International Computer and Information Literacy Study Inger Throndsen, ILS/UiO Geir Ottestad, Senter for IKT i utdanningen Seminar NHO, 26.11.14.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

1 Måling av basisferdigheter i voksenbefolkningen – Et skråblikk på muligheter og begrensinger Måling av basisferdigheter i voksenbefolkningen – Et skråblikk.
Teknologi i klasserommet
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Forskning og utvikling
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
UTDANNING FOR BÆREKRAFTIG UTVIKLING
Etablering av ”MATEMATIKKROM”
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Noen utfordringer for skolene
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Mzoon – for fremtidens filmskapere?  Hvilken funksjon mzoon har, og i hvilken grad den kan sees på som en digital læringsressurs?  Hvilke former for.
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Lesevaner og IKT-bruk blant elever fra språklige minoriteter i Norge En sammenlikning mellom elever.
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Norske elevers leseferdighet på 4. og 5. trinn
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G LMS som pådriver for digital.
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
© Synovate Lærernes bruk og holdninger til digitale læremidler i videregående skole og i ungdomsskolen 2011.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
 Strengths:  Intern faktorer ◦ Potensielle interne sterke sider. Sterke sider eller styrker er positive egenskaper, noe organisasjonen er god til og.
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Bokpresentasjon Bergen
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Hva i all verden har skjedd i realfagene? Norske elevers resultater fra TIMSS 2003 Liv.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T U T D A N N I N G Rikets tilstand, ITU-konferansen1 Prosjektleder Vibeke.
Nasjonale prøver.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Merete Aagesen Silje Oksavik Guro Maaø Nilssen Ketil Lønnum
Skolens digitale tilstand og ITU-monitor
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Cafédialog – elevmedvirkning
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen Vurdering 2.
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen, Vurdering 2.
Kildesystem – dataflyt - oppvekst
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Velkommen til et nytt skoleår!
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
Høgskolen i Oslo IKT i ny grunnskolelærerutdanning ved LUI, HiO Seminar i regi av Ballast Hovedfunn fra Ballast-prosjektet. 2.Hva er digital.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
HABITUS Habitus – våre sosiale og kulturelle disposisjoner.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Lesing og lesestrategier
Barn på flukt Presentasjon fra Redd Barna Norge.
Lesevaner og IKT-bruk blant elever fra språklige minoriteter i Norge basert på data fra PISA 2000 og 2006 Rita Hvistendahl og Astrid Roe Forskningsspørsmål:
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Utvalgte resultater for SVGS
NY VRI Nina og Ingvild.
Utvalgte resultater for SVGS
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
Utskrift av presentasjonen:

International Computer and Information Literacy Study Inger Throndsen, ILS/UiO Geir Ottestad, Senter for IKT i utdanningen Seminar NHO,

Om ICILS den aller første internasjonale studien av elevers digitale ferdigheter en IEA-studie (The International Association for the Evaluation of Educational Achievement) 138 skoler i Norge deltok – 20 elever, 15 lærere, rektor og IKT-ansvarlig fra hver skole komponenter i undersøkelsen: – en 60 minutters (30 min x 2) digital prøve til elevene (9. trinn) – spørreskjema til elever, lærere, rektor og IKT-ansvarlig – en nasjonal kartlegging den digitale prøven tok utgangspunkt i en autentisk situasjon (f.eks. rockebandkonkurranse på skolen) godt samsvar mellom beskrivelsen av digitale ferdigheter i rammeverket for ICILS og det norske rammeverket for grunnleggende ferdigheter

Digitale ferdigheter – resultater for deltakerlandene

Inndeling av ICILS-skalaen i ferdighetsnivåer Norge = 537 skårpoeng

Hva kjennetegner elever på ulike ferdighetsnivå? Nivå 1 kjenner elementære kommandoer kommuniserer digitalt på et elementært nivå Nivå 2 kan lage enkle digitale produkter har noe forståelse for sikker bruk av IKT Nivå 3 kan lage digitale produkter kan søke etter og finne digital informasjon kan vurdere om informasjon er troverdig Nivå 4 er svært presis i utforming av digitale produkter søker bevisst etter informasjon ut fra formålet vurderer effektivt om informasjon er presis, troverdig eller partisk

Fordeling på ferdighetsnivåer

Norske jenter presterer bedre enn guttene Gjennomsnittsskår (SE) Jenter548 (3.1) Gutter525 (2.8)

Kjønnsforskjeller i alle land

Norske elevers IKT-bruk HjemmePå skolen 75 % bruker datamaskin daglig8 % bruker datamaskin daglig Fritidsaktiviteter (ukentlig): Høre på musikk – 91 % Se på video – 75 % Skoleaktiviteter (ukentlig): Søke etter informasjon – 54 % Bruke oppslagsverk på nettet – 47 % Lage dokumenter – 31 % 52 % rapporterer om ukentlig IKT-bruk

Har du lært følgende på skolen? Prosentandel som svarer «ja» Bruke datamaskin til å presentere informasjon88 Bruke datamaskin for å få tilgang til informasjon86 Avgjøre hvilken informasjon som er relevant82 Vurdere om du kan stole på informasjon på nettet 79 Finne ut hvor en skal se etter informasjon om et ukjent tema 72

Hvem har hovedsakelig lært deg følgende? Jeg har for det meste lært det selv Lærerne mine Familien min Kommunisere på Internett 7616 Finne informasjon på Internett Lage dokumenter til skolearbeidet

Norske elevers bruk av IKT i fag

IKT-bruk i fag

Eksempel på oppgave (2) Sette inn skjermbilde, oppgave hvor norske elever gjør det svakt

Resultat e-post oppgave Forklare at en ikke-personlig hilsen i en e-post viser at avsenderen ikke kjenner mottakeren Prosent riktig svar ICILS gjennomsnitt25 Norge30 Polen34 Slovenia16 Danmark*34

Stor oppgave Digital produksjon; lage en plakat

Stor oppgave Digital produksjon; lage en plakat

Stor oppgave Digital produksjon; lage en plakat

Resultater stor oppgave Digital produksjon; lage en plakat InnholdProsent riktg svar Relevant informasjon er valgt ut og tatt med på en plakat16 Beholde opprinnelig størrelsesforhold i et bilde29 Tar bort unødvendig innhold i plakatteksten30 Designe og bruke god layout for tekst i en plakat38 Bildenes layout i en plakat39 Velge informasjon ut fra gitte kriteria47 Tekst og bakgrunnsfarge har nok kontrast til å være lesbart48 Bruker hele siden til plakaten50 Velger relevante bilder til plakaten53 Lager en passende layout for tittel på en plakat69 Fargevalget er kontinuerlig og understøtter meningsinnholdet på en hel plakat 81

Hva påvirker prøveresultatet? Hjemmebakgrunn (antall bøker og foreldrenes yrke) – Forklarer ca. 10 % av variasjon i prøveresultatet Elevers ambisjoner om fremtidig utdanning – Ambisjoner om høyere utdanning forklarer ca. 5 % av variasjon i prøveresultatet Kjønn – Forklarer ca. 4 % av variasjon i prøveresultatet Elevers dataerfaring og bruk av datamaskin hjemme – Ukentlig bruk forklarer ca. 4 % av variasjon i prøveresultatet

Lærernes holdninger til IKT-bruk (positive utsagn)

Lærernes holdninger til IKT-bruk (negative utsagn)

Prosentandel lærere som ofte bruker digitale verktøy i undervisningen (i de fleste timene/i alle eller nesten alle timene)

Kompetanseheving innen IKT En liten andel av lærerne har deltatt på kompetansehevingstiltak – kurs om integrering av IKT i undervisningen (28 %) – kurs i fagspesifikke digitale ressurser (22 %) 52 % mener skolen ikke har lagt til rette for at de skal få utviklet sin IKT-kompetanse

Skoleleder Lave tall for kompetanseheving sammenlignet med internasjonalt gjennomsnitt – 58 % oppgir at flertallet av lærerne deltar på kurs i bruk av IKT i undervisningen i regi av skolen (68 %) – 22 % oppgir at flertallet av lærerne observerer kolleger som bruker IKT i undervisningen (44 %) – 7 % oppgir at flertallet av lærerne deltar i et praksisnettverk om bruk av IKT i undervisningen (29 %)

IKT-ansvarlig Faktorer som hindrer IKT-bruk i undervisningen: – mangelfulle IKT-ferdigheter hos lærerne (77 %) – ikke nok datamaskiner som kan brukes i undervisningen (65 %)

Oppsummering Norge plasserer seg i en gruppe med høyt presterende land 30 % av elevene er på nivå 3 eller høyere 24 % av elevene er på nivå 1 eller lavere Selv om lærerne er positive til bruk av IKT, er det beskjeden bruk i fag Elevenes IKT-erfaringer skjer hjemme Et fåtall lærere har deltatt på kurs eller lignende kompetanseheving IKT-ansvarlige anser manglende lærerkompetanse som den største hindringen for bruk av IKT i undervisningen

Oppsummering Vi har et godt utgangspunkt for at alle elever i ungdomsskolen skal få gode digitale ferdigheter – utstyr – holdninger blant lærerne – digitalt erfarne elever Norske elever er i dag avhengig av god sosial bakgrunn og ildsjeler blant lærerne for å kunne bruke IKT til å lære fag

Lærerutdanningen må løftes digitalt Nyutdannete lærere (Gudmundsdottir mfl., 2014): 79 % av lærerne ønsker kompetanseheving i IKT TALIS 2013: Ønske om undervisningskompetanse i IKT nr 2 SMIL (Krumsvik mfl., 2013): lavest digital kompetanse blant de yngste og eldste lærerne Forpliktelse om bruk nødvendig

Kortrapport – hjemmesiden til ILS, IKT-senteret og Udir Sette inn forsiden på kortrapporten Hovedrapport 2015 Sette inn bilde av en bok med hovedrapport 2015 på

Ove Hatlevik Forsker, Senter for IKT i utdanningen Kontekstualisering – digitale ferdigheter i samfunnet

Grunnleggende ferdighet betyr ikkje at den er grunn eller elementær Det er en nøkkelferdighet/-kompetanse «Å kunne bruke IKT» er en grunnleggende ferdighet

Elever har ulike erfaringer ved skolestart

Hva er dette?

Avhenger av hvem vi spør ‘Møtested’ (sted ‘å henge’) Verktøy Underholdning Livsverden

Hyppigere og mer variert bruk hjemme (for mange elever) Møte venner / familie Kildekritikk Musikk TV ‘Legge planer’ Spille Programmere Utregninger Digitale tekster Opphavsrett Digital dømmekraft som personvern og sikkerhet Kritisk bruk

​1) lære på egen hånd? ​2) lære sammen med andre? ​3) lære å dele med hverandre? Hvilke egenskaper trenger barn og unge for videre læring?

Hva er kjennetegn ved fremtidens yrker? ​Jobbe alene - sammen med andre? ​Arbeidsintensive - kunnskapsintensive? ​TeknologiFRI - teknologiPREG?

Teknologipreget arbeids- og samfunnsliv Pågått over tid: Historisk: Dampmaskin, telegraf, telefon, etc. In The Age Of The Smart Machine: The Future Of Work And Power (Zuboff, 1989) Eurydice (2010) viser at 94 % av arbeidsgjevarane forventer at nye tilsette har digital kompetanse Digital agenda for Norge / EU Horizon 2020: EU Research and Innovation programme

Hva kan dette bety for de 24% av elevene som er under eller på nivå 1?