Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse LAVA Læring n Helhet rundt dataprogrammer og innhold i prosjektbasert læring Bent Foyn Norsk Regnesentral.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forside/oversikt Fag / tema Samfunnsfag, Norsk, Engelsk Trinn 5. trinn
Advertisements

Ny hverdag - nye utfordringer
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
Nettstedet – struktur.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Lek og spill: Kunnskaps og identitetsutvikling med digitale medier. Hans Christian Arnseth Pedagogisk Forskningsinstitutt, UiO.
Digitale læringsressurser i skolen
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
FIRST LEGO LEAGUE 2014.
Digital kompetanse i Mat og helse
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Forside/oversikt Fag / tema
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Berit Bratholm : BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Vurdering av pedagogisk programvare
Presentasjon av ”Overhallaprosjektet” Bredbåndskrevende læringsmetoder i Namdalen NVU konferansen 2005 Håvard Sørli
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
PCer i klasserommet – kaos eller kontroll? Erfaringssamling RFK, pedagogisk bruk av IKT, 4. mai 2010 Marita Aksnes, Randaberg vgs. Twitter: maritaa Blogg:
Åskollen skole Drammen
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Fleksibel læring for straffedømte IKT som verktøy, læringsmiljø og sosialiseringsfaktor i utdanning av straffedømte Foreløpig evaluering Leikny Øgrim Høgskolen.
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo Avdeling for lærerutdanning
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim, Monica Johannesen IT-seksjonen Personalseminaret, LU
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på SOFFs konferanse Monica Johannesen & Leikny Øgrim.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på NKUL Monica Johannesen & Leikny Øgrim Høgskolen i.
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Masterstudium IKT og læring Arbeidsseminar PUS 12/2 03.
Kollegaopplæring ved LU Tiltak for bred implementering av IKT ved Lærerutdanningen,LU Presentasjon for KUF på julemøte
Berit Bratholm BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Eit ord - ein stein i ei kald elv
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Læring med IKT i skole og bibliotek Multifunksjonelle læringsressurser og interaksjon, læring og læringsmåter En presentasjon.
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse LAVA Læring n Teknologivalg og støttesystemer for prosjektarbeid med nettbasert multimedialt innhold.
Sammensatte tekster ?.
Jump to first page Lava Læring En introduksjon. Til første foil Læring 8. september 1999 Oppstartmøte 1. Partnere - Innhold InnholdSkoler Aschehoug Del.
Åpne læringsmiljøer- kunnskapskonstruksjon mellom verktøy, elever og lærere. Resultater fra LAVA Læring Ingvill Rasmussen, InterMedia, UiO.
Presentasjon av hovedprosjekt Skoleåret 2005/2006 Anita Enoksen.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Opphavsrett, personvern og kildekritikk Undervisningsopplegg A05, våren 2007 IKT-seksjonen, avd for LU, HiO.
LAVA - hvordan stimulerer teknologi ? Anders Kluge Stipendiat og forsker Institutt for Informatikk og Norsk Regnesentral.
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Førskoledag 15. juni Hordvik skole
LAVA Læring Prosjektbasert læring med IKT støtte i skolen I PERSPEKTIV Bent Foyn, Prosjektleder Ass. forskningssjef Norsk Regnesentral.
Høgskolen i Oslo Samtekst med fokus på Prat & Forum i LUVIT Grunnkursmodul IT og læring 6.Mars 2002.
FoU for innovasjon i offentlig sektor – nye muligheter Trond Knudsen Næringsrettet høgskolesatsing og universitetspilotene 12. Januar 2006.
Skole - pedagogikk Innovasjonsprosjekter hvor pedagogikken har vært førende Opptatt av institusjonelle endringer Suksessfaktor: Lage substans Har en del.
Resultater Målsetning Visjon Deltagere Infrastruktur Teknologi Innholdstjenester og resultater LAVA Undervisning.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Høgskolen i Oslo IKT i ny grunnskolelærerutdanning ved LUI, HiO Seminar i regi av Ballast Hovedfunn fra Ballast-prosjektet. 2.Hva er digital.
Utvikling av digitale læremidler LAVA-LU prosjektet høst98- vår 99.
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A03 – våren 2004.
Kommunikasjon over landegrenser – Hvordan bruke Internett i undervisningen av språklige minoriteter - Vibeke Bjarnø Telemuseet og
2002 Blir læringen borte i nettet? Sten Ludvigsen og Ingvill Rasmussen, InterMedia Hans Christian Arnseth, Pedagogisk Forskningsinstitutt.
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
1 Gjennomføring Av Internasjonale Og Flerkulturelle IT Prosjekter. Av Øivind Kirksæter COO Mobile Media Solutions.
NY VRI Nina og Ingvild.
Etterarbeid Balkongen
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Tilrettelegging for læring med IKT … Kompetanseheving for PV-gruppa
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse LAVA Læring n Helhet rundt dataprogrammer og innhold i prosjektbasert læring Bent Foyn Norsk Regnesentral Sten Ludvigsen InterMedia

Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse Forhistorie n LAVA Undervisning u Norsk Regnesentral (NR), NORUT- IT, Opplysningsfilm, HiO, Uninett mfl. n NFR konferanse H1998 u ”Vi ønsker å satse på nettbasert læring – kom med prosjektforslag” n NORUT-IT + NR

Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse Utgangspunkt n LAVA Undervisning: Teknologien moden nok for skolen u Dig. video + www i læring, teknologi Syncrolink (

Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse Etabl. av LAVA Læring n La til nye ideer fra NR og NORUT n Vi trengte en bedre verdikjede n Tre punkter: Ped, innh, tekn. u Mer pedagogikk, proaktive pedagoger - Intermedia u Nytt og bedre innhold - Aschehoug, Nasjonalbiblioteket, NRK u Ny og mer generell teknologi n Nær kontakt med skolene – feltforsøk i tre omganger

Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse Høgskolen i Oslo, LU Aschehoug InnholdSkoler FoU Forskningsnettet MoNett - Mo i Rana Høydis nettet - Tromsø Oslo-skolene Skoleetaten i Oslo Røyse barneskole, Hole Nordberg Ungdomsskole, Oslo Oksfjord b/u skole, Troms Båsmo skole, Mo i Rana

Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse InnholdSkoler FoU Norges Forskningsråd 26,4 mill, 12,1 mill fra NFR - 3 år

Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse IKT i skolen n Pedagogikk n Læremateriell n Teknologi

Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse n Pedagogikk n Læremateriell n Teknologi LAVA Hovedfokus u Prosjektbasert læring med IKT u Nettbaserte multimedia læringsressurser u Nettsentrisk multimedia produksjonsverktøy som støtter elevenes lærings/arbeidsprosesser 3 år, 3 feltforsøk på 4 skoler: Røyse, Nordberg, Båsmo og Oksfjord Elever fra 6. – 10. Klasse Fag: Norsk, samfunnsfag, krl ++

Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse Viktige forutsetninger n Pedagogene fikk peke ut retning n Gjøre alle deltagerne til eiere av innhold og teknologi n Pedagogisk Forum prosjektverksted u Tekn og innholdstjenester ble derfor utformet i samarbeid u Pedagoger, teknologer, innholds- leverandører, Høgskolelærere, skolelærere/rektor n Elever testet det nye prosjekt- verktøyet Slime før det ble tatt i bruk

Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse Pedagogiske premisser og design n Produktive samtaler u Gjøre u Samtaler u Flere representasjoner (tekst, lyd, bilde etc) u Metafor deltagelse

Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse Problemstilling n Hva og hvordan lærer elever når de skal produsere multimedia? n Under hvilke betingelser skapes produktive samtaler

Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse Typer av samtaler n Som indikasjon på u Produktive læringsforløp n Diskuterende samtaler n Kumulerende samtaler n Eksplorerende samtaler

Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse Hva kjennetegner prosjektarbeid? n Åpner for elevenes erfaring n Åpner for flere kilder n Øker kompleksiteten n Skaper behov for avgrensning n Endrer arbeidsdelingen mellom elever og lærere

Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse LærerLæreplan Lærebok

Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse LAVA Læring n Pedagogisk design av SLIME n Relasjonen mellom struktur og åpenhet n Samtaler og selvregulering

Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse Slime

Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse LAVA Læring - design n Aktiviteter tett knyttet til materiale som elevene selv konstruerer n Problemer som utgangspunkt n Integrasjon av begreper n Utvikling av kategorier for resonnering n Systematisk arbeid i gruppe

Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse Læremateriell Vi trenger mer innhold her Internett Læreboka Skisse fra BG Saltnes Aschehoug Åpne læringsressurser, men tilpasset i språkform, alder og tema Todelt læremateriell u Innholdsleverandørens tjenester u Råmateriale

Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse Læremateriell

Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse Teknologi u Dataverktøy tilpasset elevenes arbeidsprosess u Nettsentrisk multimedia produksjonsverktøy u Ivaretagelse av opphavsrett u Netteknologi som støtter god leveranse av video og lyd.

Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse Prosjektverktøy - lag

Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse Prosjektverktøy - søk

Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse Feltforsøk n Prosjektbasert læring n 3 dager / 5 dager / 2 – 5 uker n 4 elever i hver gruppe n 1+ PC pr gruppe n Alle typer læremidler tillatt, men prosjektet har tilrettelagt nettbaserte åpne læringsressurser

Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse Resultater læremidler n Video på PC fungerer helt anderledes enn video på TV-skjerm n Økt tekstmengde i læremateriell krever muligens leselommer n Nettbaserte artikler betraktet som for ferdige n Mange elever ønsker å bruke lyd/musikk n Videobibliotek krever søkbarhet og god annotering for å være nyttig n Klipp og lim – et problem?

Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse Resultater teknologi n Svært viktig at verktøyet støtter elevenes arbeidsprosess n Båndbredde og stabilitet viktig n Reduserte valgmuligheter i verktøy fører til økt skjerping om temaet n Mange elever ønsker å bruke lyd/musikk

Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse Resultater feltforsøk n Svake elever n Forskjellige grupper kan kreve ulik oppfølging og styring fra læreren n Jenter og gutter like aktive n Svært viktig at verktøyet støtter elevenes arbeidsprosess n Økt tekstmengde i læremateriell krever muligens leselommer

Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse Resultater pedagogikk Resultater og videre forskning n Mellom kaos og høy struktur n Film som lærebok og fakta n Fire kulturelle skript u Elevenes modus u Lærebokmodus u Nettet u Multiple kilder –navigering i ulike representasjonsformer

Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse Resultater fortsatt... n Hva og hvordan lærer elevene når de skal produsere multimedia? n Design – produsere n Struktur og innhold n Stimulerer: elaborering, klargjør, summere, sammenligne, forklare, etc.

Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse LAVA Læring n Midt i et brudd! u Små steg u Se det nye u Se …….

Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse LAVA Læring Besøk vår hjemmeside: Denne presentasjonen