Træleborg konferansesenter Velkommen! Rådgiversamling 2013
Program for rådgiversamlingen Kl Kaffe/te Kl Velkommen v/ Svein Kristiansen, inntaksleder Kl Tilbudsstrukturen skoleåret v/ Leif B. Olsen, rådgiver Kl Ny inntaksforskrift v/ Anne Gry Teigen, rådgiver og Svein Kristiansen, inntaksleder Kl Pause Kl Inntak etter fortrinnsrett og individuell vurdering v/ Kjersti Lekve, leder PPT, Anne Gry og Svein Kl Lunsj Kl Inntak av elever som har rett til særskilt språkopplæring v/ Kjersti, Anne Gry og Svein Kl Melding om behov for tilrettelagt opplæring eller søknad om spesialundervisning v/ Kjersti, Anne Gry og Svein Kl Pause Kl Grunnkompetanse og formidling av lærlinger og lærekandidater v/ konstituert fagsjef Liv Marit Meyer Petersen Kl Vigo web, Vigo skole og Vilbli.no v/ Svein Arne Gripsrud, rådgiver Kl Avslutning Program
Forskrift til Opplæringslova kapittel 6.Inntak til videregåande opplæring kapittel 6A. Formidling av læreplass Endringene gjelder fra Ny inntaksforskrift
Ivareta søkernes rettssikkerhet Likere praksis Hindre usaklig forskjellsbehandling Prioritet i inntaket for en elev er et konkurransefortrinn Særlig på populære utdanningsprogram (på populære skoler) vil det at en elev prioriteres gå på bekostning av en annen elev Bestemmelsene må fungere i praksis Rettighetene elevene har etter loven skal oppfylles Sentrale hensyn bak bestemmelsene
Ryddet i struktur og begrepsbruk Har tydeliggjort ansvaret Fylkeskommunen som ansvarssubjekt Kapittel 6 om inntak Samlet fellesbestemmelser som gjelder for alle i delkapittel 1 Kapitlet er strukturert tydeligere etter nivå Nytt kapittel 6A om formidling Overordnede endringer
1.Tydeligere plassering av ansvar for oppgaver knyttet til inntaket og krav om lokale forskrifter 2.Et mer differensiert inntak til Vg1 for å ivareta blant annet søkere med rett til spesialundervisning og minoritetsspråklige søkere 3.Mer utfyllende regler om forholdet mellom fulltidselever og deltidselever 4.Tydeligere vilkår og regler for inntak til Vg2/Vg3 5.Mer utfyllende regulering av inntak av voksne 6.Eget kapittel om formidling av lærlinger og lærekandidater Forskriftendringene i korte trekk
Før: uklar ansvarsplassering Ny forskrift: Ryddet i ansvarsplasseringen ”innad” i fylkeskommunen Ryddet i fordeling av oppgaver mellom kommuner og fylkeskommuner Fastsatt plikt til å fastsette lokal forskrift om inntak, §6-2 (og lokal forskrift om formidling, §6A-2) Tydeligere plassering av ansvar for oppgaver knyttet til inntaket og krav om lokale forskrifter
Hovedregel: alle som skal tas inn konkurrerer etter poeng i det ordinære inntaket Tydeligere identifisering av ulike ”inntaksgrunnlag” – et mer finmasket inntak Har gjeninnført begrepet fortrinnsrett Et mer differensiert inntak til Vg1
Fortrinnsgrunnlag 1.§ 6-15 – Fortrinnsrett til et særskilt utdanningsprogram 2.§ 6-17 – Fortrinnsrett for søkere med sterkt nedsatt funksjonsevne 3.§ 6-18 – Fortrinnsrett for søkere med rett til opplæring i eller på tegnspråk 4.§ 6-19 – Fortrinnsrett for søkere med vedtak om utvidet tid (flere år på Vg1) Inntak til Vg1 for søkere med fortrinnsrett
Definisjonen: Tydeligere hvem er deltidselev Endret begrep fra heltidselev til fulltidselev §6-5 Endring av status Fylkeskommunen som avgjør om noen kan gå fra være fulltidselever til å bli deltidselev. Eleven må søke. Tydeligere vilkår etter inntaket er gjennomført – ved tungtveiende grunner Konsekvenser av å bli deltidselev – sist i køen Mer utfyllende regler om forholdet mellom fulltidselever og deltidselever
Før: vilkår for inntak: bestått fag det bygges videre på i programområdet. Endring: krav om bestått i alle fag på tidligere nivå. Beståttkravet gjelder både for fag med standpunktkarakter og halvårsvurderinger, samt evt. eksamen. Kan evt. tas inn etter individuell vurdering. Alternativ: tas inn som deltidselev Tydeligere vilkår og regler for inntak til Vg2/Vg3
Før: to knappe bestemmelser Voksne i videregående opplæring ikke rett til spesial- undervisning Store endringer, men de fleste av disse er en forskriftsfesting av tolkninger og av forvaltningsloven Voksenopplæring skal ta utgangspunkt i sluttkompetansen Voksne skal ha realkompetansevurdering Realkompetansevurderingen er sentral for å avdekke innholdet i opplæringstilbudet Krav til saksbehandlingen Mer utfyllende regulering av inntak av voksne
Regulerer formidling av lærlinger og lærekandidater Krav til søknad og saksbehandlingsfrister Rett til Vg3 i skole Eget kapittel om formidling av lærlinger og lærekandidater
1. Søknad om inntak etter fortrinnsrett eller individuell vurdering 2. Søknad om inntak for elever som har rett til særskilt språkopplæring 3. Melding om behov for tilrettelagt opplæring eller søknad om spesialundervisning 4. Søknad om formidling av lærekandidater Og så til de nye skjemaene……
1. Søknad om inntak etter fortrinnsrett eller individuell vurdering
Søkerkategori (sett kun ett kryss)
Individuell vurdering (sett kun et kryss)
Utdanningsprogram/programområder
Pedagogisk rapport
Andre opplysninger
Sluttkompetanse
Fravær
Søkere hjemmehørende i et fylke utenfor Vestfold
Vedlegg
Samtykke
Underskrift på søknad
2. Søknad om inntak for elever som har rett til særskilt språkopplæring
Utdanningsbakgrunn (gjelder søkere uten norsk grunnskole)
Søkerkategori
Innføringstilbud
Sluttkompetanse
Norskopplæring
Pedagogisk rapport
Vedlegg
3. Melding om behov for tilrettelagt opplæring eller søknad om spesialundervisning i skole/bedrift
Avgiverskole/annen instans
Tilrettelagt opplæring
Spesialundervisning (del 1)
Spesialundervisning (del2)
Vedlegg
4. Søknad om formidling som lærekandidat
Avgiverskole/annen instans
Tidligere skolegang
Sluttkompetanse
Lærefagønsker
Pedagogisk rapport
Andre opplysninger
Vedlegg
Spørsmål kan sendes på mail til: Svein Kristiansen: Anne Gry Teigen: Utarbeide en veileder som legges ut på vilbli.no Skjemaene legges ut på vilbli.no Videre arbeid….