Ny hjorteviltforskrift

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Seniorrådgiver Katrine Rese Shadidi, Forskningsrådet
Advertisements

Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Bård Andreas Lassen Vest-Agder fylkeskommune
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
Nordlandsløftet Forum Nordlandsløftet 7. – 8. november, Skagen Hotel
Solstrand Camping, v/Magnus Stenbrenden.
Ny partnerskapsavtale - Vedtak 1 Fylkestinget Partnerskapsavtale Østfoldhelsa mellom fylkeskommunen og kommunene godkjennes som samarbeidsavtale.
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
Miljødirektoratet – roller i forvaltningen av tare
Etterjaktsmøte Tranøy 25. jan. 2009, Brygghaug Foto: Steinar Myhr / NN / Samfoto.
Reduksjon av hjorteviltpåkjørsler på vei og bane Tom André Edvardsen Mo i Rana, tirsdag 10. desember Foto: Bjørn Erik Olsen.
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Forstandere i trossamfunn
Viltforvaltningen i Farsund kommune.
LINK Ringerike 5. juni 2012 Stamvegutvalget. Ringerike og Jevnaker kan håndtere betydelig større vekst – og ønsker det.
Hjorteviltregionmøter 2013 Rune Hedegart Rådgiver klima og miljø Regional utviklingsavdeling, NTFK.
Jakta i fjor og nye forskrifter
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
Vannområdene Glomma og Grensevassdragene
Status eksisterende datagrunnlag
Viktigste utfordringer? Større elg Beiteforhold?Jakttid? Avskyting? Ulv/sau Dramatiske skader på sau Manglende samsvar mellom politikk og virkemidler HjortHvor.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Naturvernets utvikling
Planstrategi som nytt verktøy
Bruk av ulike plantyper og utredninger
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Handlingsplan for økt tilgjengelighet gjennom universell utforming Satsingen på pilotkommuner (tiltak BU 31) Forventninger til pilotkommunene Ekspedisjonssjef.
Pilotfylkesamling Innledning Gardermoen 11. juni 2009 Einar Lund, Miljøverndepartementet.
Repparfjord. Nei til dumping i sjø !! Natur og Ungdom.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
Regional transportplan Agder
1/9 Christian Steel Rådgiver, SABIMAs sekretariat Ny naturmangfoldlov – Blir det godt nok?
Kapittel IV Fremmede organismer Kartlegging, hva er viktig?
Orientering om eksamensperioden, eksamensreglement og klageadgang
Hvor kan vi søke midler? Hvordan sette opp en søknad?
Nasjonal handlingsplan for friluftsområder
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Søndre Land kommune, Informasjon om årets storviltjakt Aktuelle lover og forskrifter mv v/lensmannen Jakt- og bestandsstatistikk Beitesituasjonen.
Fylkeskommunens oppgaver innenfor viltforvaltningen
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Hensyn og verdier bak utformingen av statlig tilsyn med kommunesektoren: Rettssikkerhet for enkeltmennesket Bærekraftig.
FAKTA om kommunedelplanen som Nore og Uvdal, Sigdal og Rollag har utarbeida i en parallell prosess til verneprosessen for Trillemarka - Rollagsfjell Kommunedelplanen.
Naturmangfoldloven og plan- og bygningsloven
Regionale forskningsfond
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Bestandsvurdering av elg for Nord-Trøndelag Hjorteviltregion 3
Livet i havet – vårt felles ansvar Forvaltning av tang og tare i Norge Terje Halsteinsen.
Juridisk hjørne, naturmangfoldloven Skogfaglig samling 2011 Camilla Neiden Seniorrådgiver.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
Landbruks- og matdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 4 Landbruks- og matdepartementet ©Torbjørn Tandberg Henriette Evensen og Guro Bolstad Fagsamling,
Informasjon fra Målselv viltnemnd. Kilder: Miljødirektoratet Viltloven «Utøvelse av jakt, felling og fangst» - Rundskriv februar 2013 Viltloven «forvaltning.
Utkast til forskrift om tilskudd til tiltak i Utvalgte kulturlandskap og verdensarvområder – hvordan vil denne fungere hos oss? Arne Farup, rådgiver hos.
Forvaltningsplanen er sektorovergripende og skal bidra til å styre og samordne både vannforvaltning og arealbruk på tvers av kommune- og fylkesgrenser.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Årsmøte Risør viltlag Fjordheim 15. mars 2017.
Førjaktsmøte 14. september
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
5 Marius Stub.
Elgjakta 2015 Resultater Høstmøtet Helge Sines Skogbrukssjef.
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Arrangementsstrategi Lillehammer-regionen
Kommunale målsettinger - virker de?
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

Ny hjorteviltforskrift Erik Lund, DN

Nasjonalt resultatmål «Alle bestander som kan høstes av planter og dyr i skog skal være forvaltet økosystembasert og høstet bærekraftig slik at artene opptrer i levedyktige bestander innenfor sitt naturlige utbredelsesområde innen 2020.»

Naturmangfoldloven § 16. (høsting av vilt ….)     Vedtak om å tillate høsting av vilt treffes med hjemmel i lov 29. mai 1981 nr 38 om jakt og fangst av vilt (Viltloven) … Høsting kan bare tillates når best tilgjengelig dokumentasjon tilsier at arten produserer et høstingsverdig overskudd

Naturmangfoldloven § 8 Kunnskapsgrunnlaget Offentlige beslutninger skal så langt det er rimelig bygge på: Vitenskapelig kunnskap om arter, naturtyper - og effekten av påvirkninger Rimelighet Erfaringsbasert kunnskap 4

Naturmangfoldloven § 9 Føre- var prinsippet Nært knyttet til kunnskapsgrunnlaget En regel om hvordan vi skal håndtere tvil 5

Tilgjengelig på www.dirnat.no Er distribuert til samtlige kommuner, fylkeskommuner og fylkesmenn.

Sentrale utfordringer Hvordan sikre alle kommuner og fylker god og lik tilgang på den beste kunnskap og kompetanse, og gode forvaltningsverktøy? Hvordan øke mulighetene for bedre resultater gjennom tverrsektorielt samarbeid? Hvordan styrke økonomien i hjorteviltforvaltningen?

3 strategiske hovedgrep Hovedgrep og fyrtårn 3 strategiske hovedgrep 9 fyrtårn: - større satsinger som kan gi forvaltningen et løft - er konkrete og mobiliserer til felles handling - kan skape positive endringer raskt - er viktige for kommunikasjon av strategien utad

Hovedgrep og «fyrtårn» Første hovedgrep: Den gode samfunnsdialogen Etablere en nasjonal, tverrsektoriell hjorteviltpolitikk med miljømål Styrke samfunnsaksepten og øke rekrutteringen Færre viltpåkjørsler Andre hovedgrep: De dyktige aktørene Styrket veiledning, økt formidling og implementering av resultater fra FoU og overvåking Produksjon av kunnskap Hjorteviltportalen Tredje hovedgrep: Styrket økonomi og forutsigbarhet Nye økonomimodeller Nyskaping og produktmangfold Skogen og hjorteviltet 9

Alt om hjortevilt på et nettsted Hjorteviltportalen Visjon: Alt om hjortevilt på et nettsted Målsettinger: Skal være det mest brukte nettstedet for alle med behov for kunnskap om hjortevilt. Hjorteviltportalen skal være et overbyggende og samlende nettsted med informasjon om hjortevilt i Norge. Skal effektivisere informasjonsflyten. Lansering medio 2012 www.dirnat.no

Vi har et solid underlagsmateriale…..

Ny forvaltningsforskrift Prosessen: Høringsbrev datert 3. juni, sendt ut ca 20 juni Høringsfrist satt til 1. oktober, men noen var sterkt forsinket Mottatt ca 150 uttalelser fra: Mer enn 110 kommuner 15 fylkeskommuner 8 fylkesmenn 4 næringsorganisasjoner 2 statlige etater 17 øvrige, inkl blant annet NJFF. Ikrafttredelse 15. februar 2012.

Nye grep i høringsutkastet Bever tas ut av forskriften

§ 1 Formål Formålet med denne forskriften er at forvaltningen av hjortevilt ivaretar bestandenes og leveområdenes produktivitet og mangfold. Det skal legges til rette for en lokal og bærekraftig forvaltning med sikte på nærings- og rekreasjonsmessig bruk av hjorteviltressursene. Forvaltningen skal videre sikre bestandsstørrelser som fører til at hjortevilt ikke forårsaker uakseptable skader og ulemper på andre samfunnsinteresser.

Kommunale mål § 3 Mål for forvaltning hjortevilt Kommunen skal vedta målsettinger for utviklingen av bestandene av elg, hjort, og rådyr der disse artene finnes. Disse målene skal blant annet ta hensyn til opplysninger om beitegrunnlag, bestandsutvikling, skader på jord- og skogbruk og omfanget av viltulykker på veg og bane.

Interkommunalt samarbeid To eller flere kommuner bør samarbeide om felles mål for hjorteviltbestandene når det er hensiktsmessig å samordne planleggingen over kommunegrenser. Når det ansees nødvendig for å ivareta bestands- eller samfunnsmessige hensyn på regionalt nivå kan fylkeskommunen pålegge kommuner å inngå i et slikt samarbeid.

Vald § 2 (definisjon av vald): Det geografiske området som kommunen eller villreinnemnda godkjenner for jakt på arter av hjortevilt. § 10 Krav til valdet Valdet skal være sammenhengende og ha en avgrensning og en form som gjør det egnet til jakt på vedkommende viltart eller viltarter. Valdet kan omfatte annet areal enn tellende areal.

Bestandsplanområde § 2 Bestandsplanområde To eller flere vald i et forpliktende samarbeid, som har felles målsettinger og bestandsplan for hjorteviltarten(e) det jaktes på i området. § 14 Krav til bestandsplanområde Alle vald som inngår i bestandsplanområdet skal skriftlig tilslutte seg en forpliktende samarbeidsavtale om bestandsforvaltningen. Bestandsplanområdet må tilfredsstille arealkravet til å få godkjent bestandsplan, jf § 19.

Grenseoverskridende samarbeid § 17 Vald og bestandsplanområder over kommune- og fylkesgrenser, regionalt samarbeid Kommunene skal stimulere til og legge til rette for samarbeid mellom jaktrettshavere. Der samarbeidet foregår over kommunegrenser og/ eller fylkesgrenser, skal kommunene bidra til regional, bestandsrettet forvaltning ved godkjenning av vald og ved andre former for samarbeid. Søknad om godkjenning av vald og bestandsplanområder som berører flere kommuner sendes den kommunen der den største del av det godkjente areal ligger. Denne kommunen godkjenner og forvalter slike vald og bestandsplanområder i samsvar med bestemmelser om minsteareal og jakttid som gjelder i denne kommunen. .

Bestandsplan og fellingstillatelser Bestandsplan og fellingstillatelse for elg og hjort § 19 Bestandsplan for elg og hjort Kommunene kan godkjenne en flerårig, maksimalt 5 årig, bestandsplan for et vald eller et bestandsplanområde godkjent for jakt etter elg og/eller hjort og som disponerer et areal på minimum 20 ganger minstearealet. Planen skal inneholde målsetting for bestandsutviklingen og plan for den årlige avskytningen i antall, fordelt på alder og kjønn. Planens målsetting skal være i samsvar med kommunens mål for å bli godkjent, jf § 3. For bestandsplanområder skal planen beskrive hvordan ulike dyrekategorier i fellingskvoten årlig fordeles på de enkelte valdene. Når godkjent bestandsplan foreligger, skal kommunen gi en samlet fellingstillatelse for hele planperioden som valgfrie dyr. Kommunen kan trekke godkjenningen tilbake og tildele ny fellingstillatelse ved vesentlig uforutsette endringer i bestanden i området eller ved vesentlige avvik fra godkjent bestandsplan, herunder avvik i forhold til årlig planlagt avskyting i antall, kjønn eller alder.

Nye grep i høringsutkastet Målrettet avskyting § 21Målrettet avskytning Som alternativ til bestemmelsene i §§ 19 og 20 kan kommunen eller villreinnemnda pålegge målrettet avskytning ved å fordele fellingskvoten på et bestemt antall av definerte kjønns- og aldersgrupper. Fellingstillatelsen skal da være utfylt etter følgende alternativer: For elg: Kalv (½ år), voksne hunndyr (1 ½ år og eldre), voksne hanndyr (1 ½ år og eldre). For hjort: Kalv (½ år), voksne hunndyr (1 ½ år og eldre), spissbukk og voksne hanndyr (2 ½ år og eldre). For villrein: Kalv (½ år), simle (1 ½ år og eldre), simle/ungdyr (simle 1 ½ år og eldre eller bukk 1 ½ år), frie dyr.

§ 23 Kvotefri jakt på rådyr Kommunen kan etter søknad gi tillatelse til kvotefri jakt på rådyr i vald som er større enn 20 ganger minstearealet, eller minst 10 000 dekar. Kommunen kan kreve at det foreligger en avskytingsplan for rådyr før kvotefri jakt på rådyr tillates.

Obligatorisk bruk av hjorteviltregisteret Kommunene og villreinnemndene skal benytte Hjorteviltregisteret som verktøy for å tildele fellingskvoter, rapportere fellingsresultat og legge inn data fra sett elg og sett hjort

§ 26 Klageadgang Enkeltvedtak fattet med hjemmel i denne forskriften kan påklages i samsvar med reglene i forvaltningsloven. Klageinstans for vedtak fattet av kommunen er fylkesmannen, klageinstans for vedtak fattet av villreinnemnda er Direktoratet for naturforvaltning og klageinstans for vedtak fattet av fylkeskommunen er fylkestinget.

§ 30 Overgangsbestemmelser I forbindelse med innføring av nye krav for godkjenning av bestandsplaner innføres en overgangsperiode på 5 år, fram til og med jaktåret 2016/17, slik at planer som allerede er godkjent etter forskriften fra 2002, kan løpe planperioden ut.

Lykke til!