Brukermedvirkning og skreddersøm Ingar Heum

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Advertisements

Fellesforbundets industripolitiske konferanse 14.august 2009
ARBEIDSEVNEVURDRING I NAV
Advokat Ann Helen Aarø ADVOKATFIRMAET HESTENES OG DRAMER & Co MNA
Attraktiv for arbeidsmarkedet!
Bakteppe. Definisjon av rehabilitering
Virkemidler fra NAV Dialogen som verktøy NAV som støttespiller
Regelverk og tilbud i NAV sin regi Hvordan jobber NAV?
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Agenda - Prinsipper for bistand til brukerne - Rammeverk for arbeidsmetodikk i NAV - Arbeidsevnen i sentrum - Planer og velferdskontrakter - Tiltak og.
Attføringsbedriftenes landsmøte i Tønsberg 11. Juni 2004
Først vil jeg takke for at Arbeidstilsynet er invitert hit til å holde innlegg om hvordan vi jobber med på å sette fokus på helsefremmende arbeidsplasser.
NAV-kontor NAV Rogaland
Overordnet målbilde for nye arbeids- og velferdskontor
NY IA-AVTALE MED FOKUS PÅ NÆRVÆR
Sykefravær Kort om dagens sykefraværsdebatt
Arbeidsevnevurdering i NAV
Arbeids- og Velferdsdirektoratet
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
Dagens situasjon – v/Lise Oppegaard og Paal Haavorsen
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Attføringsbedriftene og Ernæring – hva har vi gjort? •5. oktober 2006 arrangerte vi et dagsseminar om ernæring sammen med GIAX hvor om lag 20 medlemsbedrifter.
Eldrid Hodneland Rasmussen
Erfaringskonferanse om Funksjonsvurdering i Attføringsbedrifter for IA bedrifter Elsa Sæbø, Rådgiver NAV arbeidslivssenter Akershus.
NETTVERK TV BHG MARS 2011 Inkluderende arbeidsliv – IA avtale
IA- avtalen
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
Arbeid i andres hjem + Arbeidsmiljøet når du jobber der
Tilpasset opplæring i en lærende skole
NAV Hjelpemiddelsentral Oppland
ARBEIDSEVNEVURDERING
Et inkluderende arbeidsliv - en utnyttelse av individets ressurser Statssekretær Jan Erik Støstad Arbeids- og inkluderingsdepartementet 27. mars 2007.
Arbeid med bistand Rapportering.
ARBEIDSRETTET REHABILITERING METODEUTVIKLING
Dialogseminar Åre 15. – – NAV v/Jostein Solberg Dialogseminar Åre, 16. februar 2006.
Funksjonsvurdering i arbeidslivet
Som bakteppe i arbeidet ved Voksenhabiliteringstjenesten
NAVs rolle i attføringspolitikken Ingar Heum Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
INKLUDERENDE ARBEIDSLIV
ASVL’s Vinterkonferanse 2010
Landsorganisasjonen i Norge Et mer inkluderende arbeidsliv: Det skal være godt å jobbe Inkluderende arbeidsliv.
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
”Gult kort” -bakgrunn, resultater og erfaringer
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Fibromyalgi og trygd Hvilke utfordringer ser NAV ved denne diagnosen
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Om regjeringens politikk for Inkludering av mennesker i utkanten av arbeidsmarkedet Spesialrådgiver Bjørn Halvorsen
Likestillings- og diskrimineringsombudet
NAV-reform Arbeidsevnevurdering Arbeidsavklaringspenger
Ola Heen Strømmen, oktober 03
Forsøk med Utdanningspermisjoner/ Utdanningsvikariater Seniorrådgiver Kirsten Nieuwejaar, Arbeids- og velferdsdirektoratet 14. Oktober 2008.
Arbeid er førstevalget
August 14 1 Presentasjon av Inkluderende Arbeidsliv Personalforum ved UiB, 26.mai 2004 Ved rådgiver Ingvild Eikeland Trygdeetatens Arbeidslivssenter.
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
Muligheter og begrensinger når utdanning finansieres av NAV
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
Prosjektleder Inger Svendsrud
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Vigdis Solheim - Rikstrygdeverket Januar Attføringsmessa 2006 Det inkluderende arbeidsliv. Erfaringer og veien videre.
Sykefraværsoppfølging LAMU 17. april 2015
Eva Buschmann Generalsekretær i CP-foreningen NAV og arbeidsavklaringspenger.
Tillitsvalgtes rolle i IA- arbeidet 26.oktober 2009 Rådgivere Annelise Nilsen og Linda D.Andersen NAV Arbeidslivsenter.
Fra uønsket deltid til heltidskultur Jostein Bø/HR-sjef i Asker kommune.
Ergonomi. Hva er ergonomi? Læren om hvordan vi best tilpasser arbeidsoppgaver og arbeidsmiljø til mennesket God ergonomi forebygger sykdom og skader.
Behovs- og arbeidsevnevurdering
Hvordan tilrettelegge for elever med nedsatt funksjonsevne
Hvor går NAV i Hedmark? Satsinger i NAV, konsekvenser for forventninger til fastlegene 13.September 2017 Bjørn Lien, direktør NAV Hedmark.
Arbeid og inkludering HMS konferansen i Østfold
Utskrift av presentasjonen:

Brukermedvirkning og skreddersøm Ingar Heum

Innhold Skreddersøm Brukermedvirkning Likebehandling Hvordan ivaretar yrkesrettet attføring disse hensynene? Skjønn Hvor går veien videre? Plansjen støttes av modul 1 i Atene

Attføringens plass i arbeids- og velferdspolitikken Sykepenger Ledighet Sosialhjelp Rehabiliering Yrkesrettet attføring Attføring Eksempler i notatfeltet her? Nasjonal handlingsplan for attføring i Norge Arbeid Uføretrygd

Hva er skreddersøm? Løsninger som er tilpasset den enkeltes behov skreddersøm krever kunnskap om den enkeltes forutsetninger, ønsker og interesser - altså brukermedvirkning Utfordringer med skreddersøm: hvordan sikre likebehandling? Ressurskrevende og tidkrevende krever mye kompetanse – både i bredde og dybde Ønsker og behov Dersom kvalifiseringen skal bli vellykket og føre fram til en gjeninntreden i arbeidsmarkedet vil søkerens ønsker og uttrykte motivasjon ofte være avgjørende. Det bør imidlertid normalt kunne forutsettes at et yrke som er nært beslektet med søkerens tidligere yrkesbakgrunn i stor grad vil være i tråd med søkerens ønske dersom dette samtidig er forenlig med vedkommendes begrensinger Helsemessige forutsetninger Et framtidig yrke må være forenlig med søkerens helsemessige hindre. Dette innebærer dels at yrket ikke setter helsemessige krav som vedkommende ikke vil kunne møte, dels at det ikke fører til en forverret helsesituasjon. Tidligere utdanning og praksis Søkerens formal- og realkompetanse danner grunnlag for å vurdere gapet mellom nåsituasjon og ønsket løsning. Det er ønskelig å bygge på den kompetanse søkeren har fra før så langt det er mulig. Evner Et framtidig yrke må være i tråd med søkerens evner. Det må ikke stille krav til søkeren som vedkommende ikke vil være i stand til møte, enten det er av teoretisk eller praktisk art. Muligheter på arbeidsmarkedet For at et arbeid skal anses som høvelig må det være sannsynlig at søkeren på selvstendig grunnlag eller med Aetats bistand vil kunne skaffe seg dette etter fullført kvalifisering. Utsikter til varig arbeidslivstilknytning Det skal tas hensyn til i hvilken grad yrket vil kunne innebære en varig arbeidslivstilknytning. Dette betyr ikke nødvendigvis at det forutsettes at søkeren forblir i det samme yrket i lang tid, men at det åpner for stabile karrieremuligheter på lik linje med andre arbeidstakere innen yrket eller yrkesgruppen. Alder I enkelte tilfeller vil et yrke eller en yrkesretning ikke være høvelig dersom alder vil være et vesentlig hinder for å skaffe seg det ønskede yrket.

Brukermedvirkning Individuell brukermedvirkning - Systemrettet brukermedvirkning Den enkelte må bli hørt - virkemidler og metoder må kunne tilpasses den enkeltes forutsetninger. Gjennom metoder, veiledning og verktøy skal vi sikre forutsigbarhet og kontinuitet i prosessen fram mot den enkeltes mål. En klar brukermedvirkning er en forutsetning for å finne fram til individuelt tilpassede løsninger. Vår utfordring ligger i at beslutningene våre skal forene søkerens ønsker og en optimal ressursutnyttelse. Brukermedvirkning forutsetter at søkeren skal ta ansvar for løsningene ettersom det er søkeren selv som best kjenner sine behov og som kan vurdere hvilke mål som er de rette. En sterk brukermedvirkning vil utfordre ønsket om resultatlikhet og en optimal fordeling av ressursene. Brukeren må definere sine behov innenfor de rammer som er gjeldende, vi må derfor klargjøre disse rammene. Våre beslutninger skal være forutsigbare og skal kunne forklares gjennom de samme rammene.

Likebehandling Fire ulike prinsipper i forvaltningen Likhetsprinsippet Fortjenesteprinsippet Behovsprinsippet Innsatsprinsippet Behovsprinsippet = resultatlikhet Må ta utgangspunkt i den enkeltes nåsituasjon: Dreining fra sykdomsorientering til arbeidsorientering hvor arbeidsevnen er det styrende inngangsvilkåret, ikke diagnosen. Dreining fra målgruppetenkning til individtenkning Eksempler i notatfeltet her? Nasjonal handlingsplan for attføring i Norge

Fordeling av tjenester Både lovverk, økonomi og omgivelser setter rammer som kan påvirker den enkeltes muligheter Valg innenfor kjente rammer – hvilken hylle kan det velges fra? Kommuniserbare rammer – enkelt regelverk, færrest mulig unntaksbestemmelser Skjønnsbaserte rammer – operasjonaliserbare og dynamiske uavhengig tid og sted – hva er tidsuavhengig og stedsuavhengig når målet er arbeid? Eksempler i notatfeltet her? Nasjonal handlingsplan for attføring i Norge

Hva er skjønn? Definisjon: En teknikk for å komme fram til en beslutning i tilfeller hvor lovverk eller andre bestemmelser ikke angir en spesifikk løsning, men kun angir rammene for en slik løsning. Juridisk: En rettslig løsning som ikke umiddelbart følger av hjemmelsgrunnlaget, dvs lov eller forskrift. Dagligtale: Bruk av godt omdømme eller forstand (men i saksbehandlingen skal skjønnet være objektivt). Skjematisk modell, sendt i eget vedlegg, inn her. Definisjon: En teknikk for å komme fram til en beslutning i tilfeller hvor lovverk eller andre bestemmelser ikke angir en spesifikk løsning, men kun angir rammene for en slik løsning. Juridisk: En rettslig løsning som ikke umiddelbart følger av hjemmelsgrunnlaget, dvs lov eller forskrift. Dagligtale: Bruk av godt omdømme eller forstand (men i saksbehandlingen skal skjønnet være objektivt). Skjønnet skal avveie fakta i den enkelte sak opp mot de kriterier som rammene gir.

KRAV – REGEL - RETTIGHET VILKÅR: Vurdere fakta opp mot de enkelte kriterier; foreta vekting FAKTA: Brukermedvirkning forutsetter at søkeren skal ta ansvar for løsningene ettersom det er søkeren selv som best kjenner sine behov og som kan vurdere hvilke mål som er de rette. En sterk brukermedvirkning vil utfordre ønsket om resultatlikhet og en optimal fordeling av ressursene. Brukeren må definere sine behov innenfor de rammer som er gjeldende, vi må derfor klargjøre disse rammene. Våre beslutninger skal være forutsigbare og skal kunne forklares gjennom de samme rammene. KONKLUSJON

Sammenhengen mellom §11-5 og §11-6 Hva skal til for å få attføring? Sammenhengen mellom §11-5 og §11-6 Formål Vilkår Beskrive nåsituasjonen Varig nedsatt inntektsevne eller Vesentlig innskrenket mulighet til å velge yrke eller arbeidsplass Avdekke årsak til nåsituasjon på grunn av sykdom, skade eller lyte Bestemme ønsket Bli i stand til å skaffe seg framtidig situasjon (mål) eller beholde høvelig arbeid Velge virkemidler for å nå målet Tiltak som er nødvendige og hensiktsmessige Nåsituasjonen er §11-5 - arbeidsevne først - deretter medisinske vilkår Framtidig situasjon er §11-6 - først mål, deretter virkemidler

Tre hovedperspektiver NAV Arbeids- marked Inkludering Forebygging Med NAV vil personer i arbeidsstyrken ha i hovedsak to alternativer for livsopphold: egen arbeidsinntekt eller ytelser fra NAV. NAV viktigste oppgave blir tydelig: flere i lønnet arbeid, færre på stønad fra NAV NAV viktigste samarbeidspartner er arbeidsgiverne – det er her løsningen ligger… Integrering – hjelpe brukerne inn i arbeidslivet og hjelpe arbeidsgivere ved rekruttering Forebygging – hjelpe arbeidstakere i å beholde arbeid og hjelpe arbeidsgivere med å beholde arbeidskraft Aktivisering

Tre hovedperspektiver forts. Forebygging - bistand til personer med et ansettelsesforhold: Forhindre utstøting Arbeidsplassen som arena Understøtte samhandling mellom arbeidsgiver og arbeidstaker Inkludering - bistand til personer uten et ansettelsesforhold: Forhindre utstenging – øke integrering i arbeidslivet Arbeidslivet som arena Øke den enkeltes arbeids- og mestringsevne Aktivisering - bistand til personer utenfor arbeidslivet - Forhindre sosial utstenging – øke deltakelse Øke den enkeltes funksjons- og mestringsevne

Overordnet modell for arbeidsprosesser Bestilling Kartlegging Arbeidsevne- og Funksjonsvurdering Inngangsvilkår ytelser Plan Gjennomføring Evaluering Oppfølging Midlertidige ytelser Varige ytelser Arbeid og deltakelse

Definisjon av arbeidsevne Individets muligheter og begrensninger Omgivelsenes krav og forventninger Arbeidsevne

Arbeidsevne - forebygging Arbeidstakers muligheter og begrensninger Arbeidsplassens krav og forventninger Arbeidsevne Arbeidsoppgaver Ytelseskrav Arbeidsmiljø Reisevei/mobilitet Arbeidsoppgaver Arbeidsmiljø Arbeidskapasitet Helse Livsfase

Arbeidsevne - inkludering Arbeidssøkers muligheter og begrensninger Arbeidsmarkedets krav og forventninger Arbeidsevne Kompetanse Interesser Jobbønsker Helse Lese- og skriveferdigheter Sosiale ferdigheter Jobbsøkingsferdigheter Livsfase Stillingskrav Arbeidsoppgaver Ytelseskrav Arbeidsmiljø Mobilitetskrav

Funksjonsevne – deltakelse/sosial inkludering Brukerens muligheter og begrensninger Omgivelsenes krav og forventninger Funksjonsevne Sosiale ferdigheter Helse Livsfase Boforhold Sosiale nettverk Ytelser Familiesituasjon Nabolag Fritidsmuligheter Fysiske hindringer Fordommer Kostnader Mobilitetskrav

Kartlegging: Eksempel - kopling mellom brukers forutsetninger og krav i arbeidslivet Arbeidssøker Inntektssikring Faglige kvalifikasjoner Sosiale ferdigheter Jobbsøke- ferdigheter Yteevne Arbeid Faglige krav Krav til Personlige egenskaper Rekrutterings- strategi Ytelseskrav Arbeidsgiver

Planer Oppfølgingsplaner (sykemelding) Individuelle oppfølgingsplaner (rehab/Tufs) Handlingsplaner (Aetat) Aktivitetsliste (Aetat) Individuell plan Handlingsplan (sosialtjenesten) NAV-plan

Oppfølging - knekkpunkt Antall brukere 3 mnd Tid

Oppfølging Arbeid Oppfølgingsintensitet Inkludering Forebygging Tid

Utfordringer framover Et enkelt regelverk som i stor grad åpner for skjønn, et regelverk som er dynamisk Kommuniserbart regelverk hvor grensene er forståelige Dreining fra sykdomsfokus til beskrivelse av nåsituasjon – fra tilbudslikhet til resultatlikhet – fra målgruppetenkning til individtenkning Stor grad av brukermedvirkning – kompetanse, metodikk, holdninger Et helhetlig målfokus som ser etter langsiktige resultater