HVORDAN ENGASJERE STUDENTENE ved bruk av IKT? Nina Ronæs Tromsø, 17. september 2014 1 Nina Ronæs © BI.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Innføring av arbeidskrav for Bachleorstudiene
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Senter for IKT i utdanningen Sylvi Barman-Jenssen.
Fremmedspråk nivå III Språksamarbeid i Bergen vest, med døme frå prosjekt i spansk Angélica Cortés, Maria Brubæk Bua og Gro Egset Halse Gro.
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
Videreutdanning i Juss for vernepleiere IKT-støttet undervisning Praktisk gjennomføring 1.
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
FORMATIV VURDERING.
IBE110 Informasjonsteknologi Praktisk informasjon. Professor Kai A. Olsen, Høgskolen i Molde og Universitetet i Bergen.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Utbytte av læringsmål Innlegg på workshop med fagansvarlige basiskurs Handelshøyskolen BI Oslo ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet.
Ikke-faglige aktiviteter i klasserommet
UTVIKLING AV ET GODT LÆRINGSMILJØ -
Individuell bevisstgjøring Dine styrker – slik andre ser dem
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet august Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på ditt studium Epost Studentweb Its learning.
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
Redskap på veien eller mål på kvalitet? - Et studentperspektiv på karakterer i høyere utdanning Av Susanne Skjørberg, fag- og forskningspolitisk ansvarlig.
Pedagogisk leder Ny stilling under prorektor, enhet for faglig tilsyn og kvalitet
Du blir ikke fortere ferdig ved å gjøre mange ting på en gang. Ketil Jensen.
Lage og sende SMS 1a Lage SMS
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
RLE – UKE 45/46 MÅL trekke en rød tråd gjennom det vi har lært så langt i høst reflektere over likheter og ulikheter innenfor religioner/livssyn.
Husregler.
Hvordan bli medlem av vår WIKI En bruksanvisning.
Valg og vurdering av elektroniske læremidler i matematikk A05 – våren 2007 Lærermanus Et samarbeid mellom matematikkseksjonen, praksisskolene/øvingslærerne.
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Fra ildsjeler til organisasjonsendring
PEDAGOGISK UKE, NOEN TANKER Institutt for fagspråk og interkulturell kommunikasjon (FSK) Anne Kari Bjørge, instituttleder.
Ingeborg Amundrud og Åshild Vassend Holm
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Ch. 11 IBE250: Strategisk bruk av IT Lærebok: McNurlin & Sprague, Information Systems Management in Practice, 8. edition, Prentice Hall, (ISBN.
Utdanningsforbundet Bergen Seksjon grunnskole Nettverk våren 2011 Den digitale lærer.
Innlegg på Ledermøte forskning og fagresurser Handelshøyskolen BI ved Anders Tveit, Prosjektleder pedagogisk utviklingsprosjekt Innlegget finnes.
Forelesning 1 – WMP - Introduksjon/HTML - Tom Heine Nätt.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Pedagogikk 102 Våren 2009 Arbeidskrav og vurdering.
MAS 1500 Vest-Europeisk historie
Øving 2 – Markedsplanen I
Noen inntrykk fra studieåret 2001 Tanker rundt året som var…
Forelesningsfri undervisning – økt læringsutbytte? Førsteamanuensis Kjersti Mordal Moen Høgskolelektor Vidar Hammer Brattli.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
UKEPLAN FOR 4. KLASSE UKE aug.-11.sept
Vurdering for læring i Fysikk 1
NY VRI Nina og Ingvild.
Kva no. Læringsmål og kriterium er på plass
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Individuell Automagisk Tilbakemelding (av skriftlig eksamen)
OADM Innføring i offentlig administrasjon og ledelse
Å gjøre det åpenbare – aktivisere studenten
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Velkommen til foreldremøte!
Ny vri oppgave Wasim og Lise
«Bare bok gjør ingen klok»
NVU-konferanse mars 07 Videreutdanning i organisering og veiledning av støttekontakter, avlastere og frivillige Erfaringar frå opptrapping og utviding.
Emneevaluering og referansegrupper – forbedringer, supplement, alternativer Guttorm Sindre.
Bienvenido.
Hva skal du gjøre? Du skal velge mellom 3 fordypninger i bachelorprogrammet Fordypningene er en del av bachelorprogrammet.
Læringsform: Tilegnelse
Formativ evaluering BI Stavanger
Tips og triks Slide slettes!
Tips og triks Slide slettes!
Velkommen til foreldremøte
Utskrift av presentasjonen:

HVORDAN ENGASJERE STUDENTENE ved bruk av IKT? Nina Ronæs Tromsø, 17. september Nina Ronæs © BI

2 ”Ninas Pedagogiske Verktøykasse” ”One-minute-paper” Studentene setter karakter på tidl. eksamensoppgave Medstudentrespons Summegrupper Studentene lager egne refleksjonsoppgaver Elektroniske flervalgsoppg. Filmsnutter Paneldebatt/ diskusjoner Studenten foreleser Student- presentasjoner Rollespill Storytelling Glansbildestudenter samles og diskuterer Stille riktig spørsmål Student ansvarlig for diskusjonstema Puslespill Eksemplifiser Rop! Visualiser Rebus Danse Ligg! Studentene lager eskamensoppg. og svar Provoser! Prise ting Stud. sender bidrag! Verktøykasse 4 P Ingenting-boxen Konkurranser Polling Finn 5 feil Ballkasting! Ordsky Nina Ronæs © Replikk-lek! Talkshow! Lapp-på-stol! Handlelapp! iMovie Livinggroups Facebook Caseundervisnig Kahoot Instagram Differensiert undervisning Kort i panna! Differensiert-undervisning Klapping! Tankeboost! Studentene lager quizer

3 ”One-Minute-Paper” Refleksjon og tilbakemelding med tanke på tidligere forelesning GÅ TO OG TO: 1.Nevn tre ting du lærte sist forelesning… 2.Hva menes med negativ motivasjon? Nina H.Ronæs © BI

4 Gå inn på mobilen: 1. Tast inn pin-tallet som Nina oppgir og trykk på Enter 2. Skriv in ditt fornavn Trykk deretter på Join game 3.

5 OPPGAVE: Lag en SWOT-analyse for Kristiansand Dyrepark og legg denne ut på padlet-siden: Kommenter og gi tilbakemelding på minst 2 andres SWOT-analyser på den samme padlet-siden

6 Hvilke tre ord mener du har med forbrukeratferd å gjøre? Send inn SMS med kodeord ORD [ditt innspill] til 2330 Nina Ronæs © BI

Studentene nås gjennom Facebook

8 Nina Ronæs © BI Mellomrommet!

Its Learning Leveres på Its learning. De som leverer får en X-tra økt hvor vi diskuterer tre utvalgte oppgaver.

Tilbakemelding, pleeeeeze! Gå inn på Its learning og gi meg en tilbakemelding på hva du synes til nå.

11 Eksamen Læringsmål Lære- prosess (Biggs & Tang, 2007) Utvikling av mål for læringsutbytte Summativ vurdering: 3.t ind. skrift.eksamen Undervisningsaktiviteter 40 timer forelesning Plenumsdiskusjoner Aktiviteter Formativ vurdering/arbeidskrav: -5 stk. oppgaver med umiddelbar tilbakemelding, godkjent/ikke godkjent Egenaktivitet/selvstudium Lese pensumboken Elektroniske tester (arb.krav) Egne gruppediskusjoner AUDITORIET HJEMME SAMSTEMT UNDERVISNING Våren 2014

12 Nina Ronæs Høyskolelektor BI Mobil: