NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arkitekturpolitikk i Oppland fylkeskommune Hvorfor og hva?  Legg til en tekst •Regjeringens handlingsplan fra 2009: Arkitektur Nå!
Advertisements

Bergen en sykkelby med potensiale
Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Kirsten Tegle Bryne Universell utforming i NTP
Inndeling av vegnettet
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
LINK Ringerike 5. juni 2012 Stamvegutvalget. Ringerike og Jevnaker kan håndtere betydelig større vekst – og ønsker det.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Dialog om kommunal og regional planstrategi Marit Moe, KS Midt-Norge/Nord-Trøndelag, rådgiver
Bruk av ulike plantyper og utredninger
Gang/sykkelveger langs fylkesveger og omklassifisering av fylkesveger. Vestfold fylkeskommune er positiv til å overta det driftsmessige og økonomiske.
Regional transportplan Agder
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Christian Grorud
Stor-Oslo Nord Felles vilje for felles mål
Aktørenes roller i planprosessene
Strategisk utredning om transportinfrastruktur i nordområdene
Tromsø 1.juli 2014 Regiondirektør Marit Helene Pedersen
Tanker rundt samarbeidet i Trøndelag Nye muligheter i ny plan- og bygningslov v/Alf Daniel Moen.
Hvordan skape en vinnerregion i samferdsel ? Innlegg på Samferdselskonferansen i Kr.sund Iver Nordseth – leder i Samferdselsutvalet i MR.
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
Utredninger og planfase
Nasjonal transportplan 2010 – 2019 Modeller for korte og lange reiser i sammen brukergrensesnitt Utfordringer tilknyttet koding og presentasjon av resultater.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Kommuneproposisjonen Konsekvenser for Troms fylkeskommune Økonomisjef Berit Koht.
Ole Jan Tønnesen, VEGseksjonen, VEGavdeling M&R, Statens VEGvesen
Transportplan Nordland Handlingsprogram fylkesveger og ferjer.
Nasjonal Transportplan (NTP) Faser og prosesser mot NTP 12-årig plan. Rulleres hvert 4. år Grunnlagsdokument for NTP utarbeides av SVV, Jernbaneverket,
Aktiv transport. Definisjon av Aktiv transport Aktiv transport omfatter gåing, sykling på reiser som uansett skal gjennomføres i hverdagen, for eksempel.
1 Innledning på plankonferansen Utbygging av IC-triangelet innen sammen om bedre og mer effektive planprosesser.
NVF-seminar Forvaltningsreformen og samferdsel Plan- og beslutningsprosesser KVU/KS1-prosesser og planprosess etter plan- og bygningsloven Marit Winther.
Innspill fra Salten Regionråd til planprogram for RTP Nordland Møte 4. mars Norsk Luftfartssenter.
Forvaltningsreformen m.m. Østlandssamarbeidet. Samferdsel
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Statens vegvesen Ny organisasjon fra 1. januar 2010.
Forvaltningsreformen 8.september 2010 Dialog, samhandling og nasjonale føringer Ved Olav Sætre.
SVV 2010 Forvaltningsreformen Overordnet organisering.
Nasjonal transportplan 2010 – Oppfølging i handlingsprogram og budsjett.
Fergefri E39 og NTP Ulsteinvik, 11. mai 2016 Stortingsrepresentant Helge Orten.
K ommunen som nærings- og samfunnsutvikler Fylkeskommunens rolle Verdiskapingsforum Østfold 21/ Hans L. Clementz, KS.
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Østlandssamarbeidet Orientering v/Ann Irene Sæternes.
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Samhandling for effektive planprosesser
Har reformen ført til større handlingsrom for fylkeskommunen - styrking av demokratiet? september 2010 Kari-Anne Opsal.
Skredsikring fra 2010 til nå
Enhetsfylke i Møre og Romsdal
Ung i Buskerud 2017 Lampeland 26. januar 2017.
Byutredningen - hvem, hva, hvorfor
Kommunemøter RPBA - om RTP
Hovedpunkter fra kunnskapsgrunnlaget og Status i arbeidet
Riksvegutredningen 2015 og NTP
NTP prosessen og samarbeid med andre fylker
Kommunemøter RPBA - om RTP
Hålogalandsvegen – en region Planleggingen
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
DET KAN VÆRE MULIG Å HA HELE STREKNINGEN FERDIG BYGD I 2023
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
Rullering av Regional transportplan
Organisering av vegansvaret i Vestland fylkeskommune
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder

FORVALTNINGSREFORMEN Klar økning i ambisjoner sammen- lignet med når staten var vegeier Kortere avstand mellom vegbruker og vegeier Vegene viktig for regional utvikling, ta hele fylket i bruk Fokus både på drift, vedlikehold og investeringer

REGIONAL UTVIKLING Det økte ansvaret gir fylkeskommunen større handlingsrom som regional utviklingsaktør Se all planlegging i sammenheng, og prioritere basert på lokalkunnskap Betrakte infrastruktur og kollektivtilbud i sammenheng Parlamentarismen bidrar til effektivitet

RAMMEBETINGELSER Svært store investeringsbehov, etterslep vedlikehold Kraftig budsjettøkning, lånefinansiering Økt antall km, men enda større økning i trafikkmengde Utfordringer innenfor trafikksikkerhet Økte ambisjoner stiller store krav til Statens vegvesen

ORGANISERING Samarbeidsforum for samferdsel i Midt-Norge - et formelt politisk samarbeidsorgan i forbindelse med NTP-arbeidet Representanter fra Møre og Romsdal, Sør-Trøndelag og Nord-Trøndelag (alle fylkene i SVV Region midt) Forumet ble etablert i forbindelse med utarbeidelsen av NTP , og vil også fungere som det regionale kontaktutvalget i arbeidet med NTP Forumet har også vært sentralt i arbeidet med Regional transportplan for Midt Norge (RTP)

REGIONAL TRANSPORTPLAN RTP omfatter også fylkeskommunal infrastruktur, mens hovedfokuset i NTP er statlig infrastruktur Kollektivtilbudet og samspillet mellom transportformene er sentralt i RTP RTP kan ivareta flere funksjoner: grunnlag for innspill og prioriteringer i NTP-arbeidet bidra til koordinering og samspill mellom de deltagende fylkeskommunene for fylkeskommunal infrastruktur og kollektivtilbud gi grunnlag for de interne prioriteringene innen den enkelte fylkeskommune (som ”samferdselsplan”) Felles Regional transportplan (RTP) for Nord-Trøndelag, Sør- Trøndelag og Møre og Romsdal fylkeskommuner gir grunnlag for helhetlige prioriteringer innen transport for å fremme regional utvikling

FYLKESVEGPLAN

PLANPROSESS FV-PLAN HendelseKommentar Dialogmøter kommuneneRegistrere forslag og prioriteringer Strateginotat i FylkestingetFøringer for utarbeidelse av forslag til plan/handlingsprogram Høring kommuner m.fl.Innspill til planforslag/handlingsprogram Vedtak i FylkestingetPrioritering av prosjekter Årlige budsjettvedtak i FylkestingetBudsjettvedtak for drift/vedlikehold og investering påfølgende år

TEMA FYLKESVEGPLAN Hovedinnholdet i planen fra Handlingsprogram (2019) nye fylkesveger og Fylkesvegplan for Nord-Trøndelag (”gamle” fylkesveger) Ikke ny prioriteringsdiskusjon, vedtatte prioriteringer videreføres. Hovedtema i planarbeidet: –Funksjonsinndeling av fylkesvegnettet –Ansvar for gang og sykkelveger, investering og drift –Rammeplan avkjørsler –Byggegrenser –Skilting –Fergekaier –Ferister –Aksellastbegrensninger –Veglys –Driftskontrakter

REGIONAL PLAN Regional transportplan (RTP) har status som regional plan, og blir dermed bestemmende på de områder fylkeskommunen har myndighet og forvaltningsansvar RTP inngår i regional planstrategi som er på høring Planarbeidet med felles fylkesvegplan har også fulgt bestemmelsene i Pbl for å oppnå medvirkning og involvering

SAMSPILL Sammenheng mellom hovedforbindelser og øvrige forbindelser, knutepunktutvikling Betrakte sammenhenger, transportformer, infrastruktur & kollektivtilbud Involvere kommunene Arbeidet med RTP styrker dialogen mellom regionene og sentralt nivå Gjensidig nytte av datagrunnlag og trafikkanalyser

GJENSIDIG NYTTE Utredningsfasen i NTP er nyttig for arbeid med regional transportplan (RTP) RTP bidrar med grunnlag til plan- fasen i NTP Behov for økt vektlegging av regional utvikling i NTP-arbeidet Knutepunktsutvikling er avgjørende for å utvikle helhetlige transport- løsninger