Utforming av stasjoner

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
15 Notater og markeringer i teksten
Advertisements

BU31.4: Kostnader ved universell utforming i eksisterende bygg og uteområder. Prosjekt for universell utforming av eksisterende bygg og uteområder på kommunenivå.
Høyere livskvalitet -færre bekymringer. Ny teknologi – nye muligheter Eiere: Konseptutviklingen startet våren Tryggere Hjem AS ble stiftet:
Fra tilgjengelighet for alle til universell utforming
Foto: RuneFossum,Jernbanefoto.no
Leverandørutviklings-programmet 20.mars utbyggers behov •Baseareal •Fellesareal •Kulturskolen •Arbeidsrom •Personalrom •Kantine •Administrasjonen.
Handlingsplan for tilgjengelighetsprogrammet BRA – tiltak og virkemidler.
VIANOVA NETWORKMEETING 2013, 25 YEARS WITH CIVIL&SYSTEM ENGINEERING Hvordan møter VIANOVA'ere kunden sin Hjelpe kunden til å lykkes, Skap fremtid og engasjement.
Kirsten Tegle Bryne Universell utforming i NTP
Dialogtorg i Kristiansand
Universell utforming. Hva er universell utforming? Rosa Park - Kvinnen som nektet å reise seg på bussen.
Mobilitet Fordeler / ulemper Maximo Høstmøte - Oslo 5-7 oktober 2010
Sykkelregnskap Regionalt sykkelbynettverk Mats Larsen By- og kollektivplanleggingsseksjonen Statens vegvesen Region øst.
ROM som kollektivknutepunktutvikler En moderne skysstasjon, samarbeid, organisering, tilrettelegging og utforming Øyer, 6 september 2011.
Re næringsforening og Re-Torvet 4.Februar 2014
Medlemsmøte Paneldebatt – frittstående verksteder  I hvilken grad opplever de frittstående verkstedene at det er enkelt/lett å få tilgang til.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Reisekjeden.no REDSKAP FOR UNIVERSELL UTFORMING AV OFFENTLIG TRANSPORT Rudolph Brynn
Samarbeidsvtale mellom Jernbaneverket, ROM eiendom, NSB og Drammen kommune Mål: Partene har som felles målsetting å legge til rette for økt kollektivtrafikk.
Krav til Universell utforming i ny plan- og bygningslov og byggteknisk forskrift Marita Grande.
Universell utforming i friluftsområdene 5. og 6. Juni 2012; Istindportalen og Bardufosstun Universell utforming i friluftsområdene 5. og 6. Juni 2012;
Hvordan måle fremgang? Utvikling av tilgjengelighetsindikatorer for kollektivreiser under handlingsprogrammet for BRA Inger Marie Lid, Sosial- og helsedirektoratet,
Brukergrensesnitt og design av skjermbilder
Universell utforming av bibliotek Erfaringer fra en kartlegging i Østfold Anne Berit Brandvold Spesialbibliotekar Østfold fylkesbibliotek Rosfjord Strandhotell.
Universell utforming i Mandal kommune.
Likeverdige tjenester i praksis Mariette Lobo, Bergen,
Likeverdige tjenester i praksis
INF5270 7/2-05 Metadata Sten I. Solli og Hans S. Tømmerholt.
Workshop 5: Mobilt Ole Kristian Måge Marit Dalseg.
Eksempler til sjekkliste
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Navn på FIRMa eller produkt HER SNAKKER DERE LITT OM DERE SELV. PKT 1 I LISTEN.
Transportnyheter Jernbaneverket v/Helle Toft. Status Tilgjengelige stasjoner 2012: : 102 Universelt utformede stasjoner 2012: 2 (Heggedal, Spikkestad)
Endring i instruks for: Hovedsikkerhetsvakt / lokal sikkerhetsvakt, TJN kap.8, Instruks for sikkert arbeid i og ved JBVs infrastruktur, Ny: Instruks.
Plansamarbeidet torsdag 5. desember 2013 Gro Martnes Leder, Spikkestadbanen Pendlerforening.
Ruteplanarbeidet Punktlighetsseminar november 2014 JBV, Trafikk og markedsdivisjonen Jan Harald Dammen.
Punktlighetsseminar 2014 Jorunn Halkjær, seksjon punktlighet, JBV
Rånåsfoss – Mulig samordning med Auli
Hvordan jobber Forbrukerrådet for kollektivreisende?
Universell utforming av kollektivknutepunkt. Hvem er vi som arrangerer? Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet Avdeling for rettferd og inkludering Deltasenteret.
Boligdimensjonen i omsorgsmeldingen Tilgjengelighet og universell utforming Adm. direktør Geir Barvik Husbanken.
Testing av ledelinjer i gategrunn i Kristiansand, september Hva er viktig for drift og vedlikehold?
Kampanjer som bedrer punktligheten
2012 Mer på skinner!. Samferdsels- departementet Avinor AS Statens vegvesenKystverket Togselskapene GodstransportørerReisende Statens jernbanetilsyn Storting.
Online butikk for navneskilt og stempler
Friluftsområder. Alle skal gis muligheter til naturopplevelse, uansett alder og ferdighetsnivå "Nasjonal strategi for å utjevne sosiale helseforskjeller"
Universell utforming i TEK 10 - og Tromsø kommune.
Universell utforming Håndbok 238 Veiledning (høringsutgave)
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Pressefrokost 6. februar 2006 Trond Bjørgan konsernsjef.
Universell utforming av bygg og uteområder av fremtidens campus Merking, skilting og ledelinjer Randi Tiller NTNU Prosjektleder ansatt ved eiendomsavdelingen.
Velkommen til PowerPoint Utforme og gi vakre presentasjoner enkelt og trygt.
Velkommen til Punktlighetsseminar 2014
Hvordan legge til rette for økt kollektivtrafikk ?
Transportsystemer Kort introduksjon til modulen.
AtBs verdier - Overføring av verdiene i møtet med kunden ved billettkontroll. Tilbudskonferanse
Presis – Ofte – Behagelig
Presis, ofte og behagelig
FNs bærekraftsmål FNs bærekraftsmål skal sikre at hele verden tar vare på miljøet samtidig som at alle mennesker kan ha muligheter for et godt liv.
Presis, ofte og behagelig
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Transportsystemer Kort introduksjon til modulen.
Innbyggerundersøkelse 2018
Kilde: Ragnar Grøsfjeld
Fest & følelser Velkommen
Venner & valg Velkommen.
Universell utforming i regional og kommunal planlegging
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Nasjonalt transportplan (NTP) Revisjon Hilde Bye
Oslostandard for samarbeid hjem–skole
Utskrift av presentasjonen:

Utforming av stasjoner May-Liss Daljord Trafikk og Marked, Stasjoner

Trafikk og Marked, -Våre mål: Sikker og effektiv trafikkstyring Kunde- og trafikkinformasjon Trygge, tilgjengelige, rene og godt vedlikeholdte stasjoner Punktlighet og regularitet Robust ruteplan Resultat: forbedre Jernbaneverkets omdømme

Stasjoner 337 Stasjoner og holdeplasser i Norge Kundens første og siste del av reisen Tilgjengelighet Informasjon Synsinntrykk Velkommen Trygt Rent Godt vedlikeholdt

Vi måles på: Kundens totale opplevelse på Stasjonen Kundenes tilfredshet på om stasjonene er godt vedlikeholdte og rene, parkeringsmuligheter og om det er enkelt å finne fram Universell Utforming Universelt Utformet, 4 Tilgjengelig, 102 Telefonløsning for togtider (tlfnr 02009) KTI Øst/lokal, 81 Region, 86

Oppfattet kundeforhold til de reisende Rom Jernbaneverket JBV Togselskaper, NSB, NSB Gjøvikbanen, Flytoget, SJ Rammer, Infrastruktur (spor, stasjoner, el), Trafikkstyring, Punktlighet, Ruteplan

Tegning: Trond Bredesen Hvem er kundene? Vi er forskjellige! Tegning: Trond Bredesen

Informasjon og veifinning Informasjonen må nå alle (gis på forskjellige måter) Informasjon bør være enkelt, intuitivt, raskt og konsekvent Veien må være uten hindringer Ledelinjer og skilting er ofte en utfordring. Smart å tenke veifinning tidlig i prosjektet. Kilde: Universell utforming AS

Utplassering av elementer

Plattformer

Informasjon

Vedlikehold

Takk for meg!