Kurs i obligasjonsrett ved Per Sigvald Wang

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om å skrive masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Advertisements

Fagoppgave Justert formulering
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk,
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Å skrive en sakpreget tekst
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Fak. oppgave selskapsrett 3. avd
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Hvordan skrive en god utredning?
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Offentlighet.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
Om å disponere masteroppgaver
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Noen rettslige problemstillinger vedrørende elektronisk samhandling i offentlig sektor Prof. Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, Avdeling.
Herman Bruserud og Sondre Dyrland
Resonnerende tekst.
Universitetet i Tromsø
innholdet i enkeltvedtak
«Lese og løse oppgaver»
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Å skrive akademisk Formelle krav.
Fakultetsoppgave i rettskildelære, innlevering 16. september 2008
Rettslig orientert forskning innen forvaltningsinformatikken - forskningsspørsmål og -metoder Dag Wiese Schartum, AFIN.
Tolkning av kontraktsvilkår – sammenholding med bakgrunnsretten
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO Oppgavegjennomgang – fakultetsoppgave, 3. avd. H06 7. november 2006 ved Herman Bruserud.
Internasjonale menneskerettigheter
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Forskningsopplegg og metoder
Fak.oppgave selskapsrett 3. avd. ”AS Åsveien 1” Stipendiat Hedvig Bugge Reiersen, 2. april 2009.
Fakultetsoppgave i rettskildelære, innlevering 7. februar 2008 Gjennomgang 21. februar 2008 v/Jon Gauslaa.
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO Oppgavegjennomgang – fakultetsoppgave, 3. avd. V05 5. April 2005 ved Sondre Dyrland og Herman Bruserud.
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Praktikumsoppgaver - med eksempler fra alminnelige formuesrett
Metodekurs i regi av Juristforeningen
Eksamen! Bergen, 5. desember 2008 Advokat Kristian S. Myrbakk
Å skrive masteroppgave
Fakultetsoppgave JUS 3111, Avtalerett innlevering 13. februar 2017
Kapittel 2- Juridisk metode
Kurs i forvaltningsrett
Metodekurs – Forvaltningsrett I
METODEKURS – PENGEKRAVSRETT
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Automatiseringsvennlig lovgivning
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Fakultetsoppgave JUS 3111, Avtalerett innlevering 21. september 2018
(Eksamen JUR 1000 og JUS 1111 – H2011, dag 1, oppg. 2)
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Skrive 30 poengs masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Undersøkelsesopplegg og anvendelse av metode
(Eksamen JUR 1000 og JUS 1111 – H2011, dag 1, oppg. 2)
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Domsanalyse – reelle hensyn i Rt s Fårøya
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

Kurs i obligasjonsrett ved Per Sigvald Wang Domsanalyseoppgaver Kurs i obligasjonsrett ved Per Sigvald Wang

Oppgavetypen – generelt om domsanalyseoppgaver Les oppgaveteksten nøye og finn ut hva oppgaven spør om. Ved tvil, må en innledende presisering av hvordan oppgaveteksten forstås, gjøres. Domsanalyseoppgaver vil regelmessig spørre etter analyse og vurdering av dommen, drøfting av dommen, drøfting av rekkevidden av dommen, eller en kombinasjon; ”analyser, vurder og drøft rekkevidden av dommen...” Besvarelsen må inneholde alle elementer det spørres etter. Kurs i obligasjonsrett ved Per Sigvald Wang

Oppgavetypen – generelt om domsanalyseoppgaver forts. Analyse av en dom innebærer: Å forklare (dvs. redegjøre for) rettens resonnement - hvordan retten resonerer og hvorfor den resonerer som den gjør - altså en forklaring av hvordan retten ved hjelp av juridisk metode har løst de materielle rettsspørsmål den sto overfor. Hvilke problemstillinger drøftes? Hvilke premisser er avgjørende for resultatet av drøftelsene? Hvordan bygges premissene opp? Hva talte i motsatt retning? Hvordan harmoniseres argumentene? Hva er konklusjonene? Kurs i obligasjonsrett ved Per Sigvald Wang

Oppgavetypen – generelt om domsanalyseoppgaver forts. Å forklare det som gjøres; hva gjøres, hvordan gjøres det, hvorfor gjøres det på denne måten? Å peke på og forklare alternative måter retten kunne resonert på, hva gjøres ikke, hvorfor ikke? Å plassere det som gjøres i en rettslig kontekst, metodisk og materielt. Å peke på og forklare konsekvensene av rettens resonnement, rettslige og faktiske, konkrete og generelle (utover den konkrete saken). Kurs i obligasjonsrett ved Per Sigvald Wang

Oppgavetypen – generelt om domsanalyseoppgaver forts. Vurdering av en dom innebærer: Å selv vurdere (dvs. ta personlig stilling til) rettens resonnement: Å vurdere den rettslige holdbarheten av rettens resonnement. Å vurdere hensiktsmessigheten av rettens resonnement (herunder få frem eventuelle motforestillinger som ikke er reflektert i dommen). Vær klar på når det du skriver er en analyse og når det er en vurdering, gi uttrykk for dette i teksten. Kurs i obligasjonsrett ved Per Sigvald Wang

Oppgavetypen – generelt om domsanalyseoppgaver forts. Drøfting av en dom innebærer: Både en analyse og en vurdering av dommen, dvs. alle elementer som allerede er nevnt. Kurs i obligasjonsrett ved Per Sigvald Wang

Oppgavetypen – generelt om domsanalyseoppgaver forts. Domsanalyseoppgaver kan primært gjelde de materielle rettsspørsmålene dommen omhandler, den juridiske metoden (rettskildebruken) i dommen, eller begge deler. Besvarelsen må reflektere dette, men enhver analyse av materielle rettsspørsmål forutsetter at også den juridiske metoden som er anvendt analyseres. Kurs i obligasjonsrett ved Per Sigvald Wang

Momenter til disposisjon av domsanalyseoppgaver Enhver domsanalyse må tilpasses oppgavens ordlyd og dommen som skal analyseres. Én og samme disposisjon kan derfor ikke brukes i ethvert tilfelle, og kun veiledende momenter til hjelp ved disponeringen av domsanalyser skal gis her... Kurs i obligasjonsrett ved Per Sigvald Wang

Momenter til disposisjon av domsanalyseoppgaver forts. Redegjørelse for sakens gjenstand Kort presentasjon av faktum og sakens parter. Presentasjon av de overordnede rettslige og metodiske problemstillinger. Redegjørelse for dommens resultat Hvem fikk medhold? Hva fikk parten(e) medhold i? Er dommen enstemmig eller avsagt med dissens? Kurs i obligasjonsrett ved Per Sigvald Wang

Momenter til disposisjon av domsanalyseoppgaver forts. Analyse av dommen Dette utgjør hoveddelen av besvarelsen. Gjelder oppgaven primært materielle rettsspørsmål eller juridisk metode (rettskildebruk)? Forutsatt materielle rettsspørsmål; Hva er rettsspørsmål(ene)? Hovedproblemstillinger. Underproblemstillinger. Kurs i obligasjonsrett ved Per Sigvald Wang

Momenter til disposisjon av domsanalyseoppgaver forts. Rettens resonnement; begrunnelse og konklusjon. Anført ratio decidendi; hvordan resultatet er begrunnet i dommen. Flere begrunnelser? Konstruert ratio decidendi; hvordan resultatet kunne vært begrunnet. Uutalte rettskildefaktorer? Obiter dictum/dicta; uttalelser i dommen som ikke er del av begrunnelsen for resultatet? Kurs i obligasjonsrett ved Per Sigvald Wang

Momenter til disposisjon av domsanalyseoppgaver forts. Også hvor hovedvekten ligger på de materielle rettsspørsmål må rettskildebruken analyseres, men denne analysen er mindre fremtredende her. Partenes anførsler gir veiledning, men brukes med fornuft; ikke referer, men søk veiledning i dem. Kurs i obligasjonsrett ved Per Sigvald Wang

Momenter til disposisjon av domsanalyseoppgaver forts. Forutsatt juridisk metode (rettskildebruk); Hva er rettsspørsmålet/ene? Hva er rettskildespørsmålet/ene? Rettens rettskildebruk: Relevante rettskildefaktorer. Irrelevante rettskildefaktorer. Uutalte rettskildefaktorer. Kurs i obligasjonsrett ved Per Sigvald Wang

Momenter til disposisjon av domsanalyseoppgaver forts. Hvilke slutninger trekkes fra de enkelte rettskildefaktorene? Hvilken vekt tillegges disse? Egenvekt og vekt ved harmonisering med slutninger fra øvrige faktorer. Igjen vil partenes anførsler gi veiledning. Kurs i obligasjonsrett ved Per Sigvald Wang

Momenter til disposisjon av domsanalyseoppgaver forts. Vurdering av dommen Denne delen tas alltid med dersom det er spurt om en vurdering. Vurderinger kan også ellers være på sin plass, om enn i en mer begrenset utstrekning. Vurderingene kan tas løpende i analysen eller skilles ut i en egen del. I begge tilfeller gjelder å være tydelig på hva som er analyse og hva som er vurdering. Kurs i obligasjonsrett ved Per Sigvald Wang

Momenter til disposisjon av domsanalyseoppgaver forts. Kommenter og vurder hvorfor retten resonnerer og konkluderer som den gjør, metodisk og materielt. Mener du det foreligger underliggende og uutalte beveggrunner? Identifiser det du vurderer som mulige konsekvenser av dommen. Sondre mellom konsekvenser av dommen basert på dens anførte ratio decidendi, konstruerte ratio decidendi og obiter dicta. Kurs i obligasjonsrett ved Per Sigvald Wang

Momenter til disposisjon av domsanalyseoppgaver forts. Ved dissens må dissensen kommenteres og vurderes. Ta utgangspunkt i flertallets votum og konklusjon og sammenhold mindretallets votum og konklusjon med dette. Hva er likt, hva er ulikt og hva er begrunnelsen for dissensen? Hva er din mening om de omtvistede spørsmål? Kurs i obligasjonsrett ved Per Sigvald Wang

Momenter til disposisjon av domsanalyseoppgaver forts. Drøftelse av rekkevidden av dommen Sondring mellom dommens rekkevidde materielt og metodisk. Hva er avgjort ved dommen? Rettskraftsvirkning kun mellom partene. Spørsmål om dommens rettskildemessige vekt for senere saker og rettsanvendelse (prejudikatsvirkning og rettskildemessig vekt forøvrig). Kurs i obligasjonsrett ved Per Sigvald Wang

Momenter til disposisjon av domsanalyseoppgaver forts. Generelle kriterier for å vurdere prejudikatsvirkningen og vekten i alminnelighet av en dom (ikke alle er relevante eller interessante i ethvert tilfelle): Instans? Dissens? Enkeltstående avgjørelse eller en av flere avgjørelser i samme retning? Alder? Kurs i obligasjonsrett ved Per Sigvald Wang

Momenter til disposisjon av domsanalyseoppgaver forts. Avklares uavklarte, viktige og/eller omstridte spørsmål? Gjelder dommen generelle eller konkrete spørsmål (selv om alle dommer tar utgangspunkt i et konkret faktum)? Er dommen generelt eller konkret begrunnet? Er begrunnelsen normerende eller rettspolitisk utformet? Kurs i obligasjonsrett ved Per Sigvald Wang

Momenter til disposisjon av domsanalyseoppgaver forts. Er dommen godt eller dårlig begrunnet? (En viss ydmykhet er her på sin plass, kun saklige argumenter belønnes.) Er dommen fulgt opp i rettspraksis? Er den omtalt i juridisk teori? I så fall ved tilslutning eller kritikk? Har dommen blitt fulgt opp av lovgiver? Kan dommen tenkes å initiere ny lovgivning? Kurs i obligasjonsrett ved Per Sigvald Wang