Lederstil og Motivasjon.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samhandling.
Advertisements

Lederskap 2009 Utvikling av relasjonskompetanse Samhandling og suksess Møre og Romsdal fylke Hvilke ferdigheter kreves av relasjonsledere ? Hvordan trene.
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
“Læringsmiljø Hadeland”
Motivasjon.
Mestring og forebygging av depresjon
Målbilde for min halvtime • Se instruktørrolle med litt nye øyne • Øke interessen for egne medarbeidere/ lærlinger • Noen tips og råd for hvordan du kan.
De gjemte og glemte barna Hvorfor denne tittelen?.
Hvem er jeg? Rolle: 1._____________________ 2._____________________ 3._____________________ 4._____________________ 5._____________________.
Trenerrollen og motivasjon
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
LEDELSE.
NESO Formannsskole Ledelse
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
REKRUTTERING • COACHING • SKREDDERSYDDE LØSNINGER • KURS Personlig utvikling - Team bygging - Samarbeids relasjoner - Samarbeide leder/sekretær.
SAMMEN OM Å UTVIKLE KIRKEN Samling 1 Stabsutvikling.
Morgendagens kompetanse – til virksomhetens beste og til innbyggernes beste! Gudrun Haabeth Grindaker Direktør 19. mars 2012.
Diabeteskofferansen Ledere
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Rolighetsmoen barnehage
7. Motivasjon i organisasjoner
De underliggende motivasjonstilstandene som farger humøret vårt: I Seriøs (telisk): - Konsekvensorientert, målrettet, planstyrt, ønsker fremgang, er forsiktig,
Teambygging og fasilitering
"Møte" Mennesker som treffes rutinemessig eller for en bestemt anledning Møtet er eneste fellesarena Vage eller ingen felles mål Beslutninger blir ofte.
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
Medarbeiderskap HMS grunnkurs Lise Reierskog
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Lederutviklingsprogram
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Introduksjon til: ”Det fleksible situasjonsorienterte lederskapet”
Autoritær VisjonærDemokratisk Faglig ekspert CoachingMellommenneskelig Du Lytter Velge Medarbeider Respondere Medarbeider.
Effektive lederteam og dialogkompetanse
Motivasjon Din motivasjon
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Samling 4, Klasse 19Tromsø januar 2015
Personlighet Meg Holdning Interesser Selvbilde Frustrasjon Konflikter
Hva skal til for å vinne? Leif Gautestad Leif Gautestad.
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Vi vil «være sammen»; for barna…
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Elverum kommune: Arbeidsgiverpolitikk, -strategi, ledelse og Ugleskolen v/Arbeidsgruppa for arbeidsgiverstrategi i Elverum kommune For KS-nettverkssamling.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Sosial kompetanse Sosial: Forholdet mellom mennesker Kompetanse: Dyktighet.
Autoritær VisjonærDemokratisk Faglig ekspert CoachingMellommenneskelig Du Lytter Velge Medarbeider Respondere Medarbeider.
” Medarbeiderskap” - en krevende utfordring for hvem?
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
Asker - mulighetenes kommune
Samarbeid og medbestemmelse
Kapittel 1 SAMSPILL.
Norges Musikkhøgskole
Og implementeringsarbeid i barnehagen
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Lederstil og Motivasjon

Lederstilene: Autoritær Krever umiddelbar aksept I stand til å forklare ”det store bildet” Visjonær Skape harmoni, unngår negativ tilbakemeldinger og konfrontasjoner Mellom- menneskelig Bruker demokratiske prosesser til å generere forpliktelser. Tillit til medarbeiderne Demokratisk Jeg vet best, gjør som meg, kvaliteten skal være høy, delegeringsvegring Faglig ekspert Utvikle medarbeidere, få de til selv til å ta initiativ Coaching

Motivasjonsdimensjonene: Alle vet hva som forventes av hverandre og forstår sammenhengen mellom rollene og organisasjonens mål Klarhet Blir du utfordret av org./leder og er jobben utfordrende? Utfordret Følelsen av frihet til å gjøre jobben og være ansvarlig for resultatet Ansvar Følelsen av fleksibilitet i organisasjonen Fleksibilitet Følelsen av anerkjennelse for jobben en gjør Anerkjennelse Tillit til kollegaer og stolthet av å tilhøre teamet Samarbeid

Lederstil Kjennetegn på en leders handlemåter i forskjellige situasjoner Arbeidsmåter en leder tilegner seg for å planlegge, organisere, motivere og kontrollere Ledelsesstudier har vist at effektiv ledelse er kunsten å bruke riktig lederstil i forhold til situasjonen den enkelte medarbeider til enhver tid er i

Autoritær Hoved fokus: Umiddelbar aksept Gir mange direktiver Forventer umiddelbar aksept fra medarbeidere Kontrollerer nøye Støtter seg til negativ korrigerende tilbakemelding Motiverer ved å fokuserer på de negative konsekvensene ved ikke å aksepterer

Visjonær Hoved fokus: "Forklare det store bildet" Utvikler og uttrykker en klar visjon Søker medarbeideres perspektiv på visjonen Ser det å selge visjonen som viktig Overtaler medarbeidere ved å forklare "hvorfor" i relasjon til medarbeidere eller organisasjonens langsiktige mål Setter standard og overvåker resultatene i relasjon til den overordnede visjon Bruker en ballanse mellom positiv og negativ tilbakemelding for å motiverer

Mellom menneskelig Hoved fokus: Skape harmoni Er mest opptatt av å skape vennlige relasjoner til medarbeidere og mellom medarbeidere Legger større vekt på å adressere medarbeideres personlige behov enn på mål og standard Legger vekt og fokuserer på "hele menneske", stresser elementer som gjør medarbeidere lykkelig Unngår resultatrelaterte konfrontasjoner Til tider belønnes personlige egenskaper mer enn resultatene relatert til jobben som gjøres

Demokratisk Hoved fokus: Generere initiativ og nye ideer Stoler på at medarbeidere kan utvikle de riktige planene for seg selv og organisasjonen Inviterer medarbeidere til å delta i beslutningsprosessen Gjennomfører (mange) møter og lytter til medarbeideres jobbrelaterte bekymringer Lytter nøye til medarbeideres ideer Belønner team innsats

Faglig ekspert Hoved fokus: Gjennomføre oppgaver med høy grad av kvalitet Leder ved selv å vise hvordan det skal gjørs Har høyt krav til standard og forventer at andre kjenner rasjonale bak det som gjøres Delegeringsvegring Tar ansvaret fra medarbeidere dersom resultatet uteblir Har liten sympati for dårlige resultater Redder situasjonen ved selv å ta over eller gir detaljerte instrukser når medarbeidere opplever vanskeligheter Søker andres koordinering kun dersom det kan påvirke oppgaver en i øyeblikket jobber med

Coaching Hoved fokus: Langsiktig profesjonell utvikling av andre Hjelper medarbeidere til å identifisere sine styrker og svakheter Oppmuntrer medarbeidere til å etablere langsiktige utviklings mål Lytter og bruker åpne spørsmål for å oppmuntre medarbeidere til selv å finne løsninger på sine utfordringer Kan ofre kortsiktig gevinst for en mer langsiktig utviklingsplan

Motivasjon Medarbeidere er fullt ut ansvarlig for egen motivasjon Medarbeiders motivasjon indikerer hvorvidt medarbeidere trives I jobben og om de vil gjøre sitt beste Er ofte et resultat av en leders handlinger overfor medarbeidere

Klarhet Følelsen av at alle vet hva som forventes av de Medarbeiderne forstår hvordan disse forventningene henger sammen med organisasjonens mål

Utfordret Press medarbeidere føler ledelsen har på resultatforbedring og at en gjør så godt en kan At medarbeidere føler det settes utfordrende men oppnåelige mål for både organisasjonen og medarbeidere Middelmådighet er ikke akseptert

Ansvar At de kan gjøre jobben sin uten at alt må sjekkes med sjefen Følelsen av at ansatte har mye autoritet delegert til de At de kan gjøre jobben sin uten at alt må sjekkes med sjefen At de føler seg fullt ut ansvarlig for resultatet

Fleksibilitet Følelsen medarbeidere har rundt begrensninger på arbeidsplassen At en føler det ikke er unødvendige regler, prosesser og rutiner som påvirker resultatoppnåelsen Følelsen av at nye ideer blir godt mottatt

Anerkjennelse At medarbeidere føler de får anerkjennelse for godt utført arbeid Graden av anerkjennelse som er direkte relatert til den enkeltes resultat At medarbeidere vet hvor de står i forhold til sine resultater

Samarbeid At medarbeidere er stolt av å tilhøre organisasjonen, og...... vil yte ekstra innsats når det trengs, og.... stoler på at alle arbeider mot felles mål