Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum1 Helhetlig barnehage- og skoleutvikling i Sørum 2007 - 2010 MÅL: Utvikle et kvalitativt helhetlig læringsløp.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
5 åringen og sammenhengen barnehage – skole
Advertisements

KONGSVINGER KOMMUNE Ledelse barnehage.
Skoledag Finnmark KS tilbud gjennom EffektiviseringsNettverkene Jens-Edvard Grenersen Rådgiver KS Nord-Norge Alta
Innherred samkommune Anne Grete Wold Organisasjonsenheten Innherred samkommune 1 Kvalitetskommune-samarbeid Vi har søkt!
Forventninger og videre arbeid…...
SPØRREUNDERSØKELSER dilemma og utfordringer
Helhetlig barnehage- og skoleutvikling i Sørum
Arbeidstidsordninger i barnehagen. Mer papirarbeid? Kartlegging i barnehagen, Lasse Kolstad.
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
Medarbeiderskap + Lean + Strategisk kompetanseplanlegging
Hva var utgangspunktet?
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Levanger og Verdal som kvalitetskommuner
Kompetente barn og unge
Prosjektleder Bjørn Pettersen bjorn.
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
Folkehelsearbeid Nasjonale mål og prioriteringer for kommunene i 2010 Kristiansand
Veilederkorpset - Eide kommune Trondheim
Demo. KvalitetsLosen 29. mai 2008
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Barn og unge Barn og unge er en sentral målgruppe i forhold til arbeidet med sosial og økonomisk inkludering, noe som også gjenspeiler seg i bl.a. formålsparagrafen.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
1 Oktober 2011 Ord og begreper. 2 Oktober 2011 Foreldrerådet (alle foreldre med barn i grunnskolen) FAU (Foreldrerådets.
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Sturla Bjerkaker VOFO Læring og Kompetanse 27. september 2013.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
KVALITETSKOMMUNEPROGRAMMET DELPROSJEKT BARNEHAGE ”Kvalitetsutvikling i barnehager i Molde med fokus på pedagogisk ledelse”
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
Hvordan arbeide for å heve kvaliteten i det kommunale barnevernet?
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
Lokal arbeidstidsavtale
Levanger kommune Rådmannen Dialogseminar, Åre – Utfordringer på oppvekstfeltet - Trude Nøst, kommunalsjef 1 Barnehager Lokal rammeplan for.
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
© Bergen kommune Budsjettmål for 2008 For barnehagesektoren Etablere full barnehagedekning Styrke barnehagenes kvalitet.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
© Bergen kommune Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen 2007/08 Språk og tallforståelse Digitale verktøy Barns medvirkning.
Barnevernet i Norge – et oversiktsbilde Nina Hjertø Ingebrigtsen, Anne Jensen og Mette Smedstad KS Myndighetskontakt.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Kvalitetskartet for barnehager og skoler i Sørum Hva kjennetegner kvalitet i barnehagene og skolene i Sørum?
HELHETLIG OPPLÆRINGSLØP- bedre gjennomføring i videregående skole
”Selvhjelp og Vilje” – veien til mer helse av Irene Sørensen Konferansen i Lyngen
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Barnehageforum, Fylkesmannen i Oslo og Akershus 29. nov. 2013
Kompetente barn og unge Kursrekke 2 1.samling. Program Kommunaldirektør Anne Marit Presterud ønsker velkommen Presentasjon av prosjektet "Kompetente barn.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Flyktninger som ressurs Nordre Land kommune Fra bosatt til aktiv innbygger.
HELSEADMINISTRASJONSSEKRETÆR HELSEKOORDINATOR NYE FAGSKOLETILBUD FRA eCADEMY.
Fusjon NTNU, HiG, HiÅ, HiST Status i fusjonsarbeidet.
Fagforbundets kvalitetsbegrep  Alle innbyggere skal gjennom det offentlige ha tilgang på tilpassede velferdstjenester av god.
Eit felles krafttak for lesedugleik Tidleg hjelp er god hjelp Fremjar læring.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Likestilling i kommunalt planarbeid
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Kompetanseplan oppvekst
Kvalitetskommuneprogrammet
Prosjektleder Kari Andreassen
Kvalitetskommuner
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Utskrift av presentasjonen:

Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum1 Helhetlig barnehage- og skoleutvikling i Sørum MÅL: Utvikle et kvalitativt helhetlig læringsløp

Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum2 Målgruppe zAlle ansatte i barnehager, skoler og SFO zPrivate barnehager inviteres til å delta i prosjektet

Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum3 Innhold og prosjekt idè zDefinere felles verdigrunnlag zBygge felles kultur zFå innsikt i hverandres planverk og metoder zSikre tilpassa opplæring zUtvikle gode verktøy og prosesser for å vurdere egen praksis zSikre gode prosesser og rutiner i overganger i læringsløpet zSpråk- og begrepsutvikling med fokus på videre leseopplæring

Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum4 Nasjonale føringer fra Kunnskapsdepartementet zKunnskapsløftet zBarnehageløftet med ny lov og Rammeplan zSt.meld. Nr Og ingen sto igjen zStrategisk kompetanseutviklingsplan for barnehagesektoren zLikeverdig opplæring i praksis! Strategi for bedre læring og større deltakelse av språklige minoriteter i barnehage, skole og utdanning

Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum5 Kvalitetskommune samarbeidet zSamarbeid mellom staten, KS og arbeidstakerorganisasjonene zMålet er å øke kvaliteten på det kommunale tjenestetilbudet slik at innbyggerne merker en forbedring zFokus på pleie- og omsorgssektoren og oppvekstsektoren zSpesielt fokus på reduksjon av sykefravær

Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum6 Ringer i vann Målsettinger zÅ bidra til at barnehager og skoler er lærende organisasjoner som benytter hensiktsmessige metoder for å vurdere egen praksis, henter resultater fra kommunens kvalitetssystem, lovendringer m.m. reflekterer over dette og setter seg mål for utvikling

Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum7 Ringer i vann Målsettinger zÅ kvalitetssikre samarbeidet og sammenhengen mellom barnehage og skole zÅ definere felles verdigrunnlag og bygge felles kultur i barnehage og skole. zÅ beskrive en prosess for dette arbeidet som kan settes inn i kvalitetssystemet til Sørum kommune.

Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum8 Ringer i vann Bidrag zKick Off for alle ansatte i barnehager, skoler og SFO zVirksomhetsanalyse av barnehager, skoler og SFO zOpplæring av endringspiloter, ledere og virksomhetsledere

Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum9 Prosjektorganisering Prosjekt : Helhetlig barnehage- og skoleutvikling Prosjektgruppe Mona Nicolaysen Torbjørg Joramo Pleym Eva Jørgensen Utdanningsforbundet Geir Sverdrup Fagforbundet Arbeidsgrupper Den enkelte barnehage og skole/SFO er arbeidsgrupper og velger medlemmer selv Prosjektledelse: Ringer i vann Høringsgruppe(r) Styrere Rektorer Organisasjonene Referansegruppe(r) FAU/KFU Sosialkontor O/U representanter Kulturetaten