Fra ildsjeler til organisasjonsendring Inger Carin Grøndal Seniorrådgiver pedagogikk BI LearningLab Twitter: ingercarin Improving student learning
2011
Litt om BI Privat stiftelse Årlig omsetning på 1.4 milliarder 200 mill statlige midler 85 % av inntektene fra studentene 830 ansatte, halvparten forelesere Ca 20.000 studenter Ca 1200 emner, 13 bachelorprogrammer 100 millioner på digital satsing
BIs forretningsmodell
Ledelsens grep Etablere LearningLab rett under prorektor for studiekvalitet Initiere BI2020-prosjektet Bevilge midler til å bygge et fysisk senter
Tre historier om fremtiden: Hvordan lærer vi i 2020? Just-in-time skills Connect & Share Branded learning
Hva betyr dette for utdanningsinstitusjonene? Foreleser Fasilitator og veileder Forelesningen Flipped classroom Pensum Digitalt og «fragmentert» Studenten Nye vaner Eksamen Dokumentasjon av kompetanse – HVA & HVORDAN
Utviklingsprisen 2014 Vinner: Njål Foldnes Flipped classroom ga bedre karakterer i matematikk og statistikk på førsteåret Resultatene springer ut av et prosjekt finansiert av Norgesuniversitetet
Investeringsplan BI 2020 Pilotprogram 2013 3 mill, 35 piloter Ny læringsplattform? Video og broadcasting/LIVE IKT systemer for Undervisning og læring Vurdering/eksamen Pilotprogram 3) Organsisatoriske systemer - Pliktavregning og honorering av undervisning («Avregningsutvalget») og utvalg for opphavsrett DigiEx 2013 3 mill, 35 piloter 2014 3 mill, 24 piloter
2013 Gruppe 1 Studenters adferd på digitale læringsarenaer Gruppe 2 Video og Flipped classroom Gruppe 3 Matematikk og metodefag Gruppe 4 Lederkurs Gruppe 5 Simulering Gruppe 6 Mobilapper Gruppe 7 Tilbakemelding og veiledning Gruppe 8 Case og strategi Riana Steen Undervisning via sosiale media: Facebook Guri Hjeltnes, Mona K. Solvoll og Tor Bang En komparativ analyse av studenters bruk av digitale plattformer Ragnvald Sannes og Dagmar Langeggen Studenters adferd på digitale læringsarenaer
2014 Gruppe 1 Blended learning og utvikling av verktøykasse Gruppe 2 Store klasser Gruppe 3 Flipped classroom og podcast Gruppe 4 Case Gruppe 5 Webinar og co-teaching Gruppe 6 Digitale arbeidsbøker og selvstudiemoduler Riana Steen Undervisning via sosiale media: Facebook Guri Hjeltnes, Mona K. Solvoll og Tor Bang En komparativ analyse av studenters bruk av digitale plattformer Ragnvald Sannes og Dagmar Langeggen Studenters adferd på digitale læringsarenaer
Noen tall 59 pilotprosjekter 73 faglige med, ca 20 % av faglig stab 35 er nye i 2014, og inspirert av de som fikk midler i 2013, her er det spredning! Vi ser en stolthet blant de som deltar i pilotene
Undervisningskonsepter Veivalg for BI → 2020 Beslutninger Resultater og innsikt Undervisningskonsepter Forretningsmodeller Kompetanse Pilotprogram
Krav til deling alene vil ikke skape organisasjonsendring
Beslutninger Deling Motivasjon
Hva motiverer for endring? Expectancy value theory (Eccles et al., 1983, hentet fra Matusovich et al., 2014)
Systemiske beslutninger i en organisasjon kan endre individuell motivasjon
Beslutninger tatt av BIs ledelse har gjort forskning mer verdsatt enn det var
Beslutninger Deling Motivasjon Akkrediteringer Rangeringer Finansiering Beslutninger Deling Motivasjon
Undervisning blir ikke like mye verdt som forskning for den enkelte før finansiering, akkrediteringer og rangeringer legger like mye vekt på begge
Det er mye endringsvilje i høyere utdanning
Norgesuniversitetet kan påvirke gjennom å legge føringer for midler og gjennom nasjonal lobbyvirksomhet
Innovasjon er nødvendig for å oppnå økt kvalitet
Uenig? Jeg er ingercarin på Twitter Epost: inger.c.grondal@bi.no Takk for meg!