Triage i akuttmottak Hva og hvorfor? Steinar Einvik Overlege

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan sikre nødvendig kontroll med legemiddelutgiftene dersom bruken av individuell refusjon reduseres? FFO-seminar 24. mai 2007 “Hvor står vi – hvor.
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Hva har vi oppnådd i psykiatrien
Nettverksamling i matematikk
Personlig pålogging – samme Bruker og Passord som på internett
Pasientflyt og Tamiflulogistikk under en pandemi Øistein Løvoll Avdeling for infeksjonsovervåking Divisjon for smittevern Smitteverndagene 2006,
“UNDER THE KNIFE” Et planleggingssystem for operasjonsavdelingen Fylkessykehuset i Molde Prototype for planlegging, logistikk, og kostnads estimering.
Interne forsinkelser ved legekontoret - årsaker og løsninger
Matematikklek i Solsletta barnehage
Forebyggende arbeid satt i system
Utfordringer i spesialisthelsetjenesten
Kommunens helsetjenester i samhandlingens tid.
”Åpen innleggelse” – Konsekvenser og utfordringer for samarbeid
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
m arkedsføringshuset HalvBirken 1 Evaluering HalvBirken 2010.
Ambulerende team sykehjem/ÅPEN OMSORG
Prosjekt nr 38E Database for registrering av radioaktive stoffer brukt ved Nukleærmedisinsk Seksjon, St. Olavs Hospital.
Nettverksmøter Eldbjørg Sande Spanne
Hvilke pasienter egner seg for kommunale akutte døgnopphold?
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Oppgave gjennomgang Kap. 3 og 4.
25 kommuner tar grep om egen utbygging Trude Andresen Fagsjef KS EffektiviseringsNettverkene.
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
Spørreundersøkelse smittevernkontakter
IKP – basert på risiko- og sårbarhetsvurderinger i egen virksomhet
Helsearbeidere smittet med blodbårne agens Smitteverndagene 4
Stjørdal 25. oktober Hvorfor prioritere? Alle kan ikke få hjelp samtidig Det er viktig at de med høyest alvorlighet og som har høyest nytte kommer.
Fellesmøte Helsetilsynet, Pasientombudene og Rusforetaket
Ambulerende Rehabiliteringsteam ART - Drammen Sykehus -
Hvordan redusere ventetiden for time hos fastlegen?
TQM Center Norway AS 2010 EFD – Grå papir prosess.
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Foreløpig oppsummering etter tilsyn med styring av vedlikehold
Forebyggende arbeid satt i system. De fleste eldre er friske, men de fleste syke er eldre.
Samhandling sett fra Akuttmottaket ”Pasienten i fokus”
Helse- og omsorgskonferansen 2011 High-tech for de få eller nyvinning for de mange? Adm. direktør Gunnar Bovim, Helse Midt-Norge RHF 7. november 2011.
Fastlegereformen - forbedringspotensiale
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Plutselig uventet spebarnsdød
Oppgaver til kodegenerering etc. INF-5110, 2013 Oppgave 1: Vi skal se på koden generert av TA-instruksjonene til høyre i figur 9.10 i det utdelte notatet,
St. Olavs Hospital Avdeling for blodsykdommer
Sikkerhet, helse og arbeidsmiljø BIR Nett
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
ERFARINGER OG ETISKE UTFORDRINGER VED BEHANDLINGSAVKLARING SETT FRA EN SYKEHJEMSOVERLEGE NAVIDA HUSSAIN.
”TIDLIG UTSKRIVING/-UTREISE”
Det integrerte universitetssykehuset i Trondheim
PASIENTFORLØP VED BILDEDIAGNOSTIKK: ”AKUTT APPENDICITT” HOS VOKSNE PASIENTER REIDUN FOUGNER overlege AVD FOR BILDEDIAGNOSTIKK ST OLAVS HOSPITAL rf.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Dimensjonering og organisering av mottaksfunksjoner St. Olavs Hospital
Utskrivningsklare pasienter – Hvem er de og hvor hører de hjemme?
IFNgamma baserte tester for TB: Hva vet vi nå ?
HEALTH ECONOMICS BERGEN Legefaglig prioritert rett til behandling Erfaringer fra Norge Oddvar Kaarbøe Universitetet i Bergen Helseøkonomi Bergen.
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Høring om overgang fra egen bolig til sykehjem Hvordan fungerer samhandlingen mellom sykehusene og kommunen vedr. utskrivningsklare pasienter som venter.
PASIENTFORLØP VED BILDEDIAGNOSTIKK: ”AKUTT APPENDICITT” HOS VOKSNE PASIENTER REIDUN FOUGNER overlege AVD FOR BILDEDIAGNOSTIKK ST OLAVS HOSPITAL rf.
Sannsynlighet og kombinatorikk
Samhandlingsreformen Fagforbundet - sykehusnettverket Inger Mette Nilstad 6. mars 2009.
Pilot tiltakspakken Tidlig oppdagelse og behandling av Sepsis
Pasient- og brukerombudet i Buskerud
Erfaringer med den fælles akutmodtakelse samt IT støttesystemer – strategi for den sammenhængende akutberedskap Overlege Erik Rødevand Akuttavdelingen/Observasjonsenheten.
Er ØHD eit godt tilbod til den gamle pasienten?
Ambulansebestilling Bruk av ambulanse
Hvem skal innlegges på sykehus?
Anita, 48 år. Steinkjer (Sykehuset Levanger)
INF5110 – 5. og 7. mai 2015 Stein Krogdahl, Ifi, UiO
Ambulansetjenesten i Midt-Norge
Forbedringsarbeid PEVS
Tidlig oppdagelse av forverret tilstand
Dialogmelding lege - lege
Utskrift av presentasjonen:

Triage i akuttmottak Hva og hvorfor? Steinar Einvik Overlege Akuttmedisinsk Fagavdeling

Triage Fransk, betyr å sortere Dominique Jean Larry f.1766- d.1842 Sjefskirurg i Napoleons hær fra 1797-1815 Triage basert på skadens alvorlighet, hast og overlevelses-sjanse i stedet for militær rang Triage ble formalisert/satt i system av franskmennene under første verdenskrig

Triage allerede i Romerriket Cæsar og Augustus krigs- erfaring 3-deling av pasientene (de skadde) De som trenger ø.hj. for å reddes De som kan reddes, men ikke trenger ø.hj. De som ikke kan reddes i det hele tatt Augustus 63 f. Kr – 14 e. Kr

Triage i nyere tid Militæret Sivile katastrofer/store ulykker Triage i akuttmottak (fra 1960 -70-årene) Prehospital triage

Bakgrunn

Triage i akuttmottak Initialt 3-nivå systemer, for grov sortering. Stor hastegruppe 2. Senere 5-nivå systemer Slutten av 80-tallet - Ipswich Triage Scale/ National Triage Scale NTS/Australasien Triage Scale ATS Midten av 90-tallet - Canadien Triage and Acuity Scale CTAS, Manchester Triage Scale MTS Slutten av 90-tallet – Emergency Severity Index ESI 2004 – Medical Emergency Triage and Treatment system METTS 2006 – Adaptiv processtriage ADAPT

5-nivå systemer gir bedre sensitivitet og spesifisitet og nedsatt risiko for over- og undertriage

Hvorfor triagere i akuttmottak?

Hvorfor triagere i akuttmottak?

Hvorfor triagere i akuttmottak?

Hvorfor triagere i akuttmottak? Hensikten med triage Oppdage pasienter med alvorlig sykdom så tidlig som mulig slik at dødelighet og sykelighet kan minskes gjennom rask og adekvat medisinsk behandling Sikre at pasientene ikke må vente lenger på første legevurdering enn det som er akseptabelt ut fra et pasientsikkerhetsperspektiv

Logistikk i akuttmottaket Logistikkanalyser viser at det først og fremst er arbeidsmåten og ikke mengden pasienter som er årsaken til køproblematikk og overfylte akuttmottak ”Batchlogistikk” vs ”flødeslogistikk”

”Batchlogistikk” Bygger på at en prosess deles opp i flere trinn – ”ett og ett steg i gangen” Kø oppstår når kapasiteten på et trinn er mindre enn etterspørselen Prosessen tenderer også til å stoppe ved hvert trinn, og det krever koordinering for at pasienten skal komme videre til neste trinn Resepsjon Vente på lab Vente på lege Vente på avd. plass Vente på lege Vente på rtg Legebeslutning

Leger, sykepleiere og pasienter befinner seg atskilt fra hverandre Ved økt pasienttilstrømning starter en vond sirkel med økt kompleksitet i koordineringen minsket produktivitet og økte køer Sykepleierne tvinges til administrativ koordinering fjernes fra direkte pasientarbeid Leger, sykepleiere og pasienter befinner seg atskilt fra hverandre Det utføres mye ikke merverdiskapende arbeid i akuttmottaket innen det tas en beslutning om hvordan pasienten skal tas hånd om Fragmentert prosess

Når vi følger den enkelte pasientens vei gjennom akuttmottaket, så ser vi ikke hvor fragmentert prosessen er. Det oppleves som om pasienten går fra stasjon til stasjon i en logisk rekkefølge. Om vi derimot tenker oss at det er 50 pasienter som skal gjennom de ulike stasjonene samtidig, og at det gjøres en individuell vurdering ved hver stasjon (obs kompetanse, rådspørring), så blir bildet et annet…

Situasjonen for den enkelte pasient blir dermed seende slik ut Rådspørring Undersøkelse Behandling Konvensjo- nell triage Mer lab Lab Innleggelse Overvåkning Sykehistorie Røntgen

Oppfølgningstilsyn(1), 25/11-2009: Tilsynet i 2007 avdekket at de fysiske forholdene og/eller systemet for pasientflyt, ikke var i samsvar med den faktiske pasientstrømmen. Oppfølgingstilsynet viser at dette ikke er endret. Bl.a. må pasienter fortsatt, på grunn av kapasitetsmessige forhold, ofte vente i seng på korridoren i påvente av å komme inn på undersøkelsesrom.

Oppfølgningstilsyn(2) Videre avdekkes at det kan ta lang tid fra triagering er utført til lege tilkalles. Prosedyre for tilkalling og bruk av ekstra legeressurs/bakvakt i akuttmottaket følges ikke opp i praksis

Oppfølgningstilsyn(3) Avvik: St. Olavs Hospital HF har ikke sikret at aktiviteten i akuttmottakene blir tilstrekkelig styrt og evaluert.

”Flödeslogistikk” Motstykket til batchlogistikk er leanbasert flödeslogistikk Leanprinsippet kommer opprinnelig fra den japanske bilprodusenten Toyota Går ut på at RAV og Corolla følger forskjellige produksjonslinjer. Man deler opp pasientstrømmen i ulike prosesser/prosesslinjer som sier noe om hvordan pasienten skal tas hånd om Pasienter med tilnærmet like behov går til et team som har alle ressurser som skal til for å sluttføre prosessen i ett (tilnærmet ett) steg

En slik prosess definerer ikke bare tid til første legekontakt, men også hvor i akuttmottaket pas. bør tas hånd om, initial blodprøvetakning og evt. andre undersøkelser, overvåkningsnivå og tid til omprioritering. Konsekvensen er at behovet for koordinering minsker, dermed frigjøres ressurser til hovedarbeidsoppgaven

Det at ulike yrkesgrupper arbeider sammen i team letter/øker kommunikasjonen og gir muligheter for læringsprosesser i det daglige arbeidet Prosess innskriving a) Prosess innskriving, behandling/overvåkning i akuttmottaket b) Prosess innskriving, behandling på sengeavdeling Prosess triage Prosess hjemsendelse a) Prosess hjemsendelse, mer tidkrevende b) Prosess hjemsendelse, enkel behandling

Triagesystemer – de gamle 5-nivå systemene vs de nye De gamle 5-nivå systemene (konvensjonell triage) Bygger på medisinsk prioritet, men inkluderer flere subjektivt sammensatte variabler som for eksempel ”ser dehydrert ut”, ”er i sirkulatorisk sjokk” Svarer på spørsmålet ”Hvor lenge er det medisinsk forsvarlig at pasienten venter på første legetilsyn?”, men svarer ikke på spørsmålet ”Hvilken prosess løser pasientens problem?”

De nye 5-nivå systemene (prosessbasert triage) Svarer på begge spørsmålene Bygger på måling av fysiologiske parametere etter ABCDE – prinsippet En viss påvirkning av vitalparametrene (VP) gir en viss prioritet - objektiv basis for triageringen Gradering etter VP kompletteres med gradering basert på pasientens sykehistorie (fastlagte kriterier/algoritmer) Den høyeste graderingen av VP eller sykehistorie gir pasientens endelige prioritet samt hvilken prosess pasienten skal tas hånd om etter

METTS Medical Emergency Triage and Treatment System Tatt i bruk januar 2005 Sahlgrenska Leanprinsipp ”One stop shop” Spredning i ventetid på lege blir mindre De lavest prioriterte får lege kjapt og sendes evt. hjem, sk. Fast-track(Sverige, ikke her ennå)

Hvorfor triagere i akuttmottak? Hensikten med triage Oppdage pasienter med alvorlig sykdom så tidlig som mulig slik at dødelighet og sykelighet kan minskes gjennom rask og adekvat medisinsk behandling Sikre at pasientene ikke må vente lenger på første legevurdering enn det som er akseptabelt ut fra et pasientsikkerhetsperspektiv Bidra til bedre pasientflyt selv ved stor pågang av pasienter til akuttmottaket.

Prehospital triage Viktig å triagere pasienten allerede i ambulansen Det vil kunne Gi økt medisinsk trygghet for pasienten (forutsetter bruk av de nye 5-nivå systemene, eks. METTS) Frigjøre en del ressurser i akuttmottaket og bedre pasientflyten da pasienten allerede er triagert v/ankomst Bedre samhandlingen mellom ambulanse og akuttmottak.

Obs prehospital triage En triagering etter METTS systemet som gir ex. gul prioritet, blir likevel rød hvis sykehistorien etter lokale retningslinjer gir utløsning av teamrespons, kfr. traumeteam.

Ikke alle pasienter skal til akuttmottaket! Triageringen kan således anvendes som beslutningsstøtte for hvilket nivå pasienten skal til i helsevesenet. Ikke alle pasienter skal til akuttmottaket! Vurdering og behandling hjemme Fastlege/Legevakt (LV) Sykestue Distriktsmedisinske sentra Lokalsykehus Universitetssykehus

Triagering foregår i ambulansen allerede i dag Hjerteinfarkt – STEMI Trombolyse? PCI? Hjerneslag – FAST symptomer gir trombolysekandidat?

Riktig behandling til riktig pasient til riktig tid og på riktig sted! Oppsummering triage Riktig behandling til riktig pasient til riktig tid og på riktig sted!

Litteratur- og referanseliste (ingen fullstendig liste) Fokusrapport ”Triagearbete på akutmottagning” Stockholms läns landsting 2007 ISBN 91-85211-47-8 http://www.webbhotell.sll.se/PageFiles/3126/FR_Triage.pdf Ny träffsäker triagemetod METTS-A ger underlag för prioritering till rätt vårdnivå; Bengt R Widgren, Majid Jourak, Ann Martinius Läkartidningen nr 4 2008 volym 105 http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/8/8615/LKT0804s201_204.pdf Prehospital triage enligt METTS-T ger mer effektiv traumasjukvård; Bengt R Widgren, Greger Nilsson, Per Örtenwall Läkartidningen nr 11 2009 volym 106 http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/1/11552/LKT0911s746_749.pdf Akutvården säkrare och effektivare med gemensamma metoder; Bengt R Widgren, Per Örninge, Sven Grauman, Kristian Thörn Läkartidningen nr 49 2009 volym 106 http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/1/13282/LKT0949s3348_3349.pdf Dokumentasjon og manualer fra Sahlgrenska Universitetssjukhuset http://www.sahlgrenska.se/sv/SU/6/Akut--och-Olycksfallsmottagningen-Sahlgrenska/METTS/