Barns lek ute! Merete Lund Fasting, Universitetet i Agder
klatre i trær Det er ikke lov å klatre i trærne, for det har de voksne sagt. Men jeg klatrer likevel ofte i trærne når ingen av dem er på vakt. Jeg gjør ikke alltid som voksne befaler for jeg vil bestemme litt selv. Av og til må jeg slå saltomortale, men jeg er ikke slem likevel (ukjent forfatter)
Disposisjon Hvorfor og hvordan bevegelseslek ute? ”Vi leker ute” (avhandling) Oppsummering
Bevegelseslek ute… Samfunnsutvikling… færre barn leker ute (Valentine & McKendrick, 1997; Mitchell et al. 2007) Mer stillesitting… fedme ADHD (grønne områder, bevegelse) ”Den truende tryggheten” (Marit Boyesen)
Bevegelseslek teoretikere har i liten grad vært opptatt av bevegelsesleken. Bevegelseslek ikke sett på som bra lek?? Bråkelek… kjønnsforskjeller? Boka ”Orden og Kaos” (Hangaard Rasmussen, 1992) Tar bevegelsesleken på alvor!
konsentrasjonsproblemer: noen skoler uteskole på mandag, for da er barna så urolige… kosthold, bevegelse, søvn… uteskole på vei ut? (Leirhaug og Klepsvik, 2009)
Bevegelse er naturlig! Barn er sansesøkere! (Asbjørn Flemmen) Bevegelse er helt avgjørende for normal motorisk utvikling
Bevegelsestrang Mestringstrang Utfoldelsestrang
hva med alle sittelekene…
klatring….
Lekesteder utendørs Tenk på et sted du lekte mye som barn Kan vi ”gi” barn slike lekesteder i dag? Få et forhold til steder ute…
Hvorfor ute? STØRRE MULIGHET TIL BEVEGELSE!! Svensk forskning (Grahn et al, 1996): færre konflikter mindre forkjølelses sykdom (friskere luft ute enn inne!) bedre motorikk
motorisk klønete barn… større problem enn tidligere. eksempel: barn har problemer med å kle seg: er ikke på plass når leken starter opp.
Gi barna variert bevegelseserfaring!!! Erfaringer lagres i hjernen! skøyter sykling ski Motoriske gullalder
Thomas Nordahl: barn som omtales som problembarn har mye initiativ, er kreative og 80 % er gutter…. ”Problembarn”- ikke sett barn i bås! Jobb på leirskole…barna fikk nye roller…
AKTIV UTE Kristiansand kommune og Universitetet i Agder Endringer for å oppnå mer selvaktiviserende utemiljøer og mer grønne skolegårder Konferanse mai
Vi leker ute! En fenomenologisk hermeneutisk tilnærming til barns lek og lekesteder ute. Merete Lund Fasting
Forskningsspørsmål: Hva karakteriserer barns lek og lekesteder ute, og hva skjer i relasjonen mellom barna og deres steder?
Barn, 10 år gamle 5 jenter og 5 gutter Sammen med dem i egeninitiert lek i skoletida og på fritida
Fenomenologisk tilnærming Fenomenologien er opptatt av det som viser seg frem Jeg var på barnas lekesteder Då disse stedene, i disse situasjonene viste leken seg slik…
Fenomenologisk metode Kan en ikke lese seg til i en bok Jeg var i dialog med barna, og måtte alltid føle hvor nærme dem jeg skulle være (eks jungelleken). Observerte, lekte med dem, foto og samtaler
Resultater Bevegelseslek husking/slenging, sykling, klatring, går på tur
Kroppen (i relasjon med sine omgivelser) har betydning for barnas opplevelse av verden og seg selv (Merleau-Ponty,1994)
Konstruksjonslek: bygge hytter og bygge i sand
Fantasilek: Magilek og konge og prinsesse Jungelleken
Avslutning Barn ser muligheter, utfordringer og er nysgjerrige på en annen måte enn oss. Hvorfor ikke bruke barn som konsulenter? Barnetrokket…
Litteraturliste Grahn, P., Mårtensson, F., Lindblad, B., Nilsson, P., & Ekman, A. (1997). Ute på dagis: hur anvender barn daghemsgården?: utformningen av daghemsgården och dess betydelse før lek, motorik och koncentrationsførmåga. Alnarp: Movium, Sveriges lantbruksuniversitet. Hangaard Rasmussen, T. (1992). Orden og kaos: elementære grundkræfter i leg. Brøndby: Semi-forlaget. Merleau-Ponty, M. (1994). Kroppens fenomenologi. Oslo: Pax. Mitchell, H., Kearns, R. A., & Collins, D. C. A. (2007). Nuances of neighbourhood: Children's perceptions of the space between home and school in Auckland. Geoforum(38), Leirhaug, P. E., & Klepsvik, K. (2009). Har skolen snudd ryggen til naturen? Konferansen ”Forskning i friluft”. Valentine, G., & McKendrick, J. (1997). Children's outdoor play: Exploring parental concerns about children's safety and the changing nature of childhood. Geoforum, 28(2),