1-7 trappa et engelskverktøy

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Skjønnlitterær fortelling
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Den lange kompetansereisen og halvårsvurdering
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Delfina Díaz Susana Borgen
Lars Anders Kulbrandstad Høgskolen i Hedmark
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Veiledet lesing Mørkved skole
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
PRONOMEN.
Kursmøte 1-2 Hvor er barnet på vei? – mot 3- 4åringens språklige nivå.
VURDERING Musikk trinn.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Litterære virkemidler
Tidlig innsats i engelskfag Pat Pritchard cand polit Oslo, oktober 2009.
Velkommen til Spydeberg ungdomsskole. Lov om grunnskolen Grunnskolen skal i forståing og samarbeid med heimen hjelpe til med å gje elevane ….god allmenkunnskap.
Språk og leseplan 3.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
A PROJECT WEEK 45: INTRO+ RESEARCH AND PLANNING WEEK 46: RESEARCH AND WIKI WRITING WEEK 47: NO ENGLISH WEEK 48: FINISHING TOUCHES WEEK 49: ORAL PRESENTATIONS.
UKEPLAN FOR 3. KLASSE UKE mars 2015
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
What is Signed English (SE)? Patricia Pritchard cand polit Audiopedagog Statped vest.
Lesing og lesestrategier
Labov og Waletzky Narrativ analysis
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Bli kjent med ordboka - en oversikt over innholdet i en tospråklig ordbok.
Engelsk på 4.tr - og mellomtrinnet Helene Vestli Hellemyr skole 10.sept-15.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
Uke – Norsk: Jeg kan slå opp i ordlista og forstå hva ordlisteteksten betyr. Jeg kan lage spørsmål og intervjue en person. Matte: Jeg kan.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Grammatikk. Ordklassene 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiver 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjoner 7.Konjunksjoner 8.Subjunksjoner 9.Interjeksjoner 10.Adverb.
Foreldremøte 2. trinn Velkommen. Agenda  Presentasjon  Praktisk informasjon  Fagene: norsk – matematikk - engelsk  Trafikk  Samling klassevis.
Nattverd – del 1 Matt Mens de nå holdt måltid, tok Jesus et brød, ba velsignelsesbønnen* og brøt det, ga disiplene og sa: Ta, et! Dette er.
Important to remember - Some grammar. The Noen steder har norsk bestemt artikkel mens engelsk ikke har the: – Abstrakte ord med generell betydning (love,
Engelsk på 4.tr Helene Vestli Hellemyr skole 8.sept-16.
Oppstarten Første uke- strålende Jobber med gode rutiner og arbeidsro Lesestund hver morgen. Øver på å skrive stavskrift Alle har venner, godt klassemiljø.
Lekseplan for 5.trinn uke 36 Mandag 31. august – fredag 4.september
Oppfriskning av engelskferdigheter
Type: Preken Emne: Bønn for unådde Tekst: Joh Sanger før:
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Ulike måtar for bruken av pronomen
Lekseplan for 5.trinn uke 35 Mandag 24. august – fredag 28. august
Kapittel 2- Tid og tall I dette kapittelet skal du lære
Using nursery rhymes and songs
Vurdering for læring -erfaringsdeling
Godt grep – presentasjon
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Bli kjent med ordboka - en oversikt over innholdet
Revidert læreplan i engelsk
Reiseliv og språk © Leena Pedersen, Vadsø.
Læreplan for forsøk med fremmedspråk på 6. og 7. trinn
Vurderingskriterier enkel versjon
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Utskrift av presentasjonen:

1-7 trappa et engelskverktøy Basert på: Kunnskapsløftet Læreverket ”Stairs” Nasjonale prøver i engelsk Samtale med engelsklærere på 1-7 trinn Utarbeidet av Pedagogisk senter i Kristiansand i samarbeid med engelske fagkontakter i Knutepunkt Sør.

Etter 1.trinn:   Tørre å snakke engelsk høyt/være vant med å høre engelsk fra lærer og medelever Kunne telle til 10 Kunne en del sanger på engelsk Kunne si hvordan været er i dag Kunne hilse på engelsk og si hadet på engelsk Kjenne minst 3 klasseromsord Kunne navn på de vanligste fruktene Kunne navn på dyr Kunne ukedagene Kunne presentere seg selv kort på engelsk Kunne fargene på engelsk Kunne korte fraser: this is yellow, the apple is red

Hvis mulig (sterk gruppe): kroppsdeler på engelsk familienavn på engelsk

Etter 2.trinn: Kunne si hvilke interesser han/hun har på engelsk   Kunne si hvilke interesser han/hun har på engelsk (I like…) Kunne spørreordene på engelsk (wh-ord) Kunne telle til 20 på engelsk Kunne minst 10 klasseromsord Kunne kroppsdelene på engelsk Kunne familienavn på engelsk Kunne fargene på engelsk Kunne en del typiske engelske sanger Kunne utføre enkle instruksjoner på engelsk (sit down, open your books, raise your hand..) Kjenne de 30 mest høyfrekvente engelske ord på engelsk Kunne klokka (hele timer) Klesplagg

Etter 3.trinn: Preposisjonene in, on, between, under, next to   Preposisjonene in, on, between, under, next to Kunne telle til 50 på engelsk Kunne høflige uttrykk: I am fine, thank you – How are you? Thank you – Have a nice day..) Kunne årstidene på engelsk Kjenne til de 60 mest høyfrekvente ordene på engelsk Kunne klokka (halve timer) Flertall – s på enkle ord Fraser som inneholder bøying av ”to be” i entall

Hvis mulig (sterk gruppe) Kunne svare på spørsmål til en tekst (lete etter svaret og skrive ned selv) Skrive hele setninger (ikke bare ord) som betyr noe.

Etter 4. trinn: Preposisjonene: Behind, in front of, above, on top of   Preposisjonene: Behind, in front of, above, on top of Kunne svare på spørsmål til en tekst Skrive hele setninger som gir mening Kunne grunnleggende grammatikk: entall/flertall (boy-boys), presens –s i 3.person, is/are, adjektiv gradbøying Ha fremført noe på engelsk Forskjellen på a / an Ha blitt introdusert til ordbok og føle det naturlig å slå opp/fortrolig med ordbok Kunne telle til 100 Kunne klokka (kvart på/over) Kjenne til de 100 mest høyfrekvente ordene på engelsk

Hvis mulig (sterk gruppe) Reflektere over tekster (kunne svare på –wh spørsmål) Produsere egne tekster (f.eks brev) hvor de skrive fritt (friskriving)

Etter 5. trinn: READ AND LISTEN: Forstå ordenstallene på engelsk Kunne telle til 999 på engelsk (forstå ”systemet”) Kunne lytte til og lese faktatekster Kunne noen kjente engelske rim og dikt, for eksempel ”Humpty Dumpty”, ”The Alphabet song”. Kunne se på og forstå innholdet i en engelsk barnefilm, for eksempel en Disney klassiker. SPEAK Kunne svare på spørsmål til en tekst muntlig Kunne klokka på engelsk (hele timer, halve timer, kvart på og kvart over) og bruke ordene o’clock, past og to) Kunne plukke ut nøkkelord i en tekst og gjenfortelle den, enten på engelsk eller norsk. Reflektere over tekster (kunne svare på –wh spørsmål) muntlig Ha fremført noe på engelsk Delta i samtaler knyttet til dagligdagse situasjoner Kunne gi en kort muntlig presentasjon av et emne Kunne bruke enkle høflighetsuttrykk på engelsk Kunne gi en beskrivelse av seg selv på engelsk

Etter 5. trinn: GRAMMAR WRITE Kunne gradbøye adjektiv (korte, regelrette) Kunne bøye verbet to be, to have og to do riktig i presens Kunne lytte ut vokallyd og konsonantlyd i begynnelsen av et ord og bestemme om en bruker a eller an Kunne bøye regelrette substantiv i entall og flertall Kunne spørreordene who, what, when, why, where, which og how Kunne de personlige pronomenene Kjenne til preposisjonene on, behind, over, for, under, to og from Identifisere og bruke substantiv, adjektiv og verb i en enkel tekst Kjenne til verbtidene (nåtid og fortid) Kjenne til 20 uregelrette verb WRITE Kunne svare på spørsmål til en tekst skriftlig (-wh spørsmål) Produsere egne tekster (f.eks brev) hvor de skriver fritt (friskriving) Kunne preposisjoner og anvende dem riktig Kunne de 100 mest høyfrekvente ordene på engelsk Kunne skrive de engelske navnene på alle månedene Kunne skrive enkle, korte og fortellende tekster

Etter 5. trinn: BRUK AV HJELPEMIDLER Kunne slå opp i ordbok. Kunne bruke nettressurser på engelsk, for eksempel spill, leksikon, kart og lignende

Etter 6. trinn: READ AND LISTEN: SPEAK Kunne skille mellom tonefallet på en spørresetning og fortellende setning Kunne lytte til en tekst og forstå hovedinnholdet Kjenne til engelske tradisjoner og markeringer som er ulike de norske tradisjonene Kjenne til noen engelske idiomer SPEAK Kunne skille mellom v- og –w lyden Kunne bruke adjektiv når man beskriver Kunne lese ord i lydskriften se i hvilken stavelse trykket skal ligge Kunne uttale fortellende setninger og setninger med spørreord med fallende tonefall Kunne si sin mening om noe på engelsk Kunne fortelle om noe som har hendt Kunne gjenfortelle noe man har lest eller lyttet til Kunne svare på spørsmål fra læreren med hele setninger Kunne fortelle om en kjent person fra et engelsktalende land Kunne bruke og anvende høflighetsuttrykk i samtale

Etter 6. trinn: GRAMMAR Kunne bruke a og an riktig Kunne bøye regelrette og uregelrette substantiv i entall og flertall Kunne gradbøye adjektiv (korte, lange, regelrette) Kunne forskjellen på bruken av there is og there are Kunne bruke preposisjonene in, between, in front of, next to Kunne bruke some og any på en riktig måte Kunne bøye og anvende regelrette verb i presens (-s), preteritum (-ed) og presens samtidsform (- ing) Kunne minst 7 bindeord (tekstbinding) for eksempel: and, then, besides, afterwards, finally, next, still, while Kjenne til 40 uregelrette verb Kunne bøye og formulere spørresetninger med to have, to do og to be Kunne de personlige pronomenene Kunne eiendomsordene my, mine, your, yours, his, her, hers, its, our, ours, your, yours, their, theirs

Etter 6. trinn: WRITE Kunne skrive setninger til et bilde (femrader) Kunne formulere spørresetninger til et intervju Kunne skrive et avsnitt/paragraph med en overskrift Kunne skrive en fortelling ut fra et tegneserie eller et bilde Kunne skrive nøkkelord til en tekst Kjenne til hva som kjennetegner et leserbrev Kjenne til de 200 mest høyfrekvente ordene på engelsk BRUK AV HJELPEMIDLER Kunne slå opp i ordbok og bruke den aktivt Kunne bruke digitale verktøy for å finne informasjon og som redskap for å lage tekster (for eksempel it’s learning)

Etter 7. trinn: READ AND LISTEN Kunne lese og forstå noen engelske idiomer Kunne lese og hente ut informasjon fra tekster av ulike sjangere som intervju, fortellinger, nyheter, leserinnlegg, programoversikt og annonser Kunne lytte til og forstå tekster av ulike sjangre som intervju, fortellinger, nyheter, leserinnlegg, programoversikt og annonser Kunne lese faktatekster om historiske og viktige nålevende personer fra engelsktalende land Kunne skille mellom Britisk, Amerikansk og Australsk – engelsk

Etter 7. trinn: SPEAK Kunne delta i samtaler knyttet til dagligdagse situasjoner Kunne fortelle om seg selv og gi sin mening om noe Kunne fortelle om andre personer samt et engelsktalende land, by eller tradisjon Kunne sammenligne engelskspråklige kulturer med norske Kunne svare på spørsmål til ulike lesetekster Kunne svare på muntlige spørsmål fra lærer eller medelever Kunne lese ukjente ord ved hjelp av lydskrift Kunne hilse på og presentere seg selv på en høflig måte Kunne bruke høflighetsuttrykk tilpasset sammenhengen Kunne gi uttrykk for egne meninger om ulike emner

Etter 7. trinn: GRAMMAR WRITE Kunne bøye og anvende regelrette verb i både infinitiv, presens, preteritum og perfektum Kunne bøye 60- 80 uregelrette verb Kunne bøye uregelrette substantiv i entall og flertall Kunne gradbøye noen uregelrette adjektiv Kunne gjøre om adjektiv til adverb Kunne minst 10 tidsadverb, for eksempel: yesterday, today, tomorrow, last year, next week, last night, the other day, now, in June, in the morning Kjenne til minst 15 bindeord (tekstbinding) for eksempel: also, again, as well (as), however, yet, after all, even if, unlike, perhaps, maybe, almost, I guess, I hope, therefore, all in all. Kjenne til preposisjonsuttrykk som smiled at, in a bad state, take off, on purpose, in love (with), pack up, have something in common, to look after, to look for, protect from WRITE Kunne koble sammen setninger ved hjelp av bindeord Kunne skrive en lengre tekst (200 ord) med innledning, hoveddel og avslutning Kunne skrive ned sentrale nøkkelord i en tekst og bruke dem for å gjenfortelle og skrive teksten Kunne skrive en biografisk tekst om en berømt, engelsktalende person Kunne skrive et leserbrev på engelsk Kunne lage en powerpoint-presentasjon om et engelsktalende land med fokus på levesett og kultur Kunne de 200 mest høyfrekvente ordene på engelsk Etter 7. trinn:

Etter 7. trinn: BRUK AV HJELPEMIDLER Kunne slå opp i ordbok og bruke den aktivt som den naturlig del av engelskopplæringen Kunne bruke digitale verktøy for å finne informasjon og som redskap for å lage tekster Kunne hente ut relevant informasjon fra et nettsted og bruke informasjonen når man skriver