Så hva skal man gjøre?.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jobbsøking.
Advertisements

Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Hvordan nå ut i Media ? NASOL-orkestrene og forholdet til media.
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
TILLITSVALGTE LIONSMEDLEMMER EVALUERING AV PILOTKURS Gunnar Malmin Januar 2013.
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
Trebåt for alle.
Nasjonal dugnadskampanje 2012 – En veskeholder som gleder.
Veien mot arbeidslivet Jobbsøking
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
HVA ER ?.
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Sommervikar i Blend.
Varhaug Idrettslag Alltid best sammen
Aktivitetsdagen for ditt nærområde
Salgsteknikker & Sosial media
Hønefoss politistasjon
Veiledning av elever / lærlinger
Krabbe sesongen høsten 2011 Havbris jr
CV Curriculum Vitae.
Velkommen til Butikkråd. Bakgrunn •Bakgrunnen for at Coop har valgt å opprette Butikkråd er for å bidra til å øke butikkens lokale konkurransekraft og.
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Forretningsidé Vil du være med på den nyeste moten og gjerne før de andre, så er Blend og BlendShe stedet for deg. Her finner du unike og moteriktige.
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Organisasjonskultur Studentlivs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur Introduser hovedtema og undertema. Kunnskap om hva organisasjonskultur er. Definisjon:
Norges Rytterforbund. Hva er klubbutvikling? •Klubbutvikling defineres som alle tiltak (utdanning, kurs, aktiviteter, dialoger osv) som bidrar til å føre.
Av Beate Magerholm, Drammen kommune
Svømmingens Dag Lørdag 8.mai 2010 Svømmingens Dag Aktivitetsdagen for ditt nærområde.
Lørenskog Idrettsforening
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Forsøksordning i barnehage Hmmm Hvordan gå fram for å inngå lokale forsøksordninger?
Hvordan lykkes med et prosjekt?
Bokpresentasjon Oslo.
”A-Team” Gruppeoppgave. Har din klubb et rekrutteringsproblem / avtagende medlemsmasse? JA Problemet er å beholde elevene / medlemmene Rekruttering generelt.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Legg strategi for å vinne en miljøsak Tid: 30 minutter For mer info om foredraget kontakt: Andre relevante foredrag.
BEDRIFTSHELSETJENESTEN (1)
Definere og velge hovedmål og delmål
Hva tenker du på ?.
HVORFOR er jeg Rotarianer ? Distriktssamling 20. mars 2010
Er funkiser en glemt gruppe i volleyballen? Eller kan vi være en ressurs? Oslo Vigdis Mørdre Fagkonsulent NIF.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Prosjektavslutning og sluttrapport
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
Øving 1 - Forretningsideen
Stavanger Turnforening Hvorfor samarbeide med STF i merkevarebyggingen? Stavangers desidert største idrettslag –Pr. dato medlemmer. Disponerer.
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Idrettsrådets ansvar og rolle
Misjon Isave skal tilby en “do-it-your-self” løsning til markedsførere for å etablere automatisert dialog mot markedet.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Strategi- og aktivitetsplan
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Politisk påvirkning.
Kunnsign TBH Forretningsplanen For å holde orden i sysakene - Forretningsplanen hjelper til med å strukturere, videreutvikle og planlegge din nye.
Markedsføring.
Verktøy for å kartlegge holdninger
Roede-kurslederen på Facebook
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Om vi skulle bygge org i dag
Ledelse VÆRE ROLLEMODELL SETTE RETNING ENGASJERE GJENNOMFØRE Forstå
Utskrift av presentasjonen:

Så hva skal man gjøre?

Håndball - status Håndball er den fjerde mest populære idretten i Norge Håndball er en idrett og aktivitet som kan bedrives av de fleste så sant forholdene ligger til rette. Mesterskapene i håndball har noen av de høyeste mesterskapsratingene i Norge Klubbkamper (serie, cup og e-cup) har et stort potensiale i forhold til landslaget Hvordan få en «Rosenborgeffekt»? Norsk Topphåndball skal levere den beste idrettsopplevelsen i hall og gjennom media

Håndball i norsk idrett

Å hente inn en sponsor, eller fler! Å finne en bedrift, og selge en sponsoravtale, kan være veldig frustrerende; det er et begrenset antall bedrifter, men det føles som om det er et hav av andre sponsortilbydere – det er et kjøpers marked!

Du er ikke spesiell! ….du må gjøre deg spesiell

Hvem konkurrerer dere med? De profesjonelle tilbyderne Eliteklubber fra mange idretter Humanitære organisasjoner Frivillige organisasjoner Kulturinstitusjoner Festivaler Regions- og lokalaviser Radio M.m.

Gangen i en sponsorprosess

Hvem er dere? Gjennomfør en kritisk analyse av organisasjonen, finn ut hva dere kan tilby en sponsor; Lokal forankring Samfunnsmessige rolle, hva skjer hvis dere forsvinner? Målgrupper, hvem er involvert i klubben? Hvem er klubbens medlemmer Hvem er familien til medlemmene Er det noen vi kan benytte oss av? Hvem andre bruker hallen Hvem er sponsorer Hvem er de ansatte Hvem er de frivillige M.m. Har dere jobbet med sponsorer tidligere? Kan dere vise til positive ting som kom ut av det? Referanser? Hvem er deres konkurrenter? Sponsorer? Profesjonalitet?

Hva kan dere tilby? Med utgangspunkt i analysen som er gjort av organisasjonen, hva har dere å tilby en potensiell sponsor? Aktiviteter Aktivitetsdager Foredrag/kurs Treningsveiledning Kostholdsveiledning Møtebørs (sammen med andre klubber?) Salgspunkter Medlemslister Tar ansvar i nærmiljøet Eksponering Ikke se på dere selv som veldedighet men som noen som kan bidra til bunnlinjen! Ikke gi bort noe gratis for å være hyggelig!

Sett dere inn i den potensielle sponsorens situasjon Når dere har gjennomført en analyse av dere selv, og identifisert hva dere kan tilby en sponsor, så er det neste skrittet å analysere de potensielle sponsorene Hvem er de Hva står de for Hvordan ønsker de å oppfattes Hvordan oppfattes de Hvem ønsker de å nå Hvor ønsker de å nå dem Den enkleste måten å få inn en sponsor på er å vise dem hvordan dere kan hjelpe dem med å selge mer! Er det ut fra analysene blitt identifisert noen punkter som skulle tilsi at de vil tjene på å sponse oss? Har vi ikke det, er det da andre grunner til at de skal sponse? Personlig interesse Samfunnsengasjement Familietilknytning

Utarbeide et salgsdokument Når klubben er blitt definert, «produktene» identifisert og potensielle sponsorer er evaluert, da er det på tide å lage et bra salgsdokument. Dokumentet SKAL skreddersys til hver enkelt bedrift og bør inneholde; Klar og tydelig informasjon om hva du har å tilby tilpasset bedriftens mål 5 sider om klubbens historie er ikke dette… Hvem når man gjennom klubben Forslag til samarbeidsprosjekt Ingen sponsor liker å måtte tenke for mye selv Ingen priser Verdigrunnlag og visjon Det viktigste er ikke hvordan dette presenteres, men hva som presenteres Husk man får kun et forsøk på hver enkelt bedrift, her må alle kluter settes inn! Benytt dere av nettverket Er det noen med hjertet i klubben, med relevant erfaring, som kan bidra til utvikling av markedsplaner, delta på salgsmøter?

Sjekkliste for hvordan utvikle en salgspresentasjon 1) Sponsorens behov / behovsavklaring 2) Målgruppefokus – koble objektet til en målgruppe Hvilke ”produkter” har svømming? 3) Presenter deg selv som et virkemiddel, en kommunikasjonskanal for sponsor 4) Benytt spesifikke presentasjoner til den enkelte bedrift 5) Tenk merkevare 6) Ikke tilby bestemte prisnivåer i innledende samtaler 7) Ikke selg sjela, har klarlagt rettigheter til sponsor 8) Tenk stort ved salg, ikke kr.100.000 men kr.500.000,- 9) Ikke undervurder betydning av å ha en kommunikasjon-/medieplan i forhold til innhold, bearbeiding, begrensninger - dette bør harmonere med en sponsorstrategi 10) Lytt, les og lær – Følg med på det som skjer i mediebildet, nettet, annonser, bransjer – hva skjer? Følge med på det redaksjonelle, plukk ut navn og kontakter. Bygg kunnskap i bransjene. Finnes det noen muligheter for oss?

Kontakt med bedriften Vær profesjonell! En av de større fordelene en kan ha når man skal kontakte en potensiell sponsor, bortsett fra et godt grunnlag, er personlig kjennskap til beslutningstakeren i bedriften ELLER en form for felles interesse Uten et godt fundamentert salgsgrunnlag er det til liten hjelp, men det kan være det som gjør at dere får gjennomført et salg. Identifiser den rette personen i bedriften, prøv å finn ut så mye dere kan om denne personens interesser før dere kommer i møte Det er utrolig hvor langt man kommer med en felles interesse i f.eks. et engelsk fotballag Prøv å få positive tilbakemeldinger fra bedriften, prøv å snakke om dem og hvilke utfordringer de står overfor, jo mer informasjon dere får jo mer har dere å jobbe med. Målet for møtet? Evaluere interessen, og booke et nytt møte. I neste møte vil man i større grad gå inn i detaljene rundt en potensiell avtale Oppretthold jevnlig kontakt til interessen er fullstendig avklart

Utarbeidelse av kontrakt Hvis forhandlingene med bedriften har vært vellykket, og man har kommet frem til en enighet, så er det neste viktige skrittet en godt utarbeidet samarbeidsavtale i form av en godt gjennomarbeidet kontrakt. Kontrakten vil være et viktig veikart for samarbeidet i avtalens løpetid. Kontrakten skal inneholde; Formål Løpetid Fornyelse Kontaktpersoner Gjenytelser Møtehyppighet Rettigheter Krav til klubb Krav til sponsor Tvister Konfidensialitet

Samarbeid De fleste sponsorer har ikke tid til å følge opp avtalen og det kan være veldig fristende å la det skure å gå da man i klubben også har nok å gjøre. Vær proaktiv overfor sponsoren, ikke vent på at de ringer, ta kontakt, kom med forslag, inviter med på aktiviteter, følg opp avtalen. Hva skjer når avtalen skal reforhandles hvis dialogen har vært dårlig, det har vært liten utnyttelse av avtalen og sponsoren har vært lite engasjert i samarbeidet? Ta tid til jevnlige evalueringer av samarbeidet, avstem med sponsor mht hvordan de ser at samarbeidet fungerer. Jo bedre samarbeidet fungerer jo mer interessert vil sponsoren være i å promotere dere. Snakk om sponsoren i positive ordelag (viktig med sponsorer man kan stå for) Det er viktig å holde sponsoren varm, jobben begynner når avtalen er signert og målet er resignering.

For å oppsummere Hvem er dere? Hva kan dere tilby Sett dere inn i den potensielle sponsorens situasjon Utarbeide et salgsdokument Kontakt med bedriften Utarbeidelse av kontrakt Samarbeid