KOMMUNENS PLIKT TIL Å FORFØLGE ULOVLIGE FORHOLD

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Veileder til kravene om pedagogisk bemanning i barnehageloven med forskrifter Kurs for ATV-B 14. oktober 2011.
Advertisements

Per Harald Pettersen, Helseavdelingen, Fylkesmannen i Nordland
Faglig Forum for Formannskapssekretærer i Sandnes mandag 8. juni 2009
Abildsø skole - Eksamen 2014.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
AKUTTSAKER FOR FYLKESNEMNDA
Ketil Krogstad, avdelingsdirektør
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
GRUPPE 14 Bygging i 100-metersbeltetGruppe F
JUS201 Dag Steinar Taubøll - JUS201 UMB Dagens program • Gjennomgang av praktiske oppgaver •nr 1 og 2 • Prosessuell kompetanse -Forvaltningslovens.
Gulating lagmannsrett – dom avsagt Uttalelse fra sivilombudsmannen
Kurs i forvaltningsrett
Advokat Øyvind Renslo, KS
BYGGESAKSBEHANDLINGEN -fra den høye himmel til den dypeste fortapelse.
Prosessuell Materiell Personell
Viktige lover og regler
Arkitektbransjens erfaringer og opplevelse av prosessen
Informasjonsplikt og uttalerett
Offentlige anskaffelser 9 Håndhevelse av anskaffelsesregelverket Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes.
BEHANDLING AV BYGGESØKNADER I MARKA
Samarbeidsavtale mellom Plan- og bygningsetaten og bydelene
Lill Hildonen seniorrådgiver i kommunalavdelinga
Ny plan- og bygningslov
Kommentarer til enkelte spørsmål i THEMAs rapport Tilknytningsplikt og prisregulering Fjernvarmedagene – 29. oktober 2013 – Frode Støle.
ENKELTVEDTAK SKAL VÆRE SKRIFTLIG n UNNTAK HVIS DET ER BYRDEFULLT n F.EKS UTENDØRS - BRANNVESENET n ELLERS HASTER.
JUS201 Dag
Offentlighet.
Avfallsplan Erfaringer fra en kommune
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
STATENS BYGNINGSTEKNISKE ETAT Ny plan- og bygningslov Byggesakskolen 2. september 2008 Frode Grindahl.
1 Ketil Krogstad, KRD BE-dagene 2005, Storefjell Tidsfrister en liten oppklaring.
SANKSJONER I PLAN- OG BYGNINGSLOVEN
Arbeidsrett Å være fullmektig KY 2008.
Åpning av gjeldsordning Geiranger 2010
FOKUS: SØK Byggesaksseminar
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Offentlighet og partsinnsyn
Udir – Retten til et godt psykososialt miljø etter opplæringsloven kapittel 9a Skolen pålegges å behandle henstillinger fra elever eller foreldre.
Regler om offentlighet og åpenhet
Fjernvarmedagene 2009 Tilknytningsplikt til fjernvarmeanlegg Forholdet til anskaffelsesreglene Advokat Marco Lilli - Kluge Advokatfirma DA.
Norsk mal: Startside fullfarge Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”. Overtredelsesgebyr.
innholdet i enkeltvedtak
Søkerkurs for tiltakshaver Tirsdag  Går du med byggeplaner til sommeren? Vi inviterer til et enkelt ”søkerkurs” på ca 2,5 timer 20. mars og.
Markaloven og Maridalen Fem fylker – 19 kommuner 310 km2 i Oslo 850 km2 i Akershus 325 km2 i Buskerud 210 km2 i Oppland 5 km2 i Østfold Til sammen 1700.
Sivilombudsmannen Landskonferansen i plan- og bygningsrett
3 Marius Stub.
Samarbeid mellom seksjon BHM og fagdirektør ved Ahus
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO § 14 – Inngrep gjennom forskrift Kongen kan ved forskrift gripe inn mot konkurransebegrensende atferd –Er.
Interkommunalt smittevernsamarbeid - juridiske aspekter ved rådgiver Anja M. Brodschöll.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
FORVALTNINGSRETT.
Norges brannskole 6. juni 2007 Forvaltningsloven og offentlighetsloven. Advokat Åsunn Lyngedal.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Privatrettslige forhold
Førstelektor Ingun Sletnes Institutt for offentlig administrasjon og velferdsfag Klage 26. mars 2012.
O.prp. nr ) Ny plan- og bygningslov Byggesaksdelen.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Dispensasjonspraksis i Tromsø kommune
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
3 Marius Stub.
Kurs i forvaltningsrett
5 Marius Stub.
Utvalgte temaer fra plan- og bygningsloven
Fylkesmannen i Buskerud
Seksjon byggesak.
3 Marius Stub.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

KOMMUNENS PLIKT TIL Å FORFØLGE ULOVLIGE FORHOLD PLAN- OG BYGNINGSLOVEN § 32-1 KOMMUNENS PLIKT TIL Å FORFØLGE ULOVLIGE FORHOLD Av rådgiver Jens H. Hermansen v/Fylkesmannen i Oslo og Akershus (Foto: Scanpix) Jens Helte Hermansen / fmoajhh@fylkesmannen.no

1. Disposisjon Innledning Hva innebærer plikten etter pbl. § 32-1? Problemstilling og avgrensning Kort om begrunnelsen for temavalget Hva innebærer plikten etter pbl. § 32-1? Kommunal behandling av ulovligheter Lovliggjøring og sanksjoner Overtredelser «av mindre betydning» Urimelig? Klagebehandling av kommunens beslutning Pbl. § 32-1 andre ledd Særskilte problemstillinger Jens Helte Hermansen / fmoajhh@fylkesmannen.no

2.1 Problemstilling og avgrensning Hensikten å vurdere hvordan ulovligheter etter plan- og bygningsloven kan (og ikke kan) håndteres av kommune og klageinstans Materiell kompetanse Personell kompetanse Avgrensning mot de ulike sanksjonsmulighetene Pålegg, overtredelsesgebyr osv. Avgrensning mot vurderinger av forholdenes lovlighet Forutsettes at det er konstatert overtredelser Jens Helte Hermansen / fmoajhh@fylkesmannen.no

2.2 Bakgrunn for temavalg Økende ”popularitet” Statistikk fra plan- og bygningsetaten, Oslo kommune: Tall er innhentet fra etatens årsberetninger 2011 Byggesaker: 7705 +20% (sml. 2010) Bad / våtrom Ulovlighetssaker: Ingen konkrete tall, men ca. 20 % mindre enn 2012 2012 Byggesaker: 5580 -30% (sml. 2011) Bad / våtrom Ulovlighetssaker: 550 ”opphørte”, 110 ”unntatt fra videre behandling” ca 500 nye konstateringer av ulovlige forhold (+20%) 2013 Byggesaker 5445 Ulovlighetssaker: 624 ”opphørte”, 194 ”unntatt fra videre behandling” 527 nye konstateringer av ulovlige forhold. Jens Helte Hermansen / fmoajhh@fylkesmannen.no

2.2 Bakgrunn for temavalg Hvorfor denne økningen? Rettighetsbevisst samfunn Økning i nabotvister og -konflikter? Misforståelse av hjemmelsgrunnlag Privat- eller offentligrettslig konflikt? Konfliktløsning gjennom domstolene eller forvaltningen? Fortetting – økning i antall sameier/eierseksjonssameier? Endringer i plan- og bygningslovgivningen ”Sanner-bua” Manglende nabovarsel om slike tiltak – flere saker enn klagesaker? Sivile konflikter – ”Vi krangler som aldri før” DAs statistikk for sivile saker: Første halvår 2014, 6% økning i saksinngangen av sivile saker sammenlignet med 2013 Høyeste nivå siden man startet med rapportering per halvår Jens Helte Hermansen / fmoajhh@fylkesmannen.no

2.2. Bakgrunn for temavalg Betydningen for partene: (Publisert på Budstikka.no, 08.04.2014. Tekst og foto: Per Erik Hagen og Hakon Holta) Jens Helte Hermansen / fmoajhh@fylkesmannen.no

3. Hva innebærer plikten? Pbl. § 32-1 første ledd: «Kommunen skal forfølge overtredelser av bestemmelser gitt i eller i medhold av denne loven» Hvem er omfattet av plikten? Hva har man en plikt til å forfølge? Tiltak med tillatelse? Tiltak med dispensasjon? Omfanget av plikten? Krav om når? Jens Helte Hermansen / fmoajhh@fylkesmannen.no

3.1 Hvem er omfattet av plikten? Ordlyd: «Kommunen» Avgrenser mot andre bygningsmyndigheter Forarbeidene: Ot.prp. nr. 45 (2007-2008) s. 352: Understreker at plikten gjelder kun kommunen. Ikke til hinder for at andre organer kan følge opp Fylkesmannen: Ikke plikt, men kan. Ot.prp. Nr. 45 (2007-2008) s. 352 «Spesielle tilfeller» Jens Helte Hermansen / fmoajhh@fylkesmannen.no

3.2 Hva har man en plikt til å forfølge? Ordlyd: «Overtredelser av bestemmelser gitt i eller i medhold av loven» Plan- og bygningsloven Forskrifter (SAK og TEK) Regulerings- og kommuneplaner Materielle og prosessuelle krav Eksempler: Påbygg oppført i strid med reguleringsplanens krav til høyder Søknadspliktig tiltak utført uten søknad og tillatelse, jf. pbl. § 20-1. Forarbeidene: Ot.prp. Nr. 45 (2007-2008) s. 352 Ulovligheter etter eldre plan- og bygningslovgivning? Rundskriv H-1/10 Jens Helte Hermansen / fmoajhh@fylkesmannen.no

3.2 Hva har man en plikt til å forfølge? Særskilte problemstillinger: Tiltak som er gitt tillatelse, men er i strid med materielt krav: Bestemmelsens ordlyd Lovens system Forholdet til fvl. § 35 – valg av fremgangsmåte Erstatning? Tidl. pbl.85 § 116, NOU 2005: 12 s. 321 God Forvaltningsskikk? Tiltak som er gitt ugyldig dispensasjon fra et materielt krav Forutsatt utenfor klagebehandling Dispensasjonsvedtaket lider av feil Bygningsmyndighetene ønsker å rette opp situasjonen gjennom pålegg Fvl. § 35, vilkårene for omgjøring Jens Helte Hermansen / fmoajhh@fylkesmannen.no

3.3 Omfanget av plikten Ordlyden: «skal forfølge» Avgrenser mot unnlatelseshandlinger Viktige unntak Krav om når forfølging skal finne sted? Resultatforpliktelse? Forarbeidene. Ot.prp. nr. 45 (2007-2008) s. 352: Skal sikre prioritering av ulovlighetsoppfølging Gir ingen involverte rettskrav på forfølging Klargjøring av ansvaret for ulovlighetsoppfølging Ikke krav om når – kommunens råderett (prioritering) Jens Helte Hermansen / fmoajhh@fylkesmannen.no

4. Kommunal saksbehandling Hvordan kan kommunen avslutte saker? Lovliggjøring og sanksjoner Overtredelser «av mindre betydning» Urimelig? Ubetinget plikt - intern prioritering FMOA, 2014/2858 Omgjøring av egen beslutning? Se punkt 5.3 Jens Helte Hermansen / fmoajhh@fylkesmannen.no

4.1 Lovliggjøring og sanksjoner Dispensasjon, pbl. § 19-2 andre ledd Prosessuelle krav Pålegg, pbl. § 32-3 flg. Overtredelsesgebyr, pbl. § 32-8 Straff, pbl. § 32-9 Jens Helte Hermansen / fmoajhh@fylkesmannen.no

4.2 Ulovligheter «av mindre betydning» Ordlyd Skjønnsmessig adgang til å unnlate, jf. «kan» Mindre viktige overtredelser – konkret vurdering Presisering: Vurderingen gjøres av bygningsmyndighetene, ikke av klagende nabo Overtredelsens art og omfang Hensynet bak kravet som er brutt Forarbeider: Ot.prp. nr. 45 (2007-2008) s. 352 Sml. tidligere om «bagatellmessig» Juridisk teori O.J. Pedersen m. fl. ”Plan- og bygningsrett”, Del 2, 2. utgave s. 604. KRD, 12/1465, vedtak av 05.10.12 (Fjell kommune) Jens Helte Hermansen / fmoajhh@fylkesmannen.no

4.2 Ulovligheter «av mindre betydning» FMOA, 2011/25972 Jens Helte Hermansen / fmoajhh@fylkesmannen.no

4.2 Ulovligheter «av mindre betydning» FMOA, 2013/25204 Jens Helte Hermansen / fmoajhh@fylkesmannen.no

4.2 Ulovligheter «av mindre betydning» Plan- og bygningsetaten, Oslo kommune, 201117305 Jens Helte Hermansen / fmoajhh@fylkesmannen.no

4.2 Ulovligheter «av mindre betydning» FM Buskerud, vedtak av 09.05.11, Moreneveien 12 Oppføring av konstruksjon 50-60 cm over nabogrense FMOA, 2012/19686 Annen manns grunn, taler for ikke oppfylt vilkår, jf. også Moreneveien 12 La vekt på: Forholdene på stedet Tiltakets art Reguleringsmessig status Egnethet av arealet Bar preg av å være en privatrettslig konflikt? Jens Helte Hermansen / fmoajhh@fylkesmannen.no

4.2 Ulovligheter «av mindre betydning» Nærmere om ferdigattest, pbl. § 21-10 første ledd siste setning «kommunen kan utstede ferdigattest også der det foreligger bagatellmessige overtredelser av krav i eller i medhold av denne lov» Forholdet til pbl. § 32-1 andre ledd og overtredelser «av mindre betydning», og vilkårene for dispensasjon etter pbl. § 19-2 andre ledd Jens Helte Hermansen / fmoajhh@fylkesmannen.no

4.3 Irreversible tiltak Tiltak som verken kan lovliggjøres eller som er overtredelser av «mindre betydning» Er også omfattet av plikten Kan sanksjoneres, typisk overtredelsesgebyr Typisk saker av mer ”alvorlig karakter”, der handling uten tillatelse er uheldig Eksempler: Ikke omsøkt sprenging av fjell / knaus Søknad om riving, vedtak om midlertidig forbud mot tiltak i den hensikt å regulere til bevaring Jens Helte Hermansen / fmoajhh@fylkesmannen.no

4.4 Urimelig? Utgangspunktet Somb 2003 s. 301 (Orkdal) Lovhjemlet plikt til å forfølge Somb 2003 s. 301 (Orkdal) Tilbygg som ble liggende over nabogrense Kommunens fremgangsmåte, pbl.85 § 116 b første ledd Sivilombudsmannens kommentarer Åpner for en skjønnsmessig adgang Reelle hensyn Somb 2009 s. 344 (Karasjokk) Disp. fra avstand til elvekant Bygget for høyt, jf. dispensasjonsvedtaket Stenger for en skjønnsmessig adgang Jens Helte Hermansen / fmoajhh@fylkesmannen.no

4.4 Urimelig? Pbl. § 32-10? «Sanksjoner skal stå i rimelig forhold til ulovligheten». Dispensasjon vurdert Ikke overtredelse «av mindre betydning» Ulovligheten har oppstått før overtredelsesgebyr kan benyttes Forarbeidsuttalelse, Ot.prp. Nr. 45 (2007-2008) s. 352 Brukt som argument i Somb 2009 s. 344 Sanksjoner er vurdert og står ikke i rimelig forhold til ulovligheten, jf. Pbl. § 32-10? Somb 2009 s. 344: «Det kan nok tenkes situasjoner der forvaltningen ikke har hjemmelsgrunnlag for å unnlate å forfølge en ulovlighet, men den eneste mulige sanksjonen som vil kunne bringe ulovligheten til oppfør er en sterkt eller uforholdsmessig sanksjon etter pbl. § 116 b første ledd.» Utelukker ikke muligheten Jens Helte Hermansen / fmoajhh@fylkesmannen.no

4.5 Ubetinget plikt – intern prioritering Forutsetning: Konstatert ulovlighet Intern prioritering av hensyn til Ressurser Sakens viktighet FMOA, 2014/2858 Jens Helte Hermansen / fmoajhh@fylkesmannen.no

5. Klagebehandling av beslutninger 5.1 Lovliggjøring, sanksjoner og ferdigattest Dispensasjon Sanksjoner Ferdigattest 5.2 Urimelig? Enkeltvedtak som kan påklages, jf. fvl. § 2 bokstav b) jf. a)? «Bestemmende for rettigheter eller plikter»? Hensynene bak pbl. § 32-1 andre ledd, om å unnta videre forfølging? Somb sitt brev til KMD KMD sitt brev til FMOA Osv. Jens Helte Hermansen / fmoajhh@fylkesmannen.no

5.3 Ulovligheter «av mindre betydning» Ordlyd: «Er overtredelsen av mindre betydning, kan kommunen avstå fra å forfølge ulovligheten. Beslutning om dette er ikke enkeltvedtak.» Forarbeidene, Ot.prp. nr.45 (2007-2008) s. 352 Juridisk teori, O.J. Pedersen m.fl., ”Plan- og bygningsrett”, del 2, 2. utgave, s. 605 Utgangspunktet: Avgjørelsen er ikke et enkeltvedtak Fvl. § 28 første ledd og fvl. § 3 første ledd Jens Helte Hermansen / fmoajhh@fylkesmannen.no

5.3 Ulovligheter «av mindre betydning» Særskilte problemstillinger Omgjøring av pålegg til avgjørelse etter pbl. § 32-1 andre ledd? KRD, 12/1465 (Fjell kommune) FMOA, 2013/25207 Kommunen ønsker å omgjøre avgjørelse etter pbl. § 32-1 andre ledd, til pålegg? O.J. Pedersen m.fl, s. 605 Nye omstendigheter som tilsier en ny vurdering? Innskrenket påleggskompetanse? Vurdering etter prinsippene i fvl. § 35? Jens Helte Hermansen / fmoajhh@fylkesmannen.no

5.3 Ulovligheter «av mindre betydning» Somb 2008 s. 357 (Sigdal kommune, Svarttjern) Sivilombudsmannens brev av 09.06.2009 (sak 2009/1261) Rundskriv H-1/10 KMD tolkningsuttalelse, brev av 11.03.2014 (14/2837) Rettslige utgangspunktet er at man skal prøve hvorvidt overtredelsen er «av mindre betydning» FMBU, 2011/1013 FMOA, 2013/25204 FMOA, 2011/25972 Jens Helte Hermansen / fmoajhh@fylkesmannen.no

5.3 Ulovligheter «av mindre betydning» Min vurdering: Klar ordlyd Forarbeidene, Ot.prp. Nr. 45 (2007-2008) s. 352 Kompetanseproblematikk Fvl. § 3 første ledd: Reglene om klagerett kommer ikke til anvendelse. Klage på et «avvisningsvedtak». Hva er «saken» som er til klagebehandling, jf. fvl. § 34 andre ledd? Kan man i en klage på et avvisningsvedtak ta stilling til realitetene? En avgjørelse som er forutsatt å ikke være underlagt klagerett, jf. pbl. § 32-1 andre ledd og Ot.prp. Nr. 45 (2007-2008) s. 352. Beslutning som er unntatt klagerett. Påklages, klage avvises, avvisningsvedtaket påklages, deretter tar man stilling til realitetene i saken – det samme som å gi klagerett? Jens Helte Hermansen / fmoajhh@fylkesmannen.no

5.4 Andre beslutninger Kommunen bekrefter at tiltaket er ulovlig, men beslutter å ikke følge opp på nåværende tidspunkt Enkeltvedtak som kan påklages? Beslutning fattet i medhold av kommunens råderett (intern prioritering)? Jens Helte Hermansen / fmoajhh@fylkesmannen.no

6. Konklusjoner Kommunen har en plikt til å forfølge Kan unnlate forfølging i enkelte situasjoner; overtredelser «av mindre betydning», jf. pbl. § 32-1 andre ledd, eller hvis enhver sanksjon er ikke «rimelig» i forhold til ulovligheten, jf. pbl. § 32-10. Har adgang til intern prioritering av saker Klageinstansens kompetanse til å behandle klagesaker etter pbl. § 32-1 andre ledd Utgangspunktet: Har anledning til å ta stilling til realitetene i saken, om overtredelsen er «av mindre betydning» Jens Helte Hermansen / fmoajhh@fylkesmannen.no