Lærerutdanning ved Universitetet i Agder

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Praksisopplæringen – hvordan heve kvaliteten på praksis?
Advertisements

Veien til læreryrket…….. Differensiering i de nye grunnskolelærerutdanningene Liv Reidun Grimstvedt dekan Avdeling for lærerutdanning og kulturfag.
Lån og stipend til utdanning i utlandet
Heltene fra Telemark Studietilbud 2010/11
GFU Holmsbu 2.-3.februar 2012 HH Strategiplan HiOA - fra GFU.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
UTDANNINGSTILBUD VED IMT 2010/2011
Institutt for pedagogikk, UiA, 2012 ! Ved professor
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
KOMPETANSEKRAV Tilsettingskurs januar 2014
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen».
Personalmøte GFU 26. september 2012
Fleksibel Yrkesfaglærerutdanning
Videreutdanning i supported employment Målrettet og systematisk oppfølging til arbeidsgiver og arbeidssøker Videreutdanningen tilbys av Høgskolen i.
Campus Kristiansand studenter Campus Grimstad studenter.
Nordisk fagdidaktikk – konferanse Trondheim –
FAGTOS (tidligere TOS) – hvor er vi og veien videre?
Praksisoppfølging i GLU Organisering, ressurser, fordeling… Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, Vibeke Bjarnø
Høgskolen i Østfold. 5 avdelinger Informatikk og automatisering - IA
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
N YE GRUNNSKOLELÆRERUTDANNINGER Laholmen 12. november.
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
1 Styres norsk utdanningspolitikk og lærerutdanning av internasjonale aktører? Møte med lærerutdannere i Nord-Norge Per Ramberg, leder for NTNUs.
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Fakultet for humaniora og pedagogikk. «Humaniora eller humanistiske fag/vitenskaper er en betegnelse på visse akademiske disipliner, som kan skilles fra.
Karrieresenteret ved Universitetet i Agder
Institutt for religion, filosofi og historie
Campus Kristiansand studenter Campus Grimstad studenter.
Arne Tronsmo UU-leder IKBM
Universitetets største utfordring: Instituttenes største utfordring: Studentrekruttering
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
Grunnskolelærer-utdanningene GLU 1-7 og GLU 5-10
Fra FLU til BLU Ny barnehagelærerutdanning
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen». Nye rammeplaner for fem lærerutdanninger Praktisk-pedagogisk utdanning for allmennfag (PPU-A, ennå ikke vedtatt)
Velkommen! Til Konferanse Tema: Kommunesektoren:Barne og ungdomsarbeiderfaget, barnehagelærer og lærerutdanninga.
Digital tools in kindergarten
Efl/Institutt for lærerutdanningsfag
Fakultet for humaniora og utdanningsvitenskap. (HiVe)
UiO-kandidatenes jobbmuligheter: Hva slags informasjon trenger vi for å kunne svare godt på studentenes spørsmål? Kristin Midttun Nestleder og ansvarlig.
Kurs nye praksislærere 28. oktober 2014 Toril Hanssen 1.
Får jeg jobb da? Karrieresenteret. 2 MÅL: styrke deg i overgangen fra studier til jobb.
SAK Samarbeid – Arbeidsdeling- Konsentrasjon. SAK Mitt utgangspunkt Lærerutdanning. Fra allmennlærerutdanning til grunnskolelærerutdanninger Virkninger.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
ENDELIG ER DET DIN TUR!. Nødvendige verktøy Linker herfra til universitetenes egne hjemmesider Fronter –
Rekruttering av lærere Informasjon Noe å tenke på Noen ønsker – en drøm. Universitetet i Nordland Profesjonshøgskolen.
Kompetanse for kvalitet Videreutdanning mill kr 37 nye tilbud høsten 2010, samlet 91 videreutdanningstilbud med omfang 30 studiepoeng Fire nye.
NTNU Kompetanse i skolen KOMPiS Dag Atle Lysne Faglig leder.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
1 Mai 2013 Utdanning og læringsmiljø. 2 Mai 2013 Utdanningsmål Relevant og anerkjent høy kompetanse Kvalitet på høyt internasjonalt nivå Utvikle kritisk.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
Felles studiestart Lærerutdanning for tospråklige lærere (TOSBA) Onsdag
Lærerutdanninger i endring Kristian Andersen, studieleder GLU Ingvild Ruhaven, studieleder 8-13 Rådgiversamling åpen dag, 16. mars 2016.
Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2003 Hovedresultater.
Det odontologiske fakultet 2 profesjonsutdanninger: 3-årig bachelorprogram i tannpleie 5-årig masterprogram i odontologi.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
Med kunnskap bygger vi landsdelen Foto: Stig Brøndbo, UiT Wenche Jakobsen Prorektor for utdanning Tromskonferansen.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Status 3 LUT klasser  Lut1 Lut1  Lut2 Lut2  Lut3 Lut3 Nye LUT praksisskoler  Teigar  Borgheim  Hof.
50% NØKKELTALL Studenter 6 fakulteter Avdeling for lærerutdanning Naturmuseum og botanisk hage Av våre studenter blir Ingeniører Lærere Økonomer.
Opptakskrav til master i pedagogikk
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
Siste nytt om lærerutdanningene for trinn 8-13
Informasjon - rådgiversamling
Hvorfor Mastergrad i operasjonssykepleie?
Internasjonalisering ved Avdeling for informasjonsteknologi
Utskrift av presentasjonen:

Lærerutdanning ved Universitetet i Agder Marit Aamodt Nielsen viserektor for utdanning, studiekvalitet og læringsmiljø

Mangfold av lærerutdanninger Barnehagelærerutdanning 3 år (førskolelærerutdanning) Trinn 1-7 – Grunnskolelærerutdanning, 4 og 5 år (master) Trinn 5-10 - Grunnskolelærerutdanning, 4 og 5 år (master) Trinn 8-13 – Lektorutdanning, 5 år Praktisk-pedagogisk utdanning, yrkesfag, 1 år, (deltid over 2 år) Praktisk-pedagogisk utdanning, allmenne fag, 1 år (Yrkesfaglærerutdanning 3 år) Faglærerutdanninger i musikk og drama, 3 år Bachelor for tospråklige lærere Til sammen 1600 studenter

Livslang læring Skole- og barnehagebasert etterutdanning (30 skoler) Blant annet: Skole- og barnehagebasert etterutdanning (30 skoler) Kompetanse for kvalitet – videreutdanning Deler/fag i grunnskolelærerutdanningen åpne for ferdig utdannede lærere som videreutdanning De to siste årene av grunnskolelærermaster tilbys som videreutdanning Master i ledelse – spesialisering i skoleledelse Master i ledelse – spesialisering i barnehageledelse

Forskningsbaserte utdanninger Nasjonale programmer Lokal stimulering Bacheloroppgaver

Samarbeid i regionen Partnere: ca. 200 skoler og barnehager og ca. 800 praksislærere Mentor A-programmet Praksis har fått en større rolle i alle de nye forskriftene Flere møteplasser for faglig samhandling (f. eks. hospitering for UiA-fagfolk i praksisfeltet) Jevnlige møter med faggruppe utdanning i KS

Grunnskolelærer Barnehagelærer PPU Styret for lærerutdanning Ledes av viserektor Undervisningskreftene til lærerutdanningene hentes fra fakultetene. Dekan for lærerutdanning Avdeling for lærerutdanning organiserer og administrerer Studieleder GLU Studieleder BLU Studieleder PPU Fakultet for humaniora og pedagogikk Fakultet for helse- og idrettsvitenskap Grunnskolelærer Barnehagelærer Fakultet for teknologi og realfag PPU Fakultet for samfunnsvitenskap Fakultet for kunstfag Forum for lærerutdanning

Internasjonalisering Institusjonelt samarbeid og gode avtaler Flere studenter enn tidligere vil reise ut (fra 3-4 tidligere til 23 som er i utlandet hele semesteret) «Pakker» med gode studieopphold (Australia, USA, England, Nederland, Spania, København) Praksisopphold i utlandet Lånekassefinansiering styrende (krav om minst 4 uker ute) - PPU: Praksis 6 uker i Kambodsja, St. Petersburg, Tanzania - BLU: Fra 2 til 6 uker sammenhengende praksis gir nå bedre muligheter - GLU: For korte praksisperioder Internasjonalisering «at home» - Comparative Educational Studies - Hjelper partnerinstitusjoner med praksis (England, Danmark, Nederland)

Digital kompetanse Lære å bruke selv Lære andre Digital praksislogg I barnehagelærerutdanningen kun digitale eksamener

Fra 2013 Lærerutdanningene har på UiA blitt anerkjent som bærebjelkestudier.

Kandidatundersøkelser Jeg er alt i alt tilfreds med utdanningen min fra UiA Fin økning i tilfredshet fra 2010 til 2013 TNS Gallup

Hvor relevant er utdanningen for din nåværende stilling?

Når fikk du din første jobb etter fullført grad Når fikk du din første jobb etter fullført grad? (blant kandidater som har jobbet i minst 6 måneder) Med fra lærer- og førskolelærerutdanning: 96 % i jobb innen 4 måneder

Førstevalgsøkere

Førstevalgsøkere Kvalifiserte førstevalgsøkere

Eventuell innføring av nye opptakskrav om karakteren 4 i norsk og matematikk fra vg.skole: Nasjonalt: Kun 33,5 % av de som takket ja til studieplass i 2013 ville vært kvalifisert Grunnskolelærer 1-7: 28,1 % kvalifisert Grunnskolelærer 5-10: 38,4 % kvalifisert På UiA: Grunnskolelærer 5-10: 39 % kvalifisert For de fleste er det norskkravet som gjør dem ikke-kvalifisert

Spørsmål og kommentarer?