Kommentarer på dialogmøte i Ruter 26.September 2014.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Dialogkonferanse spesialtransport 2014
Advertisements

Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Læring på arbeidsplassen
Støtte til fjernvarme Fjernvarmedagene oktober 2012.
Øyfergesambandet i Oslo Dialogkonferanse 7. januar 2013 Rolf Michael Odland Leder for Innovasjon & HMSK Boreal Transport Norge 1.
Kommentar på dialogmøte - Overordnede perspektiver.
Kommentarer til Vedlegg 2 Materiellbeskrivelse 1.Ruteres generelle krav til Busser Krav om at «Bussmerke skal defineres i tilbudt og er det som skal leveres.
ER VI I TIDE? 1. Dialogkonferanse om Bussanbud Møte med Ruter 25. november 2013.
Dialogkonferanse bussanbud 2014
Dialogkonferanse – bussmateriellstrategi UnibussSide 1.
Fagforum for infrastruktur i Grenland
Norsk Scania AS Presentasjon dialogkonferanse
Hvilke virkemidler kan bidra til raske utslippskutt?
Dialogkonferanse Ruters bussanbud i 2014
Dialogkonferanse II Ruter 18. November 2013
Vest Buss Gruppen Dialogkonferanse Ruter November
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Universitetet i Oslo Det juridiske fakultet IT-kontrakter Innledning.
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
Felles Bransjemøte med Statens Vegvesen
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
Farlig avfall 2010 Nye krav til farlig avfallsbransjen og andre viktige budskap til de frammøtte 14. September 2010 Rica Nidelven Hotel i Trondheim Harald.
Veileder for energisparingskontrakter Marianne H. Dragsten Mobil
Konkurranse og samarbeid
Erfaringer fra Nittedals-anbudet
Arbeidsgiverpolitisk avdeling Regionmøter Ståle Borgersen, direktør.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Dialogkonferanse Ruter 26. september Oppdragsbeskrivelse / kvalitet Positive til kvalitet som del av tildelingskriteriene Viktig å tydeliggjør hvilke.
NITTEDALSANBUDET DIALOGKONFERANSE. ” Incitament er en stimulans til å gjøre en ekstra innsats 2.
Vindkraft i Norge – I lys av sertifikatordningen med Sverige
Dialogkonferanse Ruters bussanbud i 2015
Dialogkonferanse om Ruters bussanbud i 2015 Et av Vestlandets største børsnoterte selskap.
Kraftvarmverket på Mongstad Utslippstillatelse til Statoil Forpliktende samarbeid om helhetlig miljø- og energiprosjekt Pressekonferanse torsdag 12. oktober.
Dialogkonferanse Ruter 26. september Parallelle rammeavtaler.
Mulighetenes Oppland «Kontrakt, hva er viktig og hvorfor» v. Ola Selvaag.
Parallelle rammeavtaler Nettbuss Øst side 1.
Innspill til anbud Follo og Østensjø
Vedlegg 2 - Materiellbeskrivelse Nittedalsanbudet 1.
Prosedyrebeskrivesle Nittedalsanbudet 1. Endringer i Konkurransegrunnlaget Vekting og tildelingskriterier er noe endret Nytt bilag til oppdragsbeskrivelsen:
Forskningsrådets IPR-policy Prinsipper. Hovedprinsipp: Forskningsrådet skal ivareta samfunnets interesser  Prosjektene er finansiert av offentlige midler.
Risiko og usikkerhet i prosjekter Bjørn Johs. Kolltveit.
Dialogkonferanse Tromsø, Sjø. TFT. Konkurranseform - tidsperspektiv En god anbudsprosess: Gi tilbyderne god tid til å utarbeide tilbudet (ikke.
Innlegg dialogkonferanse Troms Driftsdirektør Petter Kure Torgersen side 1.
Folkemengden i yrkesaktiv alder AldersgruppeAntall i 2002 Antall i.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Agenda Kollektivtrafikk i Nord-Trøndelag Kollektivtrafikk i Stjørdal og Meråker kommune Konkurranse kollektivtrafikk på veg i Stjørdal og Meråker kommune.
Mer vei for pengene?!... Peter Gjørup NCC Construction AS Policymøte SVV Onsdag 14. oktober 2009.
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes Høst 2015.
Tilbudskonferanse for kjøp av avlastningstjenester Konkurransegrunnlaget - Prosedyre for gjennomføring av anskaffelsen Byrådsavdeling for helse.
Kort innlegg dialogkonferanse 19. Mai 2016 Petter Kure Torgersen side 1.
Åpen anbudskonkurranse EØS Rammeavtale Rørinspeksjon Tilbudskonferanse 5. april 2016, kl
BOREAL Dialogkonferanse Kolumbus 8. September 2016 Ivan Fossan.
Arnhild Dordi Gjønnes, Advokat NHO
Samferdselssjefkollegiet
Tilbudskonferanse 7. april 2016, kl
En kontrakt som koster dyrt
Dialogkonferanse om systemtest av batterielektriske busser i Oslo sentrum # Ruter Hans Petter Sundberg, Teknisk Direktør, Nettbuss AS
Dialogkonferanse Nittedalsanbudet.
Dialogkonfernse Ruter
Vedlegg 4 – bussanlegg og ladeinfrastruktur
Offentlige anskaffelser 12 Rammeavtaler
Endringer i prosedyre og kontrakt - Tildelingskriterier
Offentlige anskaffelser Rammeavtaler
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Langtidsplan og budsjett
Konkurransen om Buss-tjenester i Ruters vestregion 2020
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Utskrift av presentasjonen:

Kommentarer på dialogmøte i Ruter 26.September 2014

Markedssituasjonen - basert på rutekm i kontrakter med fylkeskommunene Kilde: Kontraktsoversikt fra Kollektivtrafikkforeningen,SSB 2

Resultater for bussnæringen (ordinært resultat før skatt) Kilde: Proff forvaltning3

NHO Transports utgangspunkt  Utvikling av standardkontrakter eller veiledere  Juridiske vilkår  Prising av kontrakter  Bruk av materiellbeskrivelse  Insitamentsbeskrivelser  Indeksregulering  Balanserte kontrakter  Bruk av bussindeks  Mer balansert risiko for utvikling trafikkbildet  Balanserte endringspriser  Gjensidige opsjoner  Kun bruk av insentiver på områder hvor selskapene har reell påvirkning  Konkurransenøytrale frikort bestemmelser  Kontantfri kollektivtransport 4

1 Konkurransegrunnlaget  Bra med åpning for parallelle tilbud  Materiell  Oppgaveløsning  Drivstoff  Må sikre mulighet til å fase inn ny teknologi i løpet av kontraktsperioden  Avklare anleggssituasjon  Anlegg bør være del av konkurransegrunnlaget  Anleggets kvalitet og behov for oppgraderinger må være kjent.  Beskrive trafikkutfordringene i perioden 5

2. Behold dagens prinsipper for prising av ruteproduksjon/endringer  Buss/Vogninnsats  Rutekm  Rutetimer 6

3. Gebyrer erstattes av objektive målinger av kvalitet  Kutt i gebyrlistene  Dagens gebyrlister bør erstattes av objektive målinger av kvalitet og måles mot et fastsatt 0-nivå i kontraktene, som danner grunnlag for et bonus/malussystem  0-nvået bør ligge fast i perioden. Det må ikke bli vanskeligere å oppnå bonus i løpet av kontraktsperioden.  Insitamenter på inntektsutvikling må være på områder hvor selskapet har reell påvirkning. 7

5. Bruk standard bussmateriell  Positiv utvikling i de siste anbudene  Stille ikke krav til teknologi men krav til å oppfylle fossilfrikravet fra  Gi større mulighet til fase inn nytt materiell løpende i kontraktens levetid  Operatøren har eierskapet til materiellet 8

Ved krav om bruk av biogass  Biogassleveransen må være på plass ellers bør det vurderes annen teknologi underveis i anbudsperioden.  Ved biogasskrav må oppdragsgiver gi full dekning drivstoff kostnadene fordi det er fravær av biogassmarked. 9

 100 % av den totale godtgjørelsen skal reguleres  NHO Transport anbefaler at regulering bør skje minst 4 ganger i året  Første regulering skjer ved driftsstart/oppstart av oppdraget basert på kjent verdi ved innlevering av anbudet  Bruk kostnadsindeks for buss 7. Indeksregulering av kontrakter 10

Bruk bussindeksen, det vil trolig gi lavere risikopåslag! Reparasjon og vedlikehold, administrasjon vs kpi-reguleringLønnsutvikling - Buss vs frontfaget Kilde: SSB 11

8. Rekruttering  Ruter som del av fylkeskommunene og Spekter må ta ansvar for oppfylle samfunnskontrakten om lærlingeplasser  Krav om å være lærebedrift og krav til å ta inn lærlinger 12

Kontraktsvilkår og kontraktsadminisitrasjon 13 Kontraktsvilkår UbalanserteBalanserte Kontrakts- administrasjon Bokstavtro og lav samarbeidsvilje Løsningsorientert og samarbeid

Det er behov ny kontraktsfilosofi Selskapene innflytelse 14 HøgLav Høg Fylkeskommunens innflytelse Spesifikasjon/detaljeringsnivå Fram til 1995 Dagens kontrakter Partner- skapsmodell Partner- skapsmodell Det har skjedd positive endringer i Ruter Mer kollektivtransport for pengene Kollektivtransport som tar markedsandeler Forutsigbarhet for fylkeskommunenes økonomi Økt lønnsomhet i bransjen