Det norske rettshjelpsystemet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Per Harald Pettersen, Helseavdelingen, Fylkesmannen i Nordland
Advertisements

Dette er Kvistfinn. Han er i en litt ugrei situasjon og har søkt om fri rettshjelp. Det er Fylkesmannen som behandler søknaden.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Voksenopplæringens overganger
Norske Landbrukstenester Landbruksvikarordninga Bakgrunn  Forskrift om tilskot til landbruksvikarverksemd  Fastsett 19. oktober.
Advokatforsikring Fra er også Advokatforsikring inkludert i medlemskapet i SAFE! Du får nå ennå mer igjen for medlemskapet! SAFE har fremforhandlet.
AKUTTSAKER FOR FYLKESNEMNDA
Personalreglementet Sikrer medbestemmelse ved tilsettinger, oppsigelse og disiplinærforføyninger. Må ha 25% av de organiserte Sikrer klageadgang KY Knut.
1 RESULTATRAPPORT 30. april 2010 Kull I-III, alle avsluttede MB utdanninger.
• Ungdom, arbeid, skatt • Svart økonomi
Sosial boligpolitikk Velferdsalliansen Sosialpolitisk Forum Oslo, 21 april 2005 Lars Aasen Daglig leder.
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
Det kommunale og det statlige barnevern
Det juridiske fakultet, Institutt for privatrett Forelesninger H-08 Dag 7: Oversikt over enerettsbeføyelsene og avgrensning av dem. Grensen mellom offentlig.
Viktige lover og regler
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Informasjonsplikt og uttalerett
Tjenestekonsesjon for Brukerstyrt Personlig Assistanse - BPA
Offentlige anskaffelser 9 Håndhevelse av anskaffelsesregelverket Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
TILSKUDD TIL TILTAK I BEITEOMRÅDER November 2013.
Seminar for nyansatte i flyktningetjenesten
Etablering av privat praksis – lag din egen drømmejobb
Klubblisens v2.0 Kapittel 2 Prosedyre Kapittel 3 Lisensgiver Kapittel 4 Lisenssøker Rune Nordhaug.
Forskrift om skadedyrbekjempelse – kommunens rolle Kurs på Folkehelseinstituttet, 17. april 2007 v/førstekonsulent Mona Keiko Løken
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Taushetsplikt Eystein Præsteng Larsen
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Lov- og avtaleforhold Distrikt Nord 27. og 28. februar 2008 Dag Sandvik.
VEFSN KOMMUNE § 41Dekning av utgifter og økonomisk tap. § Den som har et kommunalt eller fylkeskommunalt tillitsverv, har krav på skyss-, kost-
Likestillings- og diskrimineringsombudet
HUSBANKENS VIRKEMIDLER
Barn som pårørende –lovendring
Barn som pårørende – satsning og lovendring Bergen 3.desember Siri Gjesdahl.
Åpning av gjeldsordning Geiranger 2010
Det norske velferdssamfunnet
© Telemarksforsking telemarksforsking.no Likeverdig behandling av barnehager i forhold til offentlig tilskudd Trond Erik Lunder Seminar for Fylkesmennene.
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Janne Loen Kummeneje Rådgiver
Hvem tar avgjørelser på vegne av barn?
Barne- og familiedepartementet Presselunsj Statlige skjønnsmidler til kommunene og likebehandling av kommunale og private barnehager Roland Fürst.
Nordisk seminar om rettshjelp, Reykjavik 5. september 2014 av advokat Magnhild Meringen.
innholdet i enkeltvedtak
Vergesamling 3. april 2014, Haugesund
Helserett spesialfag – 17. november 2014
Forskriften har regler om
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Kjersti Roalsvig – rådgiver/ jurist Fylkesmannen i Rogaland
Vergemålslovgivningen  I dag:  Lov om vergemål for umyndige ( omfatter også hjelpevergemål for voksne )  Lov om umyndiggjøring.
3 Marius Stub.
Rett og plikt til opplæring i norsk og samfunnskunnskap
VERGEMÅL OG REPRESENTANTORDNING HOVEDTREKK I NYTT REGELVERK
Tvisten Holm-Lie Mai 02 Avtale ml Holm og Lie Første faktura. Holm betaler ved forfall Avtale ml Holm og underentrpr. Direktebetaling
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Ingvild Biørn-Hansen, tlf , e-post: ØKONOMISKE YTELSER TIL ENSLIGE MINDREÅRIGE ASYLSØKERE OG.
Det norske velferdssamfunnet. Velferdssamfunnet En velferdsstat eller et velferdssamfunn, er en betegnelse på en stat som yter sine borgere en rekke grunnleggende.
Vilkårlighet, tilfeldighet, forskjellsbehandling - sosialhjelpssatsene i kommunene Innspill til Fagforbundets Fattigdomskonferanse den 22. oktober 2008.
FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO Tvisteloven kap. 36 – Overprøving av tvangsvern etter psykisk helsevernloven Helserett spesialfag – 14. oktober 2015.
Lov om sosiale tjenester kapittel 4A – Rundskriv IS-10/2004 Bruk av tvang og makt overfor personer med psykisk utviklingshemning – behov for økt kompetanse.
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Helse- og omsorgstjenestelovens Kap. 4A
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
3 Marius Stub.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

Det norske rettshjelpsystemet Statens sivilrettsforvaltning Avdelingsdirektør Wenche Bjørland Rådgiver Nicolai Beck

Fri rettshjelp i Norge - oversikt Straffesaker Straffeprosessloven En straffetiltalt person har rett til offentlig forsvarer i det store flertall av saker Ingen inntekts- eller formuesgrenser Sivile saker Rettshjelploven (Rhjl.) Hovedregel: En person har kun rett på fri rettshjelp i bestemte saker Inntekts- og formuesgrenser i mange tilfeller Subsidiær til andre dekningsmåter

Hovedpunkter for fri rettshjelp i sivile saker Sosial støtteordning Skal dekke grunnleggende rettshjelpbehov for personer med lav inntekt og andre sårbare grupper I overensstemmelse med internasjonale forpliktelser Formål Justis- og beredskapsdepartementet: Lovgivning og forskrifter SRF: Kompetansesenter for fri rettshjelp. Iverksetter og bidrar til lovendringer, etc. Dobbelt system for adgang til å innvilge fri rettshjelp Organisering Den juridiske bistanden ytes av advokater i privat praksis i de aller fleste tilfellene Gjennomføring i praksis

Hvem er berettiget til fri rettshjelp? Hovedregel: Kun fysiske personer Unntak: Ideelle sammenslutninger Vurdering: Ikke mulig/rimelig å fordele utgiftene på det enkelte medlem? Avgjørende betydning for sammenslutningen? Avgjørende betydning for sammenslutningens økonomi?

Organisering av rettshjelpsystemet Kompetanse til å innvilge fri rettshjelp Paragraf 13 og 19 i rettshjelploven Kapittel III og IV i forskriften til rettshjelploven Justis- og beredskapsdepartementet LOVGIVNING BEHANDLER IKKE ENKELTSAKER Overordnede domstoler Ankeinstans Domstolene Fri sakførsel Statens sivilrettsforvaltning Klageinstans Fylkesmennene Fritt rettsråd Advokater Fylkesnemndene for barnevern og sosiale saker

Kompetanse til å yte fri rettshjelp Paragraf 2 i rettshjelploven I MEDHOLD AV RETTSHJELPLOVEN PRIVATPRAKTISERENDE ADVOKATER OFFENTLIGE RETTSHJELPKONTOR UTENFOR RETTSHJELPLOVEN SÆRSKILTE RETTSHJELPTILTAK STUDENTORGANISASJONER ANDRE (FAGFORENINGER, NGO, ETC.) PILOTPROSJEKTET 2010 – 2012 ADVOKATER ‘ANSATT’ I OFFENTLIGE INSTITUSJONER

Nasjonalbudsjettet 2013 Kostnader for fri rettshjelp i sivile saker Fritt rettsråd 517 059 000 NOK Fri sakførsel 158 545 000 NOK Tilskudd til særskilte rettshjelptiltak 31 293 000 NOK Totale kostnader 706 897 000 NOK

Hovedvilkår for innvilgelse av fri rettshjelp Subsidiaritetsprinsippet Behovet for rettshjelp kan ikke bli dekket av andre ordninger Rettshjelploven § 5 Sakstype Behovet for fri rettshjelp gjelder en sakstype som uttrykkelig er nevnt i rettshjelploven Unntak kan gjøres etter en skjønnsmessig vurdering Rettshjelploven § 11, 12, 16 og 17 Søkerens økonomiske situasjon I mange saker må rettshjelpsøkeren oppfylle økonomiske vilkår Unntak kan gjøres etter en skjønnsmessig forholdsmessighetsvurdering Rettshjelploven § 11, 12, 16 og 17, kapittel I i rettshjelpforskriften

Fritt rettsråd vs. fri sakførsel Rettshjelploven kapittel II Utenrettslig bistand Rettshjelpen omfatter: Bistand i forbindelse med forvaltningsvedtak, private tvister, erstatningskrav, dokumentgjennomgang, vurdering av/forberedelser til søksmål Hovedregel: Betaling etter stykkpris (fast timeantall) Betaling av egenandel: fast sats Fri sakførsel Rettshjelploven kapittel III Bistand ved domstolene / fylkesnemndene Rettshjelpen omfatter: Skrive stevning, korrespondanse, forberedende arbeid, hovedforhandling, etc. Dekning av rettsgebyr. Hovedregel: Betaling time for time Betaling av egenandel: 25 % av kostnadene

Sentrale prioriterte sakstyper Utlendingssaker Barnevernsaker Erstatning etter strafforfølgning Erstatningssak mot gjerningsperson Saker om familie og barn (skillsmisseoppgjør, omsorg, samvær) Personskadeerstatning Oppsigelse i husleieforhold Stillingsvern etter arbeidsmiljøloven Søknad/klage om voldsoffererstatning Klagesaker etter folketrygdloven § 21-12

Skjønnsmessig vurdering “Ikke prioriterte” saker Rettshjelploven § 11 tedje ledd og § 16 tredje ledd Rett til fri rettshjelp i saker som ikke uttrykkelig er nevnt i rettshjelploven Skjønnsmessig vurdering Søkeren må oppfylle de økonomiske vilkårene Saken må berøre søker i særlig sterk grad Likhetstrekk med prioriterte sakstyper Nærmere retningslinjer er gitt i rundskrivet om fri rettshjelp Restriktiv praksis

Økonomiske vilkår Rettshjelpforskriften § 1-1 Inntekt Enslige 246 000 NOK Ektefeller, etc. 369 000 NOK Brutto beregning Formue 100 000 NOK Netto beregning. Formue som består av egen bolig sees bort ifra ved vurderingen

Inntektsgrensen Gjennomsnittlig årlig bruttoinntekt i Norge (2013): 489 200 NOK Inntektsgrensen har ikke økt siden 2009 En stor andel av befolkningen er ikke omfattet av rettshjelploven

Unntak fra de økonomiske vilkårene Utgiftene til juridisk bistand må være vesentlige sammenlignet med søkerens økonomiske situasjon Vurdering: Hvor store er utgiftene til juridisk bistand sammenlignet med søkerens økonomiske situasjon? Svært begrensede muligheter til å gjøre unntak Vurderingen er i overensstemmelse med rettshjelplovens formål (§ 1)

Egenandeler Saker med økonomiske vilkår Bruttoinntekt over 100 000 NOK Søker betaler egenandel Saker uten økonomiske vilkår Ingen egenandel

Kontakt Wenche.Bjorland@sivilrett.no Nicolai.Beck@sivilrett.no