Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Advertisements

Utvikling og utfordringer i praksis Tenk globalt – handle lokalt.
Samhandlingsreformen Tove Karoline Knutsen 3. februar 2010.
Hvilken samfunnsnytte har ergoterapi?
Samhandlingsreformen
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Statssekretær Ellen Birgitte Pedersen August/september 2009.
Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Psykisk helsevern i ny helsereform Dagsenterkonferansen 5
Vegen videre…. Tore W. Topp MBO 2012.
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
NFF-møte Dagsorden • Samhandlingsreformen intensjoner • Områder i Samhandlingsreformen i 2012 • Virkemidler i 2012 • Avtaler med sykehuset – samarbeid.
Statssekretær Roger Ingebrigtsen Helse- og omsorgsdepartementet Norsk Dagkirurgisk forum, 8. januar 2010 Samhandling mellom primærhelsetjenesten og dagkururgiske.
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Helse- og omsorgspolitikk •Samhandlingsreformen. Samhandlingsreformen Rett behandling – på rett sted – til rett tid •Bedre samhandling mellom kommuner.
Hva betyr de politiske føringene for ergoterapeuters prioriteringer? Møteplass: Allmennhelse 14.- mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Samhandlingsreformen Kommunestyresalen 16.5 og og19.06 og Signe Louise Berthelsen Rigmor Måntrøen Mette Braathen.
SAMHANDLINGSREFORMEN ORIENTERING BYSTYREKOMITÉ HELSE, SOSIAL, OMSORG
Helse- og omsorgsdepartementet Høring 1.Ny lov om helse og omsorg 2.Ny lov om folkehelse 3.Innspill til ny nasjonal plan for helse- og omsorgstjenester.
45          Hvordan skal vi sikre god kvalitet og kompetanse og fornøyde pasienter i fremtidens helse- og omsorgstjeneste? Lisbeth Normann, forbundsleder.
Hvordan kan vi vite at denne store helsereformen virker i henhold til mål og intensjoner, for pasientene og kommunen som tjenesteyter? Nasjonal helsekonferanse.
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Samhandlingsreformen
Norsk Ergoterapeutforbunds lederseminar De nye helsetjenestene Mette Kolsrud Forbundsleder i Norsk Ergoterapeutforbund.
Kjennetegn ved et godt kommunalt tilbud Hva kan vi forvente av samhandlingsreformen Bårdshaug Elise Solheim.
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
1 Samhandlingsreformen: Hvor er fysioterapeutenes plass? Høstseminar avd Buskerud FORBUNDSLEDER EILIN EKELAND.
1 Samhandlingsreformen: Hvor er fysioterapeutenes plass? Dagseminar tillitsvalgte i Aust-Agder FORBUNDSLEDER EILIN EKELAND.
PROSJEKT REHABILITERING. Bakgrunn Samhandlingsreformen/Overføring oppgaver til kommunene Avtalene/samarbeidsfora Klargjøring av ansvar mellom kommuner.
Utvikle standardisert analyse og kunnskapsbase Et samarbeid mellom Fylkesmannen i Nord-Trøndelag, Helseforetaket i Nord-Trøndelag og Fylkeskommunen i Nord-Trøndelag.
Satsing på utbygging av fagskoleutdanning innenfor helse- og sosialfag Statssekretær Ellen B. Pedersen Bodø 14. mai 2009.
Hvordan kan samhandlingsreformen gi bedre diabetesomsorg?
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Lagt fram 19. juni 2009.
Toril Lahnstein Divisjonsdirektør Divisjon primærhelsetjenester
Samhandlingsreformen Avtaler Målsettingene med samhandlingsreformen er tredelt: Satse mer på å fremme helseforebygging for å redusere sykelighet og øke.
LVSH Konferanse 8-9 april 2010 For styret i LVSH Anita Ihle Steen
Samhandlingsreformen Av Vigdis Giltun. Riktig diagnose: Må samle et helhetlig ansvar for helsetjenesten Behov for mer spesialiserte helsetjenester i kommunene.
Samhandlingsreformen Av Kari Kjønaas Kjos. Riktig diagnose: Et mer helhetlig ansvar for helsetjenesten Flest mulig helsetjenester i kommunene Tiltak for.
Innledning – om samhandlingsreformen og endringer i helselovgivningen
Alstahaug kommune Statsbudsjettet Økonomi Skatt, rammetilskudd 2009; kr ,- Skatt, rammetilskudd 2009; kr ,- Skatt, rammetilskudd.
Samhandlingsreformen – Hva skjer?
Universell utforming Fagsjef Toril Laberg Fagpolitisk konferanse
Samhandlingsreformen – en mulighetsreform Høstkonferansene 2009.
Larvik – der det gode liv lever!
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
Kristiansund 1. oktober 2009 Stortingsmelding nr. 47 Samhandlingsreformen Rett behandling – på rett sted- til rett tid.
Helse, samhandling og kommunene Bjørn Gudbjørgsrud KS –
Strategi for kompetanse og rekrutteringsbehov i pleie og omsorg Analysegrunnlag: Faktatall Årsverksutvikling Turnover Demografi SSB og forskning.
Hvorfor er folkehelsearbeid en viktig del av samhandlingsreformen? - Storfjordkonferansen 12. september 2012, Bjarne Håkon Hanssen.
Samhandlingsreformen
Samhandlingsreformen Hva kan dette ha å bety for kommuner og helseforetak? Daniel Haga 1.
Samhandlingsreformen Bodø 19. oktober 2010 Sigrid J. Askum KS Helse.
Samhandlingsreformen i kommunene- Erfaringer fra Ski kommune
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Samhandlingsreformen og ledelsesutfordringer Januar 2009.
Samhandlingsreformen Stiklestad, 15. juni 2010 Daniel Haga Direktør for samhandling HMN - Hvilke utfordringer er det reformen skal løse?
SiS – Førde Samhandlingsreformen fra ord til handling Politisk rådgjevar Tord Dale.
| 1 Samhandlingsreform og statistikkbehov Arbeidet fremover | Samordningsrådet KOSTRA.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: SAMHANDLINGSREFORMEN LOSBYSEMINARET 2011RÅDMANN TRON BAMRUD.
Slik vil samhandlingsreformen gjøre helse og omsorg bedre Ekspedisjonssjef Bjørn Erikstein Det nasjonale dekanmøtet i medisin Oslo, 6. juni 2011.
Samhandlingsreformen – fra ord til handling Statssekretær Robin Kåss Samhandlingsavdelingen, HOD Fagforbundets samhandlingskonferanse 7. oktober2010.
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Samhandlingsreformen – St. meld nr 47 ( )
SAMHANDLINGSREFORMEN Rett behandling - til rett tid - på rett sted
Halvdan Skard 2. September 09
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Utskrift av presentasjonen:

Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi? Fagpolitisk konferanse NETF avd. Oslo 16. april 2010 Fagsjef Toril Laberg NETF

NETF ”Dette er en reform som vi er enig i og som vi vil følge med interesse videre” Forbundsleder Mette Kolsrud 19. juni 2009, da reformen ble lagt frem

Samhandlingsreformen Bakgrunn Mer helse for hver krone Samhandling på grunn av, ikke på tross av Økende antall eldre ”Nye” typer sykdommer Forebygging Samhandling skal lønne seg Pasientens behov for koordinerte tjenester besvares ikke godt nok Tjenestene preges av for liten innsats for å begrense og forebygge sykdom Befolkningsutviklingen og endringer i sykdomsbildet framover Langsiktig og koordinert planarbeid, der berørte aktører og brukergrupper involveres i oppfølging og implementering av reformen. På samme måte som det har vært et aktivt dialogarbeid i utviklingen av meldingen.

Samhandlingsreformen Lagt frem for Stortinget 19.6.2009 Behandles 27.04.2010 Ny, nasjonal helse- og omsorgsplan 2010 Ny, kommunal helse- og omsorgslov 2010 Nytt finansieringssystem fra 2012 Tiltak fra 2010 Statsbudsjettet for 2010 – styrking av midler til samhandling på 273 mill kroner Forebyggende arbeid 240 mill kroner 33 mill kroner til forskning

1. Fragmenterte tjenester Lite koordinerte tjenester Brukere må selv styre samhandlingen Få systemer retter seg mot helheten i tjenestene Brudd og svikt i overgangen mellom tjenestene og nivåene Fragmenterte og uoversiktlige tjenester - særlig for brukere med behov for langvarige og sammensatte tjenester ( eks personer behov for rehabilitering) 5

2. Demografisk utvikling 90 år og eldre 80-89 år 67-79 år 6

3. For lite forebygging For stort fokus på behandling av sykdommer og senkomplikasjoner, og for lite fokus på forbygging og reduksjon av kronisk sykdomsutvikling Det er både bedre for den enkelte bruker og mer samfunnsøkonomisk lønnsomt å sette inn tiltak tidligere i tiltakskjeden. 7

4. Endringer i befolkning og sykdomsbildet Livsstilsykdommer Forventet økning av mennesker med kroniske lidelser Endringer i sosiale mønstre Befolkningens forventninger og rettigheter 8

Aftenposten 20.2.2010

Forslag til ”løsninger” Rett behandling - på rett sted - til rett tid Pasientrollen Kommunerollen Økonomi Spesialisthelse Prioriteringer

1. Pasientrollen Utgangspunkt i pasient/brukers behov Lovfestet rett til en koordinator Systematisk pasientforløpsarbeid Utvikle rollen som pasient/bruker som både tar utgangspunkt i enkeltmenneskets ansvar for eget liv og til brukers behov for helhetlige, koordinerte tjenester. Fokus på mestring, aktivitet og deltagelse – mindre på diagnose og funksjons-begrensninger Større fokus på individets egne ressurser Kommunale/interkommunale lærings- og mestringssentra

2. Kommunerollen Helhetlige forløp i 1. linjetjenesten Fagutvikler Analyse og plan Proaktiv rolle Nærhet til tjenestene Tidlig intervensjon Kunnskap om skole, barnehage, frivillig sektor Sammenheng mellom OG tydeliggjøring av forebygging, behandling, rehabilitering og pleie- og omsorgstjenester Ikke spesialisthelsetjeneste light Kunnskap om ”lokale forhold”- tung fagdisiplin Faglig bredde, tverrfaglig arbeid Vurdere kvalitet og ressursbruk Utvikle helhetlige kommunale planer Universell utforming Forholde seg mer aktivt til problemstillinger som er viktige for helse

2. Kommunerollen Større enheter for samarbeid Samarbeid mellom kommuner og foretak Ny lov kommunale helse og omsorgstjenester Fastleger gir synergi, større befolkningsgrunnlag for tjenester, kan gi større tilbud, utnytte kompetanse, attraktivt fagmiljø likeverdighet, avtaler, kunnskap og forståelse Oppgaveoverflytting Samarbeidsavtaler, oppfølging, veiledning Pasientkoordinator Kommunal styring Kvalitetskrav Gjennomgang av rammer

3. Økonomi Kommunal medfinansiering Kommunalt ansvar for utskrivningsklare pasienter Fremtidig vekst i kommunene

4. Spesialisthelsetjenesten Understøtte og veilede kommuner Større grad av spesialisert kompetanse

5. Prioriteringer Tydeligere prioriteringer på tvers. Utvikle strategier på områdene IKT, utdanning og forskning for å imøtekomme utfordringene.

NETFs bidrag Forløpsgrupper; 6 av 17 Skriftlige innspill på 4 Dialogmøter Slag Utviklingshemmede Multifunksjonshemmede barn Sykehjemsbeboeren Sjeldne funksjonshemminger Rehabilitering Diabetes, KOLS, psykisk helse og rusmisbruk

NETFs bidrag HOD KS Allmennlegeforeningen UNIO Norsk Fysioterapeutforbund prosjektgruppen v/Stene Om reformen Spesielle utfordringer Finansiering Kommunehelsetjenesteloven

Hva med ergoterapeutene? Ergoterapeutenes roller blir mer differensiert Nye og ulike arbeidsplasser Ulike faglige modeller Ulike funksjoner, ulike stillinger Ikke enten eller, men både og I går: Ergoterapi i kommune-helsetjenesten siden begynnelsen av 1980. Sengebasert psykiatri. I dag: Flest ergoterapeuter ansatt i kommunehelsetjenesten I morgen: Kommunehelsetjenesten; vekst og de største utfordringene for helsetjenestene

Hva med ergoterapeutene? Hva styrer våre prioriteringer? Hva styrer våre tiltak? Hvordan dokumenterer vi effekt? Hvordan oppfatter andre vår kompetanse? Yrkesprofil og funksjoner i dag – og i framtiden? Synliggjøre og markedsføre ergoterapeuters bidrag til helse-Norges utfordringer på en kostnadseffektiv måte: Konkretisert innhold i tjenesten Vekt på resultater og kvalitet Kunnskapsbaserte begrunnelser

Hva med ergoterapeutene? Har vi gode nok teorier og modeller? Hvordan brukes de? Har vi virksomme metoder? Hva viser forskning? Omsettes forskning i praksis? ”Nye oppgaver i kommunehelsetjenesten må kreve større bredde i faglig tilnærming og økt satsning på kompetanse. I dag er det alt for lite rom for faglig etter- og videreutdanning og spesialisering i de kommunale budsjettene. – Ikke minst vil nye og flere oppgaver kreve økt kapasitet i kommunehelsetjenesten” Aktivitets- og deltakelsesperspektivet er godt egnet til å imøtekomme fremtidens utfordringer Vår kompetanse må tydeliggjøres i alle våre tjenester Synliggjøre kompetansen på nye arenaer Imøtekomme nye organisasjons-modeller og politiske styringsidealer

Behov for ergoterapeuter med Samfunnsforankring Systemforståelse Strategisk prioriterings-, planleggings- og påvirkningsevne Samfunnsforankring; som ser sin rolle i en større sammenheng og har kunnskap om helse- og sosialpolitikken Systemforståelse; som kjenner de politiske og administrative systemene og forstår hvordan de påvirker roller Strategisk prioriterings-, planleggings- og påvirkningsevne som kan begrunne sine valg i med kunnskapsbasert praksis, og som bidrar aktivt i plan- og utviklingsprosesser

Vår største utfordring: Vise vår nytteverdi og lønnsomhet Vår største utfordring: Vise vår nytteverdi og lønnsomhet. Begrunne hvorfor vi gjør som vi gjør. Vise til resultater i tråd med brukernes og samfunnets behov.

Hva betyr ”diagnosen” i Samhandlingsreformen for NETFs fagpolitiske arbeid?