Samkommunestyret 11.05.06 – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

Et pilotprosjekt med digital kunstformidling i den videregående skole
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Samarbeid mellom skole og hjem
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
læringsstrategier, modul 1
Noen utfordringer for skolene
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd. Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Kroppsøvingsdidaktikk
Den Norske Skolen i London
Veiledet lesing Mørkved skole
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Vurdering for læring på Linderud skole
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Tidligere læreplaner.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
FIRST LEGO League i Molde ?
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Ungdomsgruppe Pedagog, BUP Levanger
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2007 /2008
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
Samarbeide hjem – skole - Trude Nøst,
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Undervisningssektoren 2015
Lokal arbeidstidsavtale
Levanger kommune Rådmannen Møte med fau'ene 16.nov 06 - Fung Kommunalsjef Geir Mediås Oppvekst – Levanger kommune Begrepet ”tilpassa opplæring” Budsjett.
Levanger kommune Rådmannen Dialogseminar, Åre – Utfordringer på oppvekstfeltet - Trude Nøst, kommunalsjef 1 Barnehager Lokal rammeplan for.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Praksiseksempel fra Lørenskog
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Velkommen til Osloskolen og til Voksen skole!
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Utdanningshistorie  Berit Bratholm:
Lesing og lesestrategier
Skolen som lærende organisasjon NFFL
KLASSELEDELSE MI-teorien og læringsstiler
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
1 KUNNSKAPSLØFTET Strømstad Skoleledelsens oppgave med å videreutvikle lærernes vurderingskompetanse utfordringer i vurderingsarbeidet – videregående.
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Lover, forskrifter, stortingsmeldinger, handlingsplaner, strategier Barnehageloven – rett til barnehageplass fra Rammeplan for barnehagen.
KLASSELEDELSE Rakel K. Rohde Næss. Kilder:  Hilde Damsgaard (2007) ”Når hver time teller”  Gunn Imsen (2006) Lærerens Verden (kap 15)  Åse Strandbu.
IKT for læring Mattias Øhra.
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
God læring og gode læringsresultat skal vere vårt varemerke
Utskrift av presentasjonen:

Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å skape en bedre kultur for læring for et felles kunnskapsløft Kultur for læring, medfører endringer det vil ta tid å gjennomføre i skolene. 5 ferdigheter skal styrkes på alle trinn det å lese uttrykke seg muntlig uttrykke seg skriftlig kunne regne kunne bruke digitale verktøy L97s generelle del beholdes, og Læringsplakaten innføres som forpliktende bindeledd mellom generelle del og fagplandel for alle 13 trinn. Tilpasset opplæring skal ha ekstra fokus Ny fag- og time-fordeling fra høsten 06

Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Følgende skal prioriteres : Videreutdanning for det pedagogiske personalet i grunnopplæringen Reformrelatert kompetanseutvikling for det pedagogiske personalet i grunnopplæringen og utvikling av kultur for læring i den enkelte skole og lærebedrift Skolen som lærende organisasjon – bedre tilpassa opplæring Nye læreplaner 2.Fremmedspråk fysisk aktivitet utdannings- og yrkesrådgiving (programfag) Kompetanseutvikling for ledelsen av den enkelte skole og lærebedrift Innføring av et nasjonalt kvalitetsvurderingssystem som har som intensjon å gi oss mer og bredere kunnskap om læringsmiljø, læringsresultater og ressursbruk ved den enkelte skole. Informasjonen skal gjøre skoleeierne i bedre stand til å fatte riktige avgjørelser for en bedre tilpassa opplæring framover.

Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Mennesket har lært og lærer, men med ulik kunnskap og verktøy til forskjellige tider……. Alle er likeverdige, men ingen er like. Opplæringen skal fremme sosial mobilitet og gi alle like muligheter for videre utdanning og arbeid. Hvis alle elever behandles likt, skaper skolen større ulikhet. Å ta hensyn til forskjeller er skolens største utfordring! (Kristin Clemet) 3000 FK 2006

Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad MILL er en forkortelse på 3 områder vi fokuserer på for å lære hvordan barnet er og tilrettelegge for det: MI - mange intelligenser Dr. Howard Gardners flerintelligensteori Vi har minst et område hvor vi er sterke L - læringsstiler Dunn & Dunn Vi lærer på forskjellige måter L - læringsstrategier Dr. Carol Santas undervisningsmodell Vi lærer bedre når vi vet hvordan og kan flere metoder MILL ER EN SAMARBEIDSMODELL! Mellom læreren og ungen Mellom foreldrene og ungen Mellom foreldrene, ungen og læreren

Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad TILPASSET OPPLÆRING- -i hodet på pedagoger og PPT- MI – Alle er FLINK til noe Ord - flink Form - flink Kropps - flink Musikk - flink Tall - flink Natur - flink Menneske – flink Selv - flink L ÆRINGSSTILER hva som påvirker den enkelte for å konsentrere, absorbere, organisere og lære nytt og vanskelig stoff. Rita og Ken Dunn kom fram til 21 elementer L ÆRINGS- STRATEGIER ”lær å lær” Elever som overvåker sin egen læringsprosess, reflekterer over og aktivt påvirker den, er de som lærer best. Elevene lærer mange metoder og strategier som hjelper dem til å ta kontroll over egen læring. Refleksjon og samarbeid elevene imellom er sentralt.

Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Hvorfor? ELEVENE Øker elevenes læringsutbytte Skifter fokus fra å gjøre til Å LÆRE Elevene får kunnskap og dyktighet i forhold til læringsmetoder og læringsstrategier Elever har kunnskap om, overvåker og påvirker sin egen læringsprosess = de lærer seg å lære!

Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad TILPASSET OPPLÆRING - i hodet på Petter- Når trives jeg best? Når lærer jeg best? Hvilke metoder Bør jeg velge for å lære mest innen ulike oppgaver? Hva liker jeg best, hva er jeg flink til? Mine anlegg? Struktur gir lærings-miljø og trygghet

Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Grunnsyn: POSITIVT MENNESKESYN! ALLE HAR MULIGHETER! Tilpasset opplæring: Metoder PEDAGOG MI-STILER- STRATEGIER- STRUKTUR PETTER MI :anlegg, evner, styrker LÆRINGSSTILER … LÆRINGSSTRATEGIER, ”lær å lær” STRUKTUR = trygghet, læringsmiljø

Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad FORELDRE MI-STILER- STRATEGIER- STRUKTUR PETTER Flink til? Hvordan vil jeg ha det i meg og omkring meg når jeg lærer? Hvordan lærer jeg best? STRUKTUR = trygghet, godt oppvekstmiljø Systematisk observasjon og samtale med positiv vinkel som stimulerer! Hva kjennetegner Petter? Hva er han spesielt flink til?

Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad STATUS Godt i gang med videreutdanning for pedagogisk personell Godt i gang med plan for lederutvikling Godt i gang med læreplanarbeid I startgropa når det gjelder å forankre og igangsette utv. prosesser innen samarbeidsmetodikk (MILL) Arbeider med en forstudie vedr. pedagogisk senter Ref. egen plan for Kunnskapsløftet ØKONOMI Tilskudd Levanger kommune ,- Tilskudd Verdal kommune ,- Overført samlet fra ,- Ekstraordinære Tilskudd og annet ,- Samlet ,-