Tekst i nettavis MEVIT1510 Høst 2008 Ragnhild Fjellro.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

Rett på sak.
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
KVAM: Hjortejegerne må ha blingset alvorlig da de la an og felte den ett år gamle kukalven, langt oppe i skogen ved Haukås i Kvam. Der ble kalven , med.
Grav i all hast Siri Gedde-Dahl.
Media håndtering og kommunikasjon
Journalistisk praksis i en nettavis
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
Skoleavis Journalistikk i skolen
Markedsføring og pressearbeid
Tips til ekstern kommunikasjon. Hvem er journalisten?
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Intervjuteknikk.
Dagsaktuell undervisning
- Bak enhver tekst er det arbeid
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Manual for skoleavis i 6. klasse
Skriveseminar på Norsk 103
Om å skrive om litterære tekster
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
Målrettet mediearbeid - Hvordan selge dine saker til pressen
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
God kommunikasjon på nettet
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 7
Vanskelig stoff, enkel formidling Nina Kristiansen, forskning.no oktober 2009.
Lesing – lesetrategier. Aviser i undervisningen
10 regler for å skrive for web
Grunnkurs i webpublisering
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Litterære virkemidler
8. Writing for the Web Skrive for Web. Presentasjon av informasjon Tekst er viktig Da må den være lesbar Enkel, direkte, kompakt Vi ser overskrifter og.
Krise: fare & mulighet.
Nyhetsartikkel.
Artikkel. Bruk ulike kilder på en selvstendig måte Overskrift: Kort setning/frase som fremhever innholdet Første avsnitt: Hvem Hva Når Hvor Legg vekt.
Media og kommunikasjon. Media og kommunikasjon? Mulighet for generell studiekompetanse Etter to år kan en gå ut i lære –Mediegrafiker –Fotograf Mer enn.
Politisk påvirkning.
Fortelling Skrivetips til stil Fortellingens tre hoveddeler
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Avisjournalistikk Mediekommunikasjon 1, kapittel 5.
MIN BÆREKRAFTIGE KOMMUNE En nettavis for klassen.
Skrivetips for web Trond-Erlend Willassen 3. mars 2016.
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK. Prosjektleder ”Nye nettsider for Veiledningssentrene i Akershus”. Kontaktinfo:
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK – prosjektleder for ”Nye nettsider for videregående skoleri Akershus fylkeskommune”.
Lese- og skrivestrategier. Forstår jeg det jeg leser?
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Hvordan skrive godt for web Åsne Dahl Haugsevje Mandagsmøte,
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Sakprosa A1, Marit Skarbø Solem. Oversikt over forelesningen Hva er sakprosa Å skrive sakprosa Læreboka som sjanger.
Studieteknikk Bison.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Hvilke plattformer bruker dere?
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Intervju.
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Anmelderkurs.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Utskrift av presentasjonen:

tekst i nettavis MEVIT1510 Høst 2008 Ragnhild Fjellro

Dyrk nysgjerrigheten den tabloide fortellingen ærligheten klarheten kritikken

Hva er en nyhet? Aktuell Vesentlig Skaper identifikasjon Sensasjon Relevant Forståelig Personfokusert Konflikt Eksklusiv

Pressetekstens byggestener Overskrift Ingress Brødtekst Bildetekst Mellomtitler Uthevede sitater Byline

Overskrift Undertittel Byline Ingress Bilde (blikk) Bildetekst Inngang brødtekst Lenker til andre VG-saker

Du-journalistikk Skaper identifikasjon Lister med lenker

Ulike typer vinkling -fakta: Hekta på baneHekta på bane -person: Alba skadet under sex-sceneAlba skadet under sex-scene -årsak: Trekker seg etter anmelder-tabbeTrekker seg etter anmelder-tabbe -sammenheng: Snart frisk (også person)Snart frisk -konsekvens: Opptil 50 dødeOpptil 50 døde

Spissing et begrep som ligner vinkling sette saken på spissen brukt for å gjøre det enda tydeligere hva saken dreier seg om

Agenda og definisjonsmakt Dere bestemmer hva som er aktuelt, relevant og sensasjonelt knagg ikke unnskyld saken ikke tro at en generell inngang er forventet ikke la intervjuobjektet styre saken deres gå rett på sak

Sjanger Nyhetsartikkel Feature/reportasje Kommentar

subjektiv avsender med signatur/byline undersjangere: petiten, kritikken eller anmeldelsen, lederen, kronikken, replikken, kåseriet, mfl krevende sjanger i forhold til godt språk og god oversikt over sakskomplekset

Feature reportasjer, portretter, reisebrev osv mer krevende ift research og skrivestil lenger tekst enn nyhetsartikler mer avhengig av knagg øyne, ører, munn og nese for leseren stort tilfang av bilder

Enqueter still samme spørsmål til alle still aldri ja/nei-spørsmål still oppfølgingsspørsmål om dere får lite svar svarer de ja/nei skriver dere hele setningen dere hadde med i spørsmålet

Nyhetsartikkelen Den omvendte pyramiden: si det viktigste først desken kutter alltid bakfra i teksten Kiss and tell: enkelt og kort korte, enkle ord, fraser, setninger ikke to ord som sier det samme

Valg av tema vidt generelt unngå tema som begrenser stort tilfang av konkrete ideer til saker

Roller ansvarlig redaktør vaktsjefer (webansvarlige) bilderedaktør fotografer yhetsjournalister featurejournalister kommentatorer/kritikere

Redaksjonelt arbeid Redaksjonsmøte: morgenmøter hvor saker diskuteres/fordeles ettermiddagsmøter hvor dagen oppsummeres Redigering: helst to bør lese korrektur (for hverandre, pluss redaktør) Redaktør har siste ordet