Hva med de som blir mobbet? Mobbing i et moderne traumeperspektiv

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
Hva er psykisk utviklingshemming?
Litt mer om PRIMTALL.
Psykiske utfordringer ved MS
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Traumebevisst praksis
STRESSMESTRING Hva er stress Forekomst Behov for aktivitet-hvile
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
”Hvis vi får tid!” Naturfaglig allmenndanning som lærerens utfordring Stein Dankert Kolstø Institutt for praktisk pedagogikk Universitetet i Bergen.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Helse og sykdomsbegrepet
Hjernens administrerende direktør Eksekutive vansker ved ADHD
Hva mener vi når vi sier: ”Hun trenger traumebehandling”?
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
Sammenhengen mellom somatisk sykdom og psykiske traumer hos barn
Seniorforsker Dagfinn Moe
Hvordan påvirker endring i kroppsbilde forløpet av spiseforstyrrelsessymptomer hos innlagte pasienter Marit Danielsen Spesialist i psykiatrisk og psykosomatisk.
Norasenterkonferansen, 14. – 15. februar
TEK kap. 11 Sikkerhet ved brann
Avoidance Frode Svartdal Okt
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
Hvordan gi profesjonell kollegastøtte
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
LÆRING Grunnleggende prosesser
Et økende problem i skolen?
Hva gjør vold med barn og hva trenger de?
Foredrag holdt av Rassmus Verlo
Traumer og posttraumatiske reaksjoner blant nåværende og tidligere omsorgsplasserte Et samarbeid mellom Institutt for klinisk psykologi, Universitetet.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Post 4, sykehuset Levanger
Kontrafaktisk tenkning
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Stress, utbrenning, mobbing
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum
Kroppsfølelsen.
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Hva med de som blir mobbet?
Trening, oppmerksomhet og konsentrasjon 12. februar 2013 Trude Støver.
1 HELSEPSYKOLOGI STRESS OG HELSE Hva er helse Hva er stress Hva er sammenhengen mellom stress og helse Roald Bjørklund, Høst-2003.
Bakgrunn for kloke valg Kjenne sine sterke og svake sider
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Emosjoner Espen Røysamb.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
TBO Trinn 3 dag april 2016 Iveland Aud Ørnes og Ruben Gausdal.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Hukommelse og glemsel. Hukommelse All den informasjon vi har med oss fra tidligere opplevelser, erfaringer og læringssituasjoner Hvordan virker hukommelsen.
Utfordrende atferd og traume PUA-seminaret Psykologspesialist Arvid Nikolai Kildahl Regional seksjon psykiatri utviklingshemning/autisme.
Observasjon og kartlegging av barns språk i overgangen fra barnehage til skole.
Observasjon og kartlegging av barns språk
NØDROP: FRA EN SKADET BARNDOM
NØDROP: FRA EN SKADET BARNDOM
«KOMPETANSE FOR MANGFOLD» UIS 23. MAI 2018
NØDROP: FRA EN SKADET BARNDOM
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Emosjoner Espen Røysamb.
Utskrift av presentasjonen:

Hva med de som blir mobbet? Mobbing i et moderne traumeperspektiv Thormod Idsøe Senter for atferdsforskning Universitetet i Stavanger thormod.idsoe@uis.no

"Skjult mobbing" - Oslo 22.oktober 2008 ”det er ikke nødvendigvis slutt fordi om mobbingen har tatt slutt” hva bør pedagogen vite om dette? "Skjult mobbing" - Oslo 22.oktober 2008

Forelesningens 3 del-tema: 1 Mobbing kan gi posttraumatiske stress-symptomer (PTSD) 2 Hvorfor oppstår PTSD ? 3 Hvilken betydning har dette for skolen? (Tiltak) "Skjult mobbing" - Oslo 22.oktober 2008

PTSD – Diagnose (ICD-10, DSM-IV) En eller flere hendelser som innebar livsfare eller trussel om død, alvorlig skade eller mot egen/andres fysiske integritet Skaper sterk emosjonell reaksjon (angst, hjelpeløshet eller redsel) "Skjult mobbing" - Oslo 22.oktober 2008

"Skjult mobbing" - Oslo 22.oktober 2008 1 - Intrusjon Påtrengende minner (bilder, stemmer, lukt, berøring) - ”flashbacks” Utløses/trigges av påminnere Tidsforskyvning Vansker med søvn/drømmer "Skjult mobbing" - Oslo 22.oktober 2008

"Skjult mobbing" - Oslo 22.oktober 2008 2 - Unnvikelse Situasjoner som minner om traume Tanker knyttet til traume Følelser knyttet til traume Fysisk nummen - påminnere "Skjult mobbing" - Oslo 22.oktober 2008

3 – Kroppslig aktivering I beredskap Urolig Irritabel Problem med oppmerksomhet og konsentrasjon Søvnvansker "Skjult mobbing" - Oslo 22.oktober 2008

"Skjult mobbing" - Oslo 22.oktober 2008 Har blitt mobbet 8.-,9.-,10.-klasse, ”Skolemiljø 2001” (SAF): Aldri: 2417 elever, ca 71,2% Av og til: 793 elever, ca 23,4% Ukentlig: 114 elever, ca 3,4% Daglig: 69 elever, ca 2,0% "Skjult mobbing" - Oslo 22.oktober 2008

"Skjult mobbing" - Oslo 22.oktober 2008 Har blitt mobbet "Skjult mobbing" - Oslo 22.oktober 2008

Relasjoner mellom mobbing i arbeidslivet og PTSD 40% av 165 helse- og sosialarbeidere rapporterer mobbing over en to-årsperiode. 44% av disse skårer høyt på PTSD (målt med g-faktor på IES) (Tehrani, 2004). 63% av et utvalg mobbeofre (n=102) rapporterer høye nivåer på PTSD-symptomatikk (særlig påtrengende minner og unngåelse) i en studie gjennomført ved Universitetet i Bergen (Matthiesen & Einarsen, 2004) I en studie gjennomført av Mikkelsen & Einarsen (2002) rapporterer 76% av de som er mobbet på jobben (n = 118, age 20-64) PTSD-symptomatikk. "Skjult mobbing" - Oslo 22.oktober 2008

Relasjoner mellom mobbing i skolen og PTSD Rosser (2002) finner en sammenheng mellom ”school violence” og PTSD symptomer. Snook (2001) finner at 1,25% av 169 elever i high-school (ikke klinisk utvalg) rapporterer PTSD symptomatikk. Halvparten av disse relaterer det til mobbing i skolen. I en fersk canadisk studie rapporteres en klar sammenheng mellom det å bli mobbet, og PTSD symptomatikk "Skjult mobbing" - Oslo 22.oktober 2008

"Skjult mobbing" - Oslo 22.oktober 2008 Victimization status by grade. (McKenney, Pepler, Craig, & Connolly, 2005). "Skjult mobbing" - Oslo 22.oktober 2008

"Skjult mobbing" - Oslo 22.oktober 2008 Prevalence of PTSD symptoms by victimization status. (McKenney, Pepler, Craig, & Connolly, 2005). "Skjult mobbing" - Oslo 22.oktober 2008

Hva med skjult mobbing og PTSD - symptomatikk? Noen av studiene fra arbeidslivet retter seg mot ikke-fysisk mobbing og PTSD-symptomatikk (f.eks. Matthiesen & Einarsen, 2004). “Exposure to systematic and long-lasting verbal, non-physical, and non-sexual, abusive and aggressive behaviour at the workplace may cause a host of negative health effects in the target” (Matthiesen & Einarsen, 2004) pp 335-336. "Skjult mobbing" - Oslo 22.oktober 2008

"Skjult mobbing" - Oslo 22.oktober 2008 Hvorfor oppstår PTSD? Konstant frykt (”kommer de i dag?”) Hjelpesløshet (”jeg gir opp å kjempe”) Avmakt (”de er mange og sterke”) Mangel på kontroll (” ingenting nytter”) "Skjult mobbing" - Oslo 22.oktober 2008

Kognitiv forklaringsmodell (to hukommelses-systemer) To hukommelses-systemer (Brewin, 2003) Observasjoner som leder frem til teorien om to hukommelses-systemer: ”Emosjoner gjør hukommelsen bedre” Flashbulb memories eller ”Emosjoner gjør hukommelsen verre” eller ”Emosjoner gjør hukommelsen bedre OG verre” "Skjult mobbing" - Oslo 22.oktober 2008

To typer minner som kan opptre mer eller mindre samtidig Ordinære minner Kan bevisst gjenhentes Inneholder detaljer som ble fokusert nok på til å innkodes i langtidshukommelsen Danner basis for tenkning, planlegging, kommunikasjon Traumatiske minner Usammenhengende opplevelser – kaotisk - fragmentert Forblir identiske over tid Fullpakket med sensoriske detaljer Livaktige Påtrengende "Skjult mobbing" - Oslo 22.oktober 2008

Modell for to hukommelses-systemer (Brewin, 2003) ordinær minner Rasjonell tilgang Bevisst oppmerks. Traume Flashback Gjenopp-levelser Traume minner "Skjult mobbing" - Oslo 22.oktober 2008

Psykobiologisk forklaringsmodell (Hva skjer i hjernen?) Ordinære minner (deklarativ hukommelse) (rasjonelt tilgjengelige minner) Hippocampus + hjernebark er sentrale Traumatiske minner (non-deklarativ huk.) Lagret sammen med * ferdigheter, * frykt-respons, * Stress respons: flykte, slåss, overgivelse Amygdala er sentral "Skjult mobbing" - Oslo 22.oktober 2008

"Skjult mobbing" - Oslo 22.oktober 2008 Traumatisk opplevelse Hjerne- bark Thalamus (telefonsentral) Hippo- campus Amygdala To ”veier” i hjernen : (sterkt forenklet) Rødt = automatisk og rask reaksjon (+ traumatiske minner) Grønn = rasjonell men mer langsom reaksjon (+ ordinære minner) "Skjult mobbing" - Oslo 22.oktober 2008

Hva kan skje som resultat av ekstremt stress? Noen personer med kronisk PTSD har forminsket hippocampus-volum (van der Kolk, 1996). Ekstremt stress øker produksjonen av noradrenalin. Dette hemmer hjernebark, og stimulerer amygdala. Forhøyet nivå av noradrenalin påvist i forb. Med PTSD (Vasterling & Brewin, 2005) Ekstremt stress reduserer tilgangen av serotonin. Dette hemmer hjernebark, stimulerer amygdala. Farmakologisk behandling som øker serotonin har forbedret alle tre symptomgruppene hos PTSD-pasienter (Vasterling & Brewin, 2005) "Skjult mobbing" - Oslo 22.oktober 2008

"Skjult mobbing" - Oslo 22.oktober 2008 ….og resultatet blir? Ekstremt stress forhindrer at informasjon (opplevelsen av det traumatiske) kan lagres i hukommelsen som en helhet, fordi hippocampus og hjernebark hindres i sine funksjoner. Aktivitet i amygdala øker. Den traumatiske erfaringen/hendelsen er dermed lagret - , og gjenhentes senere som, isolerte ”bilder”, kroppslige opplevelser (lukt, lyd), som er fragmenterte og uten kontekst. Siden hippocampus ikke har lykkes med å lokalisere den innkomne informasjon i tid og sted, vil disse fragmenter forbli isolerte "Skjult mobbing" - Oslo 22.oktober 2008

Den nye nevrobiologien ”erfaringer blir biologi” Tilknytning - kvalitet, kvantitet og timing –effekt på hjernens utvikling Tidlig traumatisering - påvirker utvikling, struktur og biokjemi i hjernen ( Perry, van der Kolk) "Skjult mobbing" - Oslo 22.oktober 2008

"Skjult mobbing" - Oslo 22.oktober 2008 Tiltak Behandling Integrere i ordinær hukommelse Restrukturere traumer Kognitiv atferdsterapi EMDR Skriving Avslapningsteknikker (safe place) Restrukturering av mareritt Medisinering (innsovning) I skolen Hvem? Identifisering Henvisningskompetanse Skriving – krisepedagogikkens sentrale virkemiddel – ”orden i kaoset” ………? "Skjult mobbing" - Oslo 22.oktober 2008

"Skjult mobbing" - Oslo 22.oktober 2008 Språket…….. …det å fortelle, skrive, tegne og spille rollespill synkroniserer to hukommelsessystemer i hjernen. Etter denne språklige bearbeidingen rapporterer den rammede ofte at det forferdelige som hadde skjedd ikke lenger var en konstant kilde til uro. Fordi: Nå er det arkivert i hukommelsen som en beskrivbar hendelse som hører fortiden til. "Skjult mobbing" - Oslo 22.oktober 2008

"Skjult mobbing" - Oslo 22.oktober 2008 Anbefalt litteratur: Dyregrov, A. (2001). Den lille søvnboken. Bergen: Fagbokforlaget. Dyregrov, A. (2002). Katastrofepsykologi.  Bergen: Fagbokforlaget. Raundalen, M., & Schultz, J-H. (2006). Krisepedagogikk. Oslo: Universitetsforlaget "Skjult mobbing" - Oslo 22.oktober 2008

"Skjult mobbing" - Oslo 22.oktober 2008 Anbefalt litteratur: PTSD generelt: Brewin, C. R. (2003). Posttraumatic stress disorder: Malady or myth? New Haven & London: Yale University Press. van der Kolk, B. A., McFarlane, A. C., & Weisaeth, L. (Eds.). (1996). Traumatic stress: The effects of overwhelming experience on mind, body, and society. New York: The Guilford Press Neuropsychology of PTSD: Perry, B. D. (2001). The neurodevelopmental impact of violence in childhood. In D. Schetky & E. P. Benedek (Eds.), Textbook of child and forensic psychiatry (pp. 221 - 238). Washington D.C.: American Psychiatric Press, Inc Vasterling, J. J., & Brewin, C. R. (Eds.). (2005). Neuropsychology of PTSD: Biological, cognitive, and clinical perspectives. New York: The Guilford Press "Skjult mobbing" - Oslo 22.oktober 2008

"Skjult mobbing" - Oslo 22.oktober 2008 Øvrige referanser: APA. (2000). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (Text revision) (4th ed.). Washington, DC: American Psychiatric Association. Matthiesen, S. B., & Einarsen, S. (2004). Psychiatric distress and symptoms of PTSD among victims of bullying at work. British Journal of Guidance & Counselling, 32(3), 335-356. . McKenney, K. S., Pepler, D. J., Craig, W. M., & Connolly, J. A. (in press). Peer Victimization and Psychosocial Consequences in Elementary and High School: An Examination of Posttraumatic Stress Disorder Symptomotology. York University: LaMarsh Centre for Research on Violence and Conflict Resolution. Mikkelsen, E. G., & Einarsen, S. (2002). Basic assumptions and symptoms of post-traumatic stress among victims of bullying at work. European Journal of Work and Organizational Psychology, 11(1), 87-111. Rosser, S. S. (2002). Youth at risk: Community violence, trauma, and aggression in new england adolescents. Dissertation Abstracts International: Section B: The Sciences and Engineering, 63(1-B), 548. Snook, P. A. (2001). A comparison of traumatic symptomatology of the My Worst Experience and My Worst School Experience Scales. Dissertation Abstracts International: Section B: The Sciences and Engineering, 61(10-B), 5582. Tehrani, N. (2004). Bullying: A source of chronic posttraumatic stress?British Journal of Guidance and Counselling, 32, 357-366. "Skjult mobbing" - Oslo 22.oktober 2008