Verdiskaping i SMB-sektor: Kan regnskapsføreren bli en utviklingspartner for SMB? Enhanced value creation in the SME-sector: Strengthening the impact of.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Revisjonsplikten; næringslivets perspektiver
Advertisements

Regnskapsførerprofesjonen og SMB-sektoren
ESMA retningslinjer egnethetstest
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
Kvinner og menn i ledelse og samspill Hvordan få økt mangfold?
Et velfungerende forskningssystem? Jan Fagerberg, Universitetet i Oslo Innledning til diskusjon på dialogmøte 31 Mai 2010.
Styrearbeid i Norwegian
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Nordnorske Suksesshistorier Kan suksess læres?
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon.
Spydspiss og Merkevare i et internasjonalt opplevelsesmarked
Smart Grønn Vekst Paul Chaffey, Abelia. Smart Grønn vekst •Samlet 48 toppledere fra ulike bransjer i 24 timer •Skulle jobbe fram kommersialiserbare forretningsideer.
Sentralisering av oppdrag – hva med SMB?
v/adm.direktør Stig Morten Nilsen
Professor Robin Jarvis Head of SME Affairs NARFs Årsmøte 2008.
EKommune-strategi - verkt ø ykasse Ellen Karin Larsen, KS.
Lønnsom og bærekraftig vareproduksjon i framtidens Norge Innovasjon i vareproduserende industri - hvilken rolle skal forskningen spille? Eirik Normann,
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Integrerende metode i nær- ingslivet versus opprusting i en attføringsbedrift Paal Haavorsen og Rune Kvarme Bransjeforeningen Attføringsbedriftene
Sats på nyskaping – utnytt skatteFUNN
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Anne M Jervell Strategiske veivalg? Anne M Jervell STYREMØTE Tema:Strategi.
Kommunalminister Erna Solberg, Oslo, 26. mai 2005 Hvorfor kommer mange EØS- arbeidstakere til Norge?
1 Professor Bjarne A. Foss Gassteknisk Senter NTNU – SINTEF.
Informasjonsseminar om Aeronautics i 6RP, Hvilke muligheter finnes for små- og mellomstore bedrifter (SMB) i 6RP? Rådgiver Hilde Friedl, EU-kontoret.
Hva betyr samarbeidsavtalene for NTNU –
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Presentert av Peter Bonne/IKT-Norge
PAGE 1 - Presentasjon 1. kvartal april 2003.
Forsker og bedrift- et lykkelig ekteskap? Sven Samuelsen P2005 konferansen 9./10. februar 2006.
Forsker og bedrift- et lykkelig ekteskap? Sven Samuelsen P2005 konferansen 9./10. februar 2006.
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
Telemarksforsking-Bø Figur 1: Utvikling av folketallet i Innherred. Data fra SSB.
Innledning ved BioHus konferansen
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
IT-konferanse på Hell, april, 2014
Innovasjon Norge – hvem er det ? Innovasjon - hva er det ?
Tre satsningsområder – Næringslivets potensiale Bygge og selge flere hytter Å få hyttefolket til å bruke hyttene sine mer –
Puls-programmet i dag og framover
Borgestad Business Partner
MVA i statsforvaltningen
NTE Allianse ADCom as Etablert 1987 Eid 100% av NTE 30 ansatte
Energi Statssekretær Frank Jenssen.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Landbrukets økonomiske betydning i Trøndelag
Tjenesteyting som næringsutvikling Statssekretær Helle Hammer Nærings- og handelsdepartementet PULS prosjektledersamling 29. april 2003.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
SIVILØKONOM NHH NORGES LEDENDE HANDELSHØYSKOLE.
"Verdier fra havet - Norges framtid"
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
Attachè – rollen i TEFT John Arne Bjørgen Seminar
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Consuming digital adventure- oriented media in everyday life: contents and contexts.
Erfaringer fra Kompetanseutviklingsprogrammet Sveinung Skule, Fafo Erik Døving, SNF.
Integrasjon av distribusjons- kanaler og personifisering av kommunikasjon Peder Inge Furseth Institutt for innovasjon og økonomisk organisering, BI Sandvika.
Lars Holden Styreleder Forskningsinstituttenes fellesarena, FFA, adm. dir., Norsk Regnesentral NHO Oslo, 4. mars 2016 Forskning og innovasjon for omstilling.
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Samhandling og prosessledelse
Tilbud og tjenester fra Innovasjon Norge
Følgeevaluering av Innherred Samkommune
Utskrift av presentasjonen:

Verdiskaping i SMB-sektor: Kan regnskapsføreren bli en utviklingspartner for SMB? Enhanced value creation in the SME-sector: Strengthening the impact of authorised accountants Erik Døving SNF/NHH PULS-samling 29. april 2003

Bakgrunn Forskning viser at SMB investerer mindre i kompetanseutvikling Tid Rutiner Kjennskap til kompetansemarkedet Økonomi – lite attraktivt for konsulentselskaper Flere offentlige forsøk på å stimulere SMB for eksempel FRAM-programmet

Årsaker til overføringsvansker Kort relasjonsvarighet Leverandør fremfor partner Lav nærhet til kunden Middels tillit Lav forståelse av lokale koder og språk Standard verktøy fremfor lokal ”mekking”

Hva med regnskapsbyråene? Regelmessige leveranser av regnskapstjenester til SMB  høy tillit. 4 av 10 SMB benytter byråene som rådgiver –lønnsomhetsskapende tiltak –skatterådgivning –investeringsanalyse –rådgivning om overskuddsdisponering. SMB betaler mer for rådgivning enn regnskap.

Regnskapsføreren som utviklingspartner for SMB. Prosjektplan: Del I (år 1 og 2) Tilbudssiden Intervjuer i innovative byråer – dvs. byråer som alt er utviklingspartnere for SMB Survey av et betydelig utvalg av NARFs medlemmer  prototypiske byråer Etterspørselssiden Hvordan lærer SMB og av hvem? Samspillet mellom byrå og SMB

Del II (2004) Del II (år 3) Dersom et betydelig potensial avdekkes  utdanningstilbud hvis hensikt er å realisere dette potensialet. Nettverksbasert Modulbasert En ny rolleforståelse: fra regnskapsfører til utviklingspartner.

Organisering Utføres ved SNF/NHH –Paul Gooderham, prof./forskningssjef (prosjektleder) –Anita Tobiassen, forsker –Odd Nordhaug, professor –Erik Døving, forsker, dr.oecon. Samarbeid med –NARF og 7 av NARFs medlemmer –SINTEF (Bjørn-Emil Madsen) –Open University Business School

Dagens situasjon: regnskapsbyråer Rådgivningstjenester som andel av omsetning (n=210) % av omsetning % av byråer ”de tradisjonelle” ”de eksperimenterende” > 5 ”de innovative” 100

Dagens situasjon: regnskapsbyråer De ”innovative” versus de ”tradisjonelle” Begge har mesteparten av sin virksomhet innrettet mot bedrifter med 10 eller < ansatte. Begge er små: de aller fleste har under 4 årsverk. De ”innovative” har en bevisst strategi. I tillegg til rådgivning om skatt yter de ”innovative” mange andre rådgivningstjenester (ca. 10 ulike tjenester per byrå). Strategisk planlegging og styrearbeid.

Dagens situasjon: regnskapsbyråer Men – få ”innovative” gir råd om: markedsføring/salg IKT I forhold til rådgivning satser de fleste ”innovative” på å utvikle breddekompetanse på tvers av de fleste bransjer: få har en bransjespesifikk spesialisering.

Dagens situasjon: SMB Hvilke faktorer medfører kjøp av rådgivningstjenester? Antall ansatte Bransje/Næring Øverste timepris for rådgivningstjenester Graden av konkurranse Bedriftens oppfatning av: i) deres kompetanse innen regnskapsføring ii) deres dyktighet på generelle rådgivningstjenester Bedriftens interesse for at byrået skal selge inn rådgivningstjenester