HVORFOR TRENGER VI FAGLIGE STANDARDER?. FORDI:  ALLE SOM BENYTTER PRODUKTER, TJENESTER, BEHANDLENDE TILBUD ETC. HAR FORVENTNINGER TIL PROFESJONALITETEN.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva er forsvarlighet i LAR?
Advertisements

Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
PLO meldinger versjon 1.6 test og pilotering
Krav til dokumentasjon i kap
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Vernepleiefaglig kompetansebehov
- Samhandlingsreformen –
Strategi for kvalitetsutvikling i Helse Midt-Norge*
Å lykkes eller være lykkelig?
MÅL FOR UNDERVISNINGEN. Overordnet mål. Utdanne maskiningeniører med en bred teknologisk kompetanse med høy faglig kvalitet av internasjonal standard.
MÅL FOR UNDERVISNINGEN. Overordnet mål. Utdanne maskiningeniører med en bred teknologisk kompetanse med høy faglig kvalitet av internasjonal standard.
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
Hvilken stress utfordringer byr toppidretten på?
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Perspektiver i sosiologien
Lærerprofesjonens etiske plattform
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Rotarys formål Å utvikle vennskap som grunnlag for å gagne andre
Forutsetninger for elektronisk samhandling med Universitets- og høgskolesektoren Leverandørsamling – Pulje Mars 2008.
Vesterålen Inger Anne Westby Kulturskolen som danningsarena Hvilke muligheter ligger i DKS og en ny kulturskolelærer rolle?
Sammenlikning av resultater på tvers av tjenester (utvalgte skalaspørsmål) Innbyggerundersøkelsen 2013 Prosjektnummer TNS /
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
Standardisering – hvorfor det?
Vil Basel II gi oss en tryggere banksektor? Konsekvenser for finansiell stabilitet Orienteringsmøte om Basel II, Arne Skauge Finansnæringens Hovedorganisasjon.
Edmonton Symptom Assessment System (ESAS) Innføring i Helse Sør og Akershus Januar 2005 Nina Aass og Sjur B. Hanssen, Regionalt kompetansesenter for.
Utfordringer og forventninger til kommende rotaryår Distriktssamling 2009 R.I. distrikt 2310 DGE Per Olav Stenseth18. april
Rotary D 2250 Distriktskonferansen september 2005 Grete Sæbøe, Bergen-Syd RK Willy Nilsen, Åsane RK Rigmor Eimhjellen, Karmsund RK Sigve Erland,
STATENS BYGNINGSTEKNISKE ETAT BYGGEREGLER, BYGNINGSTEKNIKK, PRODUKTDOKUMENTASJON OG GODKJENNING AV FORETAK Funksjonsrettede krav er ikke krav i veiledning!
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Videre strategiprosess Startet med det nye styret 26 august.
MEDIE- OG INFORMASJONSKUNNSKAP
Sterke fagforeninger Negotia Bergen 30. – 31.oktober 2009.
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
Revidert nasjonal plan, generell del. Innledningsvis Planen omfatter nå alle fagskoleutdanninger under teknisk fagfelt (1/2 til 2 år).
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Meta- og grunnopplysninger Dag Wiese Schartum. Utgangspunkter “Infrastruktur” betegner et nett av ressurser for felles bruk i et samfunn Når ressursene.
MÅL FOR UNDERVISNINGEN. Overordnet mål. Utdanne maskiningeniører med en bred teknologisk kompetanse med høy faglig kvalitet av internasjonal standard.
Etikk i pedagogisk arbeid
Erik Oddvar Eriksen ARENA Senter for europaforskning, UiO Er post-nasjonalt demokrati mulig?
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Kampen skole Vår visjon:
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Specification texts for building, construction and installations
Dialogkonferanse om Ruters bussanbud i 2015 Et av Vestlandets største børsnoterte selskap.
Konkret samarbeid mellom reiselivs og kulturaktører ifht. det å utvikle og tilby ”kortreist kultur” i en kulturmeny, til bruk i utviklingen av reisemålet.
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
1 GeoPortal – Rammeverk Introduksjon. 2 Teknisk rammeverk - Interoperabilitet Interoperabilitet evne til å kommunisere, kjøre programmer, eller overføre.
Interessentdialog Småskala matproduksjon Stein Ivar Ormsettrø
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
Produkt av prosessen Intensjonsavtalen. Intensjonsavtalen er «sluttproduktet» Intensjonsavtalen har flere formål: –Formelle Gi kommunestyrene i de fem.
Driftsstyrets rolle i arbeidet med kvalitetsvurdering og skoleutvikling.
Offentlige anskaffelser – lærlingklausul Kristiansand, 8. oktober Sturle Hamre, Innkjøpsrådgiver VAF-
Primærhelsetjenesten i et fremtidsperspektiv Anette Mjelde, avdelingsdirektør Psykisk helse og rus Lillestrøm 3. desember.
1 STATUS PROSJEKT PSYKISK HELSE OG RUS Overordnet samarbeidsutvalg 7. desember 2015 Prosjektleder Kari Engen Sørensen.
Velkommen til folkemøte Politisk: Knut Sletten, Leder Planutvalget Hans Henrik Hansen, Nestleder Planutvalget Laila Benjaminsen, Medlem Planutvalget Helge.
Et felles løft fra alle parter. Hva handler det om? Dette er en felles visjon for alle involverte i bygge- og anleggsnæringen om at næringen skal være.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Markedsføring.
Velkommen til folkemøte
Private aktører - veilednings- og kompetansebehov
Dialogkonferanse – Smart Spesialisering på Østlandet
Etikk Læren om rett og galt.
AUTORISASJON.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Roller.
Transformering; fra lovtekst og andre rettskilder til programkode
Sett inn bilde av produkt her
Utskrift av presentasjonen:

HVORFOR TRENGER VI FAGLIGE STANDARDER?

FORDI:  ALLE SOM BENYTTER PRODUKTER, TJENESTER, BEHANDLENDE TILBUD ETC. HAR FORVENTNINGER TIL PROFESJONALITETEN HOS SELGER/TILBYDER.

BEGREPET FAGSTANDARD ER IKKE ENTYDIG DEFINERT

FAGSTANDARDER  KAN VÆRE TEKNISK BESKRIVELSE, for eksempel  ANTALL PIKSLER I ET DIGITALT FOTO eller  WATT-PRODUKSJON FOR ET E-VERK eller ….

 VEDTATTE, FORPLIKTENDE FELLES KRAV TIL EN GRUPPE YRKESUTØVERE

FAGSTANDARDER FOR YRKESUTØVERE

FAGSTANDARD FOR YRKESUTØVERE  BYGGER OFTE PÅ OMFORENTE SPESIFIKASJONER AV NASJONALE / INTERNASJONALE KRAV TIL YRKESUTØVELSE OG YRKETS FAGLIGE INNHOLD.  DET ER VIKTIG AT YRKESMESSIGE FAGSTANDARDER UTVIKLES OG VEDTAS MED HØY GRAD AV KONSENSUS.  DET MÅ VÆRE EN BRED ALLMENN FORSTÅELSE TIL KRAVENE OG EN STERK FORANKRING I MEDLEMSMASSEN.

FAGSTANDARDER KAN INNEHOLDE  KRAV TIL UTDANNELSE FOR SPESIFIKKE YRKER  KRAV TIL UTFØRELSEN AV DET FAGLIGE NIVÅ  BREDT AKSEPTERTE BESTEMMELSER OM YRKESUTØVELSEN

EN FAGSTANDARD SKAL  VÆRE ET FELLES RAMMEVERK  VÆRE ET FELLES LØFT FOR HELE UTØVERGRUPPEN

HVORFOR ER FAGSTANDARDER VIKTIGE?

FAGSTANDARDER ER VIKTIGE FORDI:  DET SIGNALISERER EN SAMLET BRANSJE MED KRAV TIL EGNE UTØVERE

FAGSTANDARDER ER VIKTIGE FORDI:  DE ER MED PÅ Å BYGGE OPP ALLMENNHETENS RESPEKT OG FORSTÅELSE FOR BRANSJEN

FAGSTANDARDER ER VIKTIGE FORDI:  DISSE PLASSERER YRKESGRUPPER INN I ET BRANSJEMESSIG HELHETSBILDE

FAGSTANDARD ER VIKTIG FORDI:  EN FAGSTANDARD INNENFOR ALTERNATIV BEHANDLING SKAL GI PASIENTENE TRYGGHET FOR AT DE MØTES PROFESJONELT OG AT DEN ENKELTE FÅR EN FAGLIG OG KVALITATIV RIKTIG BEHANDLING

FAGSTANDARDER ER VIKTIGE FORDI:  FAGSTANDARDER BYGGER YRKESSTOLTHET!

FAGSTANDARDER ER VIKTIGE FORDI:  HØY YRKESSTOLTHET GIR BEDRE UTØVERE!

OPPSUMMERING  1.SETT MÅL - SE MÅLET  2.MÅLET MÅ KOMMUNISERES OG FORSTÅS  3.KRAVENE FOR MÅLOPPFYLLING MÅ AKSEPTERES  4.BYGGING AV YRKESSTOLTHET ER VIKTIG  5.TRO PÅ DET DU UTFØRER  6.TRO PÅ DIN EGEN FAGUTVIKLING  7.TRO PÅ DIN EGEN BETYDNING I OG FOR FELLESSKAPET