Velkommen til foreldremøte for 8.-10.trinn 29.08.2012
Plan for møtet Kl. 17.00- 18.00: Felles informasjon ved avdelingsledere og rektor Kl. 18.00-19.00: Trinnvise møter 8.trinn: rom 17/18 9.trinn: rom 23/25 10.trinn: rom 33/38
Eidsvåg skole 2012-13 473 elever SFO – 175 barn Personale: 63 Antall elever på 8.-10. trinn: 8.trinn: 46 9.trinn: 48 10.trinn: 49 I alt: 143
Ledelse og administrasjon: Rektor: Linda Stub Nilsen Avdelingsleder SFO: Aslak Raknes Avdelingsleder 1.- 4.tr: Unni Wefring Avdelingsleder 5.- 7.tr: Randi Eide Avdelingsleder 8.- 10.tr: Martin Aas/ Håkon Jelstad Rådgivere: Torhild Sletten Korsnes (b.tr), Sigrid F. Bøthun (ung.tr) Konsulent: Nina Fonnes Helsesøster: Hildegunn Kvåle (tirsdager og fredager)
Lærere på 8.-10.trinn 8.trinn: Kontaktlærere: Vera Kunnikoff, Elin Øyri 9.trinn: Kontaktlærere: Marte Hellebø, Geir Helland 10.trinn: Kontaktlærere: Ole Marius Jakobsen, Anne Synnøve Nilsen
Fag-/timelærere på 8.-10.trinn Toril Tertnes, Åge Skjeldestad, Helge M. Olsen, Lasse Papp, Anibal Birkeland, Egil Vikdal (vikar: Eirik Andersen), Marie Brækkan, Sigrid F Bøthun, Ledvin Uglane, Håkon Jelstad, Kristina Hasselgren, Bodil Strømsnes
Assistenter på 8.-10.trinn 8.trinn: Anja Totland 9.trinn: 10.trinn: Anja Totland, Kari Hjørnevik
Oversikt over organisasjonen:
Plan for kvalitetsutvikling for bergensskolen 2012-16 «Sammen for kvalitet» Satsingsområder i perioden: - lesing - realfag med hovedvekt på regning som grunnleggende ferdighet - kommunikasjon
Plan for kvalitetsutvikling for bergensskolen 2012-16 Verktøy for å nå målene: Klasseledelse Vurdering for læring Sosial kompetanse/psykososialt læringsmiljø Pedagogisk ledelse Skolen som lærende organisasjon
Plan for kvalitetsutvikling for bergensskolen 2012-16 Lesing: Leseutviklingsplan 1.-10.trinn LeseLos - Systematisk observasjon av elevens leseutvikling - Hovedområder: Mål, førforståelse, koding, ordforråd, leseforståelse og metakognisjon
Plan for kvalitetsutvikling for bergensskolen 2012-16 Realfag med vekt på regning som grunnleggende ferdighet: Regning: Grunnleggende ferdighet Regning i alle fag Et økt fokus Ny fagplan > lokale planer
Plan for kvalitetsutvikling for bergensskolen 2012-16 Kommunikasjon: Skolen setter opp egne mål/standarder Lokale tilpasninger Mulige fokusområder: - språk - samarbeid hjem- skole
Plan for kvalitetsutvikling for bergensskolen 2012-16 Sosial kompetanse og psykososialt læringsmiljø: Elevrådene Klassemiljø Handlingsplan mot mobbing Sosial handlingsplan
Digital kompetanse Grunnleggende ferdighet Alle fag Digital kompetanseplan 1.-10.tr Sosiale medier
Vurdering: Vurderingsforskriften; tilføyelse fra 01.08.2011 Sluttvurdering Underveis- vurdering (vfl) Vurdering med- og uten karakter Vurderingsskala og ikke grunnlag for vurdering (IV) Vurdering i orden og adferd Særskilt tilrettelegging under prøver
Kroppsøving: Revidert læreplan med virkning fra 01.08.2012 Vurderingsgrunnlaget: Ferdigheter, innsats og forutsetninger Ikke-deltakelse: Skriftlig melding Legeerklæring
Nasjonale prøver, 8. og 9.trinn: Høst 2012 Lesing (papirprøve); 12.09 Engelsk (digital); 8.tr uke 39 Regning (digital); uke 43/44 Obligatoriske prøver Fritak
It´s learning Læringsplattform Funksjon Brukernavn og pålogging Foreldretilgang; MinID
Skolens hjemmeside www.bergensskolen.no/eidsvag Hjemmesidens funksjon
Skolens ordensreglement: En forskrift om ordensreglement for kommunale grunnskoler i Bergen Ett avsnitt som gjelder lokalt for Eidsvåg skole På skolens hjemmeside
Skolens informasjonshefte Under utarbeidelse for skoleåret 2012-13 Interaktivt På skolens hjemmeside
Fravær Opplæringsloven §3-41 Viser til informasjon på skolens hjemmeside
Permisjon for elever: Bruk av meldebok og epost Utover 3 dager: Søke digitalt på www.bergensskolen.no/eidsvag (tjenester og skjema) MinID Saksbehandlingstid
Skoleturer Retten til gratis grunnskoleopplæring Ny § 2-15 i opplæringsloven har følgende ordlyd: "§ 2-15 Rett til gratis offentleg grunnskoleopplæring Elevane har rett til gratis offentleg grunnskoleopplæring. Kommunen kan ikkje krevje at elevane eller foreldra dekkjer utgifter i samband med grunnskoleopplæringa, til dømes utgifter til undervisningsmateriell, transport i skoletida, leirskoleopphald, ekskursjonar eller andre turar som er ein del av grunnskoleopplæringa."
Samarbeid med HiB, UiB og HiSF: Øvingsskole Praksisperioder høst og vår Observasjon/ praksis/ veiledning
Praktisk informasjon: Kantinen Fruktordning Kildesortering Miljøpatrulje
Praktisk informasjon: Terminer: Høst 16.08.12 - 18.01.13 Vår 21.01.13 - 21.06.13 Valg av klassekontakter
Rusforebyggende arbeid v/ Marte Hellebø Se egen presentasjon
Skole- hjem- samarbeid: Ansvarsfordeling mellom hjem og skole Jfr. St Skole- hjem- samarbeid: Ansvarsfordeling mellom hjem og skole Jfr. St. meld. 31 Departementet mener at skolens ansvar er dette: Skolen har det faglige ansvaret for opplæringen, og lærerne har den faglige og pedagogiske kompetansen Skolen skal klargjøre skolens mål, innhold og arbeidsformer og hvilke rettigheter og plikter elever og foresatte har Skolen skal dokumentere og informere de foresatte om elevenes læring og utvikling Skolen skal bidra til utvikling av elevenes sosiale ferdigheter og skape et godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring Skolen skal støtte foresatte i deres oppdragelse av barna Skolen har ansvar for å legge til rette for et godt samarbeid med hjemmene
Skole- hjem- samarbeid: Ansvarsfordeling mellom hjem og skole Jfr. St Skole- hjem- samarbeid: Ansvarsfordeling mellom hjem og skole Jfr. St. meld. 31 Departementet mener at foresattes ansvar er dette: Foresatte har hovedansvaret for sine barns opplæring De foresatte har ansvar for daglig omsorg De foresatte har ansvar for at barna møter forberedt på skolen, og med mat og egnet påkledning De foresatte skal se til at barna gjør leksene sine De foresatte skal holde seg orientert om sine barns skolesituasjon De foresatte har best kjennskap til sine barn og bør derfor gi skolen del i denne De foresatte skal være kjent med skolens regelverk og bidra til at barna respekterer dette
Skole- hjem- samarbeid: Ansvarsfordeling mellom hjem og skole Informasjonsflyt Kommunikasjon Medium
Visjon for bergensskolen: «Kompetanse for alle i mulighetens skole»