DIPS og Erfaringer med OFU Rolf Dahl Seksjonssjef / Partneransvarlig
DIPS ASA og Well Diagnostics AS DIPS … vi realiserer papirløse sykehus! –Startet i EDB-avd. på sykehuset i Bodø 1987 –Norges største leverandør av pasientdatasystemer for sykehus Well … skaper samhandling! –Etablert 1999 – spinoff fra NST –Integrasjonspartneren for helsesektoren Fusjonert 1.oktober 2008 * =
DIPS og Forskning/Utvikling Ca. 50 mill kroner i egen FoU Del-finansierer i tillegg forskerstillinger –NST/TTL: Behandlingsplan og Workflow –UiTø/NTNU: Regional samhandling –NTNU/NSEP: POCMAP, avanserte brukergrensesnitt –SINTEF Helse/Nottingham University: HOSPITAL, optimalisering av logistikk Finansierer 3 doktorgradsstipendiater via TTL
OFU/IFU – prosjekter UNN – NST – Well: –Programvare for kommunikasjon og medisinsk multimedia ( ) timer, kostnad 6,2 mill kr. - støtte 2,0 mill. kr. DIPS – Well: –EDI-broker ( ) timer, kostnad: 2,8 mill kr. – støtte 520’ kr. UNN – Well: (Innovasjonsløft Nord OFU (1,6 ‰ ) ) –”Gi Lab!” – Interaktiv laboratorierekvirering ( ) timer, kostnad: 8,4 mill kr. – støtte: 2,4 mill kr.
Erfaringer fra ”Gi Lab!” Idéfasen (… 2 år?): –Umiddelbar positiv respons fra kunden ga guts til å stå på – og vilje til ta risiko –Vanskelig å få bredt ’commitment’ i en stor organisasjon – noen involverer seg, andre skygger banen –Fokus på gevinster for kunden/brukerne! ( … ikke hva, men hvorfor) Planlegging og søknadsfasen (2. mnd): –En dedikert prosjektansvarlig hos kunden ga fremdrift og kontinuitet, samt trygghet for oss videre gjennom hele prosjektet!! Prosjektgjennomføring (2 år): –En krevende og engasjert kunde – en fantastisk positiv erfaring –Brukerstyrt spesifisering – nytt domene, stort behov for prøving og feiling –Finansiering – kunden fikk også anledning til å sette av tid og ressurser – og ga Well en anledning til å være mer djerv – mindre hyperfokus på kostnader
Erfaringer forts.: Piloteringsfasen (1 år): –Komplekst, må inn i ’live’ omgivelse – og alle eventualiteter må handteres. Tok oss 1 år å komme fra 1 via 6 til 10 legekontor i pilot. Markedsrespons (umiddelbart!): –Enorm respons i markedet, båret frem av fagmiljøene på UNN i sine ulike fora, og av nøkkelpersoner som fikk løsningen presentert på et tidlig tidspunkt. –Vant offentlig anbud 6 mnd etter prosjektstart (AHus, SI, SAB) Breddingsfasen (?): –Burde vært adressert konkret tidligere. Gevinsten for kunden fordrer egentlig full bredding. –Hvordan kan man skape innovasjon knyttet til breddingfasen …? –Paradokset: det virker enklere å starte nytt prosjekt - enn å ta i bruk det man har utviklet/kjøpt!!
Erfaringer forts.: Dialog med virkemiddelapparatet: –Vi har opplevd positiv respons og vilje til å finne løsninger Først fra Innovasjonsløft Nord sekretærinatet Og ikke minst fra Innovasjon Norge, Tromsø … første møte er viktig for bedriftens selvtillit!
… er vi likevel for defensive…? Antall OFU-prosjekt med RHF som kunde i perioden Kilde: ”RHF’enes handlingsplan for innovasjon og næringsutvikling i helsesektoren” –