Kan bedre merking gi turistene større opplevelser i nordnorsk natur?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
hva betyr universell utforming i utvikling av gode lokalsamfunn?
Advertisements

Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Tilgjengelighet for alle til informasjons- og kommunikasjonsteknologi IT Funk Strategi for forskning og innovasjon.
Forventninger og videre arbeid…...
Gjenbruk av offentlig informasjon 16 januar 2009 Vindern, Oslo Michael Borge Daglig leder tellUs.
Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
Innovativ Fjellturisme – bakgrunn for egne meninger
Trysil Erfaringen og utfordringer som Syklist velkommen Destinasjon.
Destinasjon Norge Regjeringens reiselivsstrategi.
Fylkeskommunens rolle Fylkeskommunen som regional utviklingsaktør skal se sammenhenger mellom ulike sektorer, skape samarbeid mellom ulike aktører og utvikle.
Merking og gradering av turløyper på Vestlandet
Reiseliv – Først mot fremtiden Fjellturismekonferansen 2012 BENTE BJERKNES.
GRUPPEOPPGAVER - samling 3 ALLE ER IKKE MENT Å GJØRE ALLE DELOPPGAVENE, DE FORDELES.
Bruk av velferdsteknologi – Hvor trykker skoen?
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Pilotarbeid, NHO/KS Nasjonalt program for leverandørutvikling
B ÆREKRAFTIG R EISELIVSUTVIKLING R EISEMÅLSUTVIKLING • R EISELIVSRÅDGIVNING • B ÆREKRAFTIG R EISELIVSUTVIKLING Fjellturismekonferansen 2012 R EISEMÅLSUTVIKLING.
”Nasjonal standard for gradering og skilting av turløyper”
Valdres Destinasjon AS
Innovasjon Norge Fauske 20. november 2008 Inger Teigstad Avdelingsleder.
Hvordan stimulere og fasilitere næringer med utviklingspotensial?
1 Pilotsamling, Oslo november 2009 Formidlingsplan: BIT Reiseliv generelt og Nasjonal Booking spesielt.
Energirådet Internasjonalisering av energibransjen 25. februar: Arbeidsgruppe nedsatt av Energirådet på Olje- og energiministerens initiativ:
Ungdomstrinn i utvikling
Fysisk aktivitet og sunn livsstil
Strategi og handlingsplan
Kystprogram Hemne – Frøya – Hitra – Ørland – Bjugn – Rissa – Åfjord – Roan Glitrende kystperler på en snor Prosjektplan for perioden november 07 - juni.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Erfaring med bruk av E - læring i Helse Bergen:
SFO I hvor stor grad er du fornøyd med : trivselen til barnet ditt? 4,8 tryggheten til barnet ditt? 4,7 4,64,7 personalets omsorg.
1 Axel Rød, rådgiver, Stavanger, 20. mars 2007 Regionalpolitikken er internasjonal Nye Interreg programmer
”Aktiv på dagtid” ”En resept å gå for…” Sommarøy, m ai 2009 Informasjon om arbeidet i Finnmark.
Bruk og brukere i Reinheimen Sommeren …ikke alltid like lett å velge forvaltningstiltak.
Den Norske Turistforenings satsing på skole Studieforbundet Natur og miljø, Orkanger 24. april 2004.
Anvendt økonomi Vår forskning handler om å utvikle et bedre grunnlag for rasjonelle beslutninger i næringsliv og offentlig forvaltning. Det dreier seg.
– Industriutvikling i Haugesundregionen Jan Johannesen Informasjonsmøte, 05. September 08
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Kyststier i Akershus Foto: Øystein Søbye, norsknatur.wordpress.com.
Kultur og natrubasert turisme ”Reisemål med Olavsarven som plattform”
Title. Tall og fakta Barnefamilier fra Norge på cruise.
Naturopplevelse for livet
Side 1 Fra Nord-Trøndelagsforskning til Trøndelag Forskning og Utvikling AS.
Mcs, Videreutvikling av mål- og resultatstyring i Forskningsbasert kompetansemegling Samling Marit C Synnevåg Seniorrådgiver, Scandpower.
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Telemarksforsking-Bø Instituttpresentasjon Kompetansemeglerprogrammet Kongsberg Direktør Karl Gunnar Sanda.
Presentasjon 2008 Livskraftige kommuner – modell for samarbeid med andre land Gunnbjørg Nåvik Møte i KS’ internasjonalt nettverk september 2009.
Introduksjonskurs i opplevelsesdesign
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Strategiplan for kulturnæringer og kulturbaserte næringer Oppland Festivalkonferanse
FRILUFTSLIV FRA Naturopplevelser for livet.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Verdiskapingsforum Østfold Forventninger Aktuelle saker Aktuelle arbeidsmetoder.
Leverandørmøter - EPJ Én til én-møte - april 2016.
Kor går Innovasjon Norge? Endringar Møte med Stortingsbenken
Sesjon Stisatsing Anne-Mari Planke, DNT og Morten Dåsnes, FL Presentasjon stisatsing Ivaretaking av sti i kommunal planlegging, Kristin Nordli,
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Stien som den grønne tråd Bo Lindblad Aktivitetskoordinator Øyer kommune.
MODUM – SIGDAL - KRØDSHERAD Turistnæringen i Midt Buskerud Diskusjonsgrunnlag som innledning til en ny reiselivsatsing !
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Sette Skjold på kartet for heile regionen
Markarådet 5. mai 2015 Bjørn Bugge 2015 Markarådet Mai 2015.
«By og fjell – moderne bosetting som grunnlag for utvikling og økt verdiskaping i Lillehammer og Gudbrandsdalen» Om Byregionprogrammet – aktører, samarbeid,
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Glad og trygg, på jakt etter kunnskap
Valgfaget design og redesign
Diskusjonsframlegg frå styret
Camilla Hall-Henriksen
Inkludering og mangfald
Utskrift av presentasjonen:

Kan bedre merking gi turistene større opplevelser i nordnorsk natur? Prosjektleder Ingrid Solberg Sætre Svolvær, 4.nov. 2009 Innovativ Fjellturisme – et prosjekt i Arena-programmet, 2004-2008

Visjon: Gjøre fjellturismen til en lønnsom, helårig næringsvirksomhet med høy attraksjonskraft i utvalgte internasjonale turistmarkeder.                          Overordnet mål: Etablere en varig fjellturismeklynge med fokus på innovasjon og internasjonalt orientert sommerturisme

Analyse: Fjellturismen i regionen – en råvareeksportør! Dette tilbyr vi Dette ønsker kundene!

Analyse: Norske fjellopplevelser – utviklet for nordmenn!

Type tilrettelegging avhenger av målgruppen Vanlige flatlandseuropeere? Norske ”fjellrever” på tur? Frisksportere på ferie? ”Nerder” på en aktivitet/hobby? Naturromantikere? Miljøbevisste nysgjerrige? Folk med nedsatt førlighet? Type tur? På egenhånd? Med guide? Sammen med andre?

Eksempel fra Tyrol: Helse & livsstil

Hvorfor satse på merking og gradering? Tilrettelegge for gode naturopplevelser for alle! Hjelpe brukerne til å velge hensiktsmessige turer ut ifra egne forutsetninger (viktig for gleden ved turen!) Tilrettelegger for styrt ferdsel i nærområdene til destinasjonene (vern, miljø, lokale hensyn) Godt planleggingsverktøy for å sikre et nettverk av varierte stier som ledd i å styrke attraktiviteten til en destinasjon eller et naturområde

Merking skaper forventninger til opplevelsen og ”regi” kan brukes aktivt når løypene legges

Systemet manglet i fjellet Våre konkurrentland skilter godt, og fjelldestinasjonene ville lage og teste et norsk system som ligner For det destinasjonsnære og ”kommersielle” løypenett som ikke inngår i det tradisjonelle DNT-nettverket (komplementært) Gode erfaringer fra gradering av alpinbakker Valgte et praktisk verktøy med utg. punkt i internasjonal standard

Eksempler på elementer i systemet ”Skiltkiosk” på naturlige startsteder Informasjonstavler underveis Retnings og graderingsskilt Varder/merker

Eksempler på symboler…

Fra regional til nasjonal standard Destinasjoner over hele landet Distribuert over 200 CD’er Inkl. til lokale turlag Innovasjon Norge viser til IFT-malen i sin reiselivsstrategi ”IN vil bidra til å videreutvikle disse og jobbe for å få gjort disse til nasjonale standarder.” Brukes i internasjonal markedsføring Vandringsprosjektet i IN bruker IFT-malen som et kvalitetsstempel på destinasjoner med god tilrettelegging

Hardangervidda nasjonalparkrute

Naturvenleg tilrettelegging

Tenkt konseptutvikling!

Hemsedal Topp 20 – et konsept med suksess Hemsedals mest populære sommeraktivitet. 20.000 personer fra hele 56 nasjoner gikk til topps og skrev seg inn i toppturbøkene på de 20 fjelltoppene (2008). Av disse er 14.000 nordmenn og 6.000 utenlandske gjester. Overraskende mange nordmenn bruker tilbudet. Utlendinger og småbarnsfamilier dominerer de grønne og blå turene, mens nordmenn dominerer de røde og sorte. Gir gjenkjøp – gjester kommer tilbake for å ”få alle 20”.

Populær formidling av praktisk erfaring - Fjellturismekonferansen 2009 i Hemsedal

Steg for steg mot bedre merking & større opplevelser Konseptuering og tilrettelegging for ulike målgrupper Maler tilgjengelig uten kostnader Alle fri til å velge leverandør av skilt Søke finansiering lokalt/regionalt Grunneieravklaringer Kunnskap om fysisk tilrettelegging Vedlikehold må til Dugnadsarbeid og fadderordninger