHJELPA I STANGE KOMMUNE
Linda Heitmann, Else Kvamme Ramberg og Kristin Uglebakken
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Læringsmiljøprosjektet – Et prosjekt som er målrettet mot mobbing.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
Rett hjelp tidlig – Kvello Stavanger kommune har startet et treårig prosjekt ( )for å kvalitetssikre barnehagen og bedre samarbeidet mellom det.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: OPPVEKST OG UTDANNING Tverrfaglig samarbeid for barn og unge TVERRFAGLIGE MØTER 22. SEPTEMBER 2016 HEGE DYRLAND.
TRYGG TIDLIG Foreldreveiledning. agenda Sandefjord, Innhold Implementering Erfaringer både hos foreldre og fagfolkene som er involvert. Justeringer.
Reguleringsvansker Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
TIDLIG INNSATS KVELLO METODEN INN I BARNEHAGENE I SEL KOMMUNE.
TIBIR PMTO PALS KONSULENT TERAPEUT Kjært barn osb… RÅDGJEVAR.
Hvordan sikre et best mulig tilbud for unge med barnevernsbakgrunn i overgangen til voksenlivet? Dette er et prosjekt som er gjennomført av ansatte ved.
ICDP i det ordinære helsestasjonsprogrammet
ICDP i Helseetaten Ved Eli Østberg Baardseth, ICDP-koordinator i Helseetaten, Oslo kommune Mitt navn er altså Eli Østberg Baardseth, og jeg.
SAMMEN OM BARN EN MODELL FOR TVERRFAGLIG SAMHANDLING
«Bare bok gjør ingen klok»
Alle skal med… Et 3 årig prosjekt i Hasvik kommune
Hvordan støtte kommunene med å få oversikt over folkehelsen – og kommer vi videre fra oversikt til handling? Sigri Spjelkavik – rådgivar folkehelse.
Foreldremøte Tidlig Trygg i Fet
Prosjekt tverrfaglig samarbeid barn/unge i Nordre Land kommune
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark 2010 - 2014 Tidlig innsats for barn og unge i Solør Skaslien 02.10.2014

Hovedmål for prosjektet Større andel av barn fanges opp, og gis nødvendig hjelp i tidlig alder. Barn, unge og deres familier opplever å få god og meningsfylt hjelp ved kontakt med hjelpeapparatet. Engasjement hos ansatte for temaet tidlig innsats og handle på risiko ivaretas ved felles fokus og kompetansehevende tiltak.

Nøkkelbegreper Kompetanseheving på tvers av yrkesgrupper Tverrfaglig samarbeid Tidlig innsats Foreldreveiledning Brukermedvirkning/-evaluering

Valgte modeller/ verktøy Kvellomodellen ICDP – International Child Development COS – Circle of security (Trygghetssirkelen) KOR - Klient og resultatstyrt praksis

Områder/kurs som er vektlagt for å nå målene Tverrfaglige rutinebeskrivelser Informasjonsmøter med barnevernstjenesten for andre virksomheter i Solør Kursdager med tema som blant annet: - Taushetsplikt - «Fra bekymring til handling» - Den vanskelige/nødvendige foreldresamtalen - Barns utvikling - Observasjon osv

Resultat av evaluering 97 % av barnehagene og deltakerne i observasjonskorpset ønsket at vi skulle fortsette arbeidet med Kvello modellen.   De mest positive effektene ved innføringen av Kvello modellen så svarte flertallet som følger: Tverrfaglig observasjon og refleksjon omkring tiltak for barn sikrer kvaliteten i barnehagen. Man kommer tidligere i gang med tiltak for barn og foreldre, og på en raskere og mer effektiv måte. Mer og bedre tverrfaglig samarbeid. Bedre kjennskap til hverandres fag- og ansvarsområder. Felles kompetanseheving blant de ansatte i barnehagen ved kurs, lesesirkler, refleksjoner og diskusjoner.

De største utfordringene/hindringene ved innføringen av Kvello modellen svarte flertallet følgende: Mye tid og ressursbruk Ønskelig med enda mer observasjoner Få til møtetidspunkt som passer for alle Reservasjonsretten for foreldre Små kommuner der alle kjenner alle. Utfordringer i forhold til taushetsplikten Ulikt hvor godt de enkelte barnehager var forberedt

Det er tre konklusjoner som kan gjøres på stormøte 1. Barna trenger ikke noen spesiell tilrettelegging. 2. Barnehagen følger opp med observasjoner og tettere foreldresamarbeid rundt barna. 3. Foreldrene får tilbud i hjelpeapparatet, slik som for eksempel foreldreveiledning, henvisning til barne- og familieteam, PPT, helsestasjon, logoped osv. I noen tilfeller kan det være aktuelt å sende bekymringsmelding til barnevernstjenesten.  

I de oppmeldte sakene ved gjennomføringen i Solør, så var det en ganske jevn fordeling i forhold til de ulike konklusjonene og hvilke hjelpetiltak som var aktuelle. Men vi så klart et stort behov for å kunne tilby foreldreveiledning i våre kommuner.

Evaluering COS og ICDP Nyttig, lærerik og tankevekkende Får bedre samspill med barn Se barna med nye øyne Bedre samarbeid mellom foreldre i deres oppdragerrolle Foreldre ønsker videre individuell veiledning

Samlet vurdering av nytte og effekt av valgte mål, strategier og metoder Skyndet oss langsomt Implementering Nye rutiner/praksis i den ordinære driften Forebyggende innsats ser man ikke effekt av før etter en tid Bedre kjennskap til hverandre Mer og bedre tverrfaglig samarbeid Felles kompetanse – felles språk – bedre samarbeid

Forankring, Implementering og veien videre Koordineringsgruppe med 2 ansatte fra hver kommune, til sammen utgjør de en nettverksgruppe. Aktivitetene som observasjoner i forhold til Kvellomodellen, ICDP og COS er lagt inn i et årshjul i hver kommune. Dette er forankret i ulike handlingsplaner i kommunene. Informasjonsfolder til alle foreldre. Skal inn på kommunenes hjemmesider.

Barnets beste Hvis vi som jobber i forhold til barn og foreldre får til et bedre samspill med barn og «SER» barn, så vil dette være av stor betydning for barns utvikling og psykiske helse. Valgene vi har tatt krever mye i tid og ressurser, men på sikt tror vi dette skal bli en mer effektiv og fruktbar måte å jobbe på. Både med tanke på forebygging, komme tidlig inn for å kunne hindre større vansker for barn og foreldre.

ICDP i Solør Mange innen helse og barnehage har blitt sertifisert for å jobbe med ICDP ( totalt 35 stk når de siste er ferdige). Jobbet/jobber med veiledning overfor ansatte i barnehagesektoren og foreldre.

COS i Solør Hovedsak ansatte fra barnevernstjenesten og stillinger knyttet opp mot helsestasjon. Totalt 14 ansatte har fått denne opplæringen som gir de kompetanse til å kunne jobbe med COS veiledning i forhold til foreldre. * Alle barnehager og deltakere i observasjonskorps bruker boka «Se barnet innenfra – hvordan jobbe med tilknytning i barnehagen».

KOR i Solør ca. 40 – 50 stk deltatt på 2 dagers opplæring i juni 2014. 10 ansatte «utdanner» seg for å få økt kompetanse, og for å kunne lære opp andre igjen.

Kvellomodellen i Solør Alle barnehager har hatt en runde med observasjoner i sine barnehager (Totalt 16 barnehager) Nye runder med observasjoner starter nå i høst Det er utarbeidet maler og skjemaer, som skal brukes i dette arbeidet.