Fra ildsjeler til organisasjonsendring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fremtidens studenter og deres forventninger til IKT-støtte i utdanningen Gløshaugen
Advertisements

Nettskolen i Nordland Geir Hareide Hansen, leder 27. Februar 2014 Foto: Crestock.
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Bergen en sykkelby med potensiale
Web-publisering som alternativ presentasjonsform i sykepleieutdanningen NVU konferanse 13.Mars 2006 Gjertrud Husøy Høgskolen Stord/Haugesund.
Marketing and Brand Management (MBM)
Samlokaliserte boliger og store bofellesskap
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Fafo Nettverk for kompetanseutvikling 22. oktober 2004 Forskningsstiftelsen Fafo Anna Hagen.
Indikatorer til nytte og besvær Test nasjonale indikatorer for uh-bibliotek Bente Saxrud, Handelshøyskolen BI.
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
Et lite ledelsesperspektiv
Gruppe for digitale medier i læring «DML-gruppen tilbyr IT-støtte til utdanning ved UiO. Målsetningen vår er å legge til rette for god og fleksibel undervisning.
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.
Kap. 14 – Case Studies: Cultural Constraints How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
BIs bibliotekmodell ved bibliotekdirektør Dagmar Langeggen Åpning biblioteket ved BI Trondheim, 11. november 2008.
MAN 3025 Digital kommunikasjonsledelse Inspirasjonsmøte Handelshøyskolen BI 28. mai 2013.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Norgesuniversitetet:
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Redskap på veien eller mål på kvalitet? - Et studentperspektiv på karakterer i høyere utdanning Av Susanne Skjørberg, fag- og forskningspolitisk ansvarlig.
Pedagogisk leder Ny stilling under prorektor, enhet for faglig tilsyn og kvalitet
Høgskolen i Vestfold Muligheter og utfordringer innen rekruttering Rektor Halvor Austenå Høgskolen i Vestfold VESTFOLD
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Drammensskolen ønsker foresatte velkommen inn i FRONTER
MED KLUBBEN I SENTRUM SOSIALE MEDIER. Hva er sosiale medier Sosiale medier Betegnelse på alle nettsteder der brukerne selv skaper innholdet Blandt de.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Bruk av IKT i studier ved UV - en strategi for innovasjon i høyere utdanning? Andreas Lund Studiedekan, UV.
ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research.
Presentasjon Regionplan Agder Regionplanens hovedmål Utvikle en sterk og samlet landsdel som er attraktiv for bosetting og næringsutvikling både.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Ulikheter og variasjoner
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Hva er HOT og hva er ikke innen høyere utdanning/undervisning sett ut i fra internasjonal forskning. Er det bare MOOC som er innovativt?
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Sturla Bjerkaker VOFO Læring og Kompetanse 27. september 2013.
Arbeidsmiljøundersøkelse 2011
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
NUV: kriterier for kvalitetssikring av teknologistøttet utdanning Seniorrådgiver Astrid Børsheim. NOKUT.
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
Innovasjon fra forskningsbasert utdanning - en undervurdert mulighet! Morten Dæhlen Dekan, UiO.
HVORDAN ENGASJERE STUDENTENE ved bruk av IKT? Nina Ronæs Tromsø, 17. september Nina Ronæs © BI.
«Fra planer til gode mål og tiltak»
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Innlegg på Ledermøte forskning og fagresurser Handelshøyskolen BI ved Anders Tveit, Prosjektleder pedagogisk utviklingsprosjekt Innlegget finnes.
Fra 1. generasjon til 2. generasjon FoU strategi. Regionen har et helt annet ståsted nå enn i 2008 UiA åpnet 1. september 2007 SFI og SFU i 2014 Nærings.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
ForVei Konferansen MEG Informasjon om.
Donald + NetCom Av Mira. Bakgrunn Barn er stadig yngre når de introduseres for teknologi – viktig med gode vaner Eget blad rettet mot barn i barnehage.
21 st Century Skills og sosial samhandling i undervisningen EdTech Universitetet i Oslo, 21. mai 2015 Susanne Koch.
Kunnskap for en bedre verden Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland EiT-leder.
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering for kvalitet: Hva må.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
1 Berit Kjeldstad Prorektor utdanning og læringskvalitet ”From Brick to Click University” Hvor står utdanning ? Utfordringer Muligheter.
Omstillingsprosjekt ved vernepleierutdanninga ved HiST
Universitetsdirektørens ledergruppe 10. januar 2017
Ulike undervisningsformer - digitalisering av undervisning
Kap. 14 – Case Studies: Cultural Constraints
Digikort Gyldendal Akademisk
Kvalitet i fleksible studier
Forskning på digitalisering og læring innen helsefag
Velkommen til forelesersamling BI Stavanger 16. januar 2013
Welcome Back to School Film med Lars Olsen, Dean Bachelor.
Utskrift av presentasjonen:

Fra ildsjeler til organisasjonsendring Inger Carin Grøndal Seniorrådgiver pedagogikk BI LearningLab Twitter: ingercarin Improving student learning

2011

Litt om BI Privat stiftelse Årlig omsetning på 1.4 milliarder 200 mill statlige midler 85 % av inntektene fra studentene 830 ansatte, halvparten forelesere Ca 20.000 studenter Ca 1200 emner, 13 bachelorprogrammer 100 millioner på digital satsing

BIs forretningsmodell

Ledelsens grep Etablere LearningLab rett under prorektor for studiekvalitet Initiere BI2020-prosjektet Bevilge midler til å bygge et fysisk senter

Tre historier om fremtiden: Hvordan lærer vi i 2020? Just-in-time skills Connect & Share Branded learning

Hva betyr dette for utdanningsinstitusjonene? Foreleser Fasilitator og veileder Forelesningen Flipped classroom Pensum Digitalt og «fragmentert» Studenten Nye vaner Eksamen Dokumentasjon av kompetanse – HVA & HVORDAN

Utviklingsprisen 2014 Vinner: Njål Foldnes Flipped classroom ga bedre karakterer i matematikk og statistikk på førsteåret Resultatene springer ut av et prosjekt finansiert av Norgesuniversitetet

Investeringsplan BI 2020 Pilotprogram 2013 3 mill, 35 piloter Ny læringsplattform? Video og broadcasting/LIVE IKT systemer for Undervisning og læring Vurdering/eksamen Pilotprogram 3) Organsisatoriske systemer - Pliktavregning og honorering av undervisning («Avregningsutvalget») og utvalg for opphavsrett DigiEx 2013 3 mill, 35 piloter 2014 3 mill, 24 piloter

2013 Gruppe 1 Studenters adferd på digitale læringsarenaer Gruppe 2 Video og Flipped classroom Gruppe 3 Matematikk og metodefag Gruppe 4 Lederkurs Gruppe 5 Simulering Gruppe 6 Mobilapper Gruppe 7 Tilbakemelding og veiledning Gruppe 8 Case og strategi Riana Steen Undervisning via sosiale media: Facebook Guri Hjeltnes, Mona K. Solvoll og Tor Bang En komparativ analyse av studenters bruk av digitale plattformer Ragnvald Sannes og Dagmar Langeggen Studenters adferd på digitale læringsarenaer

2014 Gruppe 1 Blended learning og utvikling av verktøykasse Gruppe 2 Store klasser Gruppe 3 Flipped classroom og podcast Gruppe 4 Case Gruppe 5 Webinar og co-teaching Gruppe 6 Digitale arbeidsbøker og selvstudiemoduler Riana Steen Undervisning via sosiale media: Facebook Guri Hjeltnes, Mona K. Solvoll og Tor Bang En komparativ analyse av studenters bruk av digitale plattformer Ragnvald Sannes og Dagmar Langeggen Studenters adferd på digitale læringsarenaer

Noen tall 59 pilotprosjekter 73 faglige med, ca 20 % av faglig stab 35 er nye i 2014, og inspirert av de som fikk midler i 2013, her er det spredning! Vi ser en stolthet blant de som deltar i pilotene

Undervisningskonsepter Veivalg for BI → 2020 Beslutninger Resultater og innsikt Undervisningskonsepter Forretningsmodeller Kompetanse Pilotprogram

Krav til deling alene vil ikke skape organisasjonsendring

Beslutninger Deling Motivasjon

Hva motiverer for endring? Expectancy value theory (Eccles et al., 1983, hentet fra Matusovich et al., 2014)

Systemiske beslutninger i en organisasjon kan endre individuell motivasjon

Beslutninger tatt av BIs ledelse har gjort forskning mer verdsatt enn det var

Beslutninger Deling Motivasjon Akkrediteringer Rangeringer Finansiering Beslutninger Deling Motivasjon

Undervisning blir ikke like mye verdt som forskning for den enkelte før finansiering, akkrediteringer og rangeringer legger like mye vekt på begge

Det er mye endringsvilje i høyere utdanning

Norgesuniversitetet kan påvirke gjennom å legge føringer for midler og gjennom nasjonal lobbyvirksomhet

Innovasjon er nødvendig for å oppnå økt kvalitet

Uenig? Jeg er ingercarin på Twitter Epost: inger.c.grondal@bi.no Takk for meg!