Træleborg konferansesenter 04.12.2013 Velkommen! Rådgiversamling 2013.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Inntak og søknad om spesialundervisning
Advertisements

Rådgiversamling april Lærling •Søke på •Hvis ungdomsrett ved formidling så gjelder ungdomsrett i.
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Minoritetsspråklige søkere
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Velkommen til samling
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
Velkommen til samling
Startkurs for nye rådgivere 2010
Vigo Driftsorganisasjon IKS
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Søknad til videregående skole 2014/2015
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
Velkommen til rådgiversamling - inntakssamling 2014/-15
Informasjon videregående opplæring 15.januar
VOKSENOPPLÆRING OG REALKOMPETANSEVURDERING
Rådgiversamling
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Individuell vurdering
Inntaket 2010 – 2011 – nytt og nyttig ?. Hvilke emner skal vi gjennomgå ? 1.Hva betyr endringen i vurderingsforskriften fra for inntaket til.
Søkere med særskilte tilretteleggingsbehov
Minoritetsspråklige søkere
Rådgiversamling 9. januar 2012 Formidling til bedrift og vg3 i skole.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Regionale rådgiversamlinger Desember Kirsti M.H. Mæland Bakgrunn for endringer særinntak Tilpasning til gjeldende lov og forskrift Fylker har fått.
Rådgiversamlingen høsten 2009
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
RÅDGIVERSAMLING 2013 Træleborg konferansesenter 4. desember 2013.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Særskilt inntak skoleåret 2011/2012 Målsettingen er å medvirke til en god prosess mellom grunnskole og videregående opplæring for elever med særskilte.
Lena Fekene Liv Marit Meyer Petersen
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Når du er registrert som ny bruker, må passord alltid benyttes - så husk dette ! Første gangs innlogging.
Endring i forskrift til opplæringsloven 30. september 2014
Fortrinnsrett til videregående opplæring
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
Antall 1.februar søkere: 578 Antall tatt inn i individuelt inntak: 416 Antall søkere overført til ordinært inntak: 157 Antall søkere som fikk avslag på.
Hotell Klubben Velkommen! Rådgiversamling.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Forskrift til oppl. §6 og 6A– (rundskriv) (DLG )
Reprise fra i fjor – stille og rolig! Takket være oss!...applaus ! Men vi må ikke hvile på laurbærene, et eksempel… Oppsummering av årets inntak.
Inntak Inntakskalender 2015
Opplæringsordningen for videregående opplæring, -hovedmodell for hhv studiespesialiserende (studiekompetanse) og yrkesfag (fag-/svennebrev) Opplæringslova.
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Evaluering av inntaket ( DLG ).
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Søke videregående opplæring Søkere med fortrinnsrett etter § 6-17.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Info-dager 2014 Søking skoleåret Fortrinn og individuell vurdering 1.marssøkere med vedtak om spesialundervisning Bruk av overgangsskjema ved tilretteleggingsbehov.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
RÅDGIVERSAMLING KIRKENES 17. NOVEMBER GENERELL INFORMASJON Skoletilbud for skoleåret vedtas av Hovedutvalg for kompetanse (HUK) 23. november.
Søking til skuleåret Opplæringsavdelinga, inntak og formidling Rådgjevarkonferansen 2014.
Rådgiversamling Scandic Park hotell, Sandefjord 4. november 2015 Velkommen!
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Loven og prosedyrar ved søking til vidaregåande skole Orienteringsmøta hausten 2010.
Rett til vg opplæring  Rett til tre års videregående opplæring i løpet av fem år (oppl § 3-1)  Retten må tas ut i løpet av en sammenhengende periode.
Rådgiversamling i Vrådal nov
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Inntak med søknadsfrist 1.februar
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Inntak med søknadsfrist 1.februar
Quality Hotel Klubben 2. november 2016 Velkommen!
Fortrinn, individuell behandling og minoritetsspråklige
Rådgiversamlinger høsten 2014
Utskrift av presentasjonen:

Træleborg konferansesenter Velkommen! Rådgiversamling 2013

Program for rådgiversamlingen Kl Kaffe/te Kl Velkommen v/ Svein Kristiansen, inntaksleder Kl Tilbudsstrukturen skoleåret v/ Leif B. Olsen, rådgiver Kl Ny inntaksforskrift v/ Anne Gry Teigen, rådgiver og Svein Kristiansen, inntaksleder Kl Pause Kl Inntak etter fortrinnsrett og individuell vurdering v/ Kjersti Lekve, leder PPT, Anne Gry og Svein Kl Lunsj Kl Inntak av elever som har rett til særskilt språkopplæring v/ Kjersti, Anne Gry og Svein Kl Melding om behov for tilrettelagt opplæring eller søknad om spesialundervisning v/ Kjersti, Anne Gry og Svein Kl Pause Kl Grunnkompetanse og formidling av lærlinger og lærekandidater v/ konstituert fagsjef Liv Marit Meyer Petersen Kl Vigo web, Vigo skole og Vilbli.no v/ Svein Arne Gripsrud, rådgiver Kl Avslutning Program

 Forskrift til Opplæringslova  kapittel 6.Inntak til videregåande opplæring  kapittel 6A. Formidling av læreplass  Endringene gjelder fra Ny inntaksforskrift

 Ivareta søkernes rettssikkerhet  Likere praksis  Hindre usaklig forskjellsbehandling Prioritet i inntaket for en elev er et konkurransefortrinn Særlig på populære utdanningsprogram (på populære skoler) vil det at en elev prioriteres gå på bekostning av en annen elev  Bestemmelsene må fungere i praksis  Rettighetene elevene har etter loven skal oppfylles Sentrale hensyn bak bestemmelsene

 Ryddet i struktur og begrepsbruk  Har tydeliggjort ansvaret  Fylkeskommunen som ansvarssubjekt  Kapittel 6 om inntak  Samlet fellesbestemmelser som gjelder for alle i delkapittel 1  Kapitlet er strukturert tydeligere etter nivå  Nytt kapittel 6A om formidling Overordnede endringer

1.Tydeligere plassering av ansvar for oppgaver knyttet til inntaket og krav om lokale forskrifter 2.Et mer differensiert inntak til Vg1 for å ivareta blant annet søkere med rett til spesialundervisning og minoritetsspråklige søkere 3.Mer utfyllende regler om forholdet mellom fulltidselever og deltidselever 4.Tydeligere vilkår og regler for inntak til Vg2/Vg3 5.Mer utfyllende regulering av inntak av voksne 6.Eget kapittel om formidling av lærlinger og lærekandidater Forskriftendringene i korte trekk

 Før: uklar ansvarsplassering  Ny forskrift:  Ryddet i ansvarsplasseringen ”innad” i fylkeskommunen  Ryddet i fordeling av oppgaver mellom kommuner og fylkeskommuner  Fastsatt plikt til å fastsette lokal forskrift om inntak, §6-2 (og lokal forskrift om formidling, §6A-2) Tydeligere plassering av ansvar for oppgaver knyttet til inntaket og krav om lokale forskrifter

 Hovedregel: alle som skal tas inn konkurrerer etter poeng i det ordinære inntaket  Tydeligere identifisering av ulike ”inntaksgrunnlag” – et mer finmasket inntak  Har gjeninnført begrepet fortrinnsrett Et mer differensiert inntak til Vg1

Fortrinnsgrunnlag 1.§ 6-15 – Fortrinnsrett til et særskilt utdanningsprogram 2.§ 6-17 – Fortrinnsrett for søkere med sterkt nedsatt funksjonsevne 3.§ 6-18 – Fortrinnsrett for søkere med rett til opplæring i eller på tegnspråk 4.§ 6-19 – Fortrinnsrett for søkere med vedtak om utvidet tid (flere år på Vg1) Inntak til Vg1 for søkere med fortrinnsrett

 Definisjonen: Tydeligere hvem er deltidselev Endret begrep fra heltidselev til fulltidselev §6-5  Endring av status Fylkeskommunen som avgjør om noen kan gå fra være fulltidselever til å bli deltidselev. Eleven må søke. Tydeligere vilkår etter inntaket er gjennomført – ved tungtveiende grunner  Konsekvenser av å bli deltidselev – sist i køen Mer utfyllende regler om forholdet mellom fulltidselever og deltidselever

 Før: vilkår for inntak: bestått fag det bygges videre på i programområdet.  Endring: krav om bestått i alle fag på tidligere nivå.  Beståttkravet gjelder både for fag med standpunktkarakter og halvårsvurderinger, samt evt. eksamen.  Kan evt. tas inn etter individuell vurdering.  Alternativ: tas inn som deltidselev Tydeligere vilkår og regler for inntak til Vg2/Vg3

 Før: to knappe bestemmelser  Voksne i videregående opplæring ikke rett til spesial- undervisning  Store endringer, men de fleste av disse er en forskriftsfesting av tolkninger og av forvaltningsloven  Voksenopplæring skal ta utgangspunkt i sluttkompetansen  Voksne skal ha realkompetansevurdering  Realkompetansevurderingen er sentral for å avdekke innholdet i opplæringstilbudet  Krav til saksbehandlingen Mer utfyllende regulering av inntak av voksne

 Regulerer formidling av lærlinger og lærekandidater  Krav til søknad og saksbehandlingsfrister  Rett til Vg3 i skole Eget kapittel om formidling av lærlinger og lærekandidater

1. Søknad om inntak etter fortrinnsrett eller individuell vurdering 2. Søknad om inntak for elever som har rett til særskilt språkopplæring 3. Melding om behov for tilrettelagt opplæring eller søknad om spesialundervisning 4. Søknad om formidling av lærekandidater Og så til de nye skjemaene……

1. Søknad om inntak etter fortrinnsrett eller individuell vurdering

Søkerkategori (sett kun ett kryss)

Individuell vurdering (sett kun et kryss)

Utdanningsprogram/programområder

Pedagogisk rapport

Andre opplysninger

Sluttkompetanse

Fravær

Søkere hjemmehørende i et fylke utenfor Vestfold

Vedlegg

Samtykke

Underskrift på søknad

2. Søknad om inntak for elever som har rett til særskilt språkopplæring

Utdanningsbakgrunn (gjelder søkere uten norsk grunnskole)

Søkerkategori

Innføringstilbud

Sluttkompetanse

Norskopplæring

Pedagogisk rapport

Vedlegg

3. Melding om behov for tilrettelagt opplæring eller søknad om spesialundervisning i skole/bedrift

Avgiverskole/annen instans

Tilrettelagt opplæring

Spesialundervisning (del 1)

Spesialundervisning (del2)

Vedlegg

4. Søknad om formidling som lærekandidat

Avgiverskole/annen instans

Tidligere skolegang

Sluttkompetanse

Lærefagønsker

Pedagogisk rapport

Andre opplysninger

Vedlegg

Spørsmål kan sendes på mail til: Svein Kristiansen: Anne Gry Teigen: Utarbeide en veileder som legges ut på vilbli.no Skjemaene legges ut på vilbli.no Videre arbeid….