Statens veivesen: Gå-seminar mars 2003 Berit Nordahl, Byggforsk: Å BYGGE FOR DE GÅENDE?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Motivasjonsgruppenes HVEM HVA HVOR
Advertisements

Et rettighetssystem ute av balanse Aksel Hatland Innledning på frokostseminar 10.September 2010.
Forelesning mars 2008 LAA 234 Landskapsanalysemetoder 2008
Verdidokument for Oslos kolonihager
Harald Munkvold Høsten 2006
Alfa kurs- og behandlingssenter
Cicignon – Fra gammelt sykehus til ung bydel i Fredrikstad
Hva er Oppvarming? Treningslære Jim-Cato Johnsen 06/07
1: Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo fjerde kvartal 2006.
Finanskrisen Arbeidsledighet i reiselivsnæringen Innvirkninger på Krødsherad kommune Ordfører Olav Skinnes, Krødsherad kommune.
Dialogtorg i Kristiansand
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Sentrum og byutvikling: balansens dilemma
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Motivasjonsgrupper Diabeteskonferansen 2010
Trondheim lufthavn Værnes i tall
Randi G. Trøan Prosjektleder Statens vegvesen
To undersøkelser: 1.Registeranalyse: –En sammenligning av utvalg med fysisk funksjonsnedsettelse og tilfeldig befolkningsutvalg i samme alder (25-45 år.
Til dere som bor i nærheten av Styrimarka Kartet på innsiden av folderen er en gave til dere fra Styri Vel - som har bekostet utgivelsen av kartet.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Bostedspreferanser og arbeidsreiser i norske storbyer
Presentasjon for Drammen formannskap 7. juni 2011
Brukerundersøkelser i helse- og omsorgstjenesten
Publikumsundersøkelse Ullern Rapport fra Synovate v/Wenche Berntsen Februar 2008.
Flytting i et segregert bylandskap
1: Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo fjerde kvartal 2006.
1: Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo tredje kvartal 2006.
Boligbrua og værestedet Stovner
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Sosial kompetanse i en inkluderende skole
Studier av innovasjon, forskning og utdanning
IDEALER OG REALITETER. BOLIGSITUASJONEN FOR UTVIKLINGSHEMMEDE Regionale konferanser om politikken for mennesker med utviklingshemming Anna M. Kittelsaa,
NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Moderne kvinner og frie alkoholtøyler
Tilbudskonferanse 23. april 2014 Nytt båttilbud Aker brygge - Fornebu Gylve Aftret-Sandal Analysesjef Ruter.
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Modeller og sosiale nettverk
Bomiljøprosjektet i Drøbakgt.1 Presentasjon for Sagene SV
1 Oslo kommune Samferdselsetaten Veien til et digitalt grunnlag for gang- og sykkelveinett ATP-modell brukernettverk 2008, Chi Kwan Kwong, Oslo.
Fylkesmannen i Oslo og Akershus Hva bør en byveileder ta opp PBE, Fylkesmannen i Oslo og Akershus ved Ellen M. Svinndal.
1: Markedsleie Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo første kvartal 2007.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 16. september – 30. oktober 2010.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Bruk av etableringslån* i Oslo og Akershus Rolf Barlindhaug Norges byggforskningsinstitutt * nå en del av Startlåneordningen.
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Universell utforming i offentlige anskaffelser
Oppfølgende tjeneste i bydel Gamle Oslo
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Aldring med funksjonshemning i lokal kontekst Hege Gjertsen, Nordlandsforskning Problemstilling: Hvordan oppleves det å aldres med en medfødt eller tidlig.
Fysisk aktivitet.
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
1 Bidrar far mer hjemme når mor er i jobb? Ragni Hege Kitterød og Silje Vatne Pettersen Statistisk sentralbyrå.
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Hypotesetesting, og kontinuerlige stokastiske variable
Sosialkonstruktivisme
Hovedpunkter i en klimavennlig bærekraftstrategi for byutvikling (I)  Gjenbruk av byareal i stedet for utadrettet byvekst, med kanalisering av fortettingen.
Ute hele dagen 3. mars 2016 Lek, trivsel og fellesskap i uterommet, muligheter og utfordringer Kathrine Bjørgen, høgskolelektor/stipendiat ved DMMH og.
Meldal kommune - attraktivitetsundersøkelse 2010.
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Aktiv transport. Definisjon av Aktiv transport Aktiv transport omfatter gåing, sykling på reiser som uansett skal gjennomføres i hverdagen, for eksempel.
Sykling på skoleveien – trygt frem og hjem 1. Sykling er bra for alle Trygg Trafikk – Statens vegvesen – Helsedirektoratet – Syklistenes landsforening.
KLIMAVENNLIG AREALPLANLEGGING. FAKTA OM NORSKE BYER Høy bilandel Høye transportkostnader Vanskelige å betjene med kollektivtransport.
SENTRUMSKONFERANSEN 15. SEPTEMBER 2016 BO i – ARBEIDE i – HANDLE i – og OPPLEVE BYEN.
Oppgaven fra samfunnsdelen og strategisk kart
Masteroppgave ved Institutt for Geografi, UiB
Brukerundersøkelser - resultat
Utskrift av presentasjonen:

Statens veivesen: Gå-seminar mars 2003 Berit Nordahl, Byggforsk: Å BYGGE FOR DE GÅENDE?

Bymessige boligområder – noen kjennetegn Høy tetthet Vektlegger offentlig transport til områdene Fokus på fotgjengere og syklister Fokus på tilknytning til omkringliggende områder Uterommene blir mer offentlige: flere tilreisende, større mangfold av aktiviteter og funksjoner

Sammenliknende bomiljøstudier: To gamle sentrumsområder To nyere forstadsområder Kartlegging av områdenes utforming Kartlegging av lokal næringsliv og foreningstilbud Intervju med nøkkelpersoner Survey til beboere

Beboernes bruk av boligområdene Valgfri aktivitet – går tur daglig / flere ganger i uken Indre Oslo 59 % Indre Bergen74 % Ytre Bergen41 % Ytre Oslo52 %

Følgeaktivitet – ”stoppe opp” på veien: Parkene: 35 % av beboerne er ute min. 1 g.uken Bakgårdene:40 % av beboerne er ute min. 1 g.uken Plenene: Ytre Oslo33 % bruker dem (ukentlig eller oftere) Ytre Bergen20 % bruker dem (ukentlig eller oftere) Benker i området: 25 % av beboerne i forstedene bruker dem (ukentlig eller oftere) 16 % av beboerne i indre by bruker dem (ukentlig eller oftere)

En områdestruktur som gir tetthet og opplevelsesrikdom: knutepunkter alternative ruter mange veier inn/ut av området store slynger er kjedelige unngå blindveier

Karakteristika ved områdenes fysiske struktur Indre Indre Ytre Ytre OsloBergenBergenOslo Antall gatekryss Antall veier inn til området Antall smug/ forbindende gangveierFå/ingenMangeMangeMange Antall blindveier00149 Antall slynger1032

Telle minutter: Gjennomsnittlig antall minutter ute i nærområdet Områdentimer Indre Oslo2431,9 Indre Bergen3591,9 Ytre Oslo3561,8 Ytre Bergen4151,7

Betydning av boligtype og nære nabolag Indre Oslo 1,5 t forskjell: Høyest -Nær park med stor bakgård Lavest -Nær næringsområdet, dårlige bakgårder Indre Bergen 1 t forskjell: Høyest -Småhusene Lavest - Massive bygg nær sentrum Ytre Oslo 50 min. forskjell Høyest -Avskjermet lavblokk-område Lavest - Rekkehusene Ytre Bergen 1,13 min. forskjell Høyest:Terrassehus Lavest:Høyblokkene

Forklaringer Trekk ved utforming av området strukturen i området (området som helhet) boligtype (type nabolag) Individuelle karakteristika livsfase lokal orientering

Sammenheng mellom type nabolag og tid tilbrakt ute time Bygård 1,9 Høyblokk1,5 Lavblokk2,0 Rekkehus og småhus1,8 Hva med andre forklaringer?

Andre forklaringer – livsfase og individuelle karakteristika Yrkesaktivitet Hjemmearbeidende og arbeidsledige- mer tid enn utearbeidende Trygdede og pensjonister- like som utearbeidende Barn i husholdet Hushold med barn- mer ute Lokal orientering Venner i nærområdet- mer tid ute Uforpliktende nabokontakt- mer tid ute Oppvokst i området- mer tid ute

Forklaringer fra det bygde miljøet Når vi holder individuelle karakteristika konstant har boligtype selvstendig betydning for tidsbruken i nærområdet: Høyblokk reduserer sannsynligheten for at beboerne bruker området Høyblokk reduserer samlet tid tilbrakt ute

Konsekvenser for planarbeidet Allerede på skissestadiet bør bygging for folkeliv bli en premiss: Lay out med knutepunkt, mangfold av ruter, snarveier, stier… Vektlegg gjenkjennelighet og menneskelige dimensjoner Unngå slynger og blindveier… Reduser massivitet i byggene

Konsekvenser forts. Bygg tett og gjør folkelivet synlig Folkeliv øker folkeliv Mange forbindelser til omkringliggende områder Offentlige og private soner må rendyrkes: Vern om halvprivate soner Parkmessig behandling av offentlig uterom Regionale instanser – må de revidere normer til fordel for folkeliv?