Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse LAVA Læring n Teknologivalg og støttesystemer for prosjektarbeid med nettbasert multimedialt innhold.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
vi presenterer SLIDEPLAYER.NO
Advertisements

Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Bli kjent med i Powerpoint
Teknologi i klasserommet
Internett for nybegynnere
Bygg web på Opplæring Presentasjon Idium AS Bygg web på Opplæring.
GoOnline publisering Hvordan komme i gang med GoOnline. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline Proffesional.
Nye ting i vortex, og tips og trix! Presentasjon på USITs allmøte på kvinnedagen 2012 Av Dagfinn Bergsager, USIT.
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Publisering på internett
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
Lag film. Lag video •Videoteknologien har utviklet seg raskt de siste årene. Digital video er i ferd med å avløse analoge systemer. Med digital video.
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Hva er evaluering? Systematisk innhenting av data, for å si noe noe hvor vi er eller hvor vi vil, eller begge deler N.B. Vi vurderer og evaluerer kontinuerlig,
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Pilotprosjektet så langt
Powerpoint, noen kreative tips v/ Terje Høiland april 2007
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
Powerpoint presentasjon i nettbruk & Etikk
En enkel måte å lage presentasjoner som gir effekt
Dokumentasjon av en prosess
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Surfing sosiale medier - kjendiser Om du lurer på om sosiale medier er noe for deg kan du titte på en del av inneholdet før du bestemmer deg. Vi skal se.
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Muntlige presentasjoner
Mandag 8. November Powerpoint..
Det ligger 10 minnepenner med materiale som vi skal bruke i løpet av seminaret. Kopier hele mappe Lillehammer2011 over på din lokale harddisk c:\ Installer.
2 SK Arbeidsseminar om LMS 1 Erfaringer med bruk av LMS og noen spørsmål Jan-Arve Overland
Didaktiske analysekategorier
Borre ungdomsskole
Publisering på verdensveven Kursdag 2 VÅFF, våren 2002.
Publisering på verdensveven Kursdag 3 VÅFF, våren 2002.
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Nettbruk og Etikk Viktige lover for nettbruk
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Kritisk analyse av dataspill 8. klassingers syn på bruk av sex og vold i dataspill Ungdomsskoler i Fetsund og Brescia.
Valgfag på Kastellet skole
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse LAVA Læring n Helhet rundt dataprogrammer og innhold i prosjektbasert læring Bent Foyn Norsk Regnesentral.
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
Sammensatte tekster ?.
Jump to first page Lava Læring En introduksjon. Til første foil Læring 8. september 1999 Oppstartmøte 1. Partnere - Innhold InnholdSkoler Aschehoug Del.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Åpne læringsmiljøer- kunnskapskonstruksjon mellom verktøy, elever og lærere. Resultater fra LAVA Læring Ingvill Rasmussen, InterMedia, UiO.
Fremtidens Web Pensum: Olsen, kap se også: Berre A & Olsen, K.A. (2004) Brytningsteknologier og pirater, kronikk i Bergens Tidende,
Presentasjon av hovedprosjekt Skoleåret 2005/2006 Anita Enoksen.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Hurtigreferanse for Lync 2013 for Office 365 © 2012 Microsoft Corporation. Med enerett. Med Lync kan du begynne å samarbeide uten å måtte planlegge et.
LAVA - hvordan stimulerer teknologi ? Anders Kluge Stipendiat og forsker Institutt for Informatikk og Norsk Regnesentral.
Fremtidens Web Pensum: Olsen, kap se også: Berre A & Olsen, K.A. (2004) Brytningsteknologier og pirater, kronikk i Bergens Tidende,
LAVA Læring Prosjektbasert læring med IKT støtte i skolen I PERSPEKTIV Bent Foyn, Prosjektleder Ass. forskningssjef Norsk Regnesentral.
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2002 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2001 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Nettbruk og Etikk Viktige lover for nettbruk Styrerens rolle i barnehagen (Hvis vi får tid). Hvorfor IKT i barnehagen Farene ved barn & nettbruk Nettvett.
Resultater Målsetning Visjon Deltagere Infrastruktur Teknologi Innholdstjenester og resultater LAVA Undervisning.
KUNST & HÅNDVERKSBLOGG
Utvikling av digitale læremidler LAVA-LU prosjektet høst98- vår 99.
Eksamen med begrenset Internett-tilgang Råd og tips til sentralgitt eksamen våren 2015.
Høgskolen i Oslo Digitale mapper Profiler fordypningsgruppe 4.februar 2008 Vibeke Bjarnø og Eva Michaelsen Avdeling for lærerutdanning.
1 Utforskningsverksted i snøen LUB, Elise Klaveness Høgskolen i Vestfold.
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
Mål og problemstillingar Digitale ferdigheiter Den digitale utviklinga har endra måten vi les, skriv, reknar og uttrykkjer oss på munnleg.
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Kodu Lærings og spillprogrammeringsverktøy
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Office 356 kurs For både nybegynnere og erfarne. Håper alle finner noe å lære/bli inspirert av. Er beregnet for PC, ikke Mac. Et innføringskurs, dere kan.
Utskrift av presentasjonen:

Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse LAVA Læring n Teknologivalg og støttesystemer for prosjektarbeid med nettbasert multimedialt innhold Bent Foyn Norsk Regnesentral Eirik Maus Norsk Regnesentral

Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse Innhold n Hva har vi tenkt og lært? n Hva har vi gjort? n Hva bør dere tenke og gjøre?

Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse Teknologi: arbeidsverktøy n Ny teknologi er verktøystøtte n Teknologidesign: u Hvilke oppgaver skal man støtte u Hvordan skal man arbeide med verktøyet n Prosjektarbeid u Produksjon av ”besvarelse” u Støtte til læring underveis i arbeidet

Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse Design etter formålet! n Kontorarbeid: u Vet hva du driver med, rutine u Formål: lag pene ting fort n Prosjektarbeid: u Arbeidsprosess er læreprosess u Ikke peiling på det du driver med u Formål: Lære ved å måtte lage noe u Læring ved å tenke gjennom hva du vil si u Men må finne ut av det underveis

Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse Prosjektprosess: feil n ”Fossefallsmodellen” u Klart avgrensede faser u Faser følger vakkert etter hverandre u Men det er ikke sånn tenking og læring fungerer Hva lurer vi på? Tid Informasjonsinnhenting Analysere Systematisere Produsere/ Presentere Ferdig!

Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse Prosjektprosess: læring n Iterasjoner, skyve grenser u For hver iterasjon flyttes grensen mellom hva du kan og hva du ikke kan littegrann u Tyngdepunkt til høyre først, så nede, så til venstre Hva lurer vi egentlig på? Innhenting av informasjon Tenke, analysere Systematisere, (om-) organisere Formulere, Produsere, Presentere Ferdig! (tiden ute) Tid

Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse Office-programmer n Formål: u Produsere fancy materiell n Features, funksjoner: u Alt som gjør produktet penere er bra n Arbeidsprosess: u Støtter: formulere/produsere (+presentere)  (ikke Internet Explorer, da) u Ofte dårlig støtte for iterasjoner u Forutsetter at budskapet er klart før du starter

Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse Ideelle prosjektlæringsprogrammer n Formål: u Støtte læreprosessen(e) n Features: u Bør integrere alle faser: u Søke, spille av, systematisere, integrere redigere, presentere u Iterasjon mellom oppgavene n Arbeidsprosess: u Alle faser kan pågå samtidig u Ikke distrahere konsentrasjonen om læring  Hold fokus på innhold, ikke på teknologi og funksjoner  Men: må holde motivasjonen oppe

Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse Teknologi i LAVA u Dataverktøy tilpasset elevenes arbeidsprosess u Nettsentrisk multimedia produksjonsverktøy u Ivaretagelse av opphavsrett u Netteknologi som støtter god leveranse av video og lyd.

Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse Prosjektverktøy - lag

Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse Produksjon, disposisjon n Disposisjon med ”scener” og kapitler u Kan dras omkring for å omdisponere n Scener integrerer medieobjekter u Alle objekter kan redigeres u Alle får en varighet i tid, også tekst u Når alle objekter ferdig: Gå til neste scene n Ingen kopiering av åndsverk u Lagrer kun referanser til utsnitt av objekter  Aldri kopier av videoer, bilder u Hentes over nett hver gang de trengs

Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse Prosjektverktøy - søk

Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse Søking og analysering n Søking mot databaser og web n Avspilling og analyse av materiale n Kan velge bare et utklipp av video n Interessante objekter kan legges i utklippslista for bruk i presentasjonen

Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse Arkitektur 2002 Internet Skole Elev Autentisering Tilgangskontroll AAM Innholdsdistributør Autentisering Tilgangskontroll Avregning AAM Brann- mur VideoBilderlyd Grønn oval Elev Grønn oval Sikker Database SSL Tunneling Brann- mur Video server Proxy

Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse Bredbånd? n Skolene må ha bredbånd n Bredbånd: kan overføre minst én video i rett avspillingshastighet n Men vi har et helt klasserom fullt av elever... n All forespørsel om video går gjennom proxy med cache

Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse Ny video streaming proxy n Kopi av all video lagres på disk n Video videreleveres til elevene umiddelbart (ingen ventetid) n Håndterer sømløst overganger mellom hva den har cachet og hva som må hentes fra innholdsleverandørs server Elev Internet InnholdsleverandørSkole

Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse Erfaringer med teknologi n Unngå å hoppe mellom programmer u Elever roter seg bort i vinduer n Unngå features u Motiverer, men u elever mister konsentrasjon om faget n Ressursmessige begrensninger gir teknologiske utfordringer n Nettbasert innhold: u Teknologisk realiserbart u Politisk (juridisk, økonomisk) umulig

Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse Hva skal dere gjøre? n Fokus på læringsprosessen viktig som utgangspunkt u Læring er arbeid (hvertfall mentalt) u På hvilke måte skal eleven tilegne seg kunnskapen? n Se etter tilgjengelig teknologi u...etter at du har avklart læringsprosessen

Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse Hva skal dere gjøre 2 ? n Åpent kontra lukket tilgang på materiale u Hva/når lærer man egentlig av skolefjernsyn på internett? n Kommunikasjon er/i læring u Hvordan støttes de kommunikative delene av læringsprosessen? n Hvilker fase og læringsmodeller støttes av programmet? u Fossefallsprosesser eller iterasjonsprosesser? u Kan man gå tilbake?

Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse Ny PowerPoint 2000 n Integrert disposisjonsverktøy

Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse PowerPoint Producer XP n ”Nesten-SLIME” u Kjempefancy, men ingen støtte for prosessen

Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse

Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse

Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse

Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse

Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse

Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse

Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse

Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse LAVA Læring Besøk vår hjemmeside: Denne presentasjonen