INTERKOMMUNALT SAMARBEID I VOKSENOPPLÆRINGEN Follo Kvalifiseringssenter IKS (FK) Opprettet 1993 3 kommuner (Frogn, Ski og Vestby) Antall deltakere 250/565.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Noen tanker om samhandling
Advertisements

Impulssenteret Et dynamisk veiledningssenter i Vaskerelven, Bergen.
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Voksenopplæringens overganger
Fra Ny sjanse til kvalifiseringsprogram
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Hvem styrer i kommunen?.
Evaluering av arbeidsmarkedstiltakene i skjermet virksomhet
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Landskonferanse IKVO 2010 Bjørn Holden IMDi Analyse og tilskudd
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
HVORDAN FÅ EFFEKT I SYKEFRAVÆRSARBEIDET?? v/Siren Vetnes Johannessen
Organisering av flyktningarbeidet
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
Bø hotell 4. desember 2012 Solveig Hals
Oslo kommune Utdanningsetaten Krafttak for norskopplæring Informasjon til skolene.
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
STRATEGIPLAN 2012– 2015 Skreia IL - aktivitet i sentrum
VELKOMMEN TIL NORDPOLEN SKOLE !
Glåmdal interkommunale voksenopplæring IKS
IPT - Telemark Kartleggingsprosjekt IPT Paul Alfsen Njål Myrseth.
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Det grenseløse oppdraget Kan et godt samarbeid bidra til å løse Oppdraget? Mette Nord, Fagforbundets arbeidsutvalg 13.mars.
Evaluering av Reisverket
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.
Oppfølging av stipendiater ved ISS.. phd- studentene ved ISS Ca 65 phd- studenter ved ISS som er tilknyttet et av våre phd-program (sosiologi eller statsvitenskap)
FORDI MENNESKET LÆRER Fylkeskommunens rolle i ny lov om voksenopplæring Fredrikstad 21. januar 2010.
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Konferanser 1.TILSKUDDSORDNINGEN Hvordan skal kommunene sikre fremtidig drift av voksenopplæringen etter innføring av ny tilskuddsordning. Konsekvenser.
Ulikheter og variasjoner
Lege Reidun Brunvatne Tlf E-post:
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
DLG – Horten vgs 5. September Skoleåret – 2012 KursEndringerAvbruddProsent EndringerAvbruddProsentEndringer Avbrudd Prosent.
Kvalifiseringssenter for innvandrere INN
Barneverntjenestens Ytre Helgeland avd Alstahaug Situasjon pr
Kongsberg norsksenter
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Drop-In metoden i skolen
Vedlegg 2 Organisasjonsendring
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Modellkommunene Hva er unikt?
i introduksjonsordningen Pernille Baardson seniorrådgiver IMDi Sør
 Utbyggingsavtale er helt nødvendig for å avklare kostnadsfordeling mellom privat offentlig.  Kommunen må være flikere til å bidra med kostandstilførsel.
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Veisøkere og elever Studieverksted Karrieresenter.
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
 Erkjennelse av at det en har gjort så langt ikke er tilstrekkelig  En kan ikke gjøre mer av det som ikke fungerer  Ønske om bedre samarbeid og samhandling.
Hva var bra, og hva ville vi gjort annerledes? Hjemmerehabilitering.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Åpenhet - Raushet - Respekt1 Voksenopplæringen Samfunn –Våre oppgaver i Notoddensamfunnet: –Vi skal bidra til kvalifisering i norsk og samfunnskunnskap.
Foto: Carl Erik Eriksson Mangfoldsrådet og Brukerutvalget : Hvordan kan NAV-kontorene i Trondheim sikre at flere flyktninger kommer i jobb?
Skranker i arbeidslivet
Integrering gjennom landbruket
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
Internasjopnalisering
Presentasjon av ECON-rapport 75/02
Samarbeid og medbestemmelse
Sammendrag av resultater fra FoU-prosjektet:
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Fra utenforskap til ny sjanse – Samordnet innsats for voksnes læring
Venner & valg Velkommen.
Evaluering av «MUSIT Ny IT-arkitektur»
«Alle med» Skåredalen skole
Utskrift av presentasjonen:

INTERKOMMUNALT SAMARBEID I VOKSENOPPLÆRINGEN Follo Kvalifiseringssenter IKS (FK) Opprettet kommuner (Frogn, Ski og Vestby) Antall deltakere 250/ ansatte/11 lærerårsverk Tilbyr: Norsk og samfunnskunnskap, data, kantine, systue. Introduksjonsprogram

Fordeler ved interkommunalt samarbeid: Flere deltakere gir større mulighet for differensiering Større mulighet for spesielt tilrettelagt undervisning Større fagmiljø Innvandrerarbeidet mer synlig, større status Økonomisk mer effektivt

Flere fordeler: Større senter blir ikke så sårbart Større miljø virker motiverende for deltakerne Sosialt fellesskap og møteplass for deltakerne.

Utfordringer ved interkommunalt samarbeid i vurderingsfasen: Undervisningen fungerer ”greit” i vår kommune Samarbeidet kan medføre forpliktelser kommunene ikke har oversikt over Behovet for undervisning kan være varierende For langt å reise Viktig at undervisningen er i nærmiljøet

Utfordringer ved oppstart: Bli enige om type samarbeids- /organisasjonsmodell Bli enige om hensiktsmessige samarbeidsorganer der alle kommunene opplever reell innflytelse Tydelig avklarte ansvarsforhold Interkommunalt samarbeid kan oppleves dyrt, fordi alle kostnader blir synliggjort

Utfordringer i det daglige arbeidet: Forskjellige kulturer/meninger mht flyktningearbeidet generelt, og rutiner spesielt Ulike ytelser/satser, variasjon i øk. trekk Et IKS kan ikke fatte enkeltvedtak Ikke alle kommuner er like flinke til å følge opp vedtak, fører til problemer i NIR

ERFARINGER FOR Å LYKKES: Politisk vilje til å prioritere oppgaven Solid økonomisk fundament Faglig dyktige lærere Vilje og evne til omstilling Ta utgangspunkt i de voksnes kunnskaper og erfaringer Erkjenne at de voksnes livssituasjon ofte kan være svært vanskelig

Andre faktorer på detaljnivå: Hvem gjør hva? Skriftliggjøring Avklaring mht rutiner og oppfølging. Skriftliggjøring Regelmessig gjennomgang og evaluering av rutiner Gjensidig forståelse og respekt for hverandres arbeidsområder Tett samarbeid om den enkelte deltaker (Intro)

Introduksjonsprogrammet: Inkludering av intro i VO-senteret gir helhet for deltakeren Større senter gir bedre muligheter for differensiering Lærerkultur og intro-kultur møtes Møteplass mellom flere kommuner: Erfaringsdeling, nye ideer oppstår Gjensidig nytte av opplegg Samkjøre rutiner Fordele oppgaver

50 timer samfunnskunnskap Helt nødvendig å samarbeide 4 VO-sentre/13 kommuner/190 deltakere 2 ganger pr år: Vinterferie og juni Egen administrasjonsressurs

Slik har FK og samarbeids- kommunene gjort det: Prosjektleder, midler fra IMDI Kontaktet to-språklige lærere Opplæring og tett oppfølging av lærerne Utarbeidet noe støttemateriell til læreboka Utarbeidet organiseringsrutiner VO-sentrene deler personalansvar Ett senter har hovedansvar

Fortsettelse "50 timer”: Utgiftene fordeles etter påmeldte deltakere Andre kommuner betaler timepris (kr 65) Økonomisk forsvarlig drift, (bl.a. snitt 15 i gruppene) En styringsgruppe har hovedansvar, består av rektorer ved VO-sentrene Enkeltdeltakere blir sendt til Oslo

Erfaringer ”50 timer”: Noe frustrasjon pga ulike forventninger fra lærere, ledere og deltakere Ansvarsforholdene var ikke alltid tydelig nok avklart Lærerne var usikre på hva lønna deres faktisk inkluderte

”50 timer” på 3.året: Godt fornøyd med ordningen Rutiner er på plass Kommunesamarbeidet fungerer bra Viktig med info til to-språklige lærere Stabil lærerstab Stram økonomisk styring Stadig i utvikling

ØKONOMI ved interkommunalt samarbeid: Innebærer egne/nye lokaler ALLE utgifter blir synliggjort Samme økonomiske linje som eierkommunene Enig om fordeling av utgifter

Fordeling av utgifter ved FK ihht selskapsavtalen: Netto driftsutgifter, inkludert amortisering av eventuelle lån, skal fordeles mellom eierkommunene med 50% etter innbyggertallet pr foregående år, og 50% etter deltagernes faktiske bruk av virksomhetens tjenester eller kapasitet siste hele driftsår.

Ulike organisasjonsmodeller for interkommunalt samarbeid: Interkommunalt selskap (IKS) Administrativt vertskommunesamarbeid (uten nemnd) Administrativt vertskommunesamarbeid (med nemnd)