Barns lek ute! Merete Lund Fasting, Universitetet i Agder.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Advertisements

I.
Barnehagen som lærings- og danningsarena
Kari Pape Den gode assistenten
Fra tegning til fortelling
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
Månedsevaluering november 2011
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Hønefoss politistasjon
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
………………………………………………………..(Hvem i kommunen/bydelen)
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Vi fikk i oppdrag å lage en opplærnings plan for tre studenter som har takket ja for en slik opplæring for Blend. Problemstilling: Vi skal opplære disse.
Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det!?
- roller og forventinger
Språk, Tekst og Kommunikasjon
Månedsevaluering Juni I mai og Juni har barna vært på tur til gimle museum. De har kjørt buss, og for noen var det en ny opplevelse. De så mange forskjellige.
NASJONAL KONFERANSE NAFO
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Fosterbarn, minoritetsbarn, barnevernsbarn, eller barn?
Prosjektskisse Status så langt…. November 2011
Rolighetsmoen barnehage
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
- Verdsettende ledelse
Barn i bevegelse – naturlig vis FORELESNING BARNEFYS 10 mars Gunn Engelsrud.
Mestring og forebygging av depresjon
12 Reflekterende lesing.
Kantinen - Torsdag 03. Mai 2007 ”Introdusere” Blend til studentene.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Et aksjonsforskningsprosjekt på vei…… ”Lære og lede i praksisfellesskaper” Torbjørn Lund, Universitetet i Tromsø.
Mangfold og likeverd Barns identitet
M ANGFOLD OG LIKEVERD B ARNS IDENTITET Elin Øydna, Tine Håvak, Elisabet Larsen & Lina Wik Amundrød.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
Og.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
Barn og bevegelse Si JA til barnas bevegelsesglede!
Fysisk aktivitet.
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
BARNAS BARNEVERN 2020.
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Seksuelle SMiso Rogaland.
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Ute hele dagen 3. mars 2016 Lek, trivsel og fellesskap i uterommet, muligheter og utfordringer Kathrine Bjørgen, høgskolelektor/stipendiat ved DMMH og.
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
T EMA 4 - ROM Ida Gulbrandsen Miriam Thonhaugen Sande Sylvi Nilsen Gunn Iren Jørgensen.
FORELDREMØTE Fugleredet Sept. ‘13 i. Fugleprosjekt vår/sommer.
Velkommen – presentasjon av deg selv
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
HVA HAR VI GJORT I AUGUST?
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Livsstil og god helse Tekst, figur, bilder etc..
Fest & følelser Velkommen
Tittel Å være redd Eliessa Rivas Oslo
Venner & valg Velkommen.
Periodeplan for Sommerly Uke Skoguke, påske og våren.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
BARNEHAGEÅRET 2019/2020  SEPTEMBER HUSK: MERKEDAGER:
Utskrift av presentasjonen:

Barns lek ute! Merete Lund Fasting, Universitetet i Agder

klatre i trær  Det er ikke lov å klatre i trærne, for det har de voksne sagt. Men jeg klatrer likevel ofte i trærne når ingen av dem er på vakt.  Jeg gjør ikke alltid som voksne befaler for jeg vil bestemme litt selv. Av og til må jeg slå saltomortale, men jeg er ikke slem likevel (ukjent forfatter)

Disposisjon  Hvorfor og hvordan bevegelseslek ute?  ”Vi leker ute” (avhandling)  Oppsummering

Bevegelseslek ute…  Samfunnsutvikling… færre barn leker ute (Valentine & McKendrick, 1997; Mitchell et al. 2007)  Mer stillesitting…  fedme  ADHD (grønne områder, bevegelse)  ”Den truende tryggheten” (Marit Boyesen)

Bevegelseslek  teoretikere har i liten grad vært opptatt av bevegelsesleken.  Bevegelseslek ikke sett på som bra lek?? Bråkelek… kjønnsforskjeller?  Boka ”Orden og Kaos” (Hangaard Rasmussen, 1992)  Tar bevegelsesleken på alvor!

 konsentrasjonsproblemer: noen skoler uteskole på mandag, for da er barna så urolige…  kosthold, bevegelse, søvn…  uteskole på vei ut? (Leirhaug og Klepsvik, 2009)

Bevegelse er naturlig!  Barn er sansesøkere! (Asbjørn Flemmen)  Bevegelse er helt avgjørende for normal motorisk utvikling

 Bevegelsestrang  Mestringstrang  Utfoldelsestrang

hva med alle sittelekene…

klatring….

Lekesteder utendørs  Tenk på et sted du lekte mye som barn  Kan vi ”gi” barn slike lekesteder i dag?  Få et forhold til steder ute…

Hvorfor ute?  STØRRE MULIGHET TIL BEVEGELSE!!  Svensk forskning (Grahn et al, 1996):  færre konflikter  mindre forkjølelses sykdom (friskere luft ute enn inne!)  bedre motorikk

 motorisk klønete barn… større problem enn tidligere.  eksempel: barn har problemer med å kle seg: er ikke på plass når leken starter opp.

 Gi barna variert bevegelseserfaring!!!  Erfaringer lagres i hjernen!  skøyter  sykling  ski  Motoriske gullalder

 Thomas Nordahl: barn som omtales som problembarn har mye initiativ, er kreative og 80 % er gutter….  ”Problembarn”- ikke sett barn i bås!  Jobb på leirskole…barna fikk nye roller…

AKTIV UTE Kristiansand kommune og Universitetet i Agder Endringer for å oppnå mer selvaktiviserende utemiljøer og mer grønne skolegårder Konferanse mai

Vi leker ute! En fenomenologisk hermeneutisk tilnærming til barns lek og lekesteder ute. Merete Lund Fasting

Forskningsspørsmål:  Hva karakteriserer barns lek og lekesteder ute, og hva skjer i relasjonen mellom barna og deres steder?

 Barn, 10 år gamle  5 jenter og 5 gutter  Sammen med dem i egeninitiert lek i skoletida og på fritida

Fenomenologisk tilnærming  Fenomenologien er opptatt av det som viser seg frem  Jeg var på barnas lekesteder  Då disse stedene, i disse situasjonene viste leken seg slik…

Fenomenologisk metode  Kan en ikke lese seg til i en bok  Jeg var i dialog med barna, og måtte alltid føle hvor nærme dem jeg skulle være (eks jungelleken).  Observerte, lekte med dem, foto og samtaler

Resultater  Bevegelseslek  husking/slenging, sykling, klatring, går på tur

 Kroppen (i relasjon med sine omgivelser) har betydning for barnas opplevelse av verden og seg selv (Merleau-Ponty,1994)

 Konstruksjonslek:  bygge hytter og bygge i sand

 Fantasilek:  Magilek og konge og prinsesse  Jungelleken

Avslutning  Barn ser muligheter, utfordringer og er nysgjerrige på en annen måte enn oss.  Hvorfor ikke bruke barn som konsulenter? Barnetrokket…

Litteraturliste  Grahn, P., Mårtensson, F., Lindblad, B., Nilsson, P., & Ekman, A. (1997). Ute på dagis: hur anvender barn daghemsgården?: utformningen av daghemsgården och dess betydelse før lek, motorik och koncentrationsførmåga. Alnarp: Movium, Sveriges lantbruksuniversitet.  Hangaard Rasmussen, T. (1992). Orden og kaos: elementære grundkræfter i leg. Brøndby: Semi-forlaget.  Merleau-Ponty, M. (1994). Kroppens fenomenologi. Oslo: Pax.  Mitchell, H., Kearns, R. A., & Collins, D. C. A. (2007). Nuances of neighbourhood: Children's perceptions of the space between home and school in Auckland. Geoforum(38),  Leirhaug, P. E., & Klepsvik, K. (2009). Har skolen snudd ryggen til naturen? Konferansen ”Forskning i friluft”.  Valentine, G., & McKendrick, J. (1997). Children's outdoor play: Exploring parental concerns about children's safety and the changing nature of childhood. Geoforum, 28(2),