Barneverntjenesten Opplæring – Komite for oppvekst,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Per Harald Pettersen, Helseavdelingen, Fylkesmannen i Nordland
Advertisements

Nasjonal historie Vergerådsloven: Lov om behandling av forsømte barn av 6 juni 1896 Barnevernloven: Lov om barnevern av Lov om barneverntjenester.
Ved juridisk rådgiver Silje Lægreid 19. januar 2011
Samhandling vedr tilbakehold i institusjon uten eget samtykke
FRA BEKYMRING TIL HANDLING
Hvordan hindre at utsatte barn faller utenfor helse- og utdanningssystemet Mari Trommald Forum for barnekonvensjonen /
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
LOV OM BARNEVERNTJENESTER - ANSVARSFORDELING
AVLASTNING Melhus
Et helhetlig barnevern i Oslo
Tidlig innsats – felles ansvar, samarbeid barnevern og skole
Sladrehank skal selv ha bank – eller?
Kjell Erik Øie Statssekretær
Det kommunale og det statlige barnevern
Presentasjon av barneverntjenesten
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Skolers og barnehagers opplysningsplikt til barneverntjenesten
Standard for akuttplasseringer Gjelder både institusjon og fosterhjem
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
Barneverntjenesten ISK
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
Sjumilsstegkonferansen 2011 Det statlige barnevernets tilbud til barn som faller utenfor Toril Bergerud Buene, avdelingsdirektør Bufdir Tromsø 30. november.
Barn som pårørende –lovendring
Organisasjonskart barneverntjenesten
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
Situasjonen i barnevernet i Agder fylkene Barneverntjenestene i Vest-Agder hadde samlet ved utgangen av 2008, 122,8 stillinger De mottok 1475 nye meldinger.
Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
FORMANNSKAPET , BAFA/Barneverntjenesten ISK/BAFA/Barneverntjenesten: 15 årsverk ( 8620 b 0-18) 102 barn under omsorg (fosterhjem/institusjon) 169.
Barnevernets målsetting og oppgaver
Barneverntjenestens Ytre Helgeland avd Alstahaug Situasjon pr
Om barne- og familievernet
Komite for helse og sosial Kommunaldirektør Finn Strand
Situasjonen i barnevernet i Nord-Trøndelag
Regjeringens stasing på barnevern – hva foreventes av kommunene Kjell Erik Øie Statssekretær.
Barnevernet sett fra Regjeringens side Kjell Erik Øie Statssekretær
Lovrevisjonen – Idrettstinget 2015
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
Alvorlig skolefravær.
Hvordan er situasjonen i barnevernet i Sør-Trøndelag ?
Barnevernet i Norge - fakta og utfordringer Nina Hjertø Ingebrigtsen, KS tlf: / Anne Jensen, KS
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Barnevernet sett fra Regjeringens side Innlegg på kommunekonferansen til Nordland Fylke Kjell Erik Øie Statssekretær
Et kunnskapsbasert barnevern Innlegg på regional barnevernskonferanse, Hell Kjell Erik Øie Statssekretær
BARNAS BARNEVERN 2020.
Barnevernet i Norge - fakta og utfordringer Nina Hjertø Ingebrigtsen, KS tlf: / Anne Jensen, KS
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 2 Rammeverk for helse- og omsorgstjenester i kommunen 1Del 2.
Professor Kirsten Sandberg FORELESNINGER I VELFERDSRETT: Barnevernloven Våren 2016.
Barneverntjenesten Tjenesten har 39 årsverk. Består av 36 fagstillinger- to merkantile og barnevernleder Fra er barnevernet omorganisert internt.
Barneverntjenesten Komite for oppvekst12. Januar 2016.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: OPPVEKST OG UTDANNING Tverrfaglig samarbeid for barn og unge TVERRFAGLIGE MØTER 22. SEPTEMBER 2016 HEGE DYRLAND.
De formelle rammene for tilsynsordningen Modul 1 Opplæring for tilsynspersoner.
Line Johnsrud, rådgiver, Kommunens omsorgsansvar Representantens/vergens rolle Fylkesmannen i Oslo og Akershus v/ Line Johnsrud.
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Barnevernkonferanse oktober Endringer i barnevernloven § 4-4 L nr. 81 i kraft fra den tid Kongen bestemmer. § 4-4 tredje og fjerde.
Gjennomgang av aktuelt lovverk
Barneverntjenesten i Åmot
Pasient- og brukerrettighetsloven kap. 4A
Kjell Erik Øie Statssekretær
INFORMASJON OM BARNEVERN
Kommunalstyre for oppvekst Gunnar Toresen og Kari Alværen
Helse- og omsorgstjenestelovens Kap. 4A
Familiens hus Finanskomite
«Det følger et betydelig ansvar med kunnskap»
God praksis i trondheim kommune
Vold og overgrep Hvordan avdekke og følge opp vold og overgrep på helsestasjonen – hvordan kommunisere med barneverntjenesten? Hvordan er vår praksis i.
Barnevernstenesta sett frå ein rådmann sin ståstad
Utskrift av presentasjonen:

Barneverntjenesten Opplæring – Komite for oppvekst, 01.11.07 Ansvarsfordeling Barnevernloven – hvordan arbeider barneverntjenesten Kommunale mål og strategier Hvorfor barnevern Hva er barneverntjenestens oppgaver Hvordan arbeides det i barnevernet Nødvendig kompetanse i barnevernet Hva koster barnevernet

Ansvaret for barnevernet i Norge Ansvaret for barnevernet er delt på 2 forvaltningsnivåer; Barnevern – kommunalt ansvar Der er 8 barneverntjenester i Bergen, 1 i hver bydel + 1 byomfattende barnevernvakt Barnevern – statlig ansvar Barne-, ungdoms og familieetat – Bufetat - i 5 regioner samt et overordnet direktorat – Bufdir. Fylkesmannen – tilsynsmyndighet / klageinstans frivillige tiltak Fylkesnemnda for barnevern og sosiale saker i hvert fylke – avgjør enkeltsaker hvor tiltak pålegges (uten samtykke) Departementet

Kommunalt ansvar Gi råd og veiledning, Saksbehandling: - Behandle meldinger og foreta undersøkelser - Treffe vedtak i henhold til loven, eventuelt innstille til vedtak/forberede saker for behandling i fylkesnemnda, - Iverksette og følge opp tiltak. Etablere / drifte de fleste forebyggende hjelpetiltak Oppdragsgiver for de fleste fosterhjem

Statlig ansvar - Bufetat Statlig regional myndighet: Etter anmodning fra kommunen bistå barneverntjenesten med plassering av barn utenfor hjemmet Ansvar for institusjonsplasser; godkjenning, drift, utbygging Ansvar for rekruttering og formidling av fosterhjem, og at de får nødvendig opplæring og generell veiledning. Ansvar for MST (multisystemisk terapi) og utprøving av andre forskningsbaserte metoder som tar sikte på å heve foreldres ferdigheter eller retter seg mot atferdsvanskelig ungdom.

Forholdet mellom stat og kommune – juridisk / økonomisk Vedtakskompetanse i enkeltsaker ligger til kommunen og fylkesnemnda Staten v/ fagteam har en rådgivingsrolle Staten må oppfylle tiltak i hht vedtakene, men kan til en viss grad bestemme hvilken institusjon som skal benyttes Kommunen betaler en egenandel for de statlige tiltakene (fastsettes over statsbudsjettet årlig) Staten tar et større økonomisk ansvar for institusjonene enn kommunen

Hvordan arbeider barnevernet? Meldinger Undersøkelser Tiltak / vedtak

Arbeid med meldinger Begrepet melding benyttes for både søknader og innsending av en ”bekymring” for et barn Tidsfrist på 1 uke for gjennomgang av melding Melding skal konkluderes med henleggelse dersom den faller utenfor lovens ansvarsområde, eller gå til undersøkelse dersom det kan være aktuelt å iverksette tiltak i hht loven

Melde- og opplysningsplikt §6-4 Offentlige myndigheter skal av eget tiltak, uten hinder av taushetsplikt, gi opplysninger til kommunens barneverntjeneste når det er grunn til å tro at et barn blir mishandlet i hjemmet eller det foreligger andre former for alvorlig omsorgssvikt, eller når et barn har vist vedvarende alvorlige atferdsvansker.

Undersøkelser Dersom undersøkelse iverksettes skal denne gjennomføres innen 3 mnd (det kan vedtas å utvide denne fristen til 6 mnd). En undersøkelse skal konkluderes med henleggelse eller vedtak Dilemma oppstår når foreldre ikke ønsker tiltak som barnet trenger – og tiltak ikke kan pålegges. I slike tilfeller er barnevernet avhengig av at saken meldes på ny dersom negativ utvikling opprettholdes

Lovgrunnlag for tiltak Kapittel 4 – særlige tiltak Ved anvendelse av bestemmelsene i dette kapitlet skal det legges avgjørende vekt på å finne tiltak som er til beste for barnet. Herunder skal legges vekt på å gi barnet stabil og god voksenkontakt og kontinuitet i omsorgen.

Lovgrunnlag - frivillige tiltak, § 4-4 Hjelpetiltak for barn og barnefamilier. Barneverntjenesten skal bidra til å gi det enkelte barn gode levekår og utviklingsmuligheter ved råd, veiledning og hjelpetiltak. Barneverntjenesten skal, når barnet på grunn av forholdene i hjemmet eller av andre grunner har særlig behov for det, sørge for å sette i verk hjelpetiltak for barnet og familien,…..

Lovgrunnlag – pålagte tiltak, § 4-12 (tvang) Vedtak om å overta omsorgen for et barn kan treffes dersom det er alvorlige mangler ved den daglige omsorg som barnet får, eller alvorlige mangler i forhold til den personlige kontakt og trygghet som det trenger etter sin alder og utvikling, dersom foreldrene ikke sørger for at et sykt, funksjonshemmet eller spesielt hjelpetrengende barn får dekket sitt særlige behov for behandling og opplæring, dersom barnet blir mishandlet eller utsatt for andre alvorlige overgrep i hjemmet, eller dersom det er overveiende sannsynlig at barnets helse eller utvikling kan bli alvorlig skadd fordi foreldrene er ute av stand til å ta tilstrekkelig ansvar for barnet

Plassering og tilbakeholdelse i institusjon, §4-24 (tvang) Et barn som har vist alvorlige atferdsvansker ved alvorlig eller gjentatt kriminalitet, ved vedvarende misbruk av rusmidler eller på annen måte (for eksempel unndrar seg omsorg – lever på ”rømmen” kan uten eget samtykke eller samtykke fra den som har foreldreansvaret for barnet plasseres i institusjon…..

Tiltak, vedtak og oppfølging Alle enkeltiltak som iverksettes overfor barn skal vedtaksfestes Det skal knyttes en tiltaksplan til alle tiltak Både barn og foreldre skal følges opp når barnet har et gyldig vedtak Ved opphør av tiltak fattes det et opphørsvedtak som skal kunne påklages

Nye tiltak – råd veiledning Konsultasjonsteam; for drøfting av vold og overgrep – innført i alle bydeler Foreldreveiledning – egne stillinger ved flere av tjenestene Foreldreveiledningsprogrammer i regi av stat / kommune (MST og PMTO) Årstad Familiesenter og Bergen familiesenter syd – familiearbeid i regi av stat og kommune – byomfattende fra 2007. Familieråd –involvering av nettverket i løsningsforslag

Tiltak – forebyggende tiltak Støttekontakt Weekendhjem Barnehage / SFO Fritidstiltak Økonomiske tiltak Miljøarbeider Hybeltiltak med tett oppfølging (DUE) Andre skreddersydde tiltak for eksempel i regi av frivillige organisasjoner som New Page, V-13/Kirkens bymisjon, Sosial Motivasjon

Plasseringstiltak Fosterhjem Beredskapshjem (statlig fosterhjem – akuttberedskap) Ungdomsfamilier (statlig fosterhjem for ungdom) Ordinære fosterhjem inkl. familier rekruttert fra barnets nettverk (kommunen er oppdragsgiver) Barnevernsenter (barne- og ungdomshjem) for Akuttplassering, utredning, langtidsplassering, tvangsplassering (atferd) eller behandling (statlig driftsansvar) Hybeltiltak – ”overgangsordninger til voksentilværelse” – hovedsakelig kommunalt ansvar.

Visjoner og mål Formål, barnevernloven §1-1 å sikre at barn og unge som lever under forhold som kan skade deres helse og utvikling, får nødvendig hjelp og omsorg til rett tid, å bidra til at barn og unge får trygge oppvekstvilkår.

Kommunal visjon - mål Trygge barn – ansvarlige voksne Barneverntjenesten skal bidra til at barn og ungdom er trygge og utvikler seg til ansvarlige voksne voksne som har ansvar for barn tar ansvar for barnet. Dette gjelder foreldre, slekt, venner, lærere, barnehagepersonell, helsepersonell, hjelpetjenester, aktivitetstiltak og andre som er viktige for barnet barn og unge sikres forutsigbarhet i sine liv

Kommunale hovedmål - tjenesteutvikling Hjelpetiltak skal fortrinnsvis være hjem- og nærmiljøbaserte og virke utviklingsfremmende for barna. Fokus på utvikling av foreldrestøttende tiltak og økt bruk av slike tiltak Barn som ikke får dekket sine omsorgsbehov hjemme skal tilbys kvalitativt gode plasseringstilbud. Fokus på fosterhjemsarbeidet

Utfordringer Videreutvikle samarbeidet mellom barneverntjenesten og andre instanser med tanke på å kunne hjelpe barna før problemene blir omfattende. Videreutvikle tiltaksarbeidet i barneverntjenesten med vekt på hjem- og nærmiljøarbeid. Videreutvikle samarbeidet med statlig barnevernsmyndighet knyttet til fellesmålsetninger for hjem og nærmiljøbaserte tiltak og tiltak for barn som plasseres utenfor hjemmet. Videreutvikle internkontrollsystemet og kvalitetsutviklingsarbeidet.