PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Advertisements

Kari Pape Den gode assistenten
Teknologi i klasserommet
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Hvordan innholdsstrategi fikk hamsteren ut av buret
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
ER DU EN PERSON SOM… Kan tenke nye tanker? Kan gjøre noe du ikke har gjort før? Kan du gjøre noe som ikke er typisk deg? Ser du for deg at du om ett år.
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Nettvett.
Mestring og forebygging av depresjon
Inn i læringens landskap.... Elever skal lære på skolen, men elever må også lære å lære.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
- Hovedrolle eller birolle
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
Omstilling uten nedbemanning
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
IKT Orkide Ledelse og Skole
Frontlinjeserivce
Aggression Replacement Training
Inspirert, motivert og kompetent i jobben – hva er nøkkelen?
Foreldrene betyr all verden! Mona Røsseland Ann-Christin Arnås
Fagnettverk Suksesskriterier - presentasjon av resultater fra spørreundersøkelse.
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
EiT-modul 29. november 2006 Fasilitering på smågruppenivå
Om å skrive om litterære tekster
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Hvordan lykkes med et prosjekt?
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Kritiske suksessfaktorer for optimale resultater
Lederforum 15. og 16. april 2013 Diktator mot dikter
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur
Norsk Bridgeforbund. Hvorfor er klubbutvikling viktig? Hva kan NBF tilby?
PÅRØRENDE EN RESSURS Hvordan kan vi hjelpe tjenesteapparatet ? AKB-Pårørende en ressurs.
12 Reflekterende lesing.
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
I dag snakker vi om psykiske problem:
Lindås ungdomsskole v/ Anne Julie Hetland
Prestasjonsutvikling
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
Vurdering for læring.
Forelesningsnotat nr. 3 Kapittel 6
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Lederstil og Motivasjon.
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Matt 28:18 Og Jesus trådte fram, talte til dem og sa: Meg er gitt all makt i himmel og på jord! 19 Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler, idet.
Hva kan jeg gjøre bedre, lærer?
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Opprettholdende faktorområder
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Unge utforskere La ungdom ta grep i eget liv
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Deltakende læring.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Vi vil «være sammen»; for barna…
Utskrift av presentasjonen:

PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING ASPIRE A/S Terje Stig Knudsen Konsulent - MBA ASPIRE A/S

PERSONLIG UTVIKLING Fokus på prioriteringer: Identifiser dine kritiske utfordringer og mål. Implementer noe hver dag: Utvid din komfortablitet Reflekter over hva som skjer: Trekke ut maksimalt av dine erfaringer Søk etter tilbakemeldinger og støtte: Lær av andres ideer og perspektiver Transfør læring over til plan og ny læring ASPIRE A/S

FOKUS PÅ PRIORITERINGER Identifiser dine kritiske utfordringer og mål: Bestem hvor du vil ha fokus: styrker Analyser din kompetanse: Mål: Hva du ønsker å gjøre? Evner:Hva du får til? Oppfattelse: Hvordan andre ser på deg? Standard: Hva andre forventer av deg? ASPIRE A/S

FOKUS PÅ PRIORITERINGER Organisèr dine aktive i organisasjonen: Hva har du av kompetanse og hva er det du tenger? Bestem deg for hvilke insentiver du ønsker å bruke - personlig og organisasjonsmessig Velg dine 2-3 viktigste mål - prioriteringer Forbered en plan for utvikling Hvilke er de 2-3 viktigste utviklingsmålene for deg? Hvilke nye holdninger vil dette innebære? Vil dette få daglige konsekvenser? Hvordan vil dette få innvirkning på din daglige læring? ASPIRE A/S

IMPLEMENTER NOE HVER DAG UTVÌD DIN KOMFORT-SONE: Bruk 5 minutter hver dag på personlig utvikling Finn anledninger til å lære mer enn det du allerede kan Vær prookativ - søk nye utfordringer - søk det ”ubehagelige”. Ta noen ”intelligente” utfordringer - risiki…. Få frem dine begrensinger og møt dem på ærlig vis. ”Find a save place to test your wings”…. ASPIRE A/S

REFLEKTER OVER HVA SOM SKJER…….. Få maksimal læring ut av dine erfaringer: Bruk tid til å reflektere over hvordan du utnytter dine erfaringer. Hva gjorde jeg i dag - hva kunne jeg ha gjort annerledes? Lær av de gode stegene - suksesskriteriene - vær ærlig med deg selv - overfør dette til ny læring - finn de skjulte mulighetene. Lær av feilene dine - notèr ned - vær systematisk. Lær av din følelser - lytt til deg selv - flykt ikke fra smerten ASPIRE A/S

Lære å takle ”grenser” ”Backsliding” Det finnes ikke snarlige resultater: Nullstill dine forventninger Fokuser på en enklere prosess Sosialt press: Forklar at du vil endre kurs og at du trenger hjelp - samhandling fra flere Involver andre i å støtte dine nye/endrede valg ”Backsliding” Erkjenne at endringer tar tid og praksis før det blir en naturlig del av deg ASPIRE A/S

SØK TILBAKEMELDINGER OG STØTTE 1. LÆR AV ANDRES IDEER OG PERSPEKTIVER: Hvordan får du tilbakemeldinger? Vit hva du skal spørre etter? Vit hvem du skal spørre? Forbered din ressurser. Velg riktig tidspunkt Gjør det enkelt Se fremover ASPIRE A/S

SØK TILBAKEMELDINGER OG STØTTE 2. HVA VIL DU FÅ SOM GIR DEG STØTTE? HVEM KAN GI DEG STØTTE? 360 GRADER LEDERVURD. HVORDAN FÅR DU STØTTE? Gi deg frihet til å gjøre feil. Del moralsk støtte slik at du kan uttrykke frykt og innlevelse åpenlyst. Tilby ansvarlighet/forpliktelse hvilket vil innebære at du kan prøve nye ting/utfordringer. Utfordre deg selv til å prøve nye ting og ha utvikling som et prioritert mål ASPIRE A/S

Hvordan overvinne personlige utfordringer? Mangel på tilbakemeldinger: Hva kan jeg gjøre: Vurder deg selv, spør ikke vent, prøv ulike informanter, søk ærlige tilbakemeldinger. Mangel på personlig støtte: Hva kan jeg gjøre: Utvid ditt nettverk, vær aktiv i å støtte andre, invester i andre mennesker, ASPIRE A/S

Transformer læring om til ny læring Utvikle og lag en plan for kontinuerlig læring: Suksess gir deg økt selvforståelse Søk etter ny læring i komplekse situasjoner Bruk tid sammen med ”guruer” og ”eksperter” Medskap din kunnskap ved å lære andre ”Trekk” deg tilbake for å justere din egen kurs Lad opp dine batterier fra tid til annen Ha kontinuerlig oppmerksomhet på nye mål ASPIRE A/S

Ha fokus på nye mål…... Hva kan jeg nå som jeg ikke kunne før? Hvor kan jeg bruke mine nye ressurser? Hvem kan gjøre nytte av mine ressurser? Hva fungerte best/dårligst og hvorfor? Hva lærte jeg av min plan for personlig utvikling? ASPIRE A/S