Foreldremøte 8. Trinn. 28. August 2014. ”Utdanningsvalg ved Østersund ungdomsskole” / ”Hvordan forbereder vi elevene for videre utdannelse” Leif Johannessen,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

UTDANNINGSVALG Nytt fag?.
Bjørkelangen videregående skole
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Et program for ungdomsskolen
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Veiledningsverktøy og tiltak
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07
Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
Overgangsprosjektet.
UTV i Sandefjord Kommune
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
ELEVMEDVIRKNING.
LOFSRUD SKOLE Lofsrud skole Kunnskap - muligheter - trivsel
YOP Yrkesrettede opplæringsplaner Steigenskolen Mestringsprosjektet.
KARRIEREPLANKURS Bakgrunn: Bidra til å få ungdom ut av ledighet og tilbake til skole eller annen opplæring. Utfordring: Utforme og gjennomføre et konkret.
Karriereveilednings- prosjektet 2-årig prosjekt helhetlig system for karriereveiledning i fylket heve kompetansen til aktørene i utdannings- og yrkesveiledninga.
” Når jeg hører vidregående skole, tneker jeg på at jeg gleder meg SYNSYKT til å holde på med noe som intriserer meg, å være sammen med folk som også liker.
Sommerskoletilbud i Akershusskolen Evaluering av aktiviteter som ble gjennomført sommeren 2012 og tanker om framtidige tilbud. 11. sept. 2012: Hans-Olav.
Utdanningsvalg Gran Ungdomsskole 2008/2009
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
UTDANNINGSVALG.
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Foreldremøte 7.trinn 2011 Rektor Merete Eskelund
Foreldremøte 8. trinn 28. September 2010.
ÅRSHJUL FOR OVERGANGER
Yrkes- og utdanningsveiledning Plan for 10. trinn 2010/2011.
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
Overgangsprosjektet – NY GIV
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTER HØSTEN MED FOKUS PÅ KUNNSKAP OG GLEDE.
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Velkommen til Vikhammer ungdomsskole
UTDANNINGSVALG i det 13.årige skoleløpet. Hele skolens ansvar! Elev Foresatt Lærer Karriereveileder Rektor Skoleeier Lokalt næringsliv.
Foreldremøte 8.september trinn
Foreldremøte 8.september trinn
FUG-konferanse for tillitsvalgte
Informasjon om søknad til videregående opplæring Torsdag 13.september 2012 Nina Hågensen Venås rådgiver Mail: Informasjon.
Velkommen til Ski videregående skole. Program Generell orientering om skolen Presentasjon av rådgivere Fagvalg Vurdering Møte med kontaktlærerne.
OVERGANGEN FRA GRUNNSKOLE TIL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
LOKAL YRKESMESSE i Sande 2012 – «Hvor er jobbene våre?» v/ Sissel Leet Skeide leder i karrierenettverket i nordre Vestfold.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Program for ungdomskolen i faget ”Utdanningsvalg”
Hva er viktig for elevers læring?
Utdanningsvalg for skoleåret 2015 –
Til elevene Hei! Du begynner nå på en prosess der du skal foreta et valg av utdanning som vil påvirke ditt fremtidige yrkesliv. Mulighetene er mange, og.
Foto: Helén Eliassen Arbeidsuke på 9.trinn Elevene skal ut i arbeidspraksis i uke 3, (13. til 17.januar) PRYO Sverresborg skole.
Videregående skole? Gjeldende per Side 1.
FORELDREMØTE 10. TRINN Rådgiver Marianne Stray Aas.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Kampen om kompetansen – rekruttering av arbeidskraft Karrieresentrenes rolle Karriereveiledning i skolen og tilbud til voksne Nina Tande Hansen og Gry.
Foto: Helén Eliassen Arbeidsuke på 9.trinn Elevene skal ut i arbeidspraksis i løpet av 9.skoleår. PRYO Sverresborg skole.
FORELDREMØTE 9. TRINN Rådgiver Marianne Stray Aas.
Informasjon fra rådgiver 10. trinn SEPTEMBER 2016.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Informasjon fra rådgiver 9. trinn
Informasjon fra rådgiver 10. trinn
Informasjon fra rådgiver 8. trinn
Norsk skole.
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Utdanningsvalg – 9. trinn 15-16
Utdanningsvalg – 9. trinn 16-17
Utvikle en felles plan for faget utdanningsvalg i Vestfold
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
VELKOMMEN FORELDREMØTE LUNDEHAUGEN UNGDOMSSKOLE 9
Informasjon om videregående skole
Utskrift av presentasjonen:

Foreldremøte 8. Trinn. 28. August ”Utdanningsvalg ved Østersund ungdomsskole” / ”Hvordan forbereder vi elevene for videre utdannelse” Leif Johannessen, rådgiver/karriereveileder.

Hovedintensjonen med ”Utdanningsvalg”:  Generelt styrke ungdomsskoleelevers forutsetninger for rett førstevalg på videregående skole.  Gi ungdomsskoleelever smakebiter på ulike utdanningstilbud på videregående skole.

Vurdering i faget ”Utdanningsvalg”  Faget er ikke timeplanfastlagt  ”Deltatt” evt. ”Ikke deltatt”  Elevene får altså IKKE karakter i faget

IKO 1. Identifisering 2. Kartlegging 3. Oppfølging 4

Eksempel på IKO 5

EKSEMPLER PÅ OPPFØLGING  Spesiell/individuell yrkes- og studieveiledning Utarbeide forskjellige profiler på eleven ved hjelp av nett- tester. Utarbeide forskjellige profiler på eleven ved hjelp av nett- tester. Konkretisering av tidligere gjennomgått vgo i klassen. Konkretisering av tidligere gjennomgått vgo i klassen.  Arbeidsoppgaver Gitte arbeidsoppgaver i forhold til profiltestresultater. Gitte arbeidsoppgaver i forhold til profiltestresultater.  Mentorordning  Hospitering i vgs på VG 2 nivå  Arbeidslivsutplassering  Justering av undervisning/tilrettelegging Elev forteller om utfordringer som tidligere ikke er tatt opp av eleven. Elev forteller om utfordringer som tidligere ikke er tatt opp av eleven. Spesifikke vansker i temaer innen fagSpesifikke vansker i temaer innen fag  Døgnrytme Elev sover for lite. Sammen snur vi døgnrytme uke for uke Elev sover for lite. Sammen snur vi døgnrytme uke for uke  Mental innstilling til skole/lekser Alle har positiv innstilling til noe, bruker dette opp i mot skolen. Hvordan kan eleven ta dette med seg inn i skolen. Alle har positiv innstilling til noe, bruker dette opp i mot skolen. Hvordan kan eleven ta dette med seg inn i skolen. Skape motivasjon for skole Skape motivasjon for skole Karaktersutskrift, sette mål og konkretisere for hvert fag.Karaktersutskrift, sette mål og konkretisere for hvert fag. SØT – modell: før – nå – framtid : tiltak. SØT – modell: før – nå – framtid : tiltak. «Bruk din energi og tanker på noe du får gjort noe med» «Bruk din energi og tanker på noe du får gjort noe med»  Arbeidsvaner Hva slags arbeidsvaner bør eleven innarbeide, dette må eleven selv finne ut av sammen med meg. Hva slags arbeidsvaner bør eleven innarbeide, dette må eleven selv finne ut av sammen med meg. Leksetidspunkt, lekselengde, rekke opp hånda, fokus på agenda, lager timesplaner for hver dag…….Leksetidspunkt, lekselengde, rekke opp hånda, fokus på agenda, lager timesplaner for hver dag…….  Trinnvise tilbakemeldinger  Kontaktlærer får utskrift av loggføring, i løpet av neste time.  Kontaktlærer tar over ansvar for gjennomføring av arbeidsoppgaver etc. for eleven, i samarbeid med faglærere. Sørge for nett-tilgang for eleven. Legge arb.oppg. evt. inn i tilrettelagt opplæring som lese-skrivetrening. Oppfølging med å gi eleven oppmerksomhet/feed back på arbeidsoppgaver og tilkjennegi kunnskap om avtaler: Rekke opp hånda Sørge for å gå innom eleven etter gjennomgang av nytt stoff Elever kan føle det leit å få enkelte spørsmål i påhør av flere. Hjelpe eleven med å vektlegge viktig stoff (studieteknikk) Atferd/metodikk hos lærer Elever reagerer / takler oss lærere forskjellig. Bruker lærere bevisst i forhold til god ”kjemi” med lærere. 6

”Forskningstall” Konkrete grunner for at elever slutter i VGO. Grunner for å slutte GutterJenterAlle Antall% % % Feilvalg3513,4279,96211,6 Skolelei, lav motivasjon 5219,94115,19317,4 Psykisk syk, psykososiale utf.5521,15620,611120,8 Vanskelige hjemmeforhold 83,12910,7376,9 Fysisk syk 145,43111,4458,4 Faglige vansker/utfordringer 124,6155,5275,1 Rusproblem83,141,5122,3 Har eller skal ha barn 00134,8132,4 Begynt i arbeid 207,7103,7305,6 Annet3212,33011,06211,6 Ukjent259,6165,9417,7 Alle

10. Trinn, januar: ”Økonomi og karrierevalg” fra ”Ungt Entreprenørskap”

Struktur utdannings- valg 113 timer i løpet av ungdomsskoletiden Gjennomgående alle 3 år: «Jobbintervju» med kontaktlærer. VGO 10 trinn: Valg av utdanningsprogram Messer Evt. Hospitering vgs Veiledningssamtaler/rådgivere ”Min Framtid” + (Økonomi og karrierevalg) 9. Trinn: Jobbskygging Grundercamp Utplassering i vgs 2 x 2 dgr. ”Min Framtid” 8. Trinn: ”Min Framtid” Jobbskygging

Min Framtid 8 trinn: ”Hvem er du ?” 9 trinn: ”Mål valg og drømmer” 10 trinn: ”Informasjon om videregående opplæring”  Ditt liv til nå, hvor går veien videre?  Våre egenskaper.  Hva gjør du etter skoletid?  Hva er et godt liv?  Plikter og rettigheter.  Min plan for 8. Trinn.  Muligheter i arbeidslivet.  Pengeforbruk.  Hva vil det si å ha et godt arbeid.  Hva er jeg god til, hvem vil ha min arbeidskraft.  Statistikker på sysselsatte  Partene i arbeidslivet.  Likestilling  Kvalifikasjoner i arbeidslivet.  Hva trives du med å gjøre.  Hva kan du bli?  Yrkesområder.

HOLDNINGER HOS ELEVER OG FORESATTE TIL VGS Hva du sier om videregående skole kan påvirke om ditt barn får den utdannelsen det ønsker…….. Er det dårlige og gode skoler på Romerike fordi media forholder seg til tallmateriale om hvilke skoler som har høyest gjennomføringsprosent for sine elever??

Evne til organisering/struktur…..