Teknologi og samfunn, IFIM (Hvordan) kan FoU-institusjoner samarbeide med bedrifter med liten FoU-erfaring? Håkon Finne SINTEF Teknologi og samfunn, IFIM.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Advertisements

Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
1 Innovasjon og nyskaping April Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
”KOMPETANSE SOM REGIONAL UTVIKLINGSFAKTOR” Kystnæringssenteret, Sortland Onsdag 12. desember kl – NÆRINGSLIVETS KOMPETANSEBEHOV v/ Marit Liberg,
Bruk av velferdsteknologi – Hvor trykker skoen?
Hvorfor skårer ikke Oslo bedre på innovasjonsevne når den har så mye FoU- ressurser? Kaja Wendt Oslo som innovasjonsaktør – basert på Indikatorrapporten.
Læring og samarbeid i byggenæringen
VELKOMMEN KICK OFF INTELLIGENTE HELSE OG OMSORGSTJENESTER.
Formell kompetanseheving og høyere utdanning i distriktene – utfordringer og muligheter Gunnar Grepperud, UiT.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Næringsrettet forskning og utdanning Petter Westnes, RF-Rogalandsforskning Martin Gjelsvik, RF-Rogalandsforskning Kjetil Alfsnes, Rogaland Kunnskapspark.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Universitetets største utfordring: Instituttenes største utfordring: Studentrekruttering
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Læring i komplekse systemer UHR
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
1 Forskning møter praksis i skolen Praksisrettet FoU i Rogaland Tema: Forskning i grunnopplæringen Dialogseminar 4. desember 2009.
Forutsetninger for samarbeid Ansvar og Ressurser Arbeidsdeling og Organisering.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
Seminar Ketil Hanssen FoU ved HiF Historisk: Tre institusjoner med ulike FoU-tradisjoner DH-ene med sterkt FoU-fokus Lærerutdanningene med begrenset.
Anvendt økonomi Vår forskning handler om å utvikle et bedre grunnlag for rasjonelle beslutninger i næringsliv og offentlig forvaltning. Det dreier seg.
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
Historien  NFR-satsing overfor høgskolene siden slutten av 90-årene med sikte på næringsrettet arbeid  Sjømatklynge Nord  Næringsrettet høgskolesatsing.
Virksomheten som Campus Seniorrådgiver Helge Halvorsen, NHO Utdanningskonferansen –24. oktober Thon Hotel Oslofjord.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Trondheimsregionens andel av BNP skal tilsvare befolkningsandelen innen 2020: DET BETYR AT DEN SKAL ØKE MED 17MRD!! Trondheimsregionen.no.
Kunnskapssamfunn & kunnskapsøkonomi
Teknologi og samfunn, IFIM Vil SMBer ha kompetanse fra institutter, høgskoler og universiteter? Håkon Finne SINTEF Teknologi og samfunn, IFIM Foredrag.
Erfaringssamling Forskningsbasert Kompetansemegling Planlegging av bedriftsbesøk Erfaringer fra TEFT v/Kjell Molven RF - Rogalandsforskning.
Samspill mellom akademia og næringsliv - Utfordringer og virkemidler.
Per Schjølberg-Henriksen Oslo 27. oktober 2004 Forskningsbasert kompetansemegling Erfaringer fra TEFT og IRC Forskningsbasert kompetansemegling Metoder.
Teknologiutdanning – Høgskolen i Gjøvik Høgskolen i Gjøvik Teknologiutdanning Institutt for ingeniør og allmennfag Institutt for informatikk og.
Høgskolen i Nord-Trøndelag - en næringsrettet høgskole.
Forskningsbasert Kompetansemegling i Nordland – organisering og status Et samarbeid mellom: Nordland fylkeskommune Innovasjon Norge – Nordland Nordlandsforskning.
Tjenesteyting som næringsutvikling Statssekretær Helle Hammer Nærings- og handelsdepartementet PULS prosjektledersamling 29. april 2003.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Østlandet. Hvem er CONNECT? Hvorfor oppsto CONNECT? Hva er spesielt med CONNECT? Hva kan dere bruke CONNECT til?
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Virkemiddelprosjektet har ført til behov for ny organisering Samler internasjonalt, nasjonalt og regionalt i en avdeling Divisjon for innovasjon fra reorganisering,
Næringsrettet Høgskolesatsing – nHS Seminar – Høgskolen i Oslo, Klekken 13. januar 2005 Arthur Almestad nHS-koordinator Norges forskningsråd, Innovasjonsdivisjonen.
”Innovasjonsmodell Rogaland”
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Prosjektledesamling nHS, Molde okt 2005
EVU i samarbeid mellom arbeidsliv og høyere utdanning Seniorrådgiver Helge Halvorsen NHO Avdeling arbeidsliv Miniseminar NRØA.
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
Velkommen til samling for Kompetansemegling! Tirsdag 7. desember 2004 i Forskningsrådet.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Flere årsaker til gjennomgang av virkemidler for regionale innovasjonssystem (”Systemtiltakene”) Endinger innen virkemiddelapparatet Framveksten av SkatteFUNN-prosjekter.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Næringsrettet HøgskoleSatsing - nHS Nordisk forsknings- og utviklingskonferanse: HSS 03 - Högskolor och Samhälle i Samverkan, Ronneby 14 -
Geir Anton Johansen Leder, TeknoVest Nasjonalt Råd for Teknologisk Utdanning Rådsmøte i Førde mai 2007 TeknoVest Utdanningsnettverk på Vestlandet.
Regionale konferanser - Utvikling av virkemidler for regional FoU og innovasjon (VRI)
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
1 Hospitering aktuell samarbeidsform i nHS? Prosjektlederforum i Harstad Juni 2003 Ottar Ohren, Høgskolen i Molde.
Hospitering aktuell samarbeidsform i nHS?
Virkemiddelprosjektet har ført til behov for ny organisering Samler internasjonalt, nasjonalt og regionalt i en avdeling Divisjon for innovasjon fra reorganisering,
Oppsummering av FOU - prosjekt
nHS og Universitetspilotene - prosjektledersamling 15. mars 2007
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Forskningsbasert kunnskap i næringsutvikling
Hvorfor regionale møter?
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Oppsummering av FOU - prosjekt
Implementering av kompetanseplaner/strategier
Utskrift av presentasjonen:

Teknologi og samfunn, IFIM (Hvordan) kan FoU-institusjoner samarbeide med bedrifter med liten FoU-erfaring? Håkon Finne SINTEF Teknologi og samfunn, IFIM Foredrag for Prosjektledersamling for Næringsrettet Høgskolesatsing (nHS), Universitetspiloter og FORNYs høyskolesatsing Oslo

Teknologi og samfunn, IFIM Kjøreplan Innledning: Bedrifters forhold til kompetanse, utdanning, FoU og virkemiddelapparatet Gruppediskusjon: Kjenner vi igjen bildet? Hvorfor er det slik? Innledning: Er vi opptatt av de riktige barrierene og mulighetene? Gruppediskusjon: Rimer dette? Hva kan prosjektlederne gjøre? Hjemmelekse Utgangspunkt: MOBI-finansiert oppdrag om kompetanseforvaltning i bedrifter (survey blant medlemsbedrifter med ansatte i NHO og HSH) gode grep i FoU-institusjoner (ni utvalgte case-studier) oversikt over en del av innovasjonslitteraturen

Teknologi og samfunn, IFIM FoU-relatert innovasjon i SMB absorpsjonsevnen er problematisk Klassisk bilde: Kunnskapen strømmer fra universitetene til bedriftene... eller overrisler dem gjennom en global informasjonsstrøm... selv ved direkte samarbeid... også FoU-miljøene må ta nye grep

Teknologi og samfunn, IFIM Forskning og bedrift: to verdener? Bedrifter FoU-institusjoner

Teknologi og samfunn, IFIM Ansatte med høgere utdanning Kilde: Figur 8 i Finne og Hubak (2004)

Teknologi og samfunn, IFIM Tilgang på kompetanse fra utdanning Tegnforklaring: 1 sterkt uenig 2 uenig 3 litt uenig 4 verken/eller 5 litt enig 6 enig 7 sterkt enig Kilde: Figur 9 i Finne og Hubak (2004) videregående utdanninghøgere utdanning

Teknologi og samfunn, IFIM Kompetansetilgang fra utdanning pr fylke Kilde: Figur 11 i Finne og Hubak (2004)

Teknologi og samfunn, IFIM Får bedre hjelp i lokalt arbeidsmarked Tegnforklaring: 1 sterkt uenig 2 uenig 3 litt uenig 4 verken/eller 5 litt enig 6 enig 7 sterkt enig Kilde: Figur 9 i Finne og Hubak (2004)

Teknologi og samfunn, IFIM Lærings- og utviklingssamarbeid Kilde: Figur 11 i Finne og Hubak (2004) Tegnforklaring: svart – samarbeid; grått – kontakt

Teknologi og samfunn, IFIM Tegnforklaring: 1 sterkt uenig 2 uenig 3 litt uenig 4 verken/eller 5 litt enig 6 enig 7 sterkt enig Kilde: Upubliserte data Tiltro til FoU-institusjoner og virkemiddelapparat …

Teknologi og samfunn, IFIM … øker litt med erfaring Tegnforklaring: 1 sterkt uenig 2 uenig 3 litt uenig 4 verken/eller 5 litt enig 6 enig 7 sterkt enig Kilde: Figur 16 i Finne og Hubak (2004) FoU-institusjonene ikke kontakt Virkemiddelapparatet ikke kontakt samarbeid

Teknologi og samfunn, IFIM Spissformuleringer Bedriftene har lavere andel ansatte med høgere utdanning enn det de kunne ha hatt. Synes de at praksis gir bedre kompetanse enn utdanning og praksis? Selv meget utviklingsorienterte bedrifter unngår i høy grad FoU-institusjonene til fordel for praktisk orienterte partnere. Er det noe ved kunnskapen fra universiteter, høgskoler og institutter som gjør den mindre attraktiv? Bedriftenes tiltro til virkemiddelapparatet bedres noe, men ikke betydelig, med konkret samarbeidserfaring. Avspeiler dette bare pengemangel i det offentlige systemet? Gruppediskusjon: Kjenner vi igjen bildet? Hvorfor er det slik?

Teknologi og samfunn, IFIM Vil vite mer om FoU i distriktet? Tegnforklaring: 1 sterkt uenig 2 uenig 3 litt uenig 4 verken/eller 5 litt enig 6 enig 7 sterkt enig tekniskikke-tekniskmegler Kilde: Figur 19 i Finne og Hubak (2004)

Teknologi og samfunn, IFIM Barrierer i FoU-institusjonene – hvor viktige er de? Manglende interesse blant vitenskapelig personell Tiden bundet opp på forhånd til undervisning og meritterende forskning Krysspress: samtidig forventning om akademisering (kvalitetsheving på forskningen) og praksisorientering (bidrag til regional utvikling) Meritteringssystemer som i liten grad tilgodeser bidrag til næringsutvikling Manglende kontaktapparat mot næringsliv og forvaltning Hva med kunnskapsformer og tillit?

Teknologi og samfunn, IFIM Læringsdrivere 1.Nye kundekrav 2.Forbedre eksisterende produkter 3.Sterk konkurranse om kundene 4.Bedre arbeidsorganisering 5.Utvikle nye produkter 6.Ny teknologi 7.Logistikk 8.Markedsføring 9.Nye produksjonsmetoder 10.Nye myndighetskrav 11.Samarbeid med andre bedrifter 12.Eksport

Teknologi og samfunn, IFIM Moderne begreper om kunnskapsproduksjon Mye av den viktige og operative kunnskapen er taus (ikke kodifisert) og kontekstuelt betinget; dette er noe annet enn praktisk tilpasning av vitenskapelig produsert kunnskap Også vitenskapelig kunnskap produseres i økende grad i brukskontekst snarere enn i rendyrket form (relevans vs. sannhet som kriterium) (”Modus 2”) Bedrifters kompetansemessige absorpsjonsevne er kanskje først og fremst avhengig av deres evne til å transformere kunnskap fra eksterne kilder til egen praksis, og vice versa

Teknologi og samfunn, IFIM Aspekt ved forskningen Innovasjonssystemmodell Den lineære modellen MålTeoretiske modeller MiddelKunnskapsoverføring i vertikale relasjoner MetoderEtablerte vitenskapelige StyringDisipliner, kollegialt FinansieringBevilgninger Etter Brulin (1998 s. 104).

Teknologi og samfunn, IFIM Aspekt ved forskningen Innovasjonssystemmodell Den lineære modellen Bestillings- og oppdragsforskning MålTeoretiske modellerPraktisk nytte og relevans MiddelKunnskapsoverføring i vertikale relasjoner Kjøp og salg i vertikale relasjoner MetoderEtablerte vitenskapeligeVelges etter oppgaven. Etablerte metoder foretrekkes StyringDisipliner, kollegialtForetak og myndigheter FinansieringBevilgningerUlike forskningsfinansiører sammen med foretak og myndigheter Etter Brulin (1998 s. 104).

Teknologi og samfunn, IFIM Aspekt ved forskningen Innovasjonssystemmodell Den lineære modellen Bestillings- og oppdragsforskning Kunnskapsdannelse i interaktivt samvirke med omgivelsene MålTeoretiske modellerPraktisk nytte og relevans Utviklingsprosesser, handling MiddelKunnskapsoverføring i vertikale relasjoner Kjøp og salg i vertikale relasjoner Dialog i spindelvevliknende nettverk MetoderEtablerte vitenskapeligeVelges etter oppgaven. Etablerte metoder foretrekkes Velges etter oppgaven StyringDisipliner, kollegialtForetak og myndigheterForskere i dialog med praktikere FinansieringBevilgningerUlike forskningsfinansiører sammen med foretak og myndigheter Flere ulike former Etter Brulin (1998 s. 104).

Teknologi og samfunn, IFIM Ni eksempler på kompetansesamarbeid ”Universitetet i Båtsfjord” – med kompetanseutvikling som virkemiddel til vekst Kunnskap og næring i kyst-Finnmark – samarbeid om kompetanseutvikling i seks små kommuner Tverrfaglige program ved NTNU (Produktivitet 2005, Næringslivets idéfond) Studentbruk ved industriell økonomi og teknologiledelse (NTNU) Musikkbedrift på nett med Høgskolen i Harstad Hotell, reiseliv og kultur i samme studium Sveisebedrift og Høgskolen i Nord-Trøndelag RF Rogalandsforskning og Industrinettverket for Sunnhordland Teknologispredningsprogrammet TEFT

Teknologi og samfunn, IFIM Noen interessante gjengangere Bedriftenes kompetansebehov: ofte enkle hver for seg, men komplekse i sammensetning => forskere må se sin egen spesialitet i en større sammenheng Oversettelse mellom relevans og rendyrket sannhet => nye forskningsagendaer kan utvikles, men ofte vanskelig å få akademisk aksept Deltakelse i multifunksjonelle nettverk med økende impulstetthet => flere bærere av interessen for samarbeid Tillitskapende prosesser => økende gjensidig nytte, men langvarig og langsiktig arbeid, og blir ofte svært personavhengig; relasjonell tillit kan kompensere for utilstrekkelig strukturell tillit Strukturerte læringsprosesser i bedriftene => får øynene opp for hva akademikere kan gjøre for dem Strategisk forankring => økende gjensidig relevans av samarbeidet, men praktisk forankring like viktig

Teknologi og samfunn, IFIM Spissformuleringer Er bedriftenes læringsbehov slike som ikke kan tilfredsstilles gjennom utdanning og forskning? Er motsetningen mellom fri forskning og betalte oppdrag fruktbar nok? Er behovet for tillitsrelasjoner undervurdert, og hva kan styrke nødvendig tillit? Er det mulig å etablere praksisfellesskap mellom bedrifter og FoU-institusjoner som gir begge sider bedre grunnlag for å få utviklingssamarbeidet til å fungere? Gruppediskusjon: Hvilke barrierer og muligheter er de viktige? Hva kan prosjektlederne gjøre med det?

Teknologi og samfunn, IFIM Hjemmelekse Håkon Finne og Marit Hubak: Nye arbeidsformer for MOBI? Om kompetansebruk i bedrifter og samhandling mellom forskning og bedrift. Oslo: Norges forskningsråd Les mer om de forskjellige teoriene i kapittel 2 om kunnskap og læring om forholdet mellom forskning og bedrift og om innovasjonssystem og offentlige myndigheters forskjellige roller interessante erfaringer med samarbeid mellom bedrifter og FoU- miljø i kapittel 7 flere tall om bedriftenes kompetansebruk og ønsker i kapittel 4-5