Statens utdanningskontor i Nordland Mål for prosjektet Det overordnede målet: Gi sørsamiske elever et fullverdig og likeverdig sørsamisk skoletilbud med.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samiskopplæring i Nordland
Advertisements

Ressursskoler i sørsamisk område
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Aajege Samisk språk- og kompetansesenter på Røros
Rusforebyggende plan for Skogmo videregående skole
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Skap framtidens Ungdommens Hus på Stjørdal.. ue.no.
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
Rettigheter og plikter Organisering av opplæring i samisk
Kroppsøvingsdidaktikk
Ski videregående skole En Folloskole for kunnskap, idrett, kunst og kultur Satsing mot bortvalg (SMB)
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
ELGÅ SKOLE EN RESSURS I TIDEN LARS ERIK HYLLVANG JUNI 2007.
SKOLEÅRET Vurdering For Læring
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Trygg framtid for folk og natur REPRESENTANT FOR EMA Mindreårige som ankommer Norge for å søke beskyttelse, uten å være.
Overgang grunnskole – videregående opplæring.
Samisk i barnehage og skole Bodø Nordlaanten fylhkeålma Nordlánda fylkamánne Nordlándda fylkkamánni.
STYRINGSDOKUMENTER Forskrifter Rammeplan Oslo standard Årsplan.
MaHa DELT RÅDGJEVING Rådgjevarsamling I Magnus Barfot.
Læringsmiljø Bunntekst.
Tysktilbudet ved HVO Fra et tradisjonelt grunnfag innen humanoria
Tiller videregående skole
Fleksibel læring for straffedømte IKT som verktøy, læringsmiljø og sosialiseringsfaktor i utdanning av straffedømte Foreløpig evaluering Leikny Øgrim Høgskolen.
«Vi har lyktes!» Roar Brekken, leder Stjørdal KFU.
Formålet med prosjektet Samisk skolehistorie
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Barnets sjette leveår Trinn 8. Tema for trinnet Skolestart Barnets tospråklighet Arenaspråk.
IKVO Bodø Guri Bøe og Anne-Grethe Skjærseth
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Minoritetsspråkliges møte med norsk utdanning den vanskelige prosessen. Bergen Vest Rotary klubb 21 november 2005 Ida M. Knudsen og Rosa Herdlevær.
Informasjonsmøte 17. januar 2014
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Omsorgsfag: Et nettbasert kurs for arbeidssøkende i Rogaland Kolbjørn S. Brønnick Høgskolen i Stavanger
UTDANNINGSVALG i det 13.årige skoleløpet. Hele skolens ansvar! Elev Foresatt Lærer Karriereveileder Rektor Skoleeier Lokalt næringsliv.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
OVERGANGEN FRA GRUNNSKOLE TIL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
PED Teori og praksis - Didaktikk og organisasjonslæring Kursemne 5: Flerkulturelt perspektiv i utdanning Kristin Vasbø.
Samiskopplæring i Nordland. Samiskopplæring har en lang historie i Nordland, organisert helt tilbake til 1718 Eneste fylke med alle tre samiske språk.
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Hovedprosjekt 2HKI Interaktive sider med PHP og MySQL Av Kjell Kvitvær.
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
Skolen som lærende organisasjon NFFL
LEDELSE Tema for uke 44 Pedagogikk A2A Rakel K.R.Næss.
Røros 22.juni 2015 Temamøte/miniseminar Kommunereformen og det samiske.
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Utviklet av pedagoger i
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
GÆRJAH, sørsamisk bok- og kulturbuss Gærjah, Sørsamisk bok- og kulturbuss.
ELEVTJENESTEN. RÅDGIVINGSTJENESTEN Utdanning og yrkesveileder: Hege Aanderaa: tlf Sosialpedagogisk rådgiver: Kristine Steiro: tlf
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Etter- og videreutdanning i IKT  LiNK – hva er det?
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
1. Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om: 2 Samspillet mellom opplevelse og læring Samspillet mellom kunst og pedagogikk Samspillet mellom.
Betraktninger om gjennomføring
Utbredelsen av samiske språk i Norge
NORDPLUS junior Programmet
- der du vokser som menneske
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Hovedprosjekt E49 Student: Terje Valla Oppdragsgiver: Straumen skole
Tospråklige lærere i Asker Kommune
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Statens utdanningskontor i Nordland Mål for prosjektet Det overordnede målet: Gi sørsamiske elever et fullverdig og likeverdig sørsamisk skoletilbud med hjemstedskolene som hovedbase. Hovedelementene i det overordnede målet: Utvikle grunnskolene i det sørsamiske bosettingsområdet slik at de på forsvarlig måte kan fremme tokulturell og tospråklig opplæring og utvikling for sørsamiske barn. Bygge opp effektive ressurssentre for undervisning av sørsamiske elever ved hjemstedskolene Fremme utviklingen av gode metodiske tilnærminger til undervisning i sørsamisk som 2. språk. Utvikle IKT som en nyttig redskap i arbeidet for sørsamisk språkopplæring og kultur- og identitetbygging hos elever ved hjemstedskolene.

Statens utdanningskontor i Nordland Et helhetlig opplæringsopplegg IKT-basert opplæring Språkbad (hospitering-temauker/integrering) Ambulerende lærer (veileder)

Statens utdanningskontor i Nordland IKT-basert opplæring Billedmedia –Videokonferanse / billed-telefon / web-kamera Nettbasert fjernundervisning –PC-basert

Statens utdanningskontor i Nordland Språkbad - hospitering Temauker Integrering

Statens utdanningskontor i Nordland Ambulerende lærer Veileder/rådgiver for hjemmeskolene Være inspirator og kontaktperson Periodeundervisning ved hjemmeskolene Være med å organisere og gjennomføre hospiteringssamlinger

Statens utdanningskontor i Nordland Sørsamisk opplæring ved heimeskolen Hjemstedskole uten samisklærer Lærerassistent, klassestyrer Hjemstedskole med samisklærer Opplæring(undervisning) med egen samisklærer ved hjemstedskolen Fjernundervisning : Videokonferanseutstyr (synkront) Nettbasert fjernundervisning med Pc og intranett (Asynkront og noe synkront) Ambulerende lærer: Følge opp den enkelte elev, foresatte, klassestyrer og skolens ledelse ved hjemstedskolen. Periodeundervisning ved hjemstedskolen. I samarbeid med vertskolene: Organisere og drive samlinger(hospitering/integrering). Språkbad - hospitering: Temauker/integrering Sameskolene i Hattfjelldal og Snåsa, grunnskole i Røros- distriktet(Brekken el. Elgå)