- Hvilke ledergrep ny NAV-leder tatt ? - Hva preger en NAV-ansatts hverdag ? - Hva tenker vi om fremtiden ? Orientering i partssammensatt samarbeidsutvalg.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Company Pulse i samarbeid med HR Norge og Innovasjon Norge.
Advertisements

v/Trine Aakermann faglig leder Dysleksi Norge
Impulssenteret Et dynamisk veiledningssenter i Vaskerelven, Bergen.
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Hvordan kan vi forstå menighetsutvikling i norsk folkekirke? Harald Hegstad Bergen 2. februar 2010.
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Del 2: Personlig økonomi.
VERDIGHETSPRINSIPPER
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Velkommen til Ungdomstinget i Oslo Bispedømme
To år inn i NAV-reformen
Sharepoint – brukerens arbeidsflate Molde kommune
Alfhild - leder Østlandet
Velferd i Norge: Arbeid, aktivitet og trygghet
KIRKEN – ET MØTESTED PÅ VEIEN I ET FLERKULTURELT MILJØ.
Fremtidsverksted - involverende og kreative prosesser
Kaos eller suksess? Hvordan navigere store reformer Erik Oftedal direktør Analyse og strategi Arendalskonferansen 9. juni 2010.
En lærende organisasjon?
Velkommen til nettverkssamling 14. mars 2013 KS Agenda Møtesenter
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
Del 2: Personlig økonomi.
Prosedyre for IPLOS- registrering Hjemmetjenesten, Øra distrikt
Den ideelle kommunesammenslåing
Hva vil vi oppnå med brukerinvolvering?
Hvorfor FRIBU FRIBUs visjon: ”Vi bygger åpne fellesskap der barn og unge blir sett, møter Jesus og utrustes til å leve som hans etterfølgere” FRIBU = FRIkirkens.
FORTSETT SETNINGENE. 1. Hun har et hus For fire måneder siden
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Aktører, roller og relasjoner Noen punkter fra rollespill Bortreiseseminaret mars 2002.
Mini gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 15 uke 22, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
ASVL’s Vinterkonferanse 2010
Orientering om NAV Drammens oppfølging av ungdom Helse og sosial- og omsorgskomiteen NAV-leder, Steinar Hansen Tirsdag 5. november, 2013.
Tormod Knutsen Avdelingsleder på Byggesaksavdelingen siden
Organisering av NAV Lier
Mestring og forebygging av depresjon
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Arbeids- og velferdsforvaltningen
Hva er det vi har behov for å få hjelp til av spesialisthelsetjenesten? Av Per Willy Ormestad, Sosionom m/spesialkompetanse i sosialt arbeid på rusfeltet.
1 SENIORPOLITISK KONFERANSE Senter for seniorpolitikk Oslo 5. desember 2007 Åsmund Lunde.
Disposisjon Situasjonen på arbeidsmarkedet
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
NAV ØSTENSJØ Todelt ledelse.
KRAFTSENTERET ASKIM HVORDAN HAR VI FORANKRET OG IMPLEMENTERT KORRUPSJONSFOREBYGGENDE ARBEID I ASKIM? Nettverkssamling mars 2014.
DND Quo Vadis? Landsmøtet 2014 Alfhild - leder Østlandet.
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
Cafédialog – elevmedvirkning
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
Politisk streik den 28.januar Forsvar arbeidsmiljøloven!!
CAKE session no. 9 SAFEtalk Vårt nye sikkerhetsverktøy.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Drop-In metoden i skolen
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Kommune/bydel vår. Effektivitet? Altfor mye tid brukes til intern administrasjon og problemh å ndtering. Hverdagen preges i stor grad av "den sjuende.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
IMDi Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, Gjøvik
Livsstilsending - uke 5 -
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
NAV og vår yrkesetikk. YRKESETISK GRUNNLAGSDOKUMENT Vedtatt på kongressen i 2002 Yrkesetiske prinsipper.
Fra kunnskap til handling
Sharepoint – brukerens arbeidsflate Molde kommune
Utskrift av presentasjonen:

- Hvilke ledergrep ny NAV-leder tatt ? - Hva preger en NAV-ansatts hverdag ? - Hva tenker vi om fremtiden ? Orientering i partssammensatt samarbeidsutvalg i Drammen kommune v/ Veileder Johanna Bäckman-Nygaard v/ NAV-leder Steinar Hansen Rådhuset i Drammen, mandag 3. februar –14

NAV, Side 2 Hvilke ledergrep ? Valg av ledergrep avhenger av situasjonen Case: Sosialhjelpsutgiftene øker…!

NAV, Side 3

NAV, Side 4 Hva var situasjonen i NAV Drammen…  Budsjettsprekk  Revidert budsjett 1. tert.  Store restanser  Stor pågang, mangel på kontroll  Lang saksbehandlingstid  ”Nødhjelp” i påvente av…  Hele NAV-kontoret påvirkes  Årsaksforklaringer…«ytre faktorer»…

NAV, Side 5 - Hva skjer ? - Hvorfor skjer dette ? - Hvordan stoppe denne utviklingen ?

NAV, Side 6 Gjøre utfordringen til hele kontorets utfordring Resultatforventninger til alle Stramme inn «slacken» Vikarbruk Umiddelbare prosessforbedringer: fjerne dok.brev/raskere innhenting av dok./raskere avslag Analyse: »Saksflyt mellom mottak/klargjøring/øk.sos» Umiddelbare tiltak: Flere tiltak: Tiltak blant saksbehandlere øk. sos.hjelp: Fjerne privatpraksis Forenkle saksbehandling, utarbeide maler og tekstbokser til vedtaksutforming. Økt fagkompetanse, innført fagmøter, ansatt fagansv. Raskt vedtak med ukes utbetaling/vilkår for brukere 18 – 25 år. Fokus på å «jobbe smart» (lokale LEAN-prosesser)

NAV, Side 7 Tiltak i publikumsmottaket: Riktig bruk av rolle: Vert, Sorterer, Kundebehandler, Portvokter Riktig servicegrad // generalistkompetanse Tydelige budskap, roll-ups, informasjon Ombygging i dag…

NAV, Side 8

NAV, Side 9 Aktiv bruk av vilkår og sanksjoner  Skal prege vårt informasjons-, veilednings- og oppfølgingsarbeid.  NAV Drammen skal kjennetegnes av aktiv vilkårssetting! ”Lovgivers intensjon”

NAV, Side 10 Kontormøte

NAV, Side 12 Al-Ali har selv fire måneder i NAV-systemet, men har nylig fått seg jobb på Nille på Gulskogen senter. ”Da jeg sa til kompisene mine at jeg gikk på kurs på NAV, lo de litt av meg. Men man lærer en del”, sier Al-Ali, som har fått seg en jobb han trives i. Verken Chanett eller Ali tror naving er utbredt, etter å ha møtt andre ungdommer på kurs. ”Det er slettes ikke ”in” med naving. Jeg får ikke noe av NAV med unntak av kurspenger, og man må dukke opp på kursene hver dag for å de” Hun håper hun kan komme seg ut av NAV-systemet så fort som mulig. ”De har kontrollen på deg”. ”Det er ikke noe gøy å ikke ha kontroll over sin egen hverdag. Når det er sagt opplever jeg kursene som nyttige og lærerike”, sier Dyreng.

NAV, Side 13 Ledelse – oppsummert:  Formulere mål, skape oppslutning om mål, vise vei, frigjøre ressurser, delegere, gi tillit, støtte, prestasjonsforbedringer, integrere endringen i ny praksis…

NAV, Side 14 Hva preger en NAV-ansatts hverdag ?  Hva kjennetegner NAV, Hvem er vi, Hvor kommer vi fra, Hva er oppdraget, Forventningspress ?

NAV, Side 15 NAV er en kompleks organisasjon: Nyfusjonert forvaltning med følgende kjennetegn;  to ”eiere” og to styringslinjer  flere og kompliserte lover- og lovanvendelser  utstrakt skjønnsutøvelse  differensiert virkemiddelapparat  uensartet kompetansebeholdning blant ledere og medarbeidere  differensierte fagfunksjoner

NAV, Side 16 NAV er en dynamisk organisasjon  Det viktigste verktøy i arbeids-, velferds- og sosialpolitikken.  Endringer i NAV skjer som følge av utvikling i konjunkturer og påfølgende endringer innen politikkområdene  Endringer i NAV skjer som følge av desentrale samtaler i organisasjonen; der kompetente mennesker møtes har vi utilsiktet, spontant og kreativ fremvekst av nye ideer.  Videre vil vi (ledere og medarbeidere) aktivt planlegge og gjennomføre små og større endringer som følge av at vi får ny kunnskap og nye erfaringer

NAV, Side 17 Hva tenker vi om fremtiden ?  NAV bygges hver dag av myndighetene, i lokalt partnerkskap, i NAV-kontorene,  Virkeliggjøre arbeidslinjen i NAV-kontorene  Bidra til at brukere av NAV tar eierskap til egen sak

NAV, Side 18 Resonnementet i arbeidslinjen: Gjennom arbeid og lønnsinntekt skal den enkelte innbygger klare seg selv. Alle innbyggere i arbeid utgjør den samlede arbeidskraften. Arbeidskraften er samtidig samfunnets viktigste ressurs. Den fremtidige verdiskapning og våre muligheter for å utvikle velferdstilbudet er avhengig av arbeidsgivernes tilgang på arbeidskraft. Hvordan kan vi i NAV bidra til å realisere arbeidslinjen?  Kan innebære innsats mot prioriterte arbeidssøkere  Kan innebære innsats mot prioriterte arbeidsgivere  Kan innebære balansert innsats mot både arbeidssøkere og arbeidsgivere ARBEIDSLINJEN: Den styrende ideologi for NAV-reformen

NAV, Side 19 EMPOWERMENT Eierskap til egen sak  De sentrale prinsippene i empowermenttenkningen er maktomfordeling, medvirkning og anerkjennelse av brukerens kompetanse som ekspert på seg selv. ”Samfunnskontrakten ”