Teamarbeid / Belbins teamroller

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva fremmer og hemmer kreativitet i team?
Advertisements

Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Sharepoint – brukerens arbeidsflate Molde kommune
Hverdagsrehabilitering
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Pilotarbeid, NHO/KS Nasjonalt program for leverandørutvikling
SAMARBEID I PRAKSIS Samling 4 Stabsutvikling.
Åpen Lederskole i Tromsø 5-6. sept., okt. og 5-6. des
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Unge & Rus Erfaringer og knyttet til planlegging og gjennomføring av tiltaket Unge og Rus Torsdag 4. juni 2009 Andreas Kjærnet Oddvar H. Heen, Årvoll skole.
Snorre Jensen• Tidstyvbekjemper
Nett-basert-individuell plan SamPro
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker,
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:
Diabeteskofferansen Ledere
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Veiledet lesing Mørkved skole
Lederen som sosial arkitekt og teamutvikler
"Møte" Mennesker som treffes rutinemessig eller for en bestemt anledning Møtet er eneste fellesarena Vage eller ingen felles mål Beslutninger blir ofte.
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Utdanningsforbundet Trondheim
Introduksjon til systemutvikling
Oppsummering Randi Lunnan Strategi
Prosjektplanen Pedagogisk ledelse.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
YOP Yrkesrettede opplæringsplaner Steigenskolen Mestringsprosjektet.
Samhandling – palliativt team, Helse- Sunnmøre
Den Gode Prestasjon. Den gode prestasjon Prestasjon som prosess – Individuell og kollektiv forbedring Prestasjon som resultat – Beste praksis.
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
Hva gjør du med fremtiden ?
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:30 min. om Karrieresenter Telemark: –Hvem er vi? Organisering –Hovedmål og målgrupper –Ressurs -
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Planlegging og organisering av boligsosialt arbeid
- Hverdagsrehabilitering Del 4 - Hva er det i praksis?
selvhjelp.no Selvhjelp Norge, Nasjonalt kompetansesenter for selvorganisert selvhjelp TLF:
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
AI - Kunstig Intelligens
Forelesningsnotat nr. 3 Kapittel 6
VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Trondheimsregionens andel av BNP skal tilsvare befolkningsandelen innen 2020: DET BETYR AT DEN SKAL ØKE MED 17MRD!! Trondheimsregionen.no.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Lederstil og Motivasjon.
Grunnkurs Ledelse - Grupper og kom / 2011 Helge Paulsen
Målfastsetting Lederskapet Beslutninger og problemløsning
Introduksjon til: ”Det fleksible situasjonsorienterte lederskapet”
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Veilederskjema Quality Hotel og Resort, Sarpsborg 21. – 22. mars 2009.
Etikk og helseprofesjonene
Trio / Samarbeid Hva innebærer det?. Dommeren Trygghet Kontroll Ro Engasjement/ Entusiasme Motivere Rettferdighet Fysisk styrke.
WayBack 1 WayBack er en bro tilbake til samfunnet.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Hvordan skape et godt læringsmiljø?
§4. Irrasjonale og komplekse tall
Prosjektledelse og samarbeid
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Problemløsning.
Prosjektarbeid – rekruttering! Grethe Endresen, O/P-seksjonen Foto: Crestock.com.
1 Innledning på plankonferansen Utbygging av IC-triangelet innen sammen om bedre og mer effektive planprosesser.
Foto: Geir Hageskal Anskaffelse av eByggesak - erfaringer fra Trondheim KPR og plan- og byggesakscafé
Fremtidens spesialsykepleiere
Nasjonal Innovasjonscamp 2017
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
God undervisning og dybdelæring i matematikk
Klar ferdig gå….part two!
Innovasjon i lokalarbeidet
Rollefordeling Utfordring/problem Løsning/beslutning Gjennomføring
Ledelse.
Relasjoner Beskyttelse og tillit Utvikling og trygghet
Utskrift av presentasjonen:

Teamarbeid / Belbins teamroller Ikke legg opp til et rent foredrag; involver deltakerne med spørsmål, skap dialog. (Dialogen kan oppsummeres/konkluderes med lysarkene.) Det er svært forskjellig praksis rundt i bedriftene – og ofte mange og sterke meninger.

Hvorfor lykkes noen team, men ikke andre: Team som lykkes evner å utnytte ulikhetene i teamet Fordi kompliserte oppgaver krever ulike typer egenskaper for å bli løst på beste måte Mobiliserer ressurser vi har til disposisjon Har du en ukomplisert oppgave – ikke bruk team

Hvorfor lykkes noen team, men ikke andre? De lykkes fordi de er: Utadvendte Velorganiserte Kreative Kunnskapsrike Pågående Diplomatiske Samvittighetsfulle Objektive Motiverte

Forskningens hovedresultater Det er mulig å identifisere 9 teamroller som er avgjørende for å forstå samspillet i et team Det er mulig ut fra ulike typer sammensetninger av disse rollene å forutsi hvordan teamet vil arbeide og prestere Sammensatte oppgaver løses best av balanserte team der alle roller er representert

Belbins grupperoller Grupperolle ≠ Funksjonell rolle (Mellommenneskelig ↔ Faglig) Alle kan bidra til gruppen på mer enn én måte – og dermed ha mer enn én rolle Hver grupperolle har gitte styrker, men også - tillatte svakheter (en akseptabel pris å betale) - uønskede svakheter (bør holdes under kontroll)

Belbins ni grupperoller Problemløser: Finner løsninger

Belbins ni grupperoller Problemløser: Finner løsninger Analytiker: Ser valgmuligheter

Belbins ni grupperoller Problemløser: Finner løsninger Analytiker: Ser valgmuligheter Spesialist: Saksfokusert

Belbins ni grupperoller Kontaktskaper: Aktiverer ressurser

Belbins ni grupperoller Kontaktskaper: Aktiverer ressurser Koordinator: Roller/rammer

Belbins ni grupperoller Kontaktskaper: Aktiverer ressurser Koordinator: Roller/rammer Lagspiller: Sammensveising

Belbins ni grupperoller Pådriver: Handlingsorientert

Belbins ni grupperoller Pådriver: Handlingsorientert Iverksetter: Hvordan gjøre det

Belbins ni grupperoller Pådriver: Handlingsorientert Iverksetter: Hvordan gjøre det Avslutter: Frister og detaljer

Teamrollene – styrker og svakheter Tillatte svakheter PLANT (PL) IDESKAPER Kreativ , løser vanskelige problemer Litt for opptatt av egne ideer RESOURCE INVESTIGATOR (RI) RESSURSINNHENTER Utadvendt , entusiastisk Kan miste interessen overoptimistisk CO-ORDINATOR (CO) KOORDINATOR Holder på mål , leder mennesker Skyver oppgaver over på andre SHAPER (SH) PÅDRIVER Utfordrende , dynamisk Provoserende såre MONITOR EVALUATOR (ME) ANALYTIKER Skarpsindig , analyserende Mister drive og evne til å inspirere TEAMWORKER (TW) LAGSPILLER Mild, diplomatisk Ubesluttsom ved motsetninger IMPLEMENTER (IMP) IVERKSETTER Organisert , handlingsorientert Sen på nye muligheter lite fleksibel COMPLETER FINISHER (CF) AVSLUTTER Samvittighetsfull , nøyaktig Bekymrer seg motvillig til å delegere SPECIALIST (SP)SPESIALIST Selvstarter , ofte dyktig i sitt fag Bidrar på et begrenset område detalj

Rollene en person tar på seg kan i noen grad forutsies, men… Sosial intelligens Kunnskap Evner Personlige egenskaper Omgivelsene Rolle Verdier/ motivasjon Erfaringer Ferdigheter