Kan bedre merking gi turistene større opplevelser i nordnorsk natur? Prosjektleder Ingrid Solberg Sætre Svolvær, 4.nov. 2009 Innovativ Fjellturisme – et prosjekt i Arena-programmet, 2004-2008
Visjon: Gjøre fjellturismen til en lønnsom, helårig næringsvirksomhet med høy attraksjonskraft i utvalgte internasjonale turistmarkeder. Overordnet mål: Etablere en varig fjellturismeklynge med fokus på innovasjon og internasjonalt orientert sommerturisme
Analyse: Fjellturismen i regionen – en råvareeksportør! Dette tilbyr vi Dette ønsker kundene!
Analyse: Norske fjellopplevelser – utviklet for nordmenn!
Type tilrettelegging avhenger av målgruppen Vanlige flatlandseuropeere? Norske ”fjellrever” på tur? Frisksportere på ferie? ”Nerder” på en aktivitet/hobby? Naturromantikere? Miljøbevisste nysgjerrige? Folk med nedsatt førlighet? Type tur? På egenhånd? Med guide? Sammen med andre?
Eksempel fra Tyrol: Helse & livsstil
Hvorfor satse på merking og gradering? Tilrettelegge for gode naturopplevelser for alle! Hjelpe brukerne til å velge hensiktsmessige turer ut ifra egne forutsetninger (viktig for gleden ved turen!) Tilrettelegger for styrt ferdsel i nærområdene til destinasjonene (vern, miljø, lokale hensyn) Godt planleggingsverktøy for å sikre et nettverk av varierte stier som ledd i å styrke attraktiviteten til en destinasjon eller et naturområde
Merking skaper forventninger til opplevelsen og ”regi” kan brukes aktivt når løypene legges
Systemet manglet i fjellet Våre konkurrentland skilter godt, og fjelldestinasjonene ville lage og teste et norsk system som ligner For det destinasjonsnære og ”kommersielle” løypenett som ikke inngår i det tradisjonelle DNT-nettverket (komplementært) Gode erfaringer fra gradering av alpinbakker Valgte et praktisk verktøy med utg. punkt i internasjonal standard
Eksempler på elementer i systemet ”Skiltkiosk” på naturlige startsteder Informasjonstavler underveis Retnings og graderingsskilt Varder/merker
Eksempler på symboler…
Fra regional til nasjonal standard Destinasjoner over hele landet Distribuert over 200 CD’er Inkl. til lokale turlag Innovasjon Norge viser til IFT-malen i sin reiselivsstrategi ”IN vil bidra til å videreutvikle disse og jobbe for å få gjort disse til nasjonale standarder.” Brukes i internasjonal markedsføring Vandringsprosjektet i IN bruker IFT-malen som et kvalitetsstempel på destinasjoner med god tilrettelegging
Hardangervidda nasjonalparkrute
Naturvenleg tilrettelegging
Tenkt konseptutvikling!
Hemsedal Topp 20 – et konsept med suksess Hemsedals mest populære sommeraktivitet. 20.000 personer fra hele 56 nasjoner gikk til topps og skrev seg inn i toppturbøkene på de 20 fjelltoppene (2008). Av disse er 14.000 nordmenn og 6.000 utenlandske gjester. Overraskende mange nordmenn bruker tilbudet. Utlendinger og småbarnsfamilier dominerer de grønne og blå turene, mens nordmenn dominerer de røde og sorte. Gir gjenkjøp – gjester kommer tilbake for å ”få alle 20”.
Populær formidling av praktisk erfaring - Fjellturismekonferansen 2009 i Hemsedal
Steg for steg mot bedre merking & større opplevelser Konseptuering og tilrettelegging for ulike målgrupper Maler tilgjengelig uten kostnader Alle fri til å velge leverandør av skilt Søke finansiering lokalt/regionalt Grunneieravklaringer Kunnskap om fysisk tilrettelegging Vedlikehold må til Dugnadsarbeid og fadderordninger