Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Erfaringer med den fælles akutmodtakelse samt IT støttesystemer – strategi for den sammenhængende akutberedskap Overlege Erik Rødevand Akuttavdelingen/Observasjonsenheten.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Erfaringer med den fælles akutmodtakelse samt IT støttesystemer – strategi for den sammenhængende akutberedskap Overlege Erik Rødevand Akuttavdelingen/Observasjonsenheten."— Utskrift av presentasjonen:

1 Erfaringer med den fælles akutmodtakelse samt IT støttesystemer – strategi for den sammenhængende akutberedskap Overlege Erik Rødevand Akuttavdelingen/Observasjonsenheten St. Olavs Hospital Trondheim

2 Akuttmottakets hovedfunksjon
Mottak av pasienter tiltrengende øyeblikkelig hjelp: ∙        Sortering og prioritering ∙        Diagnostikk og livreddende/stabiliserende primærbehandling ∙        Fordeling, innskriving og overføring til kliniske avdelinger Virksomhetsbeskrivelse – Akuttmottaket – beskrevet i det elektroniske kvalitetsstyringssystemet ∙        ”Overlevering av pasienter fra prehospitalt personell til Akuttmottaket, Trondheim” ∙        ”Triage i Akuttmottaket St. Olavs Hospital, Trondheim” ∙        ”Generelt mottak av pasienter i Akuttmottaket St. Olavs Hospital, Trondheim”

3 Organisering av akuttfunksjonene i St. Olavs Hospital
Spesialisthelsetjenesten      Akuttmottak      AMK-sentral      Ortopedisk skadepoliklinikk      Observasjonsenhet Kommunehelsetjenesten Legevakten – samlokalisert i sykehuset

4 Aktivitet 2008 AMK-sentral – ca 80000 henvendelser pr. år
     Akuttmottak innleggelser (+8.6%) Poliklinisk 1898 (+19%)      AMK-sentral – ca henvendelser pr. år      Ortopedisk skadepoliklinikk Øyeblikkelig hjelp pasienter Kontroller – 6525 pasienter      Observasjonsenheten fra – ca pasienter pr. 25.3 Legevakten ca konsultasjoner

5 Kontekst Universitetssykehus med alle spesialiteter
Lokalsykehus for ca innbyggere Regionsykehus for ca innbyggere Somatiske senger ca. 700 Organisert i klinikker og avdelinger Budsjett ca 4 milliarder kroner

6 Pasientkategorier Felles mottak for I praksis
I prinsippet alle fagområder I praksis Medisinske fagområder Kirurgisk fagområde Ortopedisk fagområde Nevrologi/nevrokirurgi alle alvorlig syke/skadde pasienter inkludert barn unntaksvis andre fagområder

7 Organisatorisk tilknytning
Klinikk for anestesi og akuttmedisin Akuttavdelingen akseptert organisering Faste sykepleiere og sekretærer sterk identitet med akuttmottaket Ingen faste leger – rotasjon fra klinikkene svak identitet med akuttmottaket

8 Ansvarsfordeling System ansvar Medisinsk ansvar Akuttavdelingen
klinikkene/avdelingene pasientene tilordnes umiddelbart til en klinikk/fagområde, som oftest i henhold til henvisningen - endring av ansvar avtales mellom leger etter klinisk problemstilling og dokumenteres skriftlig

9 Arbeidets organisering
Modifisert ”samlebånd” Først sykepleier, deretter lege Svakt utviklet ”teamarbeid” unntak utvalgte pasientgrupper f. eks traumemottak, hjertestans (voksne+barn) Delegerte oppgaver til sykepleier Enkle kliniske undersøkelser, temp, blodtrykk, surstoff metning, EKG etc. Sykepleier tar forhåndsdefinerte blodprøver (pakker) Gir definerte medikamenter etter godkjente prosedyrer Sykepleier Triage Manchester modellen – inndeling i hastekategorier METS – modellen vurderes ”Bypassing” Akutt hjerteinfarkt til PCI Alvorlig syke til intensivavdeling Overflytting fra annet sykehus f. eks PCI MRSA mistanke til infeksjonsavdelingen Forberedelser – obs. at ikke alle legene som kommer til Akuttmottaket har med ”sine” stud/hosp. Etc. Oppmøtested ved katastrofealarm for leger er egen avd. – definert i egen plan! Sorteringsleder:- pasientene sorteres etter 3 kategorier: - haster -> akuttrom Kan vente -> vanlig rom Må vente -> skadepoliklinikken Sorteringsleder har 2 sykepleiere + portører sammen med seg i ambulanseinngangen. Henter fram journal og fyller ut hastegrad, signerer. Pasientbehandling: - kortest mulig opphold i Akuttmottaket for å unngå stase Blodprøver: - fast sett med glass takes, dersom ikke annet gies beskjed om (lab) Røntgen kan takes (thorax)

10

11 Samspill med øvrige avdelinger
Samarbeidsforum for virksomheten i Akuttmottaket, St. Olavs Hospital Trondheim Samarbeidsforum innebærer et strukturert samarbeid mellom Akuttmottaket og samarbeidende klinikker. Målsettingen er et felles arbeid for kontinuerlig å evaluere og forbedre rutiner og samarbeid, samt for å bidra til god og faglig forsvarlig pasientbehandling. Se “Mandat – Samarbeidsforum for virksomheten i Akuttmottaket, St. Olavs Hospital, Trondheim” under Relatert.

12 Styrende administrative dokumenter
Øyeblikkelig hjelp – mottak, vurdering og behandling ved somatiske avdelinger i Trondheim Seksjonsansvarlig lege Akuttmottak Ansvarsfordeling og koordinering av legeressurser i Akuttmottak, Trondheim Overlevering av pasienter fra prehospitalt personell til Akuttmottaket, Trondheim Triage i Akuttmottaket St. Olavs Hospital, Trondheim Generelt mottak av pasienter i Akuttmottaket St. Olavs Hospital, Trondheim Varsling av Traumeteam” og ”Lommemanual, St. Olavs Hospital, Trondheim Mandat – Samarbeidsforum for virksomheten i Akuttmottaket, St. Olavs Hospital, Trondheim

13 Koordinering Koordinerende sykepleiers oppgaver
oversikt over pasienters tilhørighet oversikt over tilgjenglig personale og rom oversikt over ledige plasser på avdelingene tilkaller lege melder pasienter til avdelingene

14 Fungerer bra Oversikt over pasientene (nytt elektronisk system i 2009)
Tilkalling av leger Dokumentasjon av pasientens tilstand At arbeidet videreføres ved vaktbytter Rutiner for tilkalling av ekstrapersonell Introduksjonsprogram for ansatte Traumeteam/hjertestansteam

15 Utfordringer Kapasitetsproblemer Pasientsikkerhet Pasientflyt
mangel på undersøkelsesrom, korridorpasienter, flere på et rom Pasientsikkerhet Overvåkningsmuligheter, integritet, brudd på taushetsplikt Pasientflyt ventetid på lege, sykepleier Samtidighetskonflikter for vakthavende leger Ofte andre oppgaver (operasjon, akuttavdelinger etc Kompetansemangel nyutdannede leger, beslutningsvegring Konflikter om plassering av pasienter ”gaming and blaming” Mellom akuttmottaket og sengeavdelinger Svak kultur for læring og tilbakemelding

16 Utfordringer Bedre bruk av tiden som pasienten oppholder seg i akuttmottaket (lean thinking) Fra ”samlesentral” til ”beslutningsarena” (decision making) Fra ”lavkompetanse” til ”høykompetanse” avdeling (akuttmedisinske leger, spesialister, kompetanseområder) Utvikle og implementere pasientforløp (clinical pathways) Integrere Observasjonsenheter i akuttmottaket (fast track unit)

17 Endringsverktøy Nytt sykehusbygg – akuttsenter Ny struktur
Teknologiendringer Tydeligere målsetninger Kvalitets/prosesskrav Kompetansekrav Effektivitetskrav Kultur/ status endringer

18 Fremtidens akuttakse ved St.Olavs Hospital
PCU – Progressive Care Unit, dvs tung overvåking, evner å gå opp til intensiv ved behov (Step-down care, gå fra intensiv og ned) ECC – Emergency Command Centre ICU – Intensive Care Unit

19 Oppsummering Ved omorganisering – tenk nytt!
Vurder behovet for nye/moderne bygg Observasjonsenhet i nærhet til Akuttmottaket Kompetanseøkning nødvendig Etabler pasientforløp og prosedyrer Effektive IKT – løsninger Effektive systemer for bildediagnostikk og lab. prøver


Laste ned ppt "Erfaringer med den fælles akutmodtakelse samt IT støttesystemer – strategi for den sammenhængende akutberedskap Overlege Erik Rødevand Akuttavdelingen/Observasjonsenheten."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google