Høyere utdanning i endring: Hvordan møter arkeologi utfordringene? (…i oppgangstider) Christopher Prescott Per Ditlef Fredriksen IAKH, UiO NAM 2014 i Stavanger.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
2 Er internasjonalisering en garanti for kvalitet? Oslo, Arne Liljedahl Lynngård Direktør, SIU.
Page 1 Hvilke faktorer påvirker tid til forskning? Bjørn Stensaker.
Samarbeid for suksess - universitetssykehusfunksjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Eierskap og styring i høyere utdanning
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Læreren Rollen og utdannningen St. meld. nr. 11 ( ) kunnskap gir vekst
Gunn Engelsrud-NOKUT-konferansen 21 april 2010 Dokumentasjon av utviklingsarbeid og erfaringskunnskap - ”vi lærer alltid med kroppen selv om.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Forskerutdanning og karriereløp Kjersti Baksaas-Aasen kjersti. baksaas
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Utvalget for språkpolitikk ved UiO Presentasjon av hovedpunkter “Snart to hundre. Universitetet i Oslo og språket i internasjonaliseringens tidsalder”
Redskap på veien eller mål på kvalitet? - Et studentperspektiv på karakterer i høyere utdanning Av Susanne Skjørberg, fag- og forskningspolitisk ansvarlig.
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Anne M Jervell Strategiske veivalg? Anne M Jervell STYREMØTE Tema:Strategi.
SIFO-Evaluering Styrets vurderinger. Grunnleggende premiss 1. Det er positivt at BFD har skjermet et minimum av forskningsmidler til forbruksforskning.
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
Målbilde for byggstudiet ved NTNU i 2040
Hva betyr samarbeidsavtalene for NTNU –
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
Status og videre arbeid med faglige prioriteringer Berit Karseth Dekan ved UV-fakultet Informasjonsmøte 20. februar 2014.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Oppfølging av studenter ved HF: Hvor står vi og hvor går vi? Gro Bjørnerud Mo, studiedekan Studiekomiteen
Finansiering – et overblikk Møte med KUF-komitéen 10. mars 2014 Universitetsdirektør Tor A. Aagedal.
Finansieringssystemet for universiteter og høyskoler
Det historisk- filosofiske fakultet Dekan Gunnstein Akselberg Voss 24. oktober 2005.
LMU Studiebarometeret. Ny nasjonal studentundersøkelse Første nasjonale undersøkelse som måler studentenes tilfredshet med studiekvaliteten.
Hva vet vi om utenlandsstudentene i Norge? Jannecke Wiers-Jenssen.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
EVU i samarbeid mellom arbeidsliv og høyere utdanning Seniorrådgiver Helge Halvorsen NHO Avdeling arbeidsliv Miniseminar NRØA.
MN-fakultetets planer for internasjonalisering 2012 Seminar
1 Institutt for materialteknologi Styringsdialog høst 2006.
Internasjonalisering: Kan vi hevde oss? NIH som case Sigmund Loland Norges idrettshøgskole.
NTNU – samarbeid med bransjen Fremtidens byggstudium Møte i policygruppe for bransjekontakt 14.oktober Tore Hoven Styreleder NLR.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Kandidatundersøkelsen 2013 og Studiebarometeret Merethe Westberg Cummings, Karrieresenteret.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
Nordisk Forskerutdanningsakademi: NorFA Norden NorFA Nabo NorFA Holbergs gate 1, N Oslo Tel.: Fax: +47.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
Tanker rundt kommende SFU-er, og hvordan disse kan bidra til økt utdanningskvalitet Avdelingsdirektør Ole-Jacob Skodvin, NOKUT, Avdeling for utredning.
Senter for læring og utdanning
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
MARKOM2020 Høgskolen Stord Haugesund – NTNU Ålesund – Arktisk Universitet UiT- Høgskolen i Sør-øst Norge.
Statssekretær Jens Revold
Gjennomføring av tilsynet
Handlingsplaner Utdanning - Status 2017
Overordnet strategi SV-fakultetet
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Tilleggslønn Særavtale om honorering for arbeid på eksternt finansierte prosjekter - faste vitenskapelig ansatte.
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Studieutvalget 19. oktober 2016 Lars Helliksen og Inger Langeggen
Utdanningskvalitet – Nord universitet
MN-fakultetets planer for internasjonalisering 2012
Utskrift av presentasjonen:

Høyere utdanning i endring: Hvordan møter arkeologi utfordringene? (…i oppgangstider) Christopher Prescott Per Ditlef Fredriksen IAKH, UiO NAM 2014 i Stavanger

Kvalitetsreformen – en overstått etappe? Struktur- og gradsreform i høyere utdanning Ikke direkte knyttet til forskning og finansieringsmodeller, men påvirket hele sektoren. Følger den generelle filosofien i offentlige sektor. Prioritering, måling, relevans- & effektivitetskrav startet og sluttet ikke med Kvalitetsreformen. Institusjonsinterne endringer viktigere

UiO & HF – «flinkest» i reformklassen? Instituttreformer Strategiske disponeringer Faglige prioriteringer «Nivå II»-policy + publisering Negative og positive insentiver (fra HF til individ) – Gjennomføring – Publisering – Midler fra konkurransearena – Undervisningsregnskap.. kriterier for forskningstermin, forskningsmidler, lønn, opprykk, stipendiatstillinger, utlysninger, kursrammer osv.

Tellekanter og studiepoeng:Uttelling i marginene Budsjett IAKH2013% Samlet Studie, resultat ,6% Publisering, resultat ,4%

Publisering

Poengstatistikken er beregningsgrunnlaget for UiO-interne tiltak

To faglige prioriteringsprosesser: vilkårlige valg og tallenes tale Faglig prioritering styrer ressurser (ditt studentene gjennomfører, forskning foregår, man er internasjonale og innhenter midler på konkurransearenaer) : subjektive valg og harde tider : tallene styrer pengene og arkeologi på topp Betenkeligheter og paradokser

: Muligheter for IAKH- arkeologien Faglig prioritert: konkurrere om stipendstillinger, utlysning av stillinger, skjermes mot nedskjæringer, øke lærertetthet, prioritert MA, ressurser på BA, mer ansvar på phd …..

Rammebetingelser Offentlige krav og rammer Utdanningsøkonomi, studentplasser/kvoter og programdesign Studentdemografi, studentenes forutsetninger, forventninger og planer Arbeidsmarkedet Forskerutdanning Internasjonal konkurranse Utvikling i faget

Rammefilosofi Forskningsbasert undervisning Utdanning med forskningserfaring Kvalitet og oppfølging Internasjonal orientering Samarbeid med arbeidsgivere

IAKH-arkeologien: Posisjon og samfunnsoppdrag 7 faste 100% stillinger Klar posisjon i norsk og nordisk arkeologi Internasjonalt nettverk med fokus på Nord- Europa, Middelhavsområdet og det sørlige Afrika MA-utdanning nær et «embedsstudie»: – Lovpålagt forvalting – Grunnforsking – Teoretisk/metodisk reflektert – Bygge opp praktisk erfaring og leveringsevne

Fire tverrvitenskaplige satsingsfelt Kulturarv (nasjonalt og internasjonalt) Historisk arkeologi (nordisk, kontinental og i det sørlige Afrika) Miljøarkeologi/ arkeometri Forhistorie (teknologi/innovasjon)

Kontinuerlig fornying og evaluering Spesialisering begynner på 2000-nivå Ekstern tilsynssensor Kvalitetssikring: underveis- og periodisk evaluering, årlig studiekvalitetsrapport I stor grad studentpanel, evalueringshistorikk NOKUTs studiebarometer & rapport

Hvor vi ønsker å være om 4 år Et naturlig valg i Nord-Europa: fagmiljø og MA- tilbud Integrere «ny-metodologi» & teori Utvidet tilbud på feltkurs, metode & praksis Høyere andel internasjonale studenter (Over-)fylle årlig MA-kvote på 24 Velutviklet program som står trygt etter 2017

Stillinger og ressursbruk Nye PhD- & post doc. (2 under tilsetting) Forskotering av stillinger på jernalder & steinalder 3-årig stilling på stein- og bronsealder (utvidet post doc) II-stilling i arkeometri/miljøarkeologi Middelhavregionens arkeologi/GIS under tilsetting Timekvoter Utviding av felt- og praksisopplæring på BA & MA: tettere samarbeid med KHM, AM og internasjonalt ledende aktører i arkeometri/miljøarkeologi Sterkt phd-program gjennom faggrupper og DIALPAST Kritisk kulturarvsforsking i tråd med HFs initiativ Årlige utlysingar av MA-stipend til internasjonal reise/datainnsamling

Nye program og emnetilbud Justeringer av MA-forløp Større mulighet for praksis/utenlandsopphold i løpet av første år Mer case-basert undervisning på metode & redskap før prosjektbeskrivelse Flere milepælar i løpet av andre år («skriveåret») – «light-versjon» av modell for PhD-utdanning Emnetilbud Heritage, material culture and conflict Mer spesialisert emne på miljøarkeologi på BA &MA Arkeologi og formidling Utviding av feltkurs fra 2 til 3 uker Ekskursjon på MA Feltmomenter & ekskursjoner på BA Praksisemne: aktivt bruk av stabens nettverk nasjonalt og internasjonalt PhD-tilbud & DIALPAST videreføres Sommerskole, teknologi

Mål Krevende og givende akademisk program på BA, MA & PhD Forutsigbar og gjensidig forpliktende studieløp Møte varierte forventninger hos studenter- fremme karriereønskene Gir kunnskap, ferdigheter og forskningsinnsikt som arbeidsgivere setter pris Danne grunnlaget for å møte fremtidens faglige utvikling i det internasjonale arkeologifeltet