Verdiskaping i SMB-sektor: Kan regnskapsføreren bli en utviklingspartner for SMB? Enhanced value creation in the SME-sector: Strengthening the impact of authorised accountants Erik Døving SNF/NHH PULS-samling 29. april 2003
Bakgrunn Forskning viser at SMB investerer mindre i kompetanseutvikling Tid Rutiner Kjennskap til kompetansemarkedet Økonomi – lite attraktivt for konsulentselskaper Flere offentlige forsøk på å stimulere SMB for eksempel FRAM-programmet
Årsaker til overføringsvansker Kort relasjonsvarighet Leverandør fremfor partner Lav nærhet til kunden Middels tillit Lav forståelse av lokale koder og språk Standard verktøy fremfor lokal ”mekking”
Hva med regnskapsbyråene? Regelmessige leveranser av regnskapstjenester til SMB høy tillit. 4 av 10 SMB benytter byråene som rådgiver –lønnsomhetsskapende tiltak –skatterådgivning –investeringsanalyse –rådgivning om overskuddsdisponering. SMB betaler mer for rådgivning enn regnskap.
Regnskapsføreren som utviklingspartner for SMB. Prosjektplan: Del I (år 1 og 2) Tilbudssiden Intervjuer i innovative byråer – dvs. byråer som alt er utviklingspartnere for SMB Survey av et betydelig utvalg av NARFs medlemmer prototypiske byråer Etterspørselssiden Hvordan lærer SMB og av hvem? Samspillet mellom byrå og SMB
Del II (2004) Del II (år 3) Dersom et betydelig potensial avdekkes utdanningstilbud hvis hensikt er å realisere dette potensialet. Nettverksbasert Modulbasert En ny rolleforståelse: fra regnskapsfører til utviklingspartner.
Organisering Utføres ved SNF/NHH –Paul Gooderham, prof./forskningssjef (prosjektleder) –Anita Tobiassen, forsker –Odd Nordhaug, professor –Erik Døving, forsker, dr.oecon. Samarbeid med –NARF og 7 av NARFs medlemmer –SINTEF (Bjørn-Emil Madsen) –Open University Business School
Dagens situasjon: regnskapsbyråer Rådgivningstjenester som andel av omsetning (n=210) % av omsetning % av byråer ”de tradisjonelle” ”de eksperimenterende” > 5 ”de innovative” 100
Dagens situasjon: regnskapsbyråer De ”innovative” versus de ”tradisjonelle” Begge har mesteparten av sin virksomhet innrettet mot bedrifter med 10 eller < ansatte. Begge er små: de aller fleste har under 4 årsverk. De ”innovative” har en bevisst strategi. I tillegg til rådgivning om skatt yter de ”innovative” mange andre rådgivningstjenester (ca. 10 ulike tjenester per byrå). Strategisk planlegging og styrearbeid.
Dagens situasjon: regnskapsbyråer Men – få ”innovative” gir råd om: markedsføring/salg IKT I forhold til rådgivning satser de fleste ”innovative” på å utvikle breddekompetanse på tvers av de fleste bransjer: få har en bransjespesifikk spesialisering.
Dagens situasjon: SMB Hvilke faktorer medfører kjøp av rådgivningstjenester? Antall ansatte Bransje/Næring Øverste timepris for rådgivningstjenester Graden av konkurranse Bedriftens oppfatning av: i) deres kompetanse innen regnskapsføring ii) deres dyktighet på generelle rådgivningstjenester Bedriftens interesse for at byrået skal selge inn rådgivningstjenester